Audi - Beginnende auto fotografie

Onderwerp:

Audi - Beginnende auto fotografie

Berichtdoor ShuttersPeet » do jun 26 2014 9:35 am

Hier mijn allereerste foto’s op dit forum. Ik ben nog niet zo lang bezig met fotograferen. Voornamelijk nog bezig met auto fotografie en dan met name die van mijn eigen. Ook ben ik nogal fan van het hele HDR gebeuren en ben daar ook mee aan het experimenteren. Al veel gehad aan de tips hier op het forum.
Hopelijk willen jullie je input en kritiek op de foto’s geven.

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

5
Afbeelding

En 2 van een Porsche van een kennis;
6
Afbeelding

7
Afbeelding
ShuttersPeet

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Audi - Beginnende auto fotografie

Berichtdoor Léon Obers » do jun 26 2014 10:43 am

Algemeen vind ik ze wat zwaar van tint.

Bij foto 1 is het jammer dat het licht vervelend uitpakt voor de reflector van de lamp. Minimaal verwacht je een glinsterende / glimmende reflector. Dat is hier een "zwart gat" geworden.
Bij foto 2 en 3 gaat de aandacht meteen naar de fel opgehaalde oranje/ gele kleur van de treinwagons en stootbuffer erachter (+ omhoog staande stalen staanders foto 3), niet naar de auto. Horizon niet recht. Als het de bedoeling is werkelijk bewust een horizon scheef te zetten (zoals bij foto 4), moet dat duidelijk zijn, niet "half / half" en "kwakkelen" met wat nu de bedoeling is.

Foto 4 (en foto 6) vind ik eigenlijk de beste van vorm en compositie, maar door de sterke "halo"- effecten in de lucht veroorzaakt door de HDR-bewerking, "zakt het in".
Foto 5 wat rommelig. De benzinepomp "snijdt" de auto op een vervelende manier af.

Foto 6 en 7, ook hier een "rammelende" schuine stand ("horizon"of juist verticalen in de foto) wat "recht" zou moeten zijn.

Meer uitleg waar je op moet letten hoe beeld goed recht te zetten: viewtopic.php?p=314354#p314354
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do jun 26 2014 10:54 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Audi - Beginnende auto fotografie

Berichtdoor ShuttersPeet » do jun 26 2014 10:49 am

Dank voor je feedback én tips Léon, we gaan er de volgende keer mee aan de slag.
Het "donkere" is wel mijn favoriete compositie, merk ik bij mezelf.
Laatst gewijzigd door ShuttersPeet op do jun 26 2014 11:03 am, 1 keer totaal gewijzigd.
ShuttersPeet

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Audi - Beginnende auto fotografie

Berichtdoor Tzigane » do jun 26 2014 10:53 am

Ik ga mee met Leon.

Als grootste tip wilde ik aangeven: Let op je horizon, let op hoe je de aandacht naar de auto laat gaan (let dus op kleurgebruik van auto en omgeving)
En gooi je HDR en selectief-kleur acties in de prullenbak. :P Het laat je fotos er amateuristisch en goedkoop uitzien.

Als je foto 6 recht had gezet, en met meer onscherpte in de achtergrond zodat die niet visueel strijdt om aandacht met de auto was het een erg nette foto geweest.
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Audi - Beginnende auto fotografie

Berichtdoor ShuttersPeet » do jun 26 2014 10:54 am

En nog wat detail foto’s;

8
Afbeelding

9
Afbeelding

10
Afbeelding

11
Afbeelding

12
Afbeelding

13
Afbeelding
ShuttersPeet

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Audi - Beginnende auto fotografie

Berichtdoor ShuttersPeet » do jun 26 2014 10:57 am

Ook Tzigane bedankt voor je feedback.
Ik heb ook net Lightroom 5 aangeschaft en dan maar eens kijken of ik achteraf de horizon kan aanpassen én natuurlijk vooral wat beter opletten tijdens het maken van de foto's.
ShuttersPeet

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Audi - Beginnende auto fotografie

Berichtdoor Tzigane » do jun 26 2014 11:09 am

Ah, meer foto's!

Of ze interessant zijn voor een autoliefhebber kan ik niet vertellen, voor mij zien alle auto's er namelijk precies hetzelfde uit (een vierkant claustrofobisch hok op 4 wielen :mryellow: ).

Inhoudelijk kan ik natuurlijk wel wat vertellen:

8 doet het hier niet

9: Zonde van de reflectie van het gebouw, maakt het beeld onrustig, en het is niet wat je wilt zien in de reflectie van een lamp. Kan wat meer licht gebruiken

10: Hele grauwe foto ook, het lijkt alsof hij minstens een stop is onderbelicht. Kun je in LR nog rechttrekken. :)

11: Leuk detail! Maar de achtergrond met de gele en rode vlekken is erg afleidend. Ook hier mis ik contrast.

12: dit is mijn favoriet uit de serie. Jammer van de wazige vlek onderin. Ik weet niet hoe het interieur er van binnen uitziet, maar ik heb het gevoel dat je die vlek kwijtraakt als je iets meer naar voren/omhoog was gaan zitten. Kan ook wat meer licht gebruiken. Goed van compositie verder.

13: het stuur is een aflopende lijn in de foto, ik had het een stukje linksom gedraaid zodat de lijn omhoog gaat. Ook hier, contrast.
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Audi - Beginnende auto fotografie

Berichtdoor Léon Obers » do jun 26 2014 11:13 am

Die details vind ik een stuk beter. (Maar zeker nog wel enige aanmerkingen, die mijn voorganger al heeft gegeven).

Bij foto nr. 9, jammer van de reflectie van huizen in de koplamp.

Reflecties is een van de moeilijke dingen bij autofotografie. Daar ligt de grootste uitdaging. Reflecties zijn niet te voorkomen, maar probeer het zodanig in te passen, dat wat "erachter als spiegel" van de omgeving in de auto te zien is, niet stoort, als "onbekend" en sterk contrasterend vorm-element. Doorgaans werkt een reflectie buiten van bebossing (struiken, groen) en lucht, het beste.

In een studio of showroom met rommelige "zijkanten" in de ruimte, zie je die rommel als reflectie in de auto terug.
Ook rechte hoeken van "wel strakke" ruimten (zonder rommel), kunnen de vorm van de auto veranderen, omdat je via de spiegeling naar een hoek van een ruimte kijkt, en het fotografisch ook de vorm met "knikken" in deuren, spatborden, carrosserie zou kunnen zijn.

Bekende fotostudio uit het verleden hier in het Zuiden van het land speciaal afgestemd voor autofotografie was o.a. bij de Hilvaria studio's (in Hilvarenbeek).
De studio was in de vorm van een "ei", zonder hoeken rondom van vloer naar opstaande wand en plafond, en achterwand. Licht werd indirect via het plafond op de auto gezet. je zag geen hoekreflecties in een auto terug.
Soms werd er in een "zwart zwembad" de auto op "pootjes" gezet. Het zwembad tot aan de rand vol water. De banden van de auto net ter hoogte van de waterspiegel. Omdat er binnen geen wind is, ook geen golven in het water. Had je een spiegelend strak zwart vlak alsof de auto op zwart "perspex" stond, met reflectie van de auto in het water.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do jun 26 2014 11:20 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Audi - Beginnende auto fotografie

Berichtdoor ShuttersPeet » do jun 26 2014 11:19 am

Wederom dank heren!
ShuttersPeet

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Audi - Beginnende auto fotografie

Berichtdoor Léon Obers » do jun 26 2014 11:37 am

Bij details, als reflecterende vlakken niet te groot zijn, kun je buiten het zicht ook reflecterende schotten en foamkarton gebruiken om reflecties "te helpen" naar je eigen inzicht in te passen. Grotere verplaatsbare reflecterende vlakken ----> opgespannen doek in een houten raamwerk. Maar ja, dat is dan weer moeilijk mee te nemen. Meer iets voor in een studio. :D

"Vroeger" in het analoge tijdperk dat fotobewerking (via scannen) nog niet echt op hoog niveau aan de orde was, werden er speciaal locaties gezocht op "reflectie". Ook werden er naar hedendaagse begrippen "belachelijke" acties uitgevoerd voor autofotografie om een zo strak mogelijke foto te krijgen. Dan werd bijv. (voor een merk als Mercedes) een rustig stuk weg in het Zuiden van Europa afgezet over een paar honderd meter en "zwart" geschilderd voor een beter contrast. Straten of pleinen van tevoren eerst van opgroeiend onkruid en gras tussen straatstenen ontdaan. :shock: :lol:
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Audi - Beginnende auto fotografie

Berichtdoor ShuttersPeet » do jun 26 2014 12:22 pm

Dat gaat me dan ietsies te ver...... ;)
ShuttersPeet

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Audi - Beginnende auto fotografie

Berichtdoor gvdnberg » di aug 05 2014 8:18 pm

Mij ook, ik ben geen tuinman. :wink2:
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3133


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Audi - Beginnende auto fotografie

Berichtdoor Arthur Mol » di aug 05 2014 8:44 pm

Tip; koop een polarisatiefilter.
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

Gebruikersavatar
Arthur Mol

Forumlid
Berichten: 3403


Locatie: R'dam Zuid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Audi - Beginnende auto fotografie

Berichtdoor staal571 » wo aug 06 2014 11:17 am

Ik vind die lege geel plekken waar normaal de nummerplaat zit niks, dan zou ik er een fake nummer in zetten.

Gr Peter
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5
Gebruikersavatar
staal571

Forumlid
Berichten: 753


Locatie: Overijssel
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Audi - Beginnende auto fotografie

Berichtdoor Flandria » wo aug 06 2014 11:46 am

Je wil teveel, gelijk.....

De fotografie is niet consistent zo ook de bewerking.
Pak het stap voor stap aan zou ik zeggen....
Flandria




Terug naar “Transport”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten