Vloeken in de kerk Samsung NX30

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd

Onderwerp:

Vloeken in de kerk Samsung NX30

Berichtdoor André » vr jun 27 2014 10:08 pm

Vrienden (nog wel :mryellow: )

Zoals ik heb gemeld ga ik stoppen met nikon apparatuur. Niet omdat het niet "goed genoeg" is voor mij, maar het gewoon te zwaar is. Ik beleef met dit zware materiaal in combinatie met mijn luchtweg/rug problemen geen plezier meer in de hobby. Blijkbaar vinden andere de zware spullen geen probleem want ik was via marktplaats (en dit forum) binnen no-time voor prima marktprijzen bijna alles kwijt. Het enige wat ik nog heb is de 24-120 VR F4. Die wil niet echt een nieuwe eigenaar vinden (althans niet voor een gangbare prijs). Wellicht omdat er best wel een aantal alternatieven zijn voor de 24-120 die prijstechnisch gunstiger zijn. Maar goed dat is een ander verhaal. Waar heb jullie dan voor nodig. Ik ben uiteraard al direct aan het kijken naar alternatief speelgoed en ga een lichte systeemcamera kopen. Geen nikon, simpel omdat ik er geen klik mee heb en ook niet ga krijgen. Ik overweeg de Samsung NX30 aan te gaan schaffen. Ik weet het, bij een camera denk je niet snel aan Samsung. Maar het lijkt erop dat Samsung goed aan de weg timmert met hun NX serie. De NX30 is licht, heeft "body" en er zijn al behoorlijk veel objectieven verkrijgbaar. (Helaas nog geen goede lichtsterke tele van 200mm of meer)

Mijn idee is om de NX30 aan te schaffen met de 16-50 F2.0-2.8, daarnaast als portret/straat objectief de 85mm 1.4 en omdat ik toch ook tele wil de 50-200 F4-F5.6. Deze laatste ga dan wel weer vervangen zodra er een goede lichtsterke 70-200 komt.

Omdat deze camera (en ook de 85mm) verbluffend goede reviews heeft en dit setje best betaalbaar is, (zeker als je de objectieven actie meerekent) vraag ik me af of ik misschien iets over het hoofd zie en of er geen addertje onder het gras zit. Zouden jullie eens mee willen kijken en jullie oordeel willen geven. let op, ik ben GEEN pixelpeeper, maar wil gewoon weer met een lichte, maar goede set gaan fotograferen en er weer plezier in ga krijgen.

Alvast dank.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vloeken in de kerk Samsung NX30

Berichtdoor bjornc » vr jun 27 2014 10:13 pm

Ik zou eerder naar een Sony Nex kijken... veel meer objectieven aanbod.

PS: Mooi dat je de hobby toch op een andere wijze kan voortzetten.
Gebruikersavatar
bjornc

Forumlid
Berichten: 1481


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vloeken in de kerk Samsung NX30

Berichtdoor Niels » vr jun 27 2014 11:27 pm

Wat te denken van een Samsung NX3000 Andre?

Fantastische aanbieding bij mediamarkt momenteel, incl Tab7 tablet en 16-55 objectief en een flitser voor 499.
Staat momenteel in de folder.

Succes met je nieuwe aankoop, altijd leuk!
Klikken is nog nooit zo leuk geweest met mijn Nikon...
Flickr
Nikon D7000, Nikkor 16-85 VRII, Nikkor 50mm 1.4G, SB-700, Fuji X20 en een hoop kleine rommel erbij...
Gebruikersavatar
Niels

Forumlid
Berichten: 774


Locatie: 's-Hertogenbosch
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Vloeken in de kerk Samsung NX30

Berichtdoor PanzerFaustNL » vr jun 27 2014 11:34 pm

Het gaat echt mis met de volwassen bevolking hier. Hoe kom het toch dat een jongetje van 4 wel de gehele dag met een DSLR met 70-200 kan rondhobbelen en een volwassen man niet.

Maar ok, Ga eens kijken bij Olympus, de OM-D serie. Mooie klassieke body met geweldige objectieven.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
Gebruikersavatar
PanzerFaustNL

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Ikoyi, Lagos, Nigeria
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vloeken in de kerk Samsung NX30

Berichtdoor André » vr jun 27 2014 11:56 pm

PanzerFaustNL schreef:Het gaat echt mis met de volwassen bevolking hier. Hoe kom het toch dat een jongetje van 4 wel de gehele dag met een DSLR met 70-200 kan rondhobbelen en een volwassen man niet.


Niet om "zielig" te doen hoor, maar is zo'n "jongetje van 4 jaar" ook afhankelijk van 7 a 8 uur per dag beademingsondersteuning d.m.v. beademingsapparatuur en worden de ruggewervels van zo'n jongetje ook met 2 titanium staven en 27 schroeven in zijn ruggewervels bij elkaar gehouden om instorten van de rug te voorkomen ??? .

Ik praat, piep en klaag eigenlijk nooit in details over mijn gezondheidsproblemen maar je lompe opmerking dwingt mij om hier toch even van af te wijken. Ik zou zeggen, neem mijn lichaam maar eens een weekje van me over en dan wil ik wel eens weten of je er nog zo overdenkt.

Maar afgezien van dat, wel bedankt voor je olympus advies. heb ik ook naar gekeken, maar lees veel klachten over de zeer lastige menu's en instellingen.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vloeken in de kerk Samsung NX30

Berichtdoor strangeartefact » za jun 28 2014 12:09 am

Andre, ik heb sindskort een Olympus OM-D E-M10...ok is m4:3's maar wat een geweldig stuk gereedschap. Voldoende mooi 1.8 glas en betaalbaar genoeg lijkt me. Probeer het iig eens in de winkel.
Over dat menu, onzin wat mij betreft, met dat super user menu alles in 1 opslag als je 1 button klikt en dan met de wieltjes selecteren...anders betekent niet slecht is mijn mening. ga dat zelf bepalen ipv je te laten beinvloeden, ook bij een Samsung zal je moeten wennen aan andere menustructuur lijkt me toch??

Succes, was het ook wordt.

Peter
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vloeken in de kerk Samsung NX30

Berichtdoor André » za jun 28 2014 12:22 am

Misschien een gekke vraag, maar hebben alle systeemcamera's de 4:3 verhouding ?
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vloeken in de kerk Samsung NX30

Berichtdoor PanzerFaustNL » za jun 28 2014 2:00 am

Als je mijn opmerking heel serieus zou nemen,dan zou het heel lomp zijn, hij is ook eigenlijk niet gericht op mensen met serieuze gezondheidsproblemen. Nog niet zo lang geleden stond ik bij Cameraland in de winkel, op zoek naar een goedkope Sony body voor mijn oude minolta lenzen, toen daar een boom van een man liep te klagen dat zijn SLR zo waar was. Dan krijg ik daar een beetje de kriebels van. Men praat in dat soort dingen elkaar zo vaak na.

Maar alle gekheid op een stokje, nieuw objectief voor het m4/3 geweld. Van het samenwerkingsverband Panasonic / Leica. Net zo zwaar als een lichte DSLR, maar wat een objectief, ongelofelijk gewoon. Ook in prijs.

http://www.cameralabs.com/reviews/Panas ... _H-NS043E/

Ik heb een 4 tal m4/3 camera's en er komt heel veel goed glas voor uit. Bovenstaande is een uitschieter naar boven, maar voor 169 euro heb je ook de Sigma 19/30/60 mm primes en die voldoen zeer goed.

Dit is één van mijn favoriete foto's gemaakt met een Olympus E-PL3 met de Sigma 30mm f/2.8, Olympus is een meester als het gaat om JPEG verwerking en heeft ook allerlei creative modes waardoor je in de camera allerlei effecten kunt toevoegen. Let wel, het is niet een creative mode die alles voor je doet, je kunt hem volledig manual instellen en dan alsnog dit er overheen leggen. Dit effect heet 'Dramatic tone'

Afbeelding
Keep them rolling by Marco de Boer, on Flickr
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
Gebruikersavatar
PanzerFaustNL

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Ikoyi, Lagos, Nigeria
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vloeken in de kerk Samsung NX30

Berichtdoor Giso » za jun 28 2014 7:40 am

Hey Andre,

Ik ben zelf op hetzelfde punt als jij, alleen gelukkig voor mij niet om gezondheidsredenen.
Ik heb de keuze echter al gemaakt. Ik ga binnenkort een Olympus OM-D E-M1 aanschaffen (Als ik mij niet meer bedenk).
De uitgebreide bediening en hoge resolutie EVF heeft mij deze keuze doen maken.
Ik merkte dat ik de laatste tijd de Nikon DSLR veel thuis liet en dan maar de Olympus Pen meenam, want die was handzamer.
Toch wilde ik niet teveel inboeten wanneer ik de D7000 zou omruilen voor een systeemcamera. Ik denk dat de OM-D een goede vervanger
gaat worden voor mij. Pluspunt is dat de primes met groot diafragma bijna in je broekzak passen. Dus voor mij voorlopig geen gesleep meer met kilo's wegende tassen en statieven.

Voor jou vraag over de beeldverhouding, nee. Niet alle systeemcamera's hebben een 4:3 verhouding. De camera's met APS-C sensor zijn gewoon 3:2. Volgens mij zijn alleen Olympus en Panasonic 4:3. Vandaar ook de aanduiding Fourthird en Micro Fourthird. De MFT sensor is hetzelfde als de gewone FT, met als verschil dat de standaard MFT is ontwikkeld voor systeemcamera's door Olympus en Panasonic. Dit heeft betrekking op het ontbreken van een spiegelhuis en heeft tevens een andere lensvatting.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Giso

Forumlid
Berichten: 723


Locatie: Schagen Noord-Holland
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vloeken in de kerk Samsung NX30

Berichtdoor André » za jun 28 2014 8:54 am

Dank voor je reactie Giso, nu snap ik ook waar de naam Fourthird op slaat. (Had ik natuurlijk zelf kunnen bedenken, maar ja dat heb je wel eens vaker). Ondanks dat ik graag wel 3:2 wil houden ga ik toch eens serieus naar de OM-D serie kijken. Of het de OM-D1 dan gaat worden, weet ik nog niet. Die ligt prijstechnisch toch wat aan de hoge kant. Nu heb ik al mijn Nikon spullen echt heel erg goed kunnen verkopen, dus de ruimte is er financieel wel, maar ik heb eigenlijk nu meer iets van, laat het huisje bij het schuurtje staan. Ik wil gewoon een leuke en fijne camera waar ik gewoon mooie foto's mee kan maken. Niets meer en niets minder. Al dat gedoe met voor alles de beste objectieven en zo, hoeft voor mij echt niet meer. In een objectief wil ik wel wat meer investeren en dat is een goede portret lens voor mijn katten en die ook goed te gebruiken is voor straatfotografie. Kijk en dan is zo'n handig en compact olympus objectief wel weer interessant.

Ik denk dat ik vandaag veel achter de laptop ga zitten om "onderzoek" te gaan doen. Hoewel mijn ervaring ook wel weer is dat terugkomen op je eerste keus vaak het eindresultaat is. (Althans bij mijn vrouw dan. Kan een mooie tas vinden, vervolgens 3 uur lang alle winkels afsjouwen voor een nog mooiere tas en aan het eind van de middag rennen nog net voor sluitingstijd om toch die eerste tas te halen, die dan net uitverkocht is) En dat is dan toch weer die waanzinig goed aangeschreven NX30
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vloeken in de kerk Samsung NX30

Berichtdoor Ericb » za jun 28 2014 9:35 am

Hoi Andre, Volgens mij worden de Samsung camera's vaak onderschat. Ze hebben bij Samsung een hele snelle ontwikkeling doorgemaakt en volgens mij heb je er een prima keuze aan.
Zoals al door andere aangegeven, er zijn volop alternatieven denkbaar, ik denk dat het voor jou vooral belangrijk is dat de ergonomie "klopt".
Je hebt niets aan de perfecte camera als je er al snel achterkomt dat de camera voor jou toch nog te groot en/of te zwaar is.
Succes met de keuze, laat ons in ieder geval weten wat het geworden is.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Vloeken in de kerk Samsung NX30

Berichtdoor PanzerFaustNL » za jun 28 2014 9:38 am

De OM-D 10 is een veel betere keuze en bijna de helft goedkoper.

Om in het SLR kamp te blijven, heb je de Canon EOS 100D ooit eens bekeken? Die is maar iets groter dan de Panasonic G serie, maar mocht je het nodig hebben, wel al het L glas.

Van dpreview.

To be somewhat harsh on the NX30, I'd say that aside from Wi-Fi, it just doesn't do any one thing really well. It doesn't fill a need that isn't already addressed by the competition; isn't better, smaller, faster or cheaper than other mirrorless cameras in its class.

Bear in mind though that the bar is high in this category, so in reality the NX30 meets some pretty lofty standards just being average in many ways. And what often makes the difference for individual camera shoppers is a camera's particular combination of features, not whether they're the best of the best. Someone looking to the upper-entry-level DSLR level would do well to look at the NX30. It provides similar handling, reliable auto focus, and something that DSLRs haven't figured out yet - usable live view.

If the NX30's particular combination of handling and features is just what you're looking for, then you'll find that the camera is capable in all of the important ways. Its image quality is on par with the class and connectivity features are reliable. But if your heart's not set on this particular form or feature set, especially for those who might be happier with something a little more compact and lightweight, options in this category like the Olympus E-M10 and Sony a6000 are well worth looking at.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
Gebruikersavatar
PanzerFaustNL

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Ikoyi, Lagos, Nigeria
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vloeken in de kerk Samsung NX30

Berichtdoor Giso » za jun 28 2014 10:07 am

Maar wat misschien voor Andre wel weer handig is is de kantelbare EVF.
Dit lijkt mij tenminste een handige future voor als je lichamelijk enigszins beperkt bent.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Giso

Forumlid
Berichten: 723


Locatie: Schagen Noord-Holland
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vloeken in de kerk Samsung NX30

Berichtdoor strangeartefact » za jun 28 2014 10:54 am

Misschien een overbodige toevoeging, je kan het beeldformaat wijzigen in de camera de e-m10 kan prima in een 3:2 beeldverhouding(en nog meerdere natuurlijk) foto's maken.
De e-m10 is in vergelijk met de e-m1 een mooi uitegebreid ding en misschien de helft goedkoper, maar de e-m1 heeft wel wat zaken die toch niet onbelangrijk hoeven te zijn dus dat moet je altijd afwegen. Bij mij is de keuze naast een dslr het uitgangspunt geweest. Had ik de dslr vaarwel willen zeggen had ik misschien wel de e-m1 overwogen.

Hoe dan ook, ben benieuwd wat het gaat worden, enne om het nog lastiger te maken, vergeet het Fuji kamp niet he ;)

Peter
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vloeken in de kerk Samsung NX30

Berichtdoor Skippy » za jun 28 2014 11:05 am

André, in jouw situatie zou ik ook een Olympus MFT kiezen. De in de camera ingebouwde beeldstabilisatie is een groot pluspunt, grote keuze aan objectieven en prima Jpegs dus je kunt evt. nabewerking tot een minimum beperken. Het complexe menu is eenmalig doorgronden en dan zoals Strangeartefact schrijft de belangrijkste instellingen via het SuperMenu bedienen. Kijk anders eens op de blog van Robin Wong voor meer info en prachtige foto's gemaakt met Olympus MFT. Zie http://robinwong.blogspot.nl
Skippy

Moderator
Berichten: 11681


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten