Goedkoop macro?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Goedkoop macro?

Berichtdoor WernerH » vr jun 06 2014 10:45 pm

Ik wil graag meer met mijn camera doen dan alleen foto's maken tijdens vakantie en dagjes weg. Dus pak al steeds meer de camera als bv mijn dochtertje zit te spelen oid.

Nu had ik laatst de combinatie van vrij zijn en goed weer en dacht, zo ik ga eens de tuin in met mijn camera aangezien ik er meer mee wil doen. Ik zag een hommel en dacht, die is de mijne! Maar helaas, niet scherp een beetje beeldvullend op de foto te krijgen!
Aangezien ik de macro wereld boeiend vind is dit misschien wel iets voor mij om verder te gaan ontwikkelen/ontdekken, maar volgens mij ga je zonder macro lens die wereld niet ontdekken.

Omdat ik niet zeker weet of ik macro ook echt boeiend vind wil ik rustig aan beginnen, maar wat is nu een leuke betaalbare macro lens om te starten?
Met vriendelijke groet, Werner

D7100 / 18-105 / 55-300 / 35 1.8 / Lowepro Apex 140 AW / Velbon Sherpa 450R / ?

Flickr
Gebruikersavatar
WernerH

Forumlid
Berichten: 102


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Goedkoop Marco?

Berichtdoor Jacob_O » vr jun 06 2014 10:49 pm

Een Canon 500D +2 voorzetlens voor op je 55-300 misschien?
Op mijn 70-300 VR gaat dat best wel goed: viewtopic.php?f=91&t=56055
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Goedkoop macro?

Berichtdoor Jaap Driest » vr jun 06 2014 11:54 pm

Bij macro maak je meest gebruik van handmatige scherpstelling via Live-view max ingezoomd.
Dus dan kun je ook net zo goed een handmatige lens kopen. Ai of AiS.
Bv. 55mm 2.8 of 105mm 2.8 of 4.
Je hebt dan niet helemaal 1:1, maar 1:2 is ook geweldig en je kunt er ook nog een tussenring tussen zetten.

De allergoedkoopste oplossing is een omkeerring voor je 35mm. Even op ebay kijken je bent voor een paar piek klaar. Maar het werkt lekkerder met een echte macrolens.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
Gebruikersavatar
Jaap Driest

Forumlid
Berichten: 1129


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Goedkoop macro?

Berichtdoor a vgastel » za jun 07 2014 5:50 am

Bij deze de BR-2A van Nikon. Makkelijk voor een zoekopdracht in dit forum. U ziet hier de vergrotingsfactoren bij de genoemde lenzen, met daaronder de engelstalige gebruikshandleiding voor een omkeerring.
Afbeelding

Afbeelding

tussenring
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... ssenringen

Omkeerring
Afbeelding
Een verbindingsring die een lens omgekeerd aan een andere lens bevestigt. Een omkeerring heeft aan beide kante schroefdraad, dat kan bijvoorbeeld aan tweemaal 52 millimeter zijn, maar er zijn ringen van verschillende maten. Het voordeel is dat in extreme macro kan worden gewerkt. De afbeeldingsmaatstaf wordt ongeveer de verhouding van de eerste lens en de tweede. Dus een omgekeerde 50 mm lens op een 100 mm zal ongeveer een 2:1 beeld opleveren. Een tussenring is een goedkope maar zeer kwalitatieve oplossing om extreme macro te bereiken als je al goede objectieven bezit.Hou er rekening mee dat extreme macro niet eenvoudig is en een perfecte werktechniek en inzicht in scherptediepte vereist.

Zie deze en lees ze eens door.
viewtopic.php?f=32&t=39560
viewtopic.php?f=35&t=34679
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Goedkoop macro?

Berichtdoor plincky » za jun 07 2014 6:55 am

Omgekeerde lens is best nog een moeilijke techniek om te leren en je zit ook meteen redelijk vast aan een vergroting. Echt gebruiksvriendelijk is de techniek niet.

Ik zou eerder kijken voor of voorzetlenzen of bv de Nikon 40 mm macro op Marktplaats. Soms komen ze voorbij voor zo'n €125,-
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Goedkoop macro?

Berichtdoor CaptainHook » za jun 07 2014 7:17 am

Misschien ook handig van de TS om te vermelden wat hij 'betaalbaar' vindt... :idea:

Er zijn idd best wel 2de hands (goedkopere en goede) macro objectieven te vinden. Te beginnen met een handmatig MF objectief:
http://www.secondhandcamera.nl/webpages/Nikon.html (hier zie ik b.v. al voor honderd piek een 55mm Ai(S) tussenstaan.
Of de wat oudere 90mm Tamron macro; ook een prima keuze.
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Goedkoop macro?

Berichtdoor WernerH » za jun 07 2014 3:31 pm

Goedkoop bedoel ik een paar tientjes, maar realiseer me ook dat "goedkoop duurkoop" kan zijn en dat je met een dergelijke oplossing niet het resultaat zal behalen als met een echte macro lens.

Maar was vooral benieuwd naar de oplossingen/mogelijkheden om er mee te beginnen i.p.v. direct een dure lens te kopen.
Laatst gewijzigd door WernerH op za jun 07 2014 3:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet, Werner

D7100 / 18-105 / 55-300 / 35 1.8 / Lowepro Apex 140 AW / Velbon Sherpa 450R / ?

Flickr
Gebruikersavatar
WernerH

Forumlid
Berichten: 102


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Goedkoop macro?

Berichtdoor Peter » za jun 07 2014 3:32 pm

Er zijn inderdaad genoeg oudere MF lenzen te vinden
voor een paar tientjes een Panagor 90mm macro lens onlangs aangeschaft. Jaren 80
Als nieuw
Vergrotingsfactor 1:1

Daar vallen best foto's mee te maken. :wink:
En eerlijk gezegd, het prijsverschil met een 105 macro lens van Nikon is mij het niet waard.

Afbeelding

crop

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7762


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Goedkoop macro?

Berichtdoor Léon Obers » za jun 07 2014 3:57 pm

Met goedkope Chinese "schroef"tussenringen via < E-bay >, een < M39 tussenring > en ergens een oud vergrotingslensje vandaan, kun je ook aardig aan de slag.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Goedkoop macro?

Berichtdoor Mieke53 » za jun 28 2014 9:00 pm

is die bij ook met een omkeerring gedaan?
Kan me niet voorstellen eigenlijk. Maar anders knap gedaan.
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten