Apple Aperture stopt!

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Apple Aperture stopt!

Berichtdoor Niels » vr jun 27 2014 10:41 pm

Ik lees zojuist het volgende bericht; bron: http://www.onemorething.nl

Apple stopt ontwikkeling Aperture

Tijdens de WWDC heeft Apple grote veranderingen aangekondigd voor het beheren en bewerken van foto’s op Mac en iOS. Vandaag werd bekend dat hierdoor de ontwikkeling van Apple’s fotosoftware Aperture gaat stoppen.

De app Foto’s op de Mac, Foto’s in iOS 8 en de iCloud-fotobibliotheek zullen het nieuwe foto-systeem van Apple worden. Om de ontwikkeling hiervan te bevorderen is besloten te stoppen met Aperture. Dit is sinds 2005 op de markt en biedt geavanceerde fotobewerkingstools voor professionals.

Gebruikers van Aperture kunnen op het moment dat ze willen overstappen, hun Aperture-bibliotheek importeren in Foto’s. Dit meldt The Loop, die het nieuws naar buiten bracht. De Foto’s app voor Mac wordt begin 2015 verwacht en zal over veel tools uit Aperture beschikken. Fotobewerking in Foto’s werd kort gedemonstreerd tijdens de WWDC:

TechCrunch kreeg bevestigd dat er wel een update zal komen om Aperture te laten werken op OS X 10.10 Yosemite. Direct afscheid nemen hoeft dus (gelukkig) niet. Apple heeft bevestigd dat er wel doorgewerkt wordt aan andere software voor professionals als Logic Pro en Final Cut Pro. Ga jij Aperture missen?


Persoonlijk baal ik er enorm van, betekend dus geen updates en op termijn (paar jaar) kan je het wellicht niet eens meer gebruiken onder de nieuwste software. Ik heb net m'n hele bibliotheek opnieuw tip top georganiseerd. :(
Beste alternatief lijkt me Lightroom, dat lijkt ook al behoorlijk op Aperture 3.

Zijn hier veel gebruikers van Aperture 3 die met me mee balen? En wat ga jij op termijn doen?

Groeten Niels
Klikken is nog nooit zo leuk geweest met mijn Nikon...
Flickr
Nikon D7000, Nikkor 16-85 VRII, Nikkor 50mm 1.4G, SB-700, Fuji X20 en een hoop kleine rommel erbij...
Gebruikersavatar
Niels

Forumlid
Berichten: 774


Locatie: 's-Hertogenbosch
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Apple Aperture stopt!

Berichtdoor PanzerFaustNL » vr jun 27 2014 10:55 pm

Ja, want alhoewel ik ook gebruik maak van Lightroom, vind ik Aperture veel simpeler te gebruiken.

Eerst maar eens afwachten wat Photo's gaat doen. Op one-more-thing.nl hebben ze er een hoge pet van op.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
Gebruikersavatar
PanzerFaustNL

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Ikoyi, Lagos, Nigeria
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Apple Aperture stopt!

Berichtdoor iJoost » vr jun 27 2014 10:58 pm

Jammer. :-(

Wat Photo's betreft, los van de te verwachten functionaliteit lijkt me dat alleen een optie als het ook zonder "de cloud" kan. Ik ga echt mijn foto's niet bij Apple op een server parkeren.
Laatst gewijzigd door iJoost op za jun 28 2014 12:55 am, 1 keer totaal gewijzigd.
iJoost



Onderwerp:

Re: Apple Aperture stopt!

Berichtdoor Niels » vr jun 27 2014 11:04 pm

Precies IJoost, dat wil ik dus ook echt niet!

Zat al een tijd (tevergeefs) te wachten op een update van Aperture, maar nu binnenkort maar eens opzoek naar iets anders... Blij dat ik niet laatst nog de Nik collection (als aperture plugin) heb aangeschaft.
Klikken is nog nooit zo leuk geweest met mijn Nikon...
Flickr
Nikon D7000, Nikkor 16-85 VRII, Nikkor 50mm 1.4G, SB-700, Fuji X20 en een hoop kleine rommel erbij...
Gebruikersavatar
Niels

Forumlid
Berichten: 774


Locatie: 's-Hertogenbosch
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Apple Aperture stopt!

Berichtdoor PanzerFaustNL » vr jun 27 2014 11:26 pm

Al mijn foto's staan op een server. Alleen iCloud is wel een hele dure variant, vooral als je op Flickr gewoon 1 terabyte tot je beschikking hebt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
Gebruikersavatar
PanzerFaustNL

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Ikoyi, Lagos, Nigeria
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Apple Aperture stopt!

Berichtdoor iJoost » za jun 28 2014 12:55 am

PanzerFaustNL schreef:Al mijn foto's staan op een server.


Dat moet jij weten. ;-)
iJoost



Onderwerp:

Re: Apple Aperture stopt!

Berichtdoor PanzerFaustNL » za jun 28 2014 9:49 am

Dat is toch logisch? Je wilt toch altijd je foto's kunnen tonen? Ik zeg niet dat ze alleen maar op een externe server staan, want als IT'er heb ik thuis ook een aantal servers staan die ik van buiten kan benaderen via bijvoorbeeld teamview.
Maar al mijn jpeg's staan bij Flickr zelfs onder meerdere accounts.



Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
Gebruikersavatar
PanzerFaustNL

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Ikoyi, Lagos, Nigeria
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Apple Aperture stopt!

Berichtdoor I AM Kees » za jun 28 2014 8:50 pm

Tja.... Ik was niet echt gecharmeerd van Aperture en ben Lightroom gaan gebruiken. Als het verhaal klopt dat Aperture-gebruikers bij Adobe een mogelijkheid krijgen om tegen gunstige voorwaarden over te stappen naar Lightroom is dat wellicht voor een aantal mensen het gunstigst.
I AM Kees

Forumlid
Berichten: 220


Locatie: Langerak (ZH)
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Apple Aperture stopt!

Berichtdoor gongon » za jun 28 2014 9:05 pm

Ben ik blij dat ik aperture nooit aangeschaft heb, wilde het wel maar was er nog steeds niet van gekomen.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
Gebruikersavatar
gongon

Clublid
Berichten: 3513


Locatie: Onder de rook van Rotterdam.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Apple Aperture stopt!

Berichtdoor Niels » za jun 28 2014 9:07 pm

Waar heb je dat gelezen Kees, dat Aperture gebruikers tegen gunstige voorwaarden naar LR kunnen overstappen? Ben benieuwd....
Klikken is nog nooit zo leuk geweest met mijn Nikon...
Flickr
Nikon D7000, Nikkor 16-85 VRII, Nikkor 50mm 1.4G, SB-700, Fuji X20 en een hoop kleine rommel erbij...
Gebruikersavatar
Niels

Forumlid
Berichten: 774


Locatie: 's-Hertogenbosch
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Apple Aperture stopt!

Berichtdoor I AM Kees » za jun 28 2014 9:10 pm

I AM Kees

Forumlid
Berichten: 220


Locatie: Langerak (ZH)
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Apple Aperture stopt!

Berichtdoor I AM Kees » za jun 28 2014 9:23 pm

En dan moet je misschien niet zozeer denken aan een gereduceerd tarief, maar bijvoorbeeld een speciale importmodule om je hele bibliotheek in één keer in LR te plempen. Want dat kan veel Aperture-gebruikers wat makkelijker over de streep trekken.
I AM Kees

Forumlid
Berichten: 220


Locatie: Langerak (ZH)
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Apple Aperture stopt!

Berichtdoor Skippy » za jun 28 2014 9:29 pm

PanzerFaustNL schreef:Dat is toch logisch? Je wilt toch altijd je foto's kunnen tonen? Ik zeg niet dat ze alleen maar op een externe server staan, want als IT'er heb ik thuis ook een aantal servers staan die ik van buiten kan benaderen via bijvoorbeeld teamview.
Maar al mijn jpeg's staan bij Flickr zelfs onder meerdere accounts.



Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Opslag van de Jpegs vind ik niet zo spannend maar wel waar MIJN bronmateriaal, de RAW's, worden opgeslagen. Het is geen Spotify hè ...
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Apple Aperture stopt!

Berichtdoor Niels » za jun 28 2014 9:30 pm

Sterker nog Kees, ik hoop dat dat de voorwaarden kunnen zijn, dat zou mij in iedergeval wat makkelijker zijn om voor LR te kiezen.
Klikken is nog nooit zo leuk geweest met mijn Nikon...
Flickr
Nikon D7000, Nikkor 16-85 VRII, Nikkor 50mm 1.4G, SB-700, Fuji X20 en een hoop kleine rommel erbij...
Gebruikersavatar
Niels

Forumlid
Berichten: 774


Locatie: 's-Hertogenbosch
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Apple Aperture stopt!

Berichtdoor ReneG » za jun 28 2014 9:41 pm

Even dat zijpad dan: Bij Lightroom en Photoshop (mits je het Abonnement neemt) hoef je niets in de cloud op te slaan. Het staat default ook niet aan. De setup vraagt er wel naar. Bij LR5 standalone is het sowieso niet aan de orde. Dus dat is op zich niet zo'n probleem. Als het aan de cloud vast zat was ik er niet aan begonnen.

Zo, nu weer terug naar Aperture. ;)
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten