Tamron 70-200mm 2.8 VC problemen
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Tamron 70-200mm 2.8 VC problemen
Vier maanden geleden heb ik de Tamron 70-200mm VC aangeschaft. Vorige week begaf de autofocus het. Aangezien ik de lens bij de foto vakhandel heb gekocht en niet bij een webshop had ik gehoopt op een "uitstekende service" zoals op de website staat vermeld. Helaas kunnen (willen) ze niet meer doen dan de lens ter reparatie opsturen naar Tamron. Ik kan mijn lens over 4 weken weer terug verwachtten. Op mijn voorstel om mij een nieuwe lens te geven ze geen gehoor. De lens omruilen met bijbetaling voor een Nikon is ook niet mogelijk. Ik begin me dan toch weer af te vragen wat de toegevoegde waarde is om naar een foto vakhandel te gaan. Overigens heeft mijn vertrouwen in Tamron een flinke deuk gekregen.
I just need one more lens dear..
- JvdKooij
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Re: Tamron 70-200mm 2.8 VC problemen
ik heb enige tijd geleden een lens op gestuurd (via cameranu.nl) en die had ik binnen een week terug van Tamron (ook zonder kosten trouwens).
Dus ik deel niet echt je mening
.
Verder kan er met dit soort apparatuur altijd wel iets gebeuren natuurlijk.
Dus ik deel niet echt je mening

Verder kan er met dit soort apparatuur altijd wel iets gebeuren natuurlijk.
Groetjes,
Jaap
Jaap
- ATOR
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Vervelend maar zoals JvdKooij al zegt, shit happens. Over een paar weken heb je je gerepareerde lens terug die misschien wel 50 jaar probleemloos blijft werken.
Of een winkel wel of geen webshop heeft/is zegt natuurlijk helemaal niets over de service, er waren al winkels met slechte service lang voor het internet.
Of een winkel wel of geen webshop heeft/is zegt natuurlijk helemaal niets over de service, er waren al winkels met slechte service lang voor het internet.
- Cyrus
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Service van Tamron is uitstekend. Je kunt het objectief daar ook rechtstreeks aanbieden voor reparatie.
De winkelier staat overigens in zijn recht om het objectief niet meteen om te ruilen voor een nieuw exemplaar. Winkelier heeft de plicht te zorgen voor een goed functionerend product en als hij dat via reparatie onder garantie - binnen redelijke termijn - waar kan maken, dan komt hij zijn verplichtingen na.
Overigens: met de 5 jaar garantie van Tamron zou ik niet snel nerveus worden. Nikon geeft slechts 2 jaar.
De winkelier staat overigens in zijn recht om het objectief niet meteen om te ruilen voor een nieuw exemplaar. Winkelier heeft de plicht te zorgen voor een goed functionerend product en als hij dat via reparatie onder garantie - binnen redelijke termijn - waar kan maken, dan komt hij zijn verplichtingen na.
Overigens: met de 5 jaar garantie van Tamron zou ik niet snel nerveus worden. Nikon geeft slechts 2 jaar.
Och, volgens mij doet de winkelier precies wat je kunt verwachten en dat is ervoor zorgen dat het euvel opgelost wordt. Dat ze dat niet zelf kunnen is niet echt verwonderlijk. Ik zou het zelfs liever niet willen: je mag aannemen dat de fabrikant daar meer verstand van heeft dan de fotowinkel.
Dat ze niet zomaar een nieuw exemplaar meegeven is ook begrijpelijk. Je hebt de lens immers al 4 maanden in bezit gehad en hoewel je vast eerlijk bent, zul je ook snappen dat ze niet op je blauwe ogen afgaan dat je het euvel niet zelf veroorzaakt hebt.
De "extra" service zit hem er in dit geval in dat ze je optimaal helpen het probleem opgelost te krijgen. Als het een goede winkel is, dan zitten ze Tamron ook achter de vodden aan je objectief zsm gerepareerd weer terug te leveren. En houden ze je ondertussen op de hoogte van de vorderingen, zonder dat je er zelf achteraan hoeft te bellen.
Hooguit zou het helemaal mooi zijn geweest als je een leenlens mee had gekregen, maar in de praktijk is dat niet echt goed uit te voeren met al die verschillende soorten en maten.
Wettelijk doen ze het ook prima, overigens. Ze moeten het probleem oplossen. De leverancier mag daarbij kiezen of ze repareren of vervangen. Recht op een nieuwe heb je dus niet persé, hoewel er soms voor gekozen wordt "niet moeilijk" te doen en in plaats van reparatie meteen wordt vervangen. En bij vervangen volstaat het om een gelijkwaardig artikel te leveren. Dat is een grijs gebied, maar het is niet ongewoon dat je in zo'n geval een "refurbished" exemplaar krijgt. Hoeft niks mee mis te zijn, mits goed gedaan is zo'n objectief letterlijk als nieuw (en soms zelfs beter, want uitgebreider gecontroleerd dan een exemplaar dat nieuw uit de fabriek komt).
Mocht het repareren te lang duren of geen tevredenstellend resultaat opleveren, dan kun je eisen dat men voor de vervaningsoptie gaat. Wil men dat niet, dan ga je de route op van eventuele ontbinding van de koopovereenkomst.
Maar wacht eerst gewoon even rustig af hoe snel het objectief weer terug is. het zou allemaal nog wel eens best mee kunnen vallen.
Tenzij je natuurlijk hoopte op deze manier alsnog gunstig te kunnen upgraden naar een Nikon.
Dat ze niet zomaar een nieuw exemplaar meegeven is ook begrijpelijk. Je hebt de lens immers al 4 maanden in bezit gehad en hoewel je vast eerlijk bent, zul je ook snappen dat ze niet op je blauwe ogen afgaan dat je het euvel niet zelf veroorzaakt hebt.
De "extra" service zit hem er in dit geval in dat ze je optimaal helpen het probleem opgelost te krijgen. Als het een goede winkel is, dan zitten ze Tamron ook achter de vodden aan je objectief zsm gerepareerd weer terug te leveren. En houden ze je ondertussen op de hoogte van de vorderingen, zonder dat je er zelf achteraan hoeft te bellen.
Hooguit zou het helemaal mooi zijn geweest als je een leenlens mee had gekregen, maar in de praktijk is dat niet echt goed uit te voeren met al die verschillende soorten en maten.
Wettelijk doen ze het ook prima, overigens. Ze moeten het probleem oplossen. De leverancier mag daarbij kiezen of ze repareren of vervangen. Recht op een nieuwe heb je dus niet persé, hoewel er soms voor gekozen wordt "niet moeilijk" te doen en in plaats van reparatie meteen wordt vervangen. En bij vervangen volstaat het om een gelijkwaardig artikel te leveren. Dat is een grijs gebied, maar het is niet ongewoon dat je in zo'n geval een "refurbished" exemplaar krijgt. Hoeft niks mee mis te zijn, mits goed gedaan is zo'n objectief letterlijk als nieuw (en soms zelfs beter, want uitgebreider gecontroleerd dan een exemplaar dat nieuw uit de fabriek komt).
Mocht het repareren te lang duren of geen tevredenstellend resultaat opleveren, dan kun je eisen dat men voor de vervaningsoptie gaat. Wil men dat niet, dan ga je de route op van eventuele ontbinding van de koopovereenkomst.
Maar wacht eerst gewoon even rustig af hoe snel het objectief weer terug is. het zou allemaal nog wel eens best mee kunnen vallen.
Tenzij je natuurlijk hoopte op deze manier alsnog gunstig te kunnen upgraden naar een Nikon.

Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Of je gebruikt de app van Antoinette (Tros Radar) als breekijzer om WEL een omruilservice te bewerkstelligen...
Ben blij dat ik dit soort spullen WEL bij een (online)toko koop die gewoon alvast een nieuwe opstuurt (als vervanging) en in de tussentijd krijg je ruimschoots de tijd om het 'defecte' exemplaar te retourneren.
En service? Ahum, zolang 'service' een afdeling is en geen instelling...zal het nooit wat worden...
http://www.consuwijzer.nl/elektronica/o ... gdelijk-is" onclick="window.open(this.href);return false;
citaat: Gaat het product binnen zes maanden kapot? Of is er binnen zes maanden iets mis met het product? Dan moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld was. Gaat het product na zes maanden of langer kapot? Dan moet u zelf bewijzen dat dit niet uw schuld was.
Ben blij dat ik dit soort spullen WEL bij een (online)toko koop die gewoon alvast een nieuwe opstuurt (als vervanging) en in de tussentijd krijg je ruimschoots de tijd om het 'defecte' exemplaar te retourneren.
En service? Ahum, zolang 'service' een afdeling is en geen instelling...zal het nooit wat worden...

http://www.consuwijzer.nl/elektronica/o ... gdelijk-is" onclick="window.open(this.href);return false;
citaat: Gaat het product binnen zes maanden kapot? Of is er binnen zes maanden iets mis met het product? Dan moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld was. Gaat het product na zes maanden of langer kapot? Dan moet u zelf bewijzen dat dit niet uw schuld was.
Leuk hoor, maar je hebt daar geen recht op:CaptainHook schreef:Of je gebruikt de app van Antoinette (Tros Radar) als breekijzer om WEL een omruilservice te bewerkstelligen...
In die link staat het ook netjes:CaptainHook schreef:http://www.consuwijzer.nl/elektronica/ontevreden-over-aankoop/rechten-bij-product-dat-niet-goed-ondeugdelijk-is
U kunt niet altijd kiezen tussen een reparatie of een nieuw product. Soms wil de verkoper het product alleen maar repareren, omdat dat goedkoper voor hem is. In zo'n geval mag de verkoper zeggen dat hij alleen wil repareren.
(volgens mij gaat het in het betreffende filmpje van Radar om een product waarvan de winkelier aangeeft dat het niet meer te repareren is en dan mag je inderdaad een nieuw product eisen, of ontbinding van de koopovereenkomst)
Ook staat er:
Hij moet het probleem oplossen, of de fabrikant voor u inschakelen.
En dat doet deze winkel dus keurig.
Natuurlijk is het helemaal mooi als de winkel zonder vragen omruilt, maar het is beslist geen verplichting. En of je er beter mee af bent, als het product toevallig op voorraad is ben je er vooral sneller mee geholpen.
Wel ben ik het met je eens dat service een instelling moet zijn en geen mooi woord in de folder.
P'cies! En de TS gaf aan dat hij z'n objectief gekocht had bij de vakhandel omdat die een 'uitstekende service' voorspiegelde...jfbat schreef: ...
Wel ben ik het met je eens dat service een instelling moet zijn en geen mooi woord in de folder.
Blijkbaar verschillen de meningen over wat 'uitstekende service' nu eigenlijk behelst...

Tsja, het staat buiten kijf dat wat als "uitstekende service" wordt ervaren, puur aan de beleving en verwachtingen van de klant ligt.
In dit geval ben ik van mening dat de klant meer verwacht dan je zelfs bij goede service van de winkel kunt verwachten. Maar het is wel wat deze klant verstaat onder goede service. Dan adviseer ik hem in het vervolg van tevoren te verifieren of de winkel aan die verwachtingen kan voldoen, alvorens er zijn aankoop te doen. Hij zou mog wel eens verrast kunnen zijn hoe weinig winkels aan zijn verwchtingen kunnen voldoen, en welke winkels dat wel doen.
Dat de traditionele winkels het verliezen van de grote jongens komt namelijk naar mijn mening niet alleen door de prijs, maar ook door het feit dat die grote jongens niet zelden echt betere service leveren: vrijwel alles op voorraad of heel erg snel te leveren (terwijl je bij veel winkels best lang moet wachten en niet zelden min of meer al moet beloven het artikel ook te kopen), zeer liberale niet tevreden, geld terug regelingen (waardoor je helaas wel op moet passen dat je niet een gebruikt artikel als "nieuw" verkocht krijgt, maar dat is me in een "gewone" winkel ook al eens overkomen) en bij garantiegevallen een eveneens zeer liberaal omruilbeleid.
In dit geval ben ik van mening dat de klant meer verwacht dan je zelfs bij goede service van de winkel kunt verwachten. Maar het is wel wat deze klant verstaat onder goede service. Dan adviseer ik hem in het vervolg van tevoren te verifieren of de winkel aan die verwachtingen kan voldoen, alvorens er zijn aankoop te doen. Hij zou mog wel eens verrast kunnen zijn hoe weinig winkels aan zijn verwchtingen kunnen voldoen, en welke winkels dat wel doen.
Dat de traditionele winkels het verliezen van de grote jongens komt namelijk naar mijn mening niet alleen door de prijs, maar ook door het feit dat die grote jongens niet zelden echt betere service leveren: vrijwel alles op voorraad of heel erg snel te leveren (terwijl je bij veel winkels best lang moet wachten en niet zelden min of meer al moet beloven het artikel ook te kopen), zeer liberale niet tevreden, geld terug regelingen (waardoor je helaas wel op moet passen dat je niet een gebruikt artikel als "nieuw" verkocht krijgt, maar dat is me in een "gewone" winkel ook al eens overkomen) en bij garantiegevallen een eveneens zeer liberaal omruilbeleid.
-
- Forumlid
Ik begrijp, als ik zo de reactie's lees, dat mijn beleving van "uitsekende service" héél anders is dan wat anderen denken. Dat de winkelier zijn verplichtingen nakomt is zonder meer waar. Tros Radar en dat soort kornuiten zal ik dan ook niet inschakelen. Dat de winkelier de lens niet meteen omruilt voor een nieuwe kan ik ook begrijpen. En dat hij niet Tamron driemaal daags belt hoe het nu zit met die kapotte lens snap ik ook wel. Anderzijds is het toch gewoon handel, ik heb gevraagd om een voorstel te doen. Ik heb nooit geopperd om "goedkoop" aan een Nikon te komen. Mijn D7000 heb ik destijds ook ingeruild bij hem.
Wat mij tegen valt is dat de winkelier zijn schouders ophaalt en zegt dat hij niks voor me kan doen. En dat is natuurlijk onzin. Natuurlijk kan hij wat doen! Ik kan op dit moment de meerwaarde van een winkel niet zien.
Wat mij tegen valt is dat de winkelier zijn schouders ophaalt en zegt dat hij niks voor me kan doen. En dat is natuurlijk onzin. Natuurlijk kan hij wat doen! Ik kan op dit moment de meerwaarde van een winkel niet zien.
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
Neem eens contact op met Transcontinenta, de importeur van (o.a.) Tamron. Ik weet zeker dat je daar snel en goed geholpen wordt.
-
- Forumlid
Ik heb de lens afgelopen woensdag achtergelaten bij de winkelier. Hij zou de lens zsm naar Tamron sturen. Afgelopen vrijdag heb ik nog met Tamron gebeld en daar werd mij verteld dat ik binnen twee weken mijn lens kan terug verwachten. Zodra de lens terug is laat ik van me horen.
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
OK. Ben benieuwd naar de afloop!
-
- Forumlid
Gisteren bericht gehad dat de Tamron echt overleden is. De electronica in de lens is niet te repareren. Dit was nog nooit voorgekomen. Tamron stuurt de lens retour naar de fabriek voor onderzoek en ik kan komende week een nieuwe lens ophalen. De winkelier wil zelfs mijn geld teruggeven zodat ik een andere lens kan kopen. Dus toch uitstekende service. Tja, en dan begint het toch weer te kriebelen. Zal ik kiezen voor de Nikon 70-200mm 2.8 of de 4.0 of toch maar weer de Tamron? Enfin, daar zijn al genoeg topics over dus daar kan ik vanmiddag lekker in neuzen.
Eind goed al goed.

Eind goed al goed.

- JurjenF
- Forumlid
Voor het prijsverschil van de 2.8 Nikon en 'de rest' wist ik het wel....Die nieuwe Tokina schijnt ook niet verkeerd te zijn. Al die 2.8/70-200 objectieven ontlopen elkaar niet zo veel. Of je wil persé Nikon erop hebben willen staan.
Vooruit is niet altijd rechtdoor
https://www.flickr.com/photos/149870524@N05/albums
https://www.flickr.com/photos/149870524@N05/albums