Ik heb zelf gekozen voor Fujifilm naast mijn D700 set. Door de APS-C sensor, die werkelijk van grote klasse is (!!) is, komt die wat beeld betref dichter bij wat je met je DSLR gewend was. De foto's zijn werkelijk geweldig. Dat komt voor een groot deel door de objectieven van Fujifilm. Niet heel goedkoop, maar van echt grote klasse! En het aantal objectieven groeit goed, dus de keuze wordt steeds ruimer.
De systemen van Sony en Samsung zullen ook prima zijn, maar die heb ik niet echt meegenomen als alternatief. Puur gevoelsmatig. Nikon heeft wat mijn betreft gewoon de verkeerde systeemcamera's. Te kleine sensor, niet handig genoeg in gebruik voor wat ik zoek.
Ik schiet dus nu met een Fujifilm X-E1, met 18-55 f2.8-4, 35mm F1.4 en 60mm f2.4 macro. Ik loop er tegenwoordig vaker mee rond dan met de D700. Die laatste wil ik niet missen en gaat zeker niet weg, maar voor veel onderwerpen is hij echt niet nodig. Ik heb de stap naar de X-T1 nog niet willen zetten, maar die lijkt me als camera echt helemaal geweldig. Maar als systeem naast een heel Nikon systeem vond ik dat nu een stap te ver. Als ik echt de overstap zou maken zou ik hem wel gekocht hebben.
Als je een keer wil spelen met mijn spulletjes, dan kunnen we dat vast regelen.
Sterkte met de keuze!