Dreaming Daughter

Onderwerp:

Re: Dreaming Daughter

Berichtdoor jdgraaf » ma jun 30 2014 5:47 pm

Wellicht had je / kan je de volgende keer in deze situatie dat als je ziet dat er een deel van de foto overbelicht is, nog een foto maken maar dan met een belichtingscorrectie van -0,3/-0,7.
Nikon is vrij goed in het dynamisch bereik in donkere delen, dus dan heb je nog ruimte om de donkere delen weer op te halen in de nabewerking.

Neemt niet weg dat het een sfeervolle foto is. Die precies het 'moment' weergeeft.

Jan
Een berg Nikon spullen....
Gebruikersavatar
jdgraaf

Forumlid
Berichten: 821


Locatie: Hoofddorp
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Dreaming Daughter

Berichtdoor iJoost » ma jun 30 2014 5:53 pm

ATOR schreef:Volgens mij is de enige reden dat iemand foto's op dit forum plaatst om zichzelf beter te ontwikkelen als fotograaf.


Dat vind ik dus veel te kort door de bocht.

Maar die discussie is geweest. Zou geen probleem zijn "want als dat niet de bedoeling is, dan kan iemand dat er toch gewoon bij zeggen"...

Tja, het effect op de foto's die hier geplaatst worden heb ik sindsdien met lede ogen aangezien. Er valt maar heel weinig meer te genieten, zal ik het maar voorzichtig benoemen. :-(

Keuzes, en gevolgen. Het zij zo.
iJoost



Onderwerp:

Re: Dreaming Daughter

Berichtdoor Peter » ma jun 30 2014 6:22 pm

een foto om te bewaren :wink:
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7764


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Dreaming Daughter

Berichtdoor iJoost » ma jun 30 2014 6:23 pm

Ik zit er nog een beetje over na te denken.

En ik stel, bij deze, voor om te bedenken dat mensen ook (of misschien zelfs wel juist) iets kunnen leren als je ze vertelt wat ze wel goed gedaan hebben. Ik weet, het is natuurlijk lang niet zo leuk als zo snel mogelijk hard roepen dat je de scherpte mist of dat er veel ruis in zit, maar beschouw het als een uitdaging. 'T lijkt me dat de sfeer daarvan hier heeeeel anders zou worden. ;-)
iJoost



Onderwerp:

Re: Dreaming Daughter

Berichtdoor Tzigane » ma jun 30 2014 6:31 pm

Vooruit, een gebalanceerder kritiek:
Ik begin:

Compositie: prima, kijkt lekker weg zo, alles zit op de goede plek. Het zware element van de boom wordt gebalanceerd met de lichte plekken in het gras. Ik mis onderin wel wat ruimte.
Belichting: Hebben we het over gehad.
Moment en onderwerp: Fijn, dochter in haar wereldje.gedachten en op een mooi onbewaakt moment gevangen
Kleuren: Valt denk ik meer uit te halen. Ik vind het iets te kiekjesachtig. Haar huid is iets groenig door de reflectie van het gras, waardoor het iets ongezond oogt. Je zou de foto ietwat cyaan + magenta kunnen geven, en een half stopje meer licht.
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Dreaming Daughter

Berichtdoor PanzerFaustNL » ma jun 30 2014 6:40 pm

Ik vind het moment heel goed vastgelegd, je ziet de buitenkant, maar je wilt eigenlijk weten wat er in dat hoofdje omgaat.

Daarbij hou ik van de toonzetting van de zachte kleuren.

In een momentopname, als er niet geposeerd is, is het onvermijdelijk dat je wellicht tegen technische imperfecties aanloopt. Volgens mij kun je er wat aan doen in Lightroom of Aperture.

Inlijsten is een goed idee, vergroten minder vanwege de overbelichte plekken. Uitgebeten en been in één zin lijkt mij niet echt goed.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
Gebruikersavatar
PanzerFaustNL

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Ikoyi, Lagos, Nigeria
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Dreaming Daughter

Berichtdoor MartinT » ma jun 30 2014 8:51 pm

Tzigane schreef:Vooruit, een gebalanceerder kritiek:
Ik begin:

Compositie: prima, kijkt lekker weg zo, alles zit op de goede plek. Het zware element van de boom wordt gebalanceerd met de lichte plekken in het gras. Ik mis onderin wel wat ruimte.
Belichting: Hebben we het over gehad.
Moment en onderwerp: Fijn, dochter in haar wereldje.gedachten en op een mooi onbewaakt moment gevangen
Kleuren: Valt denk ik meer uit te halen. Ik vind het iets te kiekjesachtig. Haar huid is iets groenig door de reflectie van het gras, waardoor het iets ongezond oogt. Je zou de foto ietwat cyaan + magenta kunnen geven, en een half stopje meer licht.


Als ik naar de foto kijk vind ik dit een zeer zinnig commentaar dat volledig aansluit op mijn eigen waarneming. Volgens mij moet je hier als TS wat mee kunnen.

Ik hoop wel dat commentaar op elkaar in de vorm van "Blah,blah,blah" verder achterwege blijft. Aldus reageren is op een serieus forum echt onder de maat!
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1724


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Dreaming Daughter

Berichtdoor Lacsap » ma jun 30 2014 9:59 pm

Allereerst bedankt voor de reacties.

Ik plaats hier foto's om mijn passie te delen. Daarbij hoop ik opbouwende kritiek te krijgen. (En horen dat jullie het mooi vinden is altijd lekker! :D)
Zoals ik al aangaf in mijn bericht is dit de allereerste foto die ik ooit heb bewerkt.

Aan de reacties te zien heb ik het voor een eerste keer nog niet zo slecht gedaan.
Er valt voor mij nog veel te leren maar ik ben op de goede weg (denk ik :roll:).

Deze foto heb ik gemaakt als JPEG, waardoor ik niets meer aan de uitgebeten stukken kan doen volgens mij. (Toch maar RAW en JPEG in het vervolg :P)
Als dat toch nog mogelijk is hoor ik het graag, want dan kan ik de foto verder bewerken en nogmaals posten.

Wat bedoelen jullie met "technisch" niet goed, behalve het felle zonlicht op het been en evt de kleurstelling in het gezicht? Kunnen jullie daar voorbeelden van geven o.b.v. deze foto?

@martinpecheur: wat betekend TS :?: :?: :?:

Groetjes Pascal
Groetjes Pascal
Lacsap

Forumlid
Berichten: 83


Locatie: Arnhem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Dreaming Daughter

Berichtdoor PanzerFaustNL » ma jun 30 2014 10:04 pm

TS = Topic Starter
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
Gebruikersavatar
PanzerFaustNL

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Ikoyi, Lagos, Nigeria
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Dreaming Daughter

Berichtdoor Roy Kersbergen » ma jun 30 2014 10:07 pm

Gewoon alles in RAW schieten Pascal, daarna bewerken in Lightroom en exporteren als JPG.
Gebruikersavatar
Roy Kersbergen

Forumlid
Berichten: 1680


Locatie: Doesburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Dreaming Daughter

Berichtdoor Tzigane » ma jun 30 2014 10:15 pm

Jpg inderdaad alleen gebruiken als eeh.. tja.. wanneer eigenlijk. :wink:
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Dreaming Daughter

Berichtdoor Roy Kersbergen » ma jun 30 2014 10:17 pm

Het is allemaal zo makkelijk in Lightroom :mrgreen:

Let er wel even op dat je als sRGB exporteert, krijg je ook geen rare kleuren.
Gebruikersavatar
Roy Kersbergen

Forumlid
Berichten: 1680


Locatie: Doesburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Dreaming Daughter

Berichtdoor DannySan » ma jun 30 2014 10:59 pm

In Lightroom kun je de uitgebeten stukken en de kleurtemperatuur Nog prima aan passen hoor
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3833


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Dreaming Daughter

Berichtdoor peterk » di jul 01 2014 1:23 pm

Ik reageer al tijden niet meer. Laat staan een foto plaatsen. Maar nu moet ik het wel even kwijt.

Om terug te komen op de reacties die worden gegeven.

Natuurlijk plaats je een foto om er van te leren kritiek is helemaal niet erg. Maar onderbouw het dan ook.

Jammer van de uitgebeten plekken die meteen de aandacht trekken bv. Geef dan meteen een onderbouwing hoe dat de volgende keer opgelost kan worden.
Iedere pinda ziet die uitgebeten plek wel maar weet waarschijnlijk niet hoe die dit tegen moet gaan de volgende keer.

Dan kan je het wel aanhalen om te laten zien dat je fotoskills hebt echter als je het niet onderbouwd voegt het weinig toe.
Het zijn vaak wel de zelfde die er over beginnen om te laten zien hoe kundig ze wel niet zijn. Vervolgens komen er plaatjes voorbij waar ze zelf precies de fouten begaan of zelfs nog slechter zijn ook. Dan moet ik wel eens stiekem in me zelf lachen.

Dat is dus ook een van de redenen dat ik hier niet meer reageer en slechts kijk.



Om dan ook nog een tip te geven als je een foto maakt bekijk je deze terug op de achterkant van het scherm. naar links en rechts ga je naar de volgende of vorige foto.
Als je nu omhoog drukt krijg je allemaal opties een daarvan is het clipping gedeelte (uitgebeten witte vlakken) Hier kun je zien dat er gedeeltes overbelicht zijn.
De uitgebeten gedeeltes worden zwart knipperend weergeven. Een andere lichtmeting kan dan uitkomst bieden. Denk aan spotmeting of centrum gericht.
Ook het histogram kan uitkomst bieden.

Als afsluiter wij als fotografen kijken heel anders tegen foto's aan. Wij zien sneller de fouten in de foto. Echter bij plaatsing op sociaal media worden soms met lof onthaald.
Het zal de kijker een worst zijn als er uitgebeten vlakje in zit. Dus ja de foto is geslaagd. Is die perfect nee jammer dan. Het gevoel is overgebracht en dar draait in mijn ogen om in de fotografie.
peterk

Forumlid
Berichten: 249


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Dreaming Daughter

Berichtdoor Avado » di jul 01 2014 1:34 pm

Precies wat ik bedoel Peter. Je slaat de spijker op zijn kop.
Gr. Andre
Avado

Forumlid
Berichten: 511


Locatie: Bommelerwaard
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Portret, studio en mode”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten