Gewoon foto's uit Parijs...

Onderwerp:

Re: Gewoon foto's uit Parijs...

Berichtdoor MartijnM » di jul 01 2014 8:01 pm

Oh, ik stoorde me er niet aan, was gewoon nieuw voor me... (en ik heb toch niets beoordeeld?)
Die nieuwe 'regel' heb ik dan gemist. Wel vreemd trouwens: als vergelijk zou ik met hele gekke kleding over straat kunnen gaan lopen en dan verbieden dat iemand daar iets van zegt... of zoiets...

En internet is wel degelijk 'public domain', daar heeft de forumredactie niets mee te maken. :wink:
Dat zegt natuurlijk niets over copyright. Maar daar had ik het niet over.
Buy film, not megapixels...
Gebruikersavatar
MartijnM

Clublid
Berichten: 1360


Locatie: Amsterdam
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Gewoon foto's uit Parijs...

Berichtdoor Flandria » di jul 01 2014 8:18 pm

Precies.
Nog wat, wat is je drive om op deze manier je foto's te posten?
Flandria



Onderwerp:

Re: Gewoon foto's uit Parijs...

Berichtdoor iJoost » di jul 01 2014 8:58 pm

"public domain"... Wat betekent dat nu eigenlijk?

https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=public+domain

Moah... ;-)

"Works in the public domain are those whose intellectual property rights have expired,[1] have been forfeited,[2] or are inapplicable."

Heeft helemaal niets met "op internet zetten" te maken dus. ;-)

En wat die forum-redactie betreft, hoe je dat nu weer in verband weet te brengen met public domain is mij een volslagen raadsel. Lees het voor de grap nog even terug wat ik zei.
iJoost



Onderwerp:

Re: Gewoon foto's uit Parijs...

Berichtdoor Eeuw » wo jul 02 2014 2:34 am

Titel klopt, of mag ik daar ook niks over zeggen :mryellow:
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
Gebruikersavatar
Eeuw

Forumlid
Berichten: 3915


Locatie: Ja
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gewoon foto's uit Parijs...

Berichtdoor iJoost » wo jul 02 2014 7:50 am

Ik denk dat je een heleboel kunt zeggen over foto's zonder in beoordelingen te vervallen. Maar als je niets kunt verzinnen of daar geen zin in hebt dan hoeft het natuurlijk niet. Geen probleem hoor. ;-)
iJoost



Onderwerp:

Re: Gewoon foto's uit Parijs...

Berichtdoor Cyrus » wo jul 02 2014 10:49 am

@iJoost: ik ben het even kwijt....

iJoost schreef:Ik denk dat je een heleboel kunt zeggen over foto's zonder in beoordelingen te vervallen.


staat nogal haaks op je opmerking in de openingspost:

iJoost schreef:... om naar te kijken. Beoordelen is ongewenst.


"iets zeggen" over een foto / fotoreeks gaat al snel richting beoordeling, als je het mij vraagt.

Waar wil je nu heen? Geen technisch commentaar maar toch verwacht je feedback? Dat gaat toch niet samen? Opmerkingen als "mooi", "lelijk" "prima standpunt", "saai uitzicht" is al snel uit te leggen als beoordeling van de foto als geheel, dus inclusief technische uitvoering. Dus wat verwacht je nu precies van de kijkers?
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gewoon foto's uit Parijs...

Berichtdoor JaapV » wo jul 02 2014 11:18 am

iJoost schreef:Foto's die je op het web zet worden geen public domain. Zit gewoon copyright op.

Hoewel de NL vertaling van "public domain" inderdaad slechts een vertaling is, blijkt hier weer uit dat Nederlanders er dan vervolgens een andere betekenis aan toekennen dan de oorspronkelijke.
En wat betreft de "voorwaarde", zoals jij het noemt, dat is precies zoals het is aangegeven door de forum-redactie bij de gelegenheid van het vervangen van de groepen presentatie en beoordelingen door de huidige structuur.
Geen idee waarom iemand zich daar aan zou moeten storen trouwens. Je kunt je misschien ook andere redenen voorstellen om foto's te laten zien dan alleen ter beoordeling? Ik wel elk geval. ;-)

Zoals? Documentair? Zoals National Geographic? Daarvoor zijn de onderwerpen net iets te divers denk ik.
Of provocerend, om een negatief standpunt t.a.v. de nieuwe structuur te illustreren?
Je reactie komt op mij wel enigszins over als "vanaf veilige hoogte glimlachend toekijkend op het geraas" (maar dat kan zijn ingegeven door je avatar).
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gewoon foto's uit Parijs...

Berichtdoor Avado » wo jul 02 2014 11:40 am

Ik moet zeggen, dat ik vind, dat er een beetje flauw gereageerd wordt op iJoost.

Waarom zou je hier geen foto's kunnen delen zonder er beoordelingen op te wensen? Hij wil ze gewoon laten zien en zit niet te wachten op ge- of ongefundeerde opmerkingen die er de laatste tijd steeds meer zijn van mensen die denken alle fotografie wijsheid in pacht te hebben.

Bovendien is iJoost een fotograaf waar het overgrote merendeel van dit forum nog heel veel kan leren.

Het is een vrije keuze van hem om te delen zonder beoordeling te wensen en de keuze van de kijker om te kijken.
Gr. Andre
Avado

Forumlid
Berichten: 511


Locatie: Bommelerwaard
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Gewoon foto's uit Parijs...

Berichtdoor Flandria » wo jul 02 2014 11:59 am

Dan vraag ik mij af wat zijn motivatie is om hier de foto's te delen....
Een hele normale vraag waar ik geen antwoord op krijg.

Je deelt foto's toch voor een bepaalde interactie/reactie, tenminste anders ontgaat mij volledig de zin van het delen via een openbaar forum?
Is hij bang voor kritiek? Is hij bang voor complimenten? Ik vraag mij werkelijk af wat de voldoening/zin is van het delen op deze manier?
Flandria



Onderwerp:

Re: Gewoon foto's uit Parijs...

Berichtdoor jfbat » wo jul 02 2014 12:01 pm

Gewoon, je foto's willen laten zien? Of is dat zo raar?
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: Gewoon foto's uit Parijs...

Berichtdoor Avado » wo jul 02 2014 12:03 pm

Blijkbaar :frown:
Gr. Andre
Avado

Forumlid
Berichten: 511


Locatie: Bommelerwaard
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Gewoon foto's uit Parijs...

Berichtdoor Flandria » wo jul 02 2014 12:07 pm

Vind de reactie van Cyrus wel de lading dekken, daar hou ik het bij.

Eeuw schreef:Titel klopt, of mag ik daar ook niks over zeggen :mryellow:


Idd, of valse bescheidenheid, nu zal hij het nooit weten, of hij denkt hij dat hij het (al) weet....
Flandria



Onderwerp:

Re: Gewoon foto's uit Parijs...

Berichtdoor Peter » wo jul 02 2014 1:04 pm

Als er nu vragen zijn over de regels open dan even een nieuw draadje desnoods.
De volgende passage staat er sinds enige tijd in: Commentaar op geplaatste foto's is ALTIJD toegestaan, tenzij uitdrukkelijk bij de foto's vermeld staat dat het niet gewenst is.

Het is de TS zijn goed recht om geen (technisch) commentaar te willen hebben. Voor zijn keuze hoeft hij zich niet publiekelijk te verantwoorden
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7766


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Gewoon foto's uit Parijs...

Berichtdoor Skippy » wo jul 02 2014 1:40 pm

Wel leuk hoor maar foto 8 t/m 11 hebben voor ons als neutrale toeschouwer geen link met Parijs, deze had ik niet in deze serie geplaatst maar desnoods separaat.
Skippy

Moderator
Berichten: 11681


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gewoon foto's uit Parijs...

Berichtdoor iJoost » wo jul 02 2014 3:15 pm

Cyrus schreef:@iJoost: ik ben het even kwijt....

iJoost schreef:Ik denk dat je een heleboel kunt zeggen over foto's zonder in beoordelingen te vervallen.


staat nogal haaks op je opmerking in de openingspost:

iJoost schreef:... om naar te kijken. Beoordelen is ongewenst.


"iets zeggen" over een foto / fotoreeks gaat al snel richting beoordeling, als je het mij vraagt.

Waar wil je nu heen? Geen technisch commentaar maar toch verwacht je feedback? Dat gaat toch niet samen? Opmerkingen als "mooi", "lelijk" "prima standpunt", "saai uitzicht" is al snel uit te leggen als beoordeling van de foto als geheel, dus inclusief technische uitvoering. Dus wat verwacht je nu precies van de kijkers?


Geen beoordelingen. Precies waar voorheen presentaties voor was.

Als je niet weet wat je er anders over zou moet zeggen, dan kan ik me dat voorstellen.

Maar dat hoeft geen probleem te zijn. Er zijn genoeg andere draadjes waar je naar hartelust kunt "beoordelen", toch? ;-)
Laatst gewijzigd door iJoost op wo jul 02 2014 4:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
iJoost




Terug naar “Steden en dorpen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten