Apple Aperture stopt!

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Re: Apple Aperture stopt!

Berichtdoor PanzerFaustNL » zo jun 29 2014 1:26 am

I AM Kees schreef:En dan moet je misschien niet zozeer denken aan een gereduceerd tarief, maar bijvoorbeeld een speciale importmodule om je hele bibliotheek in één keer in LR te plempen. Want dat kan veel Aperture-gebruikers wat makkelijker over de streep trekken.


Andersom is trouwens veel gemakkelijker, je importeert je gehele Lightroom zo in Aperture en dan vink je aan dan de foto's moeten blijven staan waar ze nu staan. Zo doe ik dat nu.

Andersom is ook niet heel moeilijk, zeker niet als je geen waarde hecht aan je collectie voorvertoningen. Je zorgt ervoor dat je aperture bibliotheek gewoon als map wordt gezien, bijvoorbeeld door de naam te veranderen. In Lightroom navigeer je naar de aperture map, naar Masters en importeren.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
Gebruikersavatar
PanzerFaustNL

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Ikoyi, Lagos, Nigeria
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Apple Aperture stopt!

Berichtdoor Niels » wo jul 02 2014 9:02 pm

Laatste nieuws op het gebied van photos, lijkt toch wel aardig wat bewerkingen te kunnen uitvoeren en misschien wel belangrijker, het toelaten van plug-ins, nu vondt ik dat bij Aperture nooit zo stabiel, dus zal mij benieuwen, hier meer info. http://www.onemorething.nl/2014/07/vervanger-aperture-en-iphoto-krijgt-ook-professionele-functies/
Klikken is nog nooit zo leuk geweest met mijn Nikon...
Flickr
Nikon D7000, Nikkor 16-85 VRII, Nikkor 50mm 1.4G, SB-700, Fuji X20 en een hoop kleine rommel erbij...
Gebruikersavatar
Niels

Forumlid
Berichten: 774


Locatie: 's-Hertogenbosch
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Apple Aperture stopt!

Berichtdoor JaapV » wo jul 02 2014 9:21 pm

Zou dat nou toeval zijn: CNX2 en Aperture zo kort na elkaar? En die enge samenwerking tussen Apple en Adobe?

Of begin ik nu echt paranoïde schizofreen te worden... :frown:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Apple Aperture stopt!

Berichtdoor jfbat » wo jul 02 2014 10:52 pm

JaapV schreef:En die enge samenwerking tussen Apple en Adobe?

Die hebben al jaaaaren slaande ruzie, sinds Apple bij de introductie van de eerste iPhone Flash dood verklaarde.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: Apple Aperture stopt!

Berichtdoor JaapV » wo jul 02 2014 11:06 pm

Er is nu wél een Lightroom5 app die voorlopig alleen beschikbaar is voor iPhone en iPad.
Een Android versie "wordt eraan gewerkt".
Ziet eruit als intredende dooi... :wink2:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Apple Aperture stopt!

Berichtdoor Niels » do jul 03 2014 8:33 pm

Om mezelf alvast voor te bereiden op de overstap naar een ander bewerkingsprogramma wil ik eigenlijk het volgende. Momenteel sla ik mijn aperture library ook op den externe harde schijf op als back up (die ik ergens anders bewaar).

Eigenlijk wil ik nu alle RAW bestanden los overzetten op een externe harde schijf, maar wel met behoud van de "mappenstructuur" vanuit aperture. Dat je gewoon mappen krijgt met, vakantie 2013, 2014 etcetera.

Is dit op een makkelijke manier mogelijk? Dank voor de tips....
Klikken is nog nooit zo leuk geweest met mijn Nikon...
Flickr
Nikon D7000, Nikkor 16-85 VRII, Nikkor 50mm 1.4G, SB-700, Fuji X20 en een hoop kleine rommel erbij...
Gebruikersavatar
Niels

Forumlid
Berichten: 774


Locatie: 's-Hertogenbosch
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Apple Aperture stopt!

Berichtdoor PanzerFaustNL » do jul 03 2014 8:43 pm

Welk programma ga je gebruiken? Want met bijvoorbeeld LIghtroom hoef je niks anders te doen dan doelschijf definiëren, aperture-map hernoemen, zodat Lightroom hem herkent en het import commando te geven vanaf het hoogste niveau.

Leuke daarvan is dat je aperture noet hoeft weg te gooien, want dan kun je weer het omgekeerde doen, maar dan bij het import aangeven dat de bestanden op hun plaats moeten blijven staan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
Gebruikersavatar
PanzerFaustNL

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Ikoyi, Lagos, Nigeria
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten