marktplaats.nl steeds minder interessant voor particulier?

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
johan1967
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

marktplaats.nl steeds minder interessant voor particulier?

Bericht door johan1967 » za jul 05 2014 3:36 pm

Ik heb de afgelopen jaren heel wat foto-spullen op marktplaats gekocht en verkocht. Met goede resultaten.

De laatste maanden valt me echter op dat marktplaats bij de foto-spullen steeds meer wordt overspoeld door advertenties van bedrijven (Kamera Express, Konijnenberg, Klein, etc.). Als je als particulier een advertentie zet, dan valt deze door de stortvloed van commerciële advertenties veel minder op. Met name sinds Konijnenberg z'n diarree aan advertenties daar plaatst is er eigenlijk geen aardigheid meer aan. Nu begrijp ik dat marktplaats zelf ook z'n inkomsten moet hebben, maar ik vraag me echt af of dit niet averechts gaat werken. Zoek bijvoorbeeld maar eens op " nikon 24 70" of "gitzo". Je moet echt moeite doen om de particuliere advertenties eruit te filteren.

Nu is er ook de site fotoapparatuur.nl. Wellicht dat ik toch maar daar m'n advertenties ga neerzetten. Heeft iemand nog andere goede tips? Een mogelijkheid om snel de commerciële advertenties eruit te filteren zie ik zo niet.

Giso
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: marktplaats.nl steeds minder interessant voor particulie

Bericht door Giso » za jul 05 2014 3:40 pm

Ja. Lid worden van NCN. Dan kun je hier je ads plaatsen. :wink:
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

johan1967
Forumlid
Forumlid

Bericht door johan1967 » za jul 05 2014 3:41 pm

Giso schreef:Ja. Lid worden van NCN. Dan kun je hier je ads plaatsen. :wink:
Ja, dat is zo gek nog niet natuurlijk. :)

jtimmer
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jtimmer » za jul 05 2014 3:42 pm

Even een vinkje zetten bij "Zo goed als nieuw" en "gebruikt". Zo filter je zo veel mogelijk de nieuwe dingen eruit. ;-)
http://www.jpix.me" onclick="window.open(this.href);return false;

iJoost

Bericht door iJoost » za jul 05 2014 3:55 pm

Er is in de regel maar een antwoord, op problemen die veroorzaakt worden door geld, wat ze echt voelen. En dat is stemmen met je voeten.

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » za jul 05 2014 3:57 pm

Mijn ervaring is dat mensen die hun (Nikon) apparatuur hier te koop aanbieden belachelijke prijzen vragen omdat men (blijkbaar) denkt dat iedereen merk-gek is en alles wil betalen.
Mijn eye-openers was de aanbieding van een Gitzo GT3541 6x Carbon Serie3 statief, waarvoor maar liefst minimaal €500 werd gevraagd, terwijl het in de winkel voor €529,- nieuw te koop is.

Overigens heb ik al eerdere "eye-openers gehad van mensen die hun spullen bij mij kochten en vervolgens via MP voor hogere prijzen aanboden. Ik heb er een lijstje van: hebben?
Willem.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » za jul 05 2014 4:13 pm

@wblink: 'belachelijke prijzen vragen'? Tja, volgens mij heet dat gewoon handel. :wink:
Vragen staat vrij, of je het er voor krijgt is een ander verhaal.

Hetzelfde probleem heb je met vele dingen waar een zogenaamd 'merk' opgedrukt is, dan schijnt het ook gelijk veel meer te moeten kosten... :twisted:

Wel is het zo, met veel technsche dingen, die zijn in de loop d'r jaren een stuk goedkoper geworden en dan baseert men de vraagprijs op de originele aanschafsprijs. Terwijl de huidige nieuwprijs bijvoorbeeld veel lager ligt.
Zo verouderen natuurlijk elektronische camera's zelf best wel snel. Terwijl degelijk glaswerk vaak veel langer z'n waarde behoudt.
Maar voor b.v. een AF-S objectief van 8 jaar oud zou ik niet zo veel meer willen geven. Maar een MF objectief van 20 jaar oud gaat nog best wel voor goede prijzen over de toonbank. Alles valt en staat natuurlijk met de economische-, technische- en praktische levensduur van spullen.
Absurd voorbeeld: een Li-on accu van >5 jaar is eigenlijk gewoon NIKS meer waard. Want die dingen verouderen, of ze nou gebruikt zijn of niet.
Maar een nauwelijks gebruikt statief van 5 jaar oud wat bij wijze nog in de verpakking zit, kan best nog wel waardevol zijn. Uiteraard alles afhankelijk van de staat, de courantheid, de vraag ernaar en... wat de gek ervoor wil geven...

Wat betreft websites waar je dingen te koop kunt zetten?
Uiteraard alhier, maar dat is naar verhouding toch een kleine(re) doelgroep. Maar mp is natuurlijk best wel bruikbaar (mits de juiste filtering wordt gebruikt). Ik gebruik mp zelf ook al jaren en het blijft soms verbazingwekkend hoe sommigen dingen maanden, soms jaren te koop moeten staan en andere dingen binnen enkele dagen weg zijn. Er moet maar net iemand dat ene specifieke ding willen hebben/nodig hebben.
fotoapparatuur.nl is een al jaren als redelijk goed bekend staande fotografie verkoopwebsite.
Maar vlak ook b.v. tweakers niet uit.
Daarnaast heb je ook nog speurders en sites als 2dehands. Maar ook ebay.nl is een mogelijkheid.

Er is nou eenmaal niet een vast omlijnd recept of succesfactor voor dit soort dingen.

bart78
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door bart78 » za jul 05 2014 4:23 pm

Mijn ervaring met mensen die hun spullen op dit soort forums verkopen is juist heel positief.

Vaak vragen een marktplaats prijs en een speciale lagere forum prijs, zijn de spullen nog compleet,
en hebben ze een leuk verhaal.
Nikon D700 - Nikon 85mm F1.8G - Nikon 50mm F1.4G - Tamron SP 70-200 F2.8

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » zo jul 06 2014 3:31 pm

CaptainHook schreef:@wblink: 'belachelijke prijzen vragen'? Tja, volgens mij heet dat gewoon handel. :wink:
Vragen staat vrij, of je het er voor krijgt is een ander verhaal.
Ik vind het nog steeds waanzinnig dat je in een groep mensen als hier deelneemt zoiets doet.
Tuurlijk is het handel en ik vind dat je (als je dat promoot) hier moet verdwijnen. HET IS GEEN HANDEL-FORUM!
Voor HANDEL zoek je de daarvoor aangewezen wegen en NIET een enthousiast gebruikersforum.

Doe wat in de diverse aangeboden functies (geheel belangeloos) als je meent dat je een "family-friend" bent.

NCN is mi een club van enthousiaste fotografen, die bereid zijn elkaar te willen helpen. Als je daar met een pro-insteek aan deelneemt ZONDER die gedachte mee te nemen ben je mi de "Totale LUL van het jaar", in analogie van GSTV.

Ik wil hiermee NIET zeggen dat jij zo bent! Je mag het zelf etaleren.
Willem.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » zo jul 06 2014 3:57 pm

wblink schreef: Ik wil hiermee NIET zeggen dat jij zo bent! .
Oef. Ik schrok al... Gelukkig.

Maarre ik heb zo'n idee dat dit verwijst naar jouw 'aanvaring' over dat statief wat destijds werd aangeboden? :wink:

jfbat
Forumlid
Forumlid

Bericht door jfbat » zo jul 06 2014 4:26 pm

Tsja, het mag hier dan een club zijn, dat betekent nog niet dat je geen marktconforme prijzen zou mogen vragen. Maak ik wel vaker mee, dat mensen menen iets wel goedkoper te kunnen krijgen, want ze zijn toch vrienden, kennen me of we zijn van dezelfde club. Sorry, maar zo werkt het bij mij dus niet (tenminste: niet als er nadrukkelijk om gevraagd wordt met dat als reden). Ik verwacht overigens ook niet dat zij mij zo behandelen.

Hier net wat meer vragen, met in het achterhoofd dat er hier wel liefhebbers zullen zetten die er meer voor over zullen hebben, tsja, da's minder fraai. Maar ook vooral hun probleem. Handelaars zullen niet snel een clublidmaatschap nemen (en dan nog: ik neem aan dat ze geroyeerd kunnen worden). Leden die steevast teveel vragen, blijven met hun spullen zitten. Probleem opgelost.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]

Roy Kersbergen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Roy Kersbergen » zo jul 06 2014 5:10 pm

Zie mijn handtekeing voor een goed alternatief! :wink2:

Kroontje

Bericht door Kroontje » zo jul 06 2014 5:21 pm

NCN mag dan wel een club zijn, maar ook hier zitten mensen die "club member" zeker niet waardig zijn, betreft afspraken. Dit uit ervaring toen ik mijn 50mm aanbood. Met toezegging dat ze hem wouden hebben! Verkoop via FB en Apparatuur.nl gaat toch wat leuker en sneller. Dit heb gemerkt met de D90 via FB :-)

jvdme
Forumlid
Forumlid

Bericht door jvdme » zo jul 06 2014 5:51 pm

Onlangs heb ik wat spullen op MP gezet en het viel mij op, dat er vooral veel interesse was voor kamerabody's en dan vooral van mensen, die HEEL SLECHT NEDERLANDS SCHRIJVEN (trek zelf uw conclusie).

Er zaten echt idioten tussen. Hebben hier meer mensen die ervaring?
De lol is er bij mij wel een beetje af.

jfbat
Forumlid
Forumlid

Bericht door jfbat » zo jul 06 2014 5:59 pm

Ach ja, de "hoi vind [ITEM] leuk, [maximaal 40% van de vraagprijs] isgoe? Ik vanavond ophaal." types. Ook in welbespraakter vorm verkrijgbaar, overigens.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”