Ik ben het helemaal met je eens dat je de foto zo goed mogelijk moet proberen te maken. Maar ook de oude stempel meester Ansel Adams bracht 'uren' door in de donkere kamer om het maximale uit zijn zo goed mogelijk gemaakte foto's te halen. Dus het een sluit het ander zeker niet uit.
Het is overigens een klusje van 10 minuten en het voordeel van photoshop is dat je het effect veel preciezer kunt instellen en plaatselijk kunt toepassen, dan bij een filter. Aan de andere kant haal je met nabewerking geen informatie terug die je niet bij het fotograferen hebt vastgelegd omdat je bv geen gradueel ND filter gebruikt hebt waardoor er geen detail meer in de lucht zit. Je wilt het dus allebei
Ik dacht eigenlijk dat die blauwe waas kwam door de verstrooiing van het licht door deeltjes in de lucht wat sterker optreedt bij kortere golflengtes (blauw) dan langere golflengtes (rood). Je zou dan dus eigenlijk een gradueel geelfilter moeten gebruiken. Dat is in ieder geval wat ik simuleer in photoshop. Ik geloof niet dat moderne digitale Nikons nog veel ultraviolet vastleggen.
Als je van dramatisch mooie zwart wit landschappen houdt is het werk van Ansel Adams erg inspirerend om in de nabewerking aan de slag te gaan met doordrukken/tegenhouden en kleurfilters bij de Z/W omzetting.