Cookies

Plaats hier je vragen en opmerkingen over dit forum.

Onderwerp:

Cookies

Berichtdoor wblink » zo jul 20 2014 4:14 pm

Dag,

Helaas wordt er bij elke opening van de website geprobeert (en lukt meestal) een aantal tracking cookies te plaatsen.

Dit zijn:
Digital Analytix
Google Analytics

Voor Chrome kan ik hiervoor "Ghostery" aanbevelen.
Willem.
wblink

Forumlid
Berichten: 1325


Locatie: Gendt

Onderwerp:

Re: Cookies

Berichtdoor JaapV » zo jul 20 2014 4:41 pm

Exact waarom is dat "helaas"?
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Cookies

Berichtdoor Patrick » zo jul 20 2014 4:55 pm

Ik zie het probleem ook niet echt. Zoals de meeste websites willen wij graag een beetje inzicht hebben in onze bezoekers. Hoeveel zijn er, wat zijn populaire pagina's, welke pagina bezoeken nieuwe bezoekers, dat soort werk. De gebruikers totaal dus, individuele bezoekers volgen vinden we niet zo interessant. Sterker nog: cookies hebben geen NAW gegevens.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26816


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Cookies

Berichtdoor wblink » zo jul 20 2014 5:08 pm

Als je dat in alle openheid en eerlijkheid wilt doen begint dat met een melding aan degene die het betreft
Het stoort mij althans dat ik dat via een util (Ghostery) moet ontdekken, ik had het graag open en eerlijk gehoord.

Pssst, niet verder vertellen hoor. Grinnik.

Ter info voor deelnemers: "Ghostery" is een extensie voor Chrome (misschien ook voor andere browsers, dat weet ik niet). Het kan de meeste (en dat zijn er veel!)
tracking, reclame en andere cookies onderscheppen.

Als NCN belang hecht aan bepaalde informatie (die zij tot dusver ongevraagd verzameld heeft) mag ze dat wat mij betreft zeggen. Ik kan dan mijn eigen afweging maken en eea al dan niet toestaan.

Redelijjk toch?
Willem.
wblink

Forumlid
Berichten: 1325


Locatie: Gendt

Onderwerp:

Re: Cookies

Berichtdoor pveenstra » zo jul 20 2014 5:19 pm

Is dat niet verplicht dan, de bezoeker op de hoogte te stellen van de gebruikte cookies?
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Cookies

Berichtdoor Patrick » zo jul 20 2014 5:48 pm

Het soort cookies dat wij zetten niet (meer). De regels waren wat doorgeschoten wat dat betreft.

Je krijgt trouwens een melding als je voor het eerst op de website komt. Daar hebben we destijds speciaal een plug-in voor geïnstalleerd.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26816


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Cookies

Berichtdoor JaapV » zo jul 20 2014 5:55 pm

Op aanraden van een bekend clublid heb ik ook een paar weken zo'n "utility" gehuisvest.
Ik werd doodziek van al die totaal overbodige "waarschuwingen" en heb hem er dus weer afgesloopt.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Cookies

Berichtdoor Kroontje » zo jul 20 2014 6:07 pm

Voor Firefox zijn er ook tooltjes om de shit buiten te houden ;)
Kroontje



Onderwerp:

Re: Cookies

Berichtdoor jfbat » zo jul 20 2014 6:26 pm

En vervolgens blijken die tooltjes ook dingen buiten te houden die nodig zijn om een site correct te laten functioneren... ;) (cookies zijn niet altijd "kwaadwillend")
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: Cookies

Berichtdoor Peter » zo jul 20 2014 6:52 pm

Exact, zonder technische cookies valt er niet/nauwelijks te browsen.

De kwalificatie 'shit' , zoals eerder valt te lezen, is dus wel kort door de bocht
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Cookies

Berichtdoor Kroontje » zo jul 20 2014 7:16 pm

jfbat schreef:En vervolgens blijken die tooltjes ook dingen buiten te houden die nodig zijn om een site correct te laten functioneren... ;) (cookies zijn niet altijd "kwaadwillend")

Je kan zelf aangeven wat de pagina nodig heeft.
Maar het meest heb je helemaal niet nodig en dat zijn vaak de tools/scripts die alles meten en tellen. Java kan je ook buiten de deur houden.
Meestal sla ik websites over als ik van alles open moet zetten om de site te willen kijken. Dat heet "welkom" maar dan anders;)
Kroontje



Onderwerp:

Re: Cookies

Berichtdoor Patrick » zo jul 20 2014 7:19 pm

Dat cookie van Digital Analytics kan ik wel wat meer over vertellen. Ik werk namelijk bij het bedrijf waar dit product gemaakt wordt...

Het cookie bevat niets anders dan een datum en tijd dat het uitgegeven is. En een volgnummer om ze uniek te maken binnen een seconde. Meer niet. Het zorgt er wel voor dat we het gedrag over de tijd kunnen volgen van bezoekers. Beter: browsers.

Zo'n cookie staat specifiek op dit domein en kan dus niet gezien worden door anderen; je browser stuurt het automatisch bij elk bezoek aan dat domein op.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26816


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Cookies

Berichtdoor jfbat » zo jul 20 2014 7:56 pm

Kroontje schreef:
jfbat schreef:En vervolgens blijken die tooltjes ook dingen buiten te houden die nodig zijn om een site correct te laten functioneren... ;) (cookies zijn niet altijd "kwaadwillend")

Je kan zelf aangeven wat de pagina nodig heeft.
Maar het meest heb je helemaal niet nodig en dat zijn vaak de tools/scripts die alles meten en tellen. Java kan je ook buiten de deur houden.
Meestal sla ik websites over als ik van alles open moet zetten om de site te willen kijken. Dat heet "welkom" maar dan anders;)

Laat ik het zo zeggen: in relatie tot je andere topic betreffende je moeite om je foto's hier geplaatst te krijgen, trok ik het lijntje door in mijn gedachten. Wellicht ten onrechte, maarja, je wilde ons daar niet vertellen wat nu uiteindelijk de oorzaak bleek, dus roep je speculatie al een beetje over je af natuurlijk... ;)

Geintje natuurlijk, maar ik heb heel wat mensen met problemen met websites er uiteindelijk op "betrapt" dat dit soort "handige" tools die een soort schijnzekerheid/veiligheid opleveren de verstorende factor bleek - niet zelden nadat meerdere mensen inmiddels vele uurtjes in het zoeken van de oorzaak van de problemen hadden gestoken.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: Cookies

Berichtdoor Kroontje » zo jul 20 2014 8:24 pm

Met alle respect en de verwijzing naar het probleem van foto's plaatsen heeft niks met de tooltjes maken, dit natuurlijk als eerste getest is met uitschakelen. Maar laten we daar maar over ophouden ;)

Ik gebruik dit puur voor de privacy ;)
Kroontje



Onderwerp:

Re: Cookies

Berichtdoor Cookie1397 » zo jul 20 2014 9:39 pm

Ook ik heb ghostery geïnstalleerd in firefox. Ik vind het geen probleem dat hier bijgehouden wordt waar ik op het forum naar toe surf en dat men kan zien waar mijn interesses liggen. Hebben ze in mijn geval niets aan omdat ik al moderator overal kom maar dat terzijde. Ik houd hier geen tackers etc tegen. Waar ik wel ik tegen heb is dat trackers gebruikt worden om te zien waar ik allemaal geweest ben. Om die reden houd ik op bijna alle andere sites deze trackers wel tegen. Om tegen te gaan dat men zgn. Op mij afgestemde reclameboodschappen tevoorschijn kan toveren aan de hand van mijn surfgedrag etc. Daar heb ik dus geen behoefte aan.
Nikon Z en Z glas
Gebruikersavatar
Cookie1397

Clublid
Berichten: 3985


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Het Forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast