Cookies

Plaats hier je vragen en opmerkingen over dit forum.

Onderwerp:

Re: Cookies

Berichtdoor jfbat » wo jul 23 2014 9:32 pm

John'47 schreef:Ook op dit forum ben ik al eens volledig verrast door wat men bijhoudt. Een familielid, die meestal op niet geciviliseerde plekken op deze aarde werkt en woont heeft tijdens enige weken logeren bij mij thuis een account op dit forum aangemaakt. Ik werd vervolgens ervan beschuldigd dat ik er twee accounts op na hield.

Over het vervolg doe ik verder geen uitspraken, maar elke forumsoftware registreert het ip-adres van waaraf een post geplaatst heeft. Dat is broodnodig om spam en leden die ver over de schreef gaan in toom te kunnen houden. En heeft niks met cookies te maken (een cookie is iets wat op de computer van de gebruiker wordt geplaatst, in dit geval gaat het om een ip-adres dat in de database van het forum wordt bewaard).

Of je surfgedrag nu bijgehouden moet worden voor een forum, kun je je afvragen. Bij een forum dat het moet hebben van de reclameinkomsten (een goed lopend forum is niet gratis aan te bieden), kan ik me er wel wat bij voorstellen. Maar bij een forum dat wordt bekostigd door betalende leden heb ook ik er wat meer moeite mee.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: Cookies

Berichtdoor Kroontje » wo jul 23 2014 9:36 pm

Of je surfgedrag nu bijgehouden moet worden voor een forum, kun je je afvragen. Bij een forum dat het moet hebben van de reclameinkomsten (een goed lopend forum is niet gratis aan te bieden), kan ik me er wel wat bij voorstellen. Maar bij een forum dat wordt bekostigd door betalende leden heb ook ik er wat meer moeite mee

Juist!
Laatst gewijzigd door Kroontje op do jul 24 2014 7:06 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Kroontje



Onderwerp:

Re: Cookies

Berichtdoor John'47 » wo jul 23 2014 9:36 pm

Ik heb niet de behoefte achteraf mijn gelijk te halen. Ik "post" hier vrijwel niets meer om wat buiten beeld te blijven. Dat vind ik voor mijzelf genoeg. Waar het mij hier om gaat, is dat het bijhouden van cookies en overige gegevens van de deelnemers aan dit forum niet transparant is en (zoals in mijn geval) verkeerd geïnterpreteerd kan worden. Ik weet niet of dit te voorkomen zou zijn geweest, maar door hetgeen hier zonder dat de gebruiker dit weet wordt bijgehouden kun je onplezierig verrast worden.
Het zou wat mij betreft allemaal wat duidelijker en meer open mogen.
Dat er nu niet open en eerlijk over wordt gedaan blijf ik verwerpelijk vinden.


John
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Cookies

Berichtdoor Peter » wo jul 23 2014 9:41 pm

Wat wil je dan ?

Een openbare publiekelijke discussie over cookies waar jij blijkbaar slachtoffer van bent geworden ?
Dat kan ik niet geloven .

Zoals je weet trek ik hier geen registers open als het gaat om persoonlijke zaken.
En ik vertik het om me uit de tent te laten lokken

Niet door jou, en ook niet door Kroontje
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7764


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Cookies

Berichtdoor Peter » wo jul 23 2014 9:45 pm

ter aanvulling

ik zal Patrick/ Roelof vragen om tekst en uitleg te geven over welke cookies worden gebruikt, en welke functie ze hebben.
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7764


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Cookies

Berichtdoor John'47 » wo jul 23 2014 9:49 pm

Peter,

Ik wil niets anders dan geschreven hebben wat ik heb geschreven.
Het is voor het eerst dat ik hier over deze zaak meldt wat er gebeurd is en iedereen kan overkomen wanneer je hier argeloos meedoet.
Ik werd ondanks mijn uitleg hier glashard beschuldigd, want de programmatuur en de regels hadden gelijk; mijn uitleg werd als onwaar terzijde geschoven.
Wat mij betreft mogen deelnemers aan dit forum weten dat dit hier kan gebeuren.

Luchtigjes doen over de cookies op dit forum vind ik dus niet overeenkomstig de realiteit.

John
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Cookies

Berichtdoor MarcoEos70D » wo jul 23 2014 9:57 pm

@ John: volgens mij heeft jouw ip-discussie niets te maken met een discussie over cookies.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Cookies

Berichtdoor Johan v. V. » wo jul 23 2014 10:01 pm

Ik verbaas me nogal eens over krampachtige reacties wanneer het gaat over privacy in de digitale wereld terwijl in de rest van de samenleving er ook van alles bijgehouden wordt.
Bij de bibliotheek wordt geregistreerd welke (categorie) boeken en bladen veel of juist weinig worden gelezen, de super registreert hoe lang we bij welke producten staan te kijken. Dat wordt echt niet bij de ingang meegedeeld. Niemand maalt er om.
In de digitale wereld gebeurt hetzelfde, maar dan is er ineens een probleem. En dan worden grote woorden als 'verwerpelijk' gebruikt.
Het spijt me, maar dat vind ik nu verwerpelijk!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Cookies

Berichtdoor Peter » wo jul 23 2014 10:04 pm

Degene die een beeld wil hebben wat hier allemaal aan cookies worden gebruikt
Deze extensie voor je browser geeft gelijk duidelijkheid (firefox /crome)

https://www.ghostery.com/nl/download

2 stuks dus, zie eerdere opmerkingen van Patrick
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7764


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Cookies

Berichtdoor John'47 » wo jul 23 2014 10:06 pm

@Marco
Of het nu over cookies gaat of over het loggen van IP-adressen vind ik niet zo interessant. Er wordt over ons meer bijgehouden dan gemeld wordt. En weet dat de getrokken conclusies over ons niet perse juist hoeven zijn. Dat voelt voor mij niet betrouwbaar
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Cookies

Berichtdoor iJoost » wo jul 23 2014 10:07 pm

Peter schreef:ter aanvulling

ik zal Patrick/ Roelof vragen om tekst en uitleg te geven over welke cookies worden gebruikt, en welke functie ze hebben.


Nou dat lijkt me gemakkelijk genoeg te zien, toch?

Code: Selecteer alles

__atuvc   1%7C23%2C0%7C24%2C0%7C25%2C1%7C26%2C1%7C27
__utma   211085450.1574294899.1386093909.1406131937.1406145314.676
__utmb   211085450.16.10.1406145314
__utmc   211085450
__utmz   211085450.1386093909.1.1.utmcsr=(direct)|utmccn=(direct)|utmcmd=(none)
ncn_forum_k   xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
ncn_forum_sid   xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
ncn_forum_u   xxxx
style_cookie   printonly
wordpress_logged_in_xxxxxxxxxxxxxxxxxx   ijoostxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx


In de data heb ik hier en daar wat aangepast (xxx) om ongelukken te voorkomen. ;-)

Dus AddThis (die doen overigens ook aan HTML5-cookies, daar zie je niks van), Google Analytics (oude stijl, tijd dat jullie upgraden) en nog wat lokale Wordpress en forum cookies (voor het inloggen en zo). Niet zo heel erg vreselijk schokkend.

Oh, en als je een browser plugin gaat installeren omdat je je zorgen maakt over je privacy, dan zou ik me nog maar eens achter de oren krabbelen. Want dan gooi je toch echt het kind met het badwater weg. Lees nou voor de gein eens wat die grapjassen die dus daardoor echt je hele surfgedrag kunnen volgen in hun privacy verklaring hebben staan:

https://www.ghostery.com/nl/privacy-website

https://www.ghostery.com/nl/privacy-addon
Laatst gewijzigd door iJoost op wo jul 23 2014 10:18 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
iJoost



Onderwerp:

Re: Cookies

Berichtdoor Roelof » wo jul 23 2014 10:12 pm

De forum software houdt bij wie van welk ip-adres post, dat gebeurt zonder cookies. Kan ook niet uitgeschakeld worden. Daar kijk je alleen maar naar als je misbruik verwacht.
De laatste keer dat ik daar naar gekeken heb, was toen iemand met in haar profiel een postcode die niet in onze ledenlijst voorkwam, liep te klagen over het feit dat ze ergens geen korting kreeg met haar ledenpas. Toen keek ik naar het ip-adres en dat was hetzelfde als van een van onze leden.
Het enige wat ik van cookies merk, is dat als ik met mijn standaard browser op het forum kom, ik automatisch ingelogd ben. Dat is niet zo als ik met een andere pc of browser bij het forum kom.
Wat er aan tracking cookies gebruikt wordt, weet ik niet. Dat is volgens mij op site niveau en niet op forumniveau. Dat houdt wel in dat forum en shopgebruikers wel gezien worden.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Gebruikersavatar
Roelof

Clublid
Berichten: 5390


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Cookies

Berichtdoor Peter » wo jul 23 2014 10:30 pm

iJoost

dan moeten we Gostery vooral niet doen
dank voor je advies
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7764


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Cookies

Berichtdoor Reest » wo jul 23 2014 10:34 pm

wblink schreef:
Absurde spionage van mijn persoonlijk leven!!!!!!!!!!!!!!!!
Jij hebt daat NIETS mee te maken. Waarom wil je dat zo graag?

De stekker eruit en stoppen met internet etc etc etc
Als je niets te verbergen hebt, moet je niet zo mauwen :mrgreen:
Rinus
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt
Gebruikersavatar
Reest

Clublid
Berichten: 1053


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Cookies

Berichtdoor iJoost » wo jul 23 2014 11:11 pm

Privacy is heel iets anders als "niets te verbergen". Wie niets je verbergen heeft, die geeft nu ter plekke z'n creditcard nummer, vervaldatum en bijbehorende pin maar even... Oh, toch niet? Blijkbaar is er nog wel iets te verbergen dus. ;-)

https://www.bof.nl/ons-werk/niets-te-verbergen/

Niet dat je daar nu meteen allergisch voor alle cookies van moet worden. Maar een beetje gezond boerenverstand lijkt me wel op z'n plaats. En dat begint met begrijpen hoe het werkt. Dus op zich is de vraag "welke cookies gebruikt dit forum eigenlijk en waarvoor zijn ze" niet zo gek.
iJoost




Terug naar “Het Forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten