LR kopen of abonnement

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

LR kopen of abonnement

Berichtdoor André » do jul 24 2014 10:41 pm

Vrienden,

Ik zit met een dilemma, ik ben overgestapt op een Fujifilm systeemcamera en zal dus ook NX2 moeten gaan verlaten. Nu was ik toch al van plan naar LR te gaan kijken. Sterker nog, ik heb een kleine 2 jaar geleden 4.0 op een beurs gekocht maar verder dan installeren ben ik eigenlijk nooit gekomen, omdat ik me geen tijd gunde NX te gaan verlaten. Voor de Fuji moet ik eigenlijk wel naar lr 5.0, ik ben de installatienummers van 4.0 kwijt dus een upgrade is niet aan de orde.

Nu kan ik 2 dingen doen. LR 5.0 gaan kopen (ik meen iets van 120,--) of een cloud abonnement nemen van 12.50 p/mnd. Dan ben ik altijd verzekerd van zowel de laatste versie van LR als PS. Maar het woordje Cloud staat me tegen. Ik kom er ook niet echt achter wat nu de verschillen zijn. Wie kan mij advies geven en wat zijn de voor en tegens van een abonnement. Ik zit niet te wachten op adviezen om het vooral niet te doen omdat adobe "je dan in je macht heeft". Ik wil gewoon weten wat technisch en praktisch de voor en nadelen van een abonnement zijn.

Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door André op vr jul 25 2014 8:19 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: LR kopen of abonement

Berichtdoor John Jansen » do jul 24 2014 10:49 pm

Ik heb een abonnement van psd CC en LR ,was een half jaar geleden een aanbieding ik betaal per maand,€ 9,99 en kan het per direct opzeggen heb inmiddels al meerdere zinnige updates gehad,ik vind het super. Maar er zullen er wel weer zijn die het te duur en onzin vinden,zoveel mensen zoveel wensen,volg je eigen gevoel.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: LR kopen of abonement

Berichtdoor jfbat » do jul 24 2014 10:59 pm

Volgens mij is eerder dit jaar al ongeveer dezelfde vraag beantwoord.

Qua programma is er geen verschil. In beide gevallen installeer je Lightroom gewoon op je computer. Het verschil is de activatiecode:

- Bij aanschaf krijg je er eentje die in feite eeuwig geldig blijft. Maar wel alleen voor LR5. Je krijgt overigens wel gewoon gratis alle updates van LR5, dus ook die "zinnige updates" die John Jansen noemt.
- Bij het Creative Cloud Photography-lidmaatschap is je code geldig, zolang je je abonnementsgeld betaalt. Het voordeel is dat wanneer bijvoorbeeld LR6 uitkomt, je die ook gewoon krijgt. Voordeel is dat je ook Photoshop erbij krijgt.

Het ligt in de lijn der verwachtingen dat de volgende versie van LR ook CC is, oftewel net als de meest recente versie van PS niet meer "los" te koop.

Het programma en je foto's staan dus gewoon op je schijf, niet in de cloud (tenminste: niet als jij dat niet wilt).

Ikzelf heb LR ongeveer een jaar geleden aangeschaft, maar zit eraan te denken dat wanneer er een echte nieuwe LR komt (6 of CC) over te stappen op het Creative Cloud Photography-lidmaatschap.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: LR kopen of abonement

Berichtdoor JaapV » do jul 24 2014 11:43 pm

Ik heb sinds april hetzelfde abo: LR5 plus PS, beide "CC". Voor iets van €11 p.mnd.
Had ik oorspronkelijk als liefhebber van Nikon Capture, Capture NX en laatstelijk Capture NX2 eigenlijk helemaal geen zin in, maar LR5 werkt (na wat opstartperikelen) uiteindelijk wel goed als je ervan houdt. Je krijgt gewoon beide pakketten geïnstalleerd, met de (relatieve!) zekerheid dat je later niet weer upgrades moet kopen.

Dat CC-gedoe heb ik wel even bekeken, maar - voor zover ik heb kunnen zien - is dat weinig meer dat een zoveelste "social media" geintje, om van de gebruikers een hechte loyale groep te smeden (ben ik véél te autistisch voor en ik doe er dus absoluut niets mee).
Wél met LR5 (waar ik nog een beginneling in ben) en nog nauwelijks met PS. Klinkt mogelijk blasé, maar ik heb tot nu toe nooit aan PS kunnen wennen, ook niet na eerdere uitstapjes in 3 versies van PS Elements.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: LR kopen of abonement

Berichtdoor AllieB » vr jul 25 2014 12:01 am

Uit de voorwaarden van Adobe blijkt niet dat een eventuele LR6 voor dezelfde prijs in het abonnement is opgenomen. Men maakt een duidelijk voorbehoud, op diverse sites o.a. Adobe eigen Lightroom Journal werd vorige week nog gesteld dat LR als "los" produkt geleverd blijft worden.

Mijn ervaringen met Adobe maken mij toch enigszins schichtig.
AllieB
Greetings from Portugal
AllieB

Forumlid
Berichten: 18


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: LR kopen of abonement

Berichtdoor ReneG » vr jul 25 2014 12:03 am

Ik heb een hekel aan clouds (en dat zeg ik op basis van slechte ervaringen met vroege implementaties van clouds). Desondanks heb ik uiteindelijk toch het CC abonnement (inderdaad voor 9,99 euro per maand) genomen. Het zit als volgt:

1. Je krijgt idd. LR5, Photoshop CC, nog wat utilities en (sinds kort) een hele berg fonts bij dat abonnement.
2. Enige voorwaarde is dat je 1 keer per maand inlogt met de cloud app. Die verifieërt dan je abonnement. Je hoeft verder de cloud app niet actief te hebben, dus los van dat één keer per maand connecten werken de applicaties standalone.
3. Je hoeft *NIETS* te delen of op de cloud te plaatsen, en dit gebeurt (tot nu toe) ook niet ongevraagd, oftewel 'automagisch' ;)
4. Je mag e.a. op max. 2 systemen tegelijk actief hebben. Wil je wisselen van syste(e)m(en) dan is dat ook eenvoudig, simpelweg op één systeem deactiveren en op een ander activeren.
5. Het kan op alle supported OS'en, je hebt dus niet de ene of de andere versie nodig.
6. Je krijgt gratis upgrades. Zo is de nieuwe versie van Photoshop (CC 2014) ook gratis beschikbaar gesteld.

Doorslaggevend voor mij is het echter feit dat Adobe tegenwoordig garandeert dat LR, ook zonder abonnement, met beperkte functionaliteit blijft werken. Je blijft dus ten allen tijde in staat om je foto's (óók PSD's) te bekijken, converteren en je catalogus te raadplegen. Alleen core functionaliteit die betrekking heeft op editen (de Develop module zeg maar) wordt onklaar gemaakt. Dus je blijft bij je bestanden kunnen, ook als alles lokaal staat.

Dus wat dat betreft valt deze cloud implementatie nu reuze mee (ik vermoed dat ze goed naar services als Steam hebben gekeken) en acht ik het veilig. Dat gezegd hebbende, ik start die cloud app dus maar één keer per maand op voor updates.

Oh enne, ik upload helemaal niets in de cloud...
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: LR kopen of abonement

Berichtdoor JaapV » vr jul 25 2014 12:24 am

AllieB schreef:Uit de voorwaarden van Adobe blijkt niet dat een eventuele LR6 voor dezelfde prijs in het abonnement is opgenomen.

Niet met zoveel woorden, maar mensen die dat abo al iets langer hebben zijn meen ik drempelvrij overgestapt van LR 4 naar 5. Toegegeven, er is door Adobe mensen al op gewezen dat een verhoging van abonnementsgeld nooit kan worden uitgesloten. Maar dat geldt altijd voor ieder abonnement. Op zich dus geen reden tot wantrouwen.
Men maakt een duidelijk voorbehoud, op diverse sites o.a. Adobe eigen Lightroom Journal werd vorige week nog gesteld dat LR als "los" produkt geleverd blijft worden.
(...)

Dat feit staat per definitie los van de abonnementsvorm, n.m.m.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: LR kopen of abonement

Berichtdoor André » vr jul 25 2014 8:12 am

Waar halen jullie een abonnement van 9,99 vandaan. Ik zie alleen maar een abonnement van 12,95 staan. (Nu maakt mij die 3 euro niet zoveel uit, maar op jaarbasis toch weer een verschil van 36,--)
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: LR kopen of abonement

Berichtdoor MarcoEos70D » vr jul 25 2014 8:22 am

ReneG schreef:2. Enige voorwaarde is dat je 1 keer per maand inlogt met de cloud app. Die verifieërt dan je abonnement. Je hoeft verder de cloud app niet actief te hebben, dus los van dat één keer per maand connecten werken de applicaties standalone.

OK, en wat gebeurt er als dat er een keer bij inschiet?
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: LR kopen of abonnement

Berichtdoor CaptainHook » vr jul 25 2014 8:30 am

https://forums.adobe.com/message/4733410

2. If I am "offline" (no internet accessibility) is it true that in as little as 7 days all of my Cloud licensed applications will be revoked even if my Monthly subscription is up to date?

Per the Creative Cloud FAQ here http://www.adobe.com/products/creativecloud/faq.html under General information the answer to question Do I need ongoing Internet access to use my Creative Suite applications? the anwer provided is: "Because your Creative Suite applications are installed directly on your computer, you will not need an ongoing Internet connection to use them on a daily basis. However, you will need to be online when you install and license your software, and at least once every 30 days thereafter. The software will alert you when you need to connect to the Internet for a license status check." The license status check has a 7 day grace period. So you just need to check in once every 30 days.
CaptainHook



Onderwerp:

Re: LR kopen of abonnement

Berichtdoor MarcoEos70D » vr jul 25 2014 9:22 am

Hm, ok. Iets om tijdens vakantietijd rekening mee te houden dus...
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: LR kopen of abonnement

Berichtdoor ReneG » vr jul 25 2014 10:29 am

Ja, maar dan moet je dus 37 dagen (30 dagen + grace period) geen enkele verbinding hebben. En dan kun je nog steeds met LR de foto's importeren en bekijken, alleen niet meer bewerken.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: LR kopen of abonnement

Berichtdoor JaapV » vr jul 25 2014 2:08 pm

MarcoEos70D schreef:Hm, ok. Iets om tijdens vakantietijd rekening mee te houden dus...

Nou, als je even inlogt vlak voor je vakantiereis dan hoef je pas 30 dagen (eventueel +7) later wéér in te loggen.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: LR kopen of abonement

Berichtdoor Tom van Hell » vr jul 25 2014 2:29 pm

André schreef:Waar halen jullie een abonnement van 9,99 vandaan. Ik zie alleen maar een abonnement van 12,95 staan. (Nu maakt mij die 3 euro niet zoveel uit, maar op jaarbasis toch weer een verschil van 36,--)

ex btw
Beter wissen dan missen

Kijk ook eens op www.tomvanhell.nl
Tom van Hell

Forumlid
Berichten: 630


Locatie: Scherpenzeel (gld)
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Onderwerp:

Re: LR kopen of abonement

Berichtdoor André » vr jul 25 2014 2:35 pm

Hmmm, dat had ik zelf natuurlijk ook kunnen bedenken. Ik ga dat abonnement maar regelen denk ik. Komend weekend ook mijn SSD van 128 GB vervangen voor een 240 of 480 exemplaar. Mijn huidige zit propvol. Kan ik mooi alles weer eens fris installeren.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten