D3200 D5100 of D90?

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

D3200 D5100 of D90?

Berichtdoor Ressiv » zo jul 06 2014 12:00 pm

Hallo!

Zoals je kunt zien is dit weer zo'n wat moet ik kiezen thread :P

Ik ben op zoek naar een eerste Spiegelreflex camera en als merk trekt Nikon mij meer aan dan Canon.
Deze keuze is dus al gemaakt en ook mijn keuze voor een lens is al gemaakt, de 18-105mm VR om de camera eerst eens te leren kennen. En ik lees dat het een goede allround lens is om altijd bij te hebben!

Mijn doel met de camera is om zo mooi mogelijke foto's te schieten in de natuur en in steden. Waarschijnlijk zal dit later nog uitgebreid worden met sport en portret fotografie.

Filmen is altijd handig als dat kan met dezelfde camera, maar ik heb nu ook een losse filmcamera. Het heeft dus een kleine meerwaarde, maar daar koop ik natuurlijk geen spiegelreflex voor.

Ik heb mijn budget gesteld op 500-600 euro en kom daarin 3 leuke camera's tegen; d3200, d5100 en de d90.
De d5100 heeft als voordeel het uitklapbare scherm, maar in de praktijk gebruik je dit denk ik niet veel bij fotograferen?
De d3200 is het goedkoopst op dit moment, maar als ik voor 50 euro meer een betere camera koop heb ik liever die betere camera!
De d90 is volgens mij een stukje ouder, maar heeft een motor in de body. Ik las hier wel over dat lenzen tegenwoordig bijna allemaal met motor geleverd worden en dat het vooral een voordeel is als je al lenzen hebt zonder motor.

Wat ik het belangrijkst vind is gewoon de beste kwaliteit foto's te kunnen maken met de eerder genoemde lens.
Ik wil graag veel leren van de camera en fotografie in het algemeen, dus ook van vele mogelijke instellingen.

Tweedehands is eventueel een optie, maar lijkt me niet zo verstandig omdat ik niet kan beoordelen wanneer een camera nog goed is en wanneer niet..

Alvast bedankt voor de hulp en als er nog vragen zijn hoor ik het graag!
Gebruikersavatar
Ressiv

Forumlid
Berichten: 61


Locatie: Hapert

Onderwerp:

Re: D3200 D5100 of D90?

Berichtdoor M@rcel » zo jul 06 2014 12:11 pm

M@rcel

Forumlid
Berichten: 500


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D3200 D5100 of D90?

Berichtdoor gijs sandberg » zo jul 06 2014 1:06 pm

Beste R,
Welkom.
Bravo voor het inlezen voordat je een vraag afvuurt.
Gelukkig heb je al wel voor een eerste objectief gekozen, lijkt me redelijk voor een Nikon DX kamera.
Als je nog een D5100 kan vinden kan dat een betaalbare optie zijn.
Inderdaad, een kamera als de D90 en hoger (D7100 etc) geven meer keuzevrijheid aan lenzen; daarnaast zijn die kamera's degelijker dan D3nnn/D5000..
Tweedehands digitaal is inderdaad een risico, tenzij je bij een vertrouwde winkel met garantie kan kopen.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D3200 D5100 of D90?

Berichtdoor Ressiv » ma jul 07 2014 3:47 pm

Bedankt voor de reacties!
Heb het artikel gelezen en ga in ieder geval een nieuwe kopen dan.

Ben nog op zoek naar goed onderbouwd advies voor welke van de 3 ik zou moeten gaan.

Als je eerst nog wat wilt weten van mij hoor ik het ook graag.
Gebruikersavatar
Ressiv

Forumlid
Berichten: 61


Locatie: Hapert

Onderwerp:

Re: D3200 D5100 of D90?

Berichtdoor JurjenF » ma jul 07 2014 8:13 pm

Een advies is natuurlijk wel mogelijk maar ieder advies staat voor zich. De keuze zul je zelf moeten maken a,h,v, bijvoorbeeld budget-doelstelling(en)-gevoel etc. Mijn advies? Als je gaat beginnen zou ik idd een D5100 kiezen. Sensor en mogelijkheden zijn m.i. voor een beginner voldoende. Het uitklapscherm kan zijn meerwaarde betekenen bij de genoemde 'straat' fotografie en natuurfotografie (dicht bij de grond). De body is al nieuw voor rond de €350 te koop en laat mogelijkheden over voor aanschaf lens (die 18-105) en misschien een systeemflitser (bijv. de Nissin Di466 rond de €90).
De D3200 is ook goed maar een stapje onder de D5100. De D90 is in principe een achterhaalde camera maar zeker niet slecht. Bied idd meer zoals 2 instelwielen en de ingebouwde motor voor niet AFS lenzen. Maar er zijn voldoende AFS objectieven te koop, ook van 'vreemd' merken.
Persoonlijk zou ik de D5100 nemen met die 18-105.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D3200 D5100 of D90?

Berichtdoor breimer » ma jul 07 2014 11:22 pm

ik ben in het bezit van de D90 al meer dan drie jaar een uiterst tevreden gebruiker :!:
maar mijn advies zal niet de D90 zijn tenzij.
je een body wil heben met de beste mogenlijkheden, twee instelwielen, lcd scher extra boven op de body,scherpstelmotor in de body waardoor je ook oude tweedehands nikon objectieven kunt gebruiken. maar sensor verouderd, maakt nog prima foto's maar iso bereik is duidelijk behoorlijk minder dan de nieuwe body(s) van nikon.
ik adviseer de D3300, niet door jou genoemd. maar er is nu een caschbak aktie 50 euro terug van nikon.nl
De nieuwste sensor en techniek heeft duidelijk het beste iso bereik, ook beter dan de D5100.
video zal ook beter zijn dan de D5100.
de D3300 kost op internet 460 euro , 50 euro terug maakt netto 410. de D5100 kost 370 euro op internet.
De D3200 is duidelijk minder sensor lijkt gelijk aan de D3300 maar dat is niet zo :!: :!: :!:
kijk maar eens naar DXO mark ( internet) waar ze de diverse sensor getest hebben :idea:
ik ga denk ik de D3300 als tweede body kopen, o.a. vanwege iso bereik,!

Bert Harry
breimer

Forumlid
Berichten: 494


Locatie: Sittard
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D3200 D5100 of D90?

Berichtdoor breimer » ma jul 07 2014 11:30 pm

breimer

Forumlid
Berichten: 494


Locatie: Sittard
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D3200 D5100 of D90?

Berichtdoor Ressiv » di jul 08 2014 2:20 pm

breimer schreef:ik ben in het bezit van de D90 al meer dan drie jaar een uiterst tevreden gebruiker :!:
maar mijn advies zal niet de D90 zijn tenzij.
je een body wil heben met de beste mogenlijkheden, twee instelwielen, lcd scher extra boven op de body,scherpstelmotor in de body waardoor je ook oude tweedehands nikon objectieven kunt gebruiken. maar sensor verouderd, maakt nog prima foto's maar iso bereik is duidelijk behoorlijk minder dan de nieuwe body(s) van nikon.
ik adviseer de D3300, niet door jou genoemd. maar er is nu een caschbak aktie 50 euro terug van nikon.nl
De nieuwste sensor en techniek heeft duidelijk het beste iso bereik, ook beter dan de D5100.
video zal ook beter zijn dan de D5100.
de D3300 kost op internet 460 euro , 50 euro terug maakt netto 410. de D5100 kost 370 euro op internet.
De D3200 is duidelijk minder sensor lijkt gelijk aan de D3300 maar dat is niet zo :!: :!: :!:
kijk maar eens naar DXO mark ( internet) waar ze de diverse sensor getest hebben :idea:
ik ga denk ik de D3300 als tweede body kopen, o.a. vanwege iso bereik,!

Bert Harry


Is de d3300 het prijsverschil waard?
Heeft deze niet minder instelopties want ik dacht dat de d3xxx serie het "instapmodel" was.

Ik kan steeds duurder en duurder gaan natuurlijk, maar ergens moet ik een grens stellen.
600,- is mijn grens incl. lens en dat haal ik net met de d3300. Dan moet hij wel betere foto's maken dan de D5100 (hierbij niet kijkend naar de kwaliteit v/d fotograaf) en niet onderdoen qua opties. :)
Gebruikersavatar
Ressiv

Forumlid
Berichten: 61


Locatie: Hapert

Onderwerp:

Re: D3200 D5100 of D90?

Berichtdoor breimer » di jul 08 2014 11:06 pm

kijk voor de technische mogenlijkheden in hans braakhuis overzicht!
ik denk dat hij iets minder mogenlijk heden heeft da de d5100 o.a. een iso knop geloof ik.
maar er is altijd een vrije knop waar dat opgezet kan worden.
de D3300 zal met de zelfde fotograaf betere foto's maken :idea:
en kost netto vier tientjes meer op dit moment m.i. meer dan waard.

Bert Harry
breimer

Forumlid
Berichten: 494


Locatie: Sittard
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D3200 D5100 of D90?

Berichtdoor breimer » wo jul 09 2014 12:05 am

breimer

Forumlid
Berichten: 494


Locatie: Sittard
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D3200 D5100 of D90?

Berichtdoor Ressiv » vr jul 25 2014 4:13 pm

Het is toch de D5100 geworden :D

Heb er al wat plaatjes mee geschoten deze week.

Ik weet niet waar ik op het forum terecht kan met vragen over de juiste instellingen doen van diafragma enz.??

Maar mijn vraag is, kun je alleen het diafragma goed in stellen via de zoeker?
Ik kan het namelijk door de zoeker niet altijd goed zien waar ik op heb scherp gesteld..
Gebruikersavatar
Ressiv

Forumlid
Berichten: 61


Locatie: Hapert

Onderwerp:

Re: D3200 D5100 of D90?

Berichtdoor M@rcel » vr jul 25 2014 4:42 pm

Het is in het engels, maar er wordt veel en duidelijk uitgelegd wat de mogelijkheden zijn voor beginner en gevorderde.

http://www.photographycourses.biz/all_p ... ideos.html
M@rcel

Forumlid
Berichten: 500


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D3200 D5100 of D90?

Berichtdoor Jumpjiving » vr jul 25 2014 5:13 pm

Een veel voorkomende ervaring van beginnende dslr gebruikers is, Hij is niet scherp.... Hij is maar voor een deel scherp.......

Scherp stellen doe je niet met het diafragma.
Het diafragma in een maat voor de lensopening.
Wel heeft het diafragma invloed op de scherpte diepte.

Zoek maar eens in dit forum naar onderwerpen die over scherptediepte gaan.

Ook over de techniek die de camera gebruikt en de mogelijkheden die de camera heeft voor scherpstellen is heel veel geschreven.
Lees maar eens wat rond en kom dan maar weer met je vragen.
Feli met je camera trouwens.
Jumpjiving

Forumlid
Berichten: 1449


Locatie: Wageningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D3200 D5100 of D90?

Berichtdoor Ressiv » wo jul 30 2014 11:09 pm

M@rcel schreef:Het is in het engels, maar er wordt veel en duidelijk uitgelegd wat de mogelijkheden zijn voor beginner en gevorderde.

http://www.photographycourses.biz/all_p ... ideos.html


Bedankt, mooie site!!
Heb veel filmpjes gekeken, erg leerzaam.

Vandaag voor het eerst met de Nikon op pad geweest, zou graag wat foto's plaatsen maar kan ik deze hier ook uploaden of moet ik ze ergens anders uploaden en dan de link plaatsen tussen img tags?
Gebruikersavatar
Ressiv

Forumlid
Berichten: 61


Locatie: Hapert


Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten