Mac - Welke anti-virus software?
Re: Mac - Welke anti-virus software?
Ik vind dat het topic helemaal niet aan het ontsporen is, integendeel, ik lees veel info en verschillende standpunten, die mij, als Mac-user, hevig interesseren.
http://marcels.webklik.nl/page/homepage" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Als je aan antivirus wilt installeren, dan zou ik na mijn rondgang over het internet Sophos adviseren, omdat deze actief is; nieuw binnenkomende bestanden worden gecontroleerd.
Af en toe lees je dat het verstandig is om een antivirus programma te installeren op je Mac. Niet voor jezelf, maar voor je Windows vrienden als je daar een mail naar toe stuurt. Sophos controleert ook Windows bestanden wat een voordeel is. Dat zou een reden kunnen zijn om wel een AV programma te installeren, te samen met het wazige gebeuren rond de veiligheidseisen van de banken.
Vanmorgen heb ik Sophos geïnstalleerd en een scan laten doen; niets gevonden, alleen staat er de opmerking dat er 3 issues zijn. Wat die 3 issues zijn kan ik nergens terug vinden. Gelukkig komt er geen advies om een andere betaald programma te installeren om die issues op te lossen, daarmee zou mijn vertrouwen in onafhankelijkheid direct gedaald zijn. Ook heb ik een adware removal tool een scan laten uitvoeren en die vindt ook niets.
Sophos heb ik via een omweg weer kunnen de-installeren. De omweg kan ik me iets bij voorstellen, het moet niet te makkelijk zijn om het te de-installeren, daar kan een virus dan wellicht gebruik van maken. Ze hebben daarvoor een aparte de-installer gemaakt.
Een en ander is natuurlijk afhankelijk hoe bekend de AV software is met de virussen. Nieuwe virussen zijn niet bekend, waardoor de bescherming tegen nieuwe virussen nihil is. Ook al gebruik je AV software, je moet blijven opletten.
Overigens zijn de virussen die binnen gekomen zijn op een Mac OS X regelmatig op een verouderd versie zoals 10.6 Snow Leopard en dan via Java.
Af en toe lees je dat het verstandig is om een antivirus programma te installeren op je Mac. Niet voor jezelf, maar voor je Windows vrienden als je daar een mail naar toe stuurt. Sophos controleert ook Windows bestanden wat een voordeel is. Dat zou een reden kunnen zijn om wel een AV programma te installeren, te samen met het wazige gebeuren rond de veiligheidseisen van de banken.
Vanmorgen heb ik Sophos geïnstalleerd en een scan laten doen; niets gevonden, alleen staat er de opmerking dat er 3 issues zijn. Wat die 3 issues zijn kan ik nergens terug vinden. Gelukkig komt er geen advies om een andere betaald programma te installeren om die issues op te lossen, daarmee zou mijn vertrouwen in onafhankelijkheid direct gedaald zijn. Ook heb ik een adware removal tool een scan laten uitvoeren en die vindt ook niets.
Sophos heb ik via een omweg weer kunnen de-installeren. De omweg kan ik me iets bij voorstellen, het moet niet te makkelijk zijn om het te de-installeren, daar kan een virus dan wellicht gebruik van maken. Ze hebben daarvoor een aparte de-installer gemaakt.
Een en ander is natuurlijk afhankelijk hoe bekend de AV software is met de virussen. Nieuwe virussen zijn niet bekend, waardoor de bescherming tegen nieuwe virussen nihil is. Ook al gebruik je AV software, je moet blijven opletten.
Overigens zijn de virussen die binnen gekomen zijn op een Mac OS X regelmatig op een verouderd versie zoals 10.6 Snow Leopard en dan via Java.
Laatst gewijzigd door M@rcel op zo aug 03 2014 1:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- André
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Gisterenavond uit nieuwschierigheid sophos geinstalleerd, de laatste update erop gezet en vannacht mijn macbook pro laten scannen. Ondanks dat mijn macbook van begin 2011 is, en ik werkelijk de hele wereld over surf en heel veel download, kon sophos geen enkel virus of probleem vinden. Bevestigd voor mij toch wel dat er oor de mac omgeving niet veel aan de hand is op virus gebied.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Heb je ook de Quarantine Manager in Sophos geraadpleegd? Daar zouden de issues in moeten staan met daarbij een korte beschrijving, althans bij mij worden ze daar weergegeven. Ik heb ervoor gekozen om ze automatisch te verwijderen (is een voorkeursinstelling/preferences).M@rcel schreef:Als je aan antivirus wilt installeren, dan zou ik na mijn rondgang over het internet Sophos adviseren, omdat deze actief is; nieuw binnenkomende bestanden worden gecontroleerd.
(ehmm op een Mac werkt "sleur en pleur het in de prullenbak" toch als deinstalleren??)
-
- Forumlid
Dat heb ik gedaan (in Finder, folder Applications het icoon oppakken en naar het bureaublad slepen), maar alsnog blijft dan het icoontje van Sophos in de menu bar staan. Je moet de uninstaller gebruiken om het programma daadwerkelijk te verwijderen.Faiz schreef:(ehmm op een Mac werkt "sleur en pleur het in de prullenbak" toch als deinstalleren??)
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Allemaal bedankt voor de input!
Het is me inmiddels wel duidelijk dat er verschillend wordt gedacht over de bescherming tegen virussen op een Mac.
Zelf heb ik inmiddels Avira draaien. Ik kan tot nu toe niet of nauwelijks enige performance vermindering waarnemen.
Dus baat het niet, schaadt het niet.
Het is me inmiddels wel duidelijk dat er verschillend wordt gedacht over de bescherming tegen virussen op een Mac.
Zelf heb ik inmiddels Avira draaien. Ik kan tot nu toe niet of nauwelijks enige performance vermindering waarnemen.
Dus baat het niet, schaadt het niet.
-
- Forumlid
Ik wil nog een aspect inbrengen; de banken zullen binnen niet al te lange tijd erg moeilijk gaan doen over vergoeding van geleden schade als blijkt dat je computer gehackt is en daar geen virus bescherming opzit.Mijn ervaring met Apple machines (zo'n 15 jaar inmiddels) is dat ik nog nooit een probleem heb gehad, maar gezien mijn provider (XS4All) gratis virusbescherming aanbiedt, heb ik die toch maar erop gezet .
Nikon F80, 28 mm 2.8 AF-D
Dat aspect was al ingebracht, lees maar even terug... 

Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
- ArjanL
- Forumlid
- Contacteer:
'Elk Cloner' uit 1982 het eerst bekende virus voor Apple (II).
http://en.wikipedia.org/wiki/Elk_Cloner" onclick="window.open(this.href);return false;
En een tijdlijn (scrollen):
http://www.sophos.com/en-us/press-offic ... xleap.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor de volledigheid.
http://en.wikipedia.org/wiki/Elk_Cloner" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.sophos.com/en-us/press-offic ... xleap.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor de volledigheid.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
- H.Vos
- Forumlid
Onder het motto "baadt het niet, schaadt het niet," ook maar Sophos geïnstalleerd. Met dank voor de info en de verwijzing.
Groet,
Henk
Lid NCN
Sigma 35mm f 1.4
http://500px.com/hvos-5f0" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.flickr.com/photos/27580340@N07/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://henconblogadres.blogspot.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Henk
Lid NCN
Sigma 35mm f 1.4
http://500px.com/hvos-5f0" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.flickr.com/photos/27580340@N07/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://henconblogadres.blogspot.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- staal571
- Forumlid
- Contacteer:
Ik kan hier toch echt niet zenuwachtig van worden, als dit alles is, dan ben ik het zakelijk op mijn ""windhoos "" machines wel anders gewend.ArjanL schreef:'Elk Cloner' uit 1982 het eerst bekende virus voor Apple (II).
Voor de volledigheid.
Gr Peter
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5
- ReneG
- Clublid
- Contacteer:
Je hoeft er ook niet zenuwachtig om te worden (dat is nooit goed). Maar Apple (en Linux) zijn niet 'veiliger' dan Windows 7 en 8 (wel veiliger dan XP). Security experts waarschuwen hier ook al jarenlang voor.
Als algemene reactie: De reden dat er weinig virussen voor Apple zijn is primair omdat er (ondanks de hype) nog steeds relatief weinig Apples in de markt staan. Het is gewoon niet interessant genoeg om daar virussen voor te schrijven. Waarom zou je tijd steken in het maken van virussen voor 5 verschillende platforms als je door één platform (Windows) te targeten potentieel bijna 90% van alle clients in de wereld aanpakt (Gartner onderzoek: Bijna 90% van alle clients/desktops/laptops in de wereld draaien Windows). Het 80/20 principe is hier dus op van toepassing.
Als de helft van de wereld naar Apple overstapte zou je in binnen een jaar al te maken hebben met een stortvloed aan virussen voor Apple. (Anecdote: Recent was er nog een expert die met weinig moeite in een paar uur tijd een werkend, effectief prototype virus voor Apple had gemaakt). Andere security experts (zoals Eugene Kaspersky) waarschuwen al jaren dat Apple niet inherent veiliger is dan moderne versies van Windows. Helaas doet de Apple community dat soort beweringen altijd af met het argument dat security experts 'belang hebben in dit soort berichten'. Alsof het daarom niet waar zou zijn. Dat is een zeer kortzichtige en onverstandige instelling, zeker als je iets om beveiliging geeft.
De tijd van enthousiaste hackers die virussen schrijven om te zieken of om zichzelf te bewijzen is allang voorbij. Tegenwoordig is dat het domein van professionele (criminele) organisaties. Die richten zich op de grote massa. En dat is met bijna 90% van alle clients in de wereld (Re: Gartner onderzoek). Hun interesse is ook niet om een computer te saboteren, maar óf deze van reclame te voorzien, informatie over je te verzamelen of de controle van je systeem over te nemen (waarvan Ransomware de meest zorgwekkende ontwikkeling is).
Wat Apple veilig maakt is eigenlijk 'security through obscurity'. Maar obscurity is géén security; Het is schijnveiligheid. Het negeren van poentiële beveiligingslekken in je systemen, hoe klein en beperkt ook, is nooit verstandig en zeer naiëf. Ik vergelijk het ook nog wel eens met mensen die achteraf wonen en 'daarom' nooit hun deur op slot doen, net als 'vroeger'. Allemaal leuk, en de kans op inbraak is ook kleiner, maar als ze langskomen heb je spijt als haren op je hoofd dat je je deur niet hebt afgesloten.
Maar goed, iedereen moet het zelf weten...
Als algemene reactie: De reden dat er weinig virussen voor Apple zijn is primair omdat er (ondanks de hype) nog steeds relatief weinig Apples in de markt staan. Het is gewoon niet interessant genoeg om daar virussen voor te schrijven. Waarom zou je tijd steken in het maken van virussen voor 5 verschillende platforms als je door één platform (Windows) te targeten potentieel bijna 90% van alle clients in de wereld aanpakt (Gartner onderzoek: Bijna 90% van alle clients/desktops/laptops in de wereld draaien Windows). Het 80/20 principe is hier dus op van toepassing.
Als de helft van de wereld naar Apple overstapte zou je in binnen een jaar al te maken hebben met een stortvloed aan virussen voor Apple. (Anecdote: Recent was er nog een expert die met weinig moeite in een paar uur tijd een werkend, effectief prototype virus voor Apple had gemaakt). Andere security experts (zoals Eugene Kaspersky) waarschuwen al jaren dat Apple niet inherent veiliger is dan moderne versies van Windows. Helaas doet de Apple community dat soort beweringen altijd af met het argument dat security experts 'belang hebben in dit soort berichten'. Alsof het daarom niet waar zou zijn. Dat is een zeer kortzichtige en onverstandige instelling, zeker als je iets om beveiliging geeft.
De tijd van enthousiaste hackers die virussen schrijven om te zieken of om zichzelf te bewijzen is allang voorbij. Tegenwoordig is dat het domein van professionele (criminele) organisaties. Die richten zich op de grote massa. En dat is met bijna 90% van alle clients in de wereld (Re: Gartner onderzoek). Hun interesse is ook niet om een computer te saboteren, maar óf deze van reclame te voorzien, informatie over je te verzamelen of de controle van je systeem over te nemen (waarvan Ransomware de meest zorgwekkende ontwikkeling is).
Wat Apple veilig maakt is eigenlijk 'security through obscurity'. Maar obscurity is géén security; Het is schijnveiligheid. Het negeren van poentiële beveiligingslekken in je systemen, hoe klein en beperkt ook, is nooit verstandig en zeer naiëf. Ik vergelijk het ook nog wel eens met mensen die achteraf wonen en 'daarom' nooit hun deur op slot doen, net als 'vroeger'. Allemaal leuk, en de kans op inbraak is ook kleiner, maar als ze langskomen heb je spijt als haren op je hoofd dat je je deur niet hebt afgesloten.
Maar goed, iedereen moet het zelf weten...
Laatst gewijzigd door ReneG op di aug 12 2014 5:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...
- Cyrus
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Eens met ReneG, Ik behoor al jaren tot grote tevredenheid tot de Apple community en zie tot mijn ergernis (of verbazing?) dat veel mensen zich met een OS X of Linux machine volkomen veilig wanen en geen enkele bescherming optrekken.
Nu is het wel zo dat vanwege sandboxing binnen OS X het systeem een stuk minder kwetsbaar is dan Windows, maar zeker niet onfeilbaar. Weliswaar is het zo voor trojans, malware etc een stuk lastiger om kritieke delen in het systeem te bereiken, maar onmogelijk is dat niet. Dus is het toch echt zeer verstandig om ook met OS X een goede virusscanner (zoals Sophos, Bitdefender, F-secure) te gebruiken.
Mijn Sophos for Mac heeft het overigens 99% van zijn tijd druk met het weggooien van Windows-trojans en andere malware, die via spam binnenkomen..... Alleen al daarom vind ik het gebruik van een virusscanner op mijn Mac zinvol: zo is de kans dat die zooi ongewenst verder verspreid wordt een stuk kleiner.
Nu is het wel zo dat vanwege sandboxing binnen OS X het systeem een stuk minder kwetsbaar is dan Windows, maar zeker niet onfeilbaar. Weliswaar is het zo voor trojans, malware etc een stuk lastiger om kritieke delen in het systeem te bereiken, maar onmogelijk is dat niet. Dus is het toch echt zeer verstandig om ook met OS X een goede virusscanner (zoals Sophos, Bitdefender, F-secure) te gebruiken.
Mijn Sophos for Mac heeft het overigens 99% van zijn tijd druk met het weggooien van Windows-trojans en andere malware, die via spam binnenkomen..... Alleen al daarom vind ik het gebruik van een virusscanner op mijn Mac zinvol: zo is de kans dat die zooi ongewenst verder verspreid wordt een stuk kleiner.
- ReneG
- Clublid
- Contacteer:
Cyrus heeft een punt, je hebt inderdaad ook nog enige 'sociale' verantwoordelijkheid om geen virussen te verspreiden, ook al treffen ze je eigen systeem niet.
Spul waarmee je foto's maakt...
wat is nou echt interessant voor een hacker? net die massa windows wereld waar alle hackers al heel veel virussen en allerlei andere ellende voor gemaakt hebben. daar valt voor de echte hacker geen eer aan te behalen.
het ongrijpbare, dat is interessant voor de hacker. en dat is apple spullenboel. hoe weinig dan ook, maar de ophef over apple en de stoerdoenerij in de media moet de gemiddelde hacker kietelen.
en dus kun je je afvragen waarom het de hackerswereld nog niet gelukt is om apple te pesten met ellende. zou het dan toch de architectuur zijn van de software??
een hacker zoekt uitdagingen, niet meer van hetzelfde. en toch lukt het ze niet
ajuus
emiel
geen windows, geen virusscanner, geen ellende.
het ongrijpbare, dat is interessant voor de hacker. en dat is apple spullenboel. hoe weinig dan ook, maar de ophef over apple en de stoerdoenerij in de media moet de gemiddelde hacker kietelen.
en dus kun je je afvragen waarom het de hackerswereld nog niet gelukt is om apple te pesten met ellende. zou het dan toch de architectuur zijn van de software??
een hacker zoekt uitdagingen, niet meer van hetzelfde. en toch lukt het ze niet

ajuus
emiel
geen windows, geen virusscanner, geen ellende.
WEBsite: https://docs.com/emiel-stroeve