Grijs filter

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Grijs filter

Berichtdoor Ronald Jan » zo jul 27 2014 9:44 am

Hoe stel ik scherp met een grijs filter op mijn lens ,de autofocus ziet niks meer en met live view zie ik het niet meer zeker niet als ik hem donkerder draai , kan ik voor die tijd wel scherpstellen maar dan blijft de omgeving onscherp .zie ik wat over het hoofd of doe ik het fout of moet ik het filter niet zo donker zetten , maar wat heb ik er dan aan?
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Grijs filter

Berichtdoor Frankie » zo jul 27 2014 9:49 am

Eerst scherpstellen zonder filter, scherpstellen op manueel zetten, filter ervoor, belichting aanpassen, afdrukken (statief, afstandsbediening of vertraagd).
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Grijs filter

Berichtdoor Kroontje » zo jul 27 2014 9:51 am

Je stelt de camera scherp, nadat je hem gekaderd heb. Zet de autofocus (Objectief) op manueel.
Dan draai of schuif je de Grijsfilter op het objectief of voor het objectief. Ligt eraan welk systeem je gebruikt ;)

GR Kroontje
Kroontje



Onderwerp:

Re: Grijs filter

Berichtdoor a vgastel » zo jul 27 2014 9:58 am

Het moge duidelijk zijn dat je eigenlijk alleen echt goed met een grijsfilter kunt fotograferen als je camera handmatig instelt (dus op de M-stand). De camera kan dit vaak ook zelf maar dit levert meestal niet het beoogde effect op. Vaak zijn de foto’s aan de donkere kant.
Stel scherp en zet daarna de AF uit (die werkt niet meer als het ND-filter eenmaal bevestigd is).


info
http://stapfoto.blogspot.nl/2014/02/16- ... lange.html
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Grijs filter

Berichtdoor Kroontje » zo jul 27 2014 10:01 am

Het moge duidelijk zijn dat je eigenlijk alleen echt goed met een grijsfilter kunt fotograferen als je camera handmatig instelt (dus op de M-stand). De camera kan dit vaak ook zelf maar dit levert meestal niet het beoogde effect op. Vaak zijn de foto’s aan de donkere kant.

Bij een 10 stopper zal dat zeker nodig zijn (Bulb), maar als je een 2 of 3 stopper gebruikt kan je de camera op A uit proberen ;)
Kroontje



Onderwerp:

Re: Grijs filter

Berichtdoor Ronald Jan » zo jul 27 2014 3:34 pm

Volgens mij als ik het doe volgens zoals jullie voorschrijven kan je hem wel scherpstellen voor die tijd , maar doordat je het grijsfilter gebruikt achteraf ziet hij het niet meer want het toestel kan er ook niet doorheen kijken want we kunnen alleen regelen hoeveel licht er invalt , of zit ik er weer naast?
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Grijs filter

Berichtdoor Kroontje » zo jul 27 2014 5:00 pm

Je moet aan de hand van het Histogram kijken of je belichting goed is ;) zo niet..korter of langere sluiter nemen. Het mooie is als je dat doet met een evt draad ontspanner met een tijd aanduiding. Maar let op dat sommige onstspanners niet werken als de camera op AF-ON staat.
Kroontje



Onderwerp:

Re: Grijs filter

Berichtdoor Hans Braakhuis » ma jul 28 2014 7:59 am

" 7.13 hoe werk je met een grijs filter

Camera op een goed statief.
Eerst scherpstellen, zonder het filter op het objectief. Let op de sluitertijd die de automaat aangeeft. Dan zet je de Auto Focus uit en plaats je het filter er op. Niet meer aan de scherpstelring van je objectief draaien. Als je de AF hebt uitgezet kun je met de hand de scherpstelring vast houden, anders loop je de kans de scherpstelling te wijzigen als je een filter plaatst.
Ook de sluitertijd van de camera stel je met de hand in. De camera dus op M. De lichtmeting werkt best, maar de benodigde correcties zijn gemakkelijker manueel te doen dan via de lichtmeter correctie. Bij een sterk grijsfilter werkt de lichtmeter van de camera ook niet meer en moet je naar M.
Je hebt de voorgestelde sluitertijd onthouden en dan reken je uit hoeveel dat langzamer kan middels het aantal stops van het filter.
Dan maak je eens een opname, controleer met de zoom functie van je monitor of het geheel nog scherp is en controleer via het histogram op je monitor of de belichting een beetje in de buurt zit.
Zit je er met de belichting naast, dan kun in de M stand makkelijk de sluitertijd of het diafragma veranderen.

De sluitertijden reeks:
2m - 60s - 30s - 15s - 8s - 4s - 2s - 1 - ½ - 1/4 - 1/8 - 1/15 - 1/30 - 1/60 - 1/125 - 1/250 - 1/500.

De diafragma’s: 1.4 - 2.0 - 2.8 - 4 - 5.6 - 8 - 11 - 16 - 22 - 32.

ISO: 50 - 100 - 200 - 400 - 800 - 1600 - 3200 - 6400 - 12800 - 25600 - 51200 - 102400.

Stops: 0 - 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - 15."


meer: http://www.hansbraakhuis.nl/filter-topic.pdf
werken met een grijsfilter
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Grijs filter

Berichtdoor CaptainHook » ma jul 28 2014 8:22 am

:idea: En/of je gebruikt de bracketing functie van je camera om die zelf een reeks van divers belichte opnames te laten maken....
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Grijs filter

Berichtdoor Ronald Jan » wo jul 30 2014 6:06 am

De bracketing functie zit er niet op , ik ga voor de manier die Hans beschrijft als eerste en als dat niet lukt horen jullie nog van me iedereen bedankt voor jullie bijdragen .
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Grijs filter

Berichtdoor Frans Heinsbroek » vr aug 01 2014 3:57 pm

Het hangt ook van het aantal stops af. De D7100 doet het met een grijsfilter voor de lens nog opvallend goed met het middelste scherpstelpunt.
Frans Heinsbroek

Clublid
Berichten: 897


Locatie: Schiedam
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Grijs filter

Berichtdoor Senorjeff » wo aug 06 2014 8:26 pm

Ik gebruik voor het instellen van de sluitertijd bij een grijsfilter het appje NDcalc (android). Werkt best aardig!

Ik zou trouwens ook je occulair kapje gebruiken. Heb het met mijn D7100 meegemaakt dat er nogal vervelende lichtlekkage optrad bij langere sluitertijden.
Het leven is een groot fotoalbum

Nikon D7100 | Sigma 10-20 F4-5.6 | Sigma 17-50 F2.8 | Nikkor 55-200 F4-5.6
Senorjeff

Forumlid
Berichten: 43


Locatie: Rijswijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Grijs filter

Berichtdoor Frans Heinsbroek » wo aug 06 2014 10:01 pm

@Riona,

Je bent toch in bezit van een D7100. Daar zit een mooie bracketingfunctie hoor.
Frans Heinsbroek

Clublid
Berichten: 897


Locatie: Schiedam
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten