Schotland 2014 (laatste update)

Jolandaa_
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Schotland 2014

Bericht door Jolandaa_ » wo jul 30 2014 11:20 pm

Wauw, hele mooie reportage zeg! echt gaaf. veel inspiratie voor mij.
Wat voor lens heb je hiervoor gebruikt?
Nikon d3200 met 18-55mm en 55-200mm + 70-300 tamron macro + 50mm 1.8
ik sta altijd open voor tips en feedback :)

Frankie
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Frankie » zo aug 03 2014 6:37 pm

Leuk dat er nog meer NCN-ers naar Schotkand gaan. Ben benieuwd hoe het bevalt.
Jolandaa: de meeste foto's zijn gemaakt met de 24-70 van Nikon.

31. Zoals eerder gezegd, Schotland is een paradijs voor liefhebbers van geschiedenis. Hier een broch ('Dun Telve'), een ronde stenen woning van zo´n tweeduizend jaar oud met dubbele muren.
Afbeelding

32. Brochs zijn vooral te vinden in het noordwesten, Orkney en Shetland. Dun Telve was in de achttiende eeuw nog bijna helemaal intact, totdat ze in de buurt bedachten dat ze wel wat stenen konden gebruiken :? Deze muur is van een broch vlakbij Dun Telve.
Afbeelding

33. Van de Picten, een verzameling stammen die in de eerste eeuwen na de jaartelling in het huidige Schotland leefden, is weinig bekend. De ´Pictish stones´ kenmerken zich doordat de symbolen niet superstrak maar ´met de vorm van de steen´ mee gaan. In het museum in Meigle is een verzameling van deze stenen te vinden, maar er staan er ook nog een aantal op hun oorspronkelijke plek.
Afbeelding

34, Het Keltische kruis kwam later, in een tijd dat heidense en Christelijke symbolen ´gemixt´ werden. Herkenbaar aan de veel strakkere lijnen.
Afbeelding

35. Deze afbeelding op een graf is van veel later, (eind Middeleeuwen of later ?) wat mij betreft esthetisch niet echt een vooruitgang, het vakmanschap en de stijl van de steenhouwer is verheven boven de mode, volgens mij ook wel herkenbaar voor fotografen :wink: .
Afbeelding

36.De Sweetheart Abbey werd op 10 april 1273 verwezenlijkt door Devorgilla, Lady van Galloway als in memoriam voor haar overleden echtgenoot John Balliol.
Afbeelding

37. Toen haar man in 1269 stierf, had zij zijn hart laten balsemen en in een ivoren met zilveren doos geplaatst, die ze tot haar dood in 1289 bij zich hield als sweet silent companion. De vrouwe werd begraven voor het hoogaltaar samen met de doos die het hart van haar man bevatte. De monniken kozen daarom de naam Ducle Cor oftewel sweetheart voor hun abdij. In 1292 werd de zoon van Lady Devorgilla, John Balliol gekroond tot koning van Schotland.
Afbeelding

38. In die tijd leefde ook William Wallace, bekend door de film Braveheart. Een monument staat bij Stirling, met op de achtergrond de Ochill Hills.
Afbeelding

39. Onder leiding van Robert the Bruce versloegen de Schotten de Engelsen in 1314, op een behoorlijk vernederende manier, vlakbij Stirling. En dat willen ze nog steeds graag weten. Een modern museum is volgepropt met audiovisueel materiaal waarvan je met een 3D brilletje kunt genieten, helaas werkte dat niet voor mijn camera... sorry voor het dubbele beeld. Hier staan rechts van mij levensgroot Schotse boogschutters die even later hun pijlen virtueel over me heen richting Engelsen schieten, die levensgroot links van me staan.
Afbeelding

40. De slag bij Bannockburn zou er uiteindelijk toe leiden dat Schotland tien jaar later zijn onafhankelijkheid herkreeg. De onafhankelijkheid zou standhouden tot 1707, toen het Engelse en Schotse parlement de Act of Union tekenden; beide gingen toen op in het koninkrijk Groot-Brittannië. Hier wordt het verloop van de slag op het slagveld (in het midden) in beeld gebracht. Rechts op de (donkere) heuvel Castle Stirling,
Afbeelding

41. Gedigitaliseerde personages die toen leefden,geven antwoord op jouw (keuze)vragen die relevant zijn vanuit hun perspectief.
Afbeelding

42. Natuurlijk mogen kinderen in 2014 laten weten wat hun visie op de geschiedenis is.
Afbeelding

43. Een beeld van een trotse Robert the Bruce op zijn paard mag natuurlijk niet ontbreken.
Afbeelding

44. Verspreid over Schotland kom je de mooiste kastelen tegen, van oude ruïne tot goed in stand gehouden pareltjes. Hier Castle Stalker, na Eilean Donan misschien wel het meest gefotografeerde Schotse kasteel.
Afbeelding

45. Huntly Castle, een 'echt oud en degelijk kasteel' waar je nog door de kelders kunt lopen en in de verte kunt kijken vanaf de overgebleven toren.
Afbeelding

46. Castle Campbell, romantisch en hoog gelegen boven het dorpje Dollar, heeft een aantal fraaie wenteltrappen.
Afbeelding

47. Cragievar Castle, een 'nepkasteel' uit een latere periode (14-zoveel) dat behoorlijk 'verticaal' is gebouwd, een favoriete dagbestemming voor veel Schotten.
Afbeelding

48. Nog iets typisch waar de Schotten naam mee maken in de wereld: Whisky.
Afbeelding

49. In vele merkgebonden distilleerderijen krijg je uitgelegd hoe dit product wordt gemaakt, gebotteld en opgeslagen. Dan begrijp je ook waarom de oudere whisky's zo duur zijn. Er verdampt in al die jaren zoveel, dat er bij een whisky op flinke leeftijd nog maar een klein aantal flessen uit een ton komen.
Afbeelding

50. In de shop van het zeer drinkbare ( :wink: ) en sympathieke Glenlivet staan dan ook heel begrijpelijk kaartjes waarop staat dat je elke fles die je laat vallen, zelf moet betalen :mrgreen: .
Afbeelding

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo aug 03 2014 9:01 pm

Prachtig!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

pebee
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door pebee » zo aug 03 2014 10:09 pm

Wat een onwaarschijnlijk mooie serie platen, een diepe buiging is op z'n plaats!
D55 + D7100 + D90 + Nikkor 300mm afs F4 + Sigma 18-35mm F/1.8 DC HSM ART + Nikkor 18-200 mm + Nikkor 50mm + Sigma AF 150mm f/2.8 APO EX HSM macro DG D + Sigma 8-16mm f/4.5-5.6 DC HSM+ Sigma 70-200mm 2.8 + Sigma 150-600 mm C + Redged 427

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » ma aug 04 2014 1:05 am

Een juweeltje in het hoofdstuk reisfotografie!
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Flandria

Bericht door Flandria » ma aug 04 2014 1:27 pm

Mooie reis, mooi beeldverslag en hele leuke verzorgde informatie.

Karel Giesen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Karel Giesen » ma aug 04 2014 2:19 pm

36. Sweetheart Abbey ...prachtige opname! :oohh:
Een nieuwe bril laat de blinde niet beter zien.

Henk
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Henk » ma aug 04 2014 9:21 pm

Als jij doorgaat met plaatsen van zulke schitterende foto's dan struikel je volgend jaar over de NCN-ers in Schotland :wink2: . Adembenemend mooi. Complimenten, petje af.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net

josti
Maandopdrachten
Maandopdrachten

Bericht door josti » ma aug 04 2014 9:49 pm

Wat een fantastische foto's! Dank voor het plaatsen; het is een genot om er naar te kijken.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl

Frankie
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frankie » ma aug 04 2014 11:22 pm

Dank voor jullie complimenten :D heel leuk om te lezen !
Een laatste aanvulling met wat foto´s van Stirling Castle.

51. Dat is echt een heel fraai kasteel en heeft bijna alles wat je van een kasteel verwacht: het thuis van diverse Schotse koningen, stoer, strategisch gelegen en hoog boven het landschap uittorenend.
Afbeelding

52. De binnenzijde van het kasteel is redelijk basic in oude staat teruggebracht om te laten zien hoe het er eeuwen geleden ongeveer uitzag.
Afbeelding

53, Gedetailleerde panelen op de plafonds waarbij elk figuur staat voor een persoon uit het verleden.
Afbeelding

54. Mooie kleurige details ook in de ramen verwerkt, met uitzicht op binnentuin en verre omgeving.
Afbeelding

55. In de slaapkamer van de koningin staat een kleine Joker, het toeristische gehalte is natuurlijk hoog.
Afbeelding

56. In de ander vertrek hangen een aantal kleden die tezamen de jacht op de eenhoorn uitbeelden. Vol prachtige symboliek en opnieuw een synthese tussen oude en nieuwe geloven in het verhaal.
Afbeelding

57. De originele kleden zijn in onze Laaglanden gemaakt destijds voor een prijs vergelijkbaar aan een oorlogsschip. Dit is een 'in house' reproductie van het laatste kleed dat naar verwachting eind dit jaar klaar is, ook een redelijk kostbaar verhaal. (Voor geïnteresseerden: zoek op Unicorn, Stirling, tapestries)
Afbeelding

58. Binnen nog diverse tentoonstellingen, onder andere van een collectie houtsnijwerken.
Afbeelding

59. Een voorstelling van hoe het er aan toe ging in de kasteelkeukens.
Afbeelding

59. Buiten vele details zoals dit soort figuren die erg veel weg hebben van die op de Sint Jan in Den Bosch.
Afbeelding

60. En natuurlijk de onvermijdelijke kanonnen,
Afbeelding

61. De kerk en het kerkhof naast het kasteel.
Afbeelding

62. In de kerk zijn prachtige glas in loodramen te bewonderen, die op mij altijd weer een behoorlijke aantrekkingskracht uitoefenen.
Afbeelding

63. Ook al ben je niet gelovig, als je dit ziet zou je het bijna worden bij wijze van spreken, prachtig vind ik dit. En zomaar gratis in 36 MP mee naar huis te nemen :wink: .
Afbeelding

64. Nog een kleurrijk detail om af te sluiten. Dank voor de aandacht voor een geweldig land.
Afbeelding

Gert-Jan
Forumlid
Forumlid

Re: Schotland 2014 (laatste update)

Bericht door Gert-Jan » di aug 05 2014 4:01 pm

Wat een fraaie presentatie. De 24-70 is een goede metgezel . te samen met de D800 vermoed ik .

Groetjes
Gert-Jan
met vriendelijke groeten

Gert-Jan

pimmetje
Clublid
Clublid

Bericht door pimmetje » vr aug 08 2014 8:55 pm

Wat een prachtige platen,echt genieten. Mijn complementen.

weimaraner
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door weimaraner » vr aug 08 2014 10:48 pm

Zo, net dit hele topic doorgescrold. Dat was genieten! Prachtige platen waar duidelijk over nagedacht is - mooi!
Engeland en Schotland blijven grote favorieten van mij, ik kan niet wachten om later dit jaar weer met vrouw, viervoeter en heel veel fotospul die kant op te gaan.

strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door strangeartefact » za aug 09 2014 12:02 am

Foto 59 is zo gaaf......niets afdoende aan de rest maar zo'n heerlijk gargoyle achtig iets is super natuurlijk ;) Goed gespot!
Bijna leeg hier....

Frankie
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frankie » za aug 09 2014 10:21 pm

Dank opnieuw !
Gert-Jan: De 24-70 stelt mij nooit teleur, zeer blij mee en inderdaad de 800.
Weimaraner: goed vooruitzicht, hebben we inderdaad gemeen.
Peter: dat Gargoyle heb ik even opgezocht. Weer wat geleerd, dank !

Wikipedia: In architecture, a gargoyle is a carved or formed grotesque with a spout designed to convey water from a roof and away from the side of a building, thereby preventing rainwater from running down masonry walls and eroding the mortar between. Architects often used multiple gargoyles on buildings to divide the flow of rainwater off the roof to minimize the potential damage from a rainstorm. A trough is cut in the back of the gargoyle and rainwater typically exits through the open mouth. Gargoyles are usually an elongated fantastic animal because the length of the gargoyle determines how far water is thrown from the wall. When Gothic flying buttresses were used, aqueducts were sometimes cut into the buttress to divert water over the aisle walls.

Plaats reactie

Terug naar “Straat-, documentaire- en reisfotografie”