Als ik het goed begrijp na het lezen van meerdere internetsites verkopen de bedrijven die gratis anti-virus software aanbieden de dataverkeer van de gebruiker. Misschien niet bij naam, maar stel dat het zo is, dan wordt er geld omgezet door data te verkopen. Hoe meer gebruikers, des te meer data, des te meer omzet. Dan wordt ik wantrouwig bij de noodzaak van anti-virus software, want is het belang nu om mij te beschermen of om omzet te genereren? Stel dat je zoveel mogelijk omzet wilt genereren, dan probeer je mensen te overtuigen om AV software te installeren. Hoe krijg je iemand zo ver? Inspelen op angst en handig gebruik makend van het spreekwoord, "baat het niet, dan schaadt het niet". Want waarom zou je het niet doen?
ReneG schreef:........ Wat zo jammer is in de huidige maatschappij is dat de mening van experts, zelfs als die mening algemeen gedeeld wordt, zo vaak in twijfel worden getrokken door mensen op basis van gevoel en zonder enige onderbouwing.
Wellicht is de huidige maatschappij te vaak voor het zootje gehouden door instanties waar je de volste vertrouwen in zou moeten hebben. Denk aan de kerk, banken, overheid, accountants, onderzoekbureau's etc. Die hebben duidelijk en met feiten aangetoond dat je ze niet kunt vertrouwen en dat je op je hoede moet zijn.
Ik wil niemand overtuigen om wel of niet AV software te installeren. Ik wil alleen overwegingen meegeven en mijn gedachten ventileren.