fotografie studeren, ja of nee?

Discussies over opleidingen, cursussen, boeken en websites op het gebied van fotografie

Onderwerp:

fotografie studeren, ja of nee?

Berichtdoor jeroen13579 » di aug 19 2014 12:16 pm

Goede middag,

het was om te vragen als het aan heeft om fotografie te gaan studeren?
ik ben 22 jaar en werk in de horeca (heb dit ook gestudeerd), maar bij fotografie ligt nog altijd mijn passie. Maar nu weet ik niet als het aan heeft om dit echt op school terug te gaan volgen, of als het best is om mij zo vannalles zelf aan te leren. Hoe doen de meeste fotografen dit
ik zou hier dus ook mijn beroep van willen maken. meer naar evenement en festival fotografie dan, maar de rest kan natuurlijk ook
weet iemand een goede school in belgie? liefst regio limburg omdat ik van regio hasselt ben. maar als er een heel goede school is ergens anders wil ik dit wel overwegen, zelfs tot net over de nederlandse grens.
(ik heb wel al gezien dat bv karel de grote hogeschool, wel goed is) maar alle suggesties welkom

En is hier ook toekomst in, de ene zegt van wel, de andere zegt van niet.?

alvast bedankt :)
jeroen13579

Forumlid
Berichten: 73



Onderwerp:

Re: fotografie studeren, ja of nee?

Berichtdoor jantom » di aug 19 2014 1:07 pm

Lastige zaak.

Ik ben zelf bewust amateurfotograaf gebleven om fotografie puur als hobby te kunnen uitoefenen.

Als je beroeps wilt worden zal je (lijkt mij) wat bijzonders in je mars moeten hebben en van zo'n hoog niveau dat je klanten krijgt die je je inkomen verschaffen. Dat zal niet meevallen.

Tegenwoordig zijn er velen die een camera kunnen hanteren. Dat speel ook nog een rol.

Fotografie studeren kan ook door boeken te lezen en de kennis in de praktijk te brengen. Daar hoef je geen vakfotograaf voor te worden.

Ik hoop voor je dat er meer reacties komen die je misschien meer aanspreken. :)
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: fotografie studeren, ja of nee?

Berichtdoor skyfox » di aug 19 2014 1:28 pm

Voor een vak fotograaf zijn naast een goede kennis van fotografie vooral de zakelijke en communicatieve vaardigheden van belang. Een mooie plaat kunnen schieten is leuk, maar als je niet de vaardigheden bezit om hiervoor en hieruit klanten te krijgen dan ben je nergens. Het nadeel is dat fotografie opleidingen hier weinig tot nauwelijks aandacht aan besteden. Mijn tip: volg fotografieles dmv een paar workshops en heel veel oefening en ga met een goede cursus of opleiding in de weer om de marketing en social skills goed onder de knie te krijgen.
Gebruikersavatar
skyfox

Forumlid
Berichten: 367


Locatie: Zoetermeer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: fotografie studeren, ja of nee?

Berichtdoor JJG » di aug 19 2014 1:38 pm

Je brood verdienen met fotografie is tegenwoordig echt geen makkelijke zaak. En zeker niet in de evenementen/festival hoek. Er zijn talloze gasten die foto's maken voor gratis entree en wellicht wat drankjes. Als je geluk hebt krijg je er een paar tientjes voor. Als je het leuk vind moet je dat gewoon (erbij) doen.

Naar mijn idee is het echt vechten voor je centen tegenwoordig als fotograaf, of je moet er echt uitspringen en vakwerk leveren zodat klanten bij je terugkomen. Wil niet zeggen dat jij dat niet kan natuurlijk :) Wat Jantom zegt ; je kan echt onwijs veel leren in boeken en zelfs tutorials op Youtube. En natuurlijk dit ook daadwerkelijk oefenen om het zo te leren.

Naar mijn idee gaat het om het beeld wat je levert en niet om welke opleiding je hiervoor hebt gedaan, maar een opleiding kan je zeker helpen je te 'vormen'.

Lastige keuze!
https://www.jelmergremmen.nl

Nikon F3 (en Olympus)
Gebruikersavatar
JJG

Forumlid
Berichten: 1404


Locatie: Deventer.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: fotografie studeren, ja of nee?

Berichtdoor Jaap Driest » di aug 19 2014 1:39 pm

Als je er serieus je beroep van wilt maken, dan raad ik je aan een vakopleiding te volgen.
De technische kant van het fotograferen kun je jezelf ook wel leren. Camerahantering, scherpte, compositie etc.
Maar juist de zeggingskracht van het beeld, de beeldtaal, kun je leren door je werk te laten bespreken door een kritische docent en medestudenten.
Het is heel moeilijk om jezelf aan je haren omhoog te trekken.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
Gebruikersavatar
Jaap Driest

Forumlid
Berichten: 1129


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: fotografie studeren, ja of nee?

Berichtdoor ReneG » di aug 19 2014 2:04 pm

Als je er je beroep van wilt maken denk ik dat je meer kans maakt als je meer kunt bieden dan 'alleen' fotografie, want zoals eerder gezegd moet je dan tegenwoordig wel met uitzonderlijk goede kwaliteit komen om er een boterham mee te kunnen verdienen.

Ik ken wel een aantal fotografen die 'breed' zijn gegaan en totaaloplossingen leveren. Dus niet alleen foto's, maar bijvoorbeeld daarbij een complete implementatie van een website met vormgeving en foto's. Bijvoorbeeld voor een website en/of webshop voor het MKB of kunstenaars. Ze zijn redelijk succesvol als ze dat aanvullen met het meer traditionele fotografiewerk zoals bruiloften en stock photos. Maar dan nog is het geen vetpot en moet je jezelf van de rest kunnen onderscheiden.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: fotografie studeren, ja of nee?

Berichtdoor Vincent » di aug 19 2014 3:16 pm

Jaap Driest schreef:Maar juist de zeggingskracht van het beeld, de beeldtaal, kun je leren door je werk te laten bespreken door een kritische docent en medestudenten.


Ik heb geen persoonlijke ervaring met de foto(vak)school maar ken 2 personen persoonlijk die deze gevolgd hebben en mijn bescheiden mening daarvan is dat er weinig zin en nut in deze opleiding zit. In theorie zou jouw opmerking moeten kloppen maar ik zie weinig diepgang en kwaliteit in de opdrachten en de geaccepteerde werkstukken/foto's.

Verder is een fotoopleiding 0,0 garantie in de echte wereld. Waar je in diverse branches een diploma nodig hebt om een baan te krijgen, geldt dat in de fotografie gewoon niet (meer). Ik zie genoeg fotografen uit het wereldje stappen omdat ze het financieel niet rond krijgen. Deels verklaarbaar door het weinig creatieve en onderscheidende werk wat ze doen. Anderzijds door de moeilijke markt die er is.

Aan de andere kant zie ik enkele personen die het in korte tijd tot professional en de top hebben bereikt. Het kan zeker wel, maar het is niet makkelijk en je moet het allemaal zelf doen, en soms een beetje geluk hebben. Als je ECHT van fotografie je beroep wilt maken dan zou ik alsnog adviseren om je gewone baan ernaast te houden en aan je kwaliteiten, bekendheid, netwerk, etc te werken. Mocht je in een positie komen dat je inderdaad steeds meer geld gaat verdienen aan fotografie dan kun je eventueel je normale werk langzaam afbouwen. Vooral in de horeca is part time werken zelden een probleem.

Mocht het dan allemaal niet lukken dan heb je nog gewoon een inkomen. Dat is in de huidige tijd ook iets waard :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: fotografie studeren, ja of nee?

Berichtdoor Jaap Driest » di aug 19 2014 3:23 pm

Ik heb alleen ervaring met de Fotoacademie in Amsterdam en opleiding Statief in Utrecht.
Beide hebben me geholpen.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
Gebruikersavatar
Jaap Driest

Forumlid
Berichten: 1129


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: fotografie studeren, ja of nee?

Berichtdoor justme » di aug 19 2014 3:43 pm

simpel : laat je door anderen niets wijsmaken.

heb je passie? gewoon doen! Je komt er vanzelf wel, waar dan ook!
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: fotografie studeren, ja of nee?

Berichtdoor jeroen13579 » di aug 19 2014 6:39 pm

Iedereen, al super bedankt voor de reacties, en er mogen nog altijd reacties blijven komen. :)

@jantom
Dat is het probleem, dat er zoveel zijn. Maar het is met mijn werk (horeca) moeilijk te combineren. Omdat ik moet werken wanneer andere vrij zijn. Had ik nu een 9 to 5 job, ging dit al veel gemakkelijker. En dan had ik zeker voor die optie gekozen, of toch zeker in het begin. Maar nu is het vrij moeilijk, wel ben ik van plan om te blijven bijwerken in de horeca (liefst in de zaak waar ik nu werk)
En inderdaad ik kan ook veel uit boeken, … leren, maar dan krijg je nog niet de gewenste feedback enzo, daarmee dat ik dit wou studeren.


@skyfox, dit is natuurlijk ook een optie, ik ga het eens bekijken :)
Maar ik denk dat het wel nooit kwaad kan om zo iets te volgen


@JJG
Inderdaad, omdat er zoveel fotografen zijn ondertussen.
Maar ook voor u, dit is natuurlijk een optie, maar zo heb je moeilijk feedback, en ik denk dat naar school ook zeker geen kwaad kan. Maar ik ben het wel 100% met u eens dat het gaat om de foto en niet om de opleiding. Maar zoals je zegt dit kan zeker helpen volgens mij. En bij een 9 to 5 job kon ik dit eventueel combineren maar ik werk als de andere vrij zijn, dus dit is het probleem.


@Jaap Driest
Dat is de reden dat ik ook wil volgen, ook om feedback enzo te krijgen. En moeilijk is om uit boeken enzo te leren. :)

Die 2 scholen zijn nu net wel wat te ver voor mij, maar er zal in belgie ook wel een goede school zijn waarschijnlijk. Maar u bent hier dus wel goed meegeholpen met deze opleidingen? Dus u bent ook een professionele fotograaf. Of toch maar in bijberoep?


@ReneG
Maar de meeste scholen heb ik gezien, bieden beeldende kunst aan, dus je krijgt ook andere technieken, zoals filmen of 3D effecten of … .
Maar gelijk websites kan ik ook wel eens bekijken.


@Djunclesam
Misschien dat het een mindere school was (welke school was dit, dat ik zeker hier al niet naar toe ga)
En tuurlijk is dit 0,0 garantie, maar moest het niet lukken kan ik nog altijd naar de horeca terug. Dus denk dat het proberen wel waard is. En combineren, zoals ik hierboven al gezegd heb is heel moeilijk haalbaar omdat ik werk wanneer andere mensen vrij zijn. Moest ik een 9 to 5 job hebben, zou dit echter wel haalbaar geweest zijn.
Gelijk ge ook zegt, geluk speelt een grote rol. En zelf achter werk zoeken, en niet wachten tot het naar u zelf toe komt.


@Wiebeterpstra
Inderdaad, ik moet mijn eigen ding volgen, maar had graag geweten als het de moeite is om zo een opleiding (van meestal toch 3 jaar) te volgen, of als ik beter zo kan leren. En als ik er effectief wel verder in moet.
Maar ik maak wel graag foto’s, dus wil er wel graag verder in.
jeroen13579

Forumlid
Berichten: 73



Onderwerp:

Re: fotografie studeren, ja of nee?

Berichtdoor yzf1kr » di aug 19 2014 7:06 pm

jeroen13579 schreef: liefst regio limburg omdat ik van regio hasselt ben.


Je bent van Hasselt en je stelt die vraag??
Je hebt een van de beste fotografie opleidingen om de hoek liggen, als ik de tijd had zou ik daar geen moment over nadenken!

http://www.mad-fac.be/


Een opleiding geeft je gewoon al een flinke voorsprong op de rest.
Natuurlijk ligt het er ook een beetje aan wat je wil, event fotografie dat kan bijna iedere jandoedel, maar zet ze in de studio met een product of model, en je pikt degene met een opleiding er gewoon uit.

Daarnaast heeft Syntra nog een beroepsopleiding in de avond uren, het is wat minder diepgaand dan MAD, maar je krijgt er nog altijd een goede basis mee.
Er zijn mensen die Syntra ook als opstap gebruiken naar MAD of de Fotovakschool in Nederland.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: fotografie studeren, ja of nee?

Berichtdoor jeroen13579 » di aug 19 2014 7:22 pm

@Yzf1kr
ik heb inderdaad deze gezien, maar wist niet als deze qua opleiding goed was ofzo. Maar het is dus een goede school? Ook als beginneling om in te stappen? Heb je zelf ook ervaring met deze school?

alvast bedankt ;)
jeroen13579

Forumlid
Berichten: 73



Onderwerp:

Re: fotografie studeren, ja of nee?

Berichtdoor jeroen13579 » di aug 19 2014 9:16 pm

Maar denk dat ik voor dit jaar mij toch niet meer ingeschreven krijg, dus zal voor volgend schooljaar zijn, of zou dit nog mogelijk zijn?
jeroen13579

Forumlid
Berichten: 73



Onderwerp:

Re: fotografie studeren, ja of nee?

Berichtdoor yzf1kr » di aug 19 2014 10:20 pm

Beetje eigen initiatief is wel nodig, wil je iets van zo'n opleiding maken.

Alles is gewoon te vinden op de site:

http://www.mad-fac.be/content/toelatingsinfo
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: fotografie studeren, ja of nee?

Berichtdoor JW17 » wo aug 20 2014 9:37 am

Een goede opleiding is altijd meegenomen. Je leer er gestructureerd allerlei aspecten van de fotografie en zeker ook het ondernemen als fotograaf.
Het is een hardnekkig fabeltje van buitenstaanders dat daar geen aandacht aan besteedt wordt.

Natuurlijk is het nu een moeilijke tijd maar die tijden zijn altijd geweest, zeker door crisissen maar ook door technische vernieuwingen waar niet alle fotografen in mee willen gaan. Wanneer de smaak van de klant(en) veranderd en de fotograaf veranderd niet mee, zal hij/zij geen werk meer hebben.

Hoe meer mensen zeggen dat je het niet moet doen omdat het toch niks wordt, hoe meer je het moet proberen! De negatievers zullen het zelf niet gaan doen, prima, alleen maar minder concurrentie!
En als die opleiding in Hasselt bij jou om de hoek is, is de keuze snel gemaakt, toch?
Groet,
JW
Gebruikersavatar
JW17

Clublid
Berichten: 528


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Opleidingen/cursussen/boeken/websites”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten