LR5 en fotoarchief

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

LR5 en fotoarchief

Berichtdoor josti » zo aug 24 2014 5:51 pm

Door een mede clublid op het spoor gezet van Lightroom5, ben ik druk aan het lezen en (youtube) kijken hoe het werkt. Het ontwikkelen in LR ga ik denk ik wel uitkomen. Wat ik nog niet helder heb, is hoe ik de overstap met betrekking tot mijn eigen fotoarchief het beste kan maken. Ik lees en zie daar veel verschillende oplossingen voorbijkomen en kom er niet uit wat het gevolg is van de keuzes die ik moet maken.
Mijn archief bestaat uit een hoofdmap Foto's die onderverdeeld is in RAW en JPEG. Daaronder zit weer een verdere verdeling in mappen met jaar, maand en onderwerp. Ik zet raw-bestanden van de sd-kaartjes rechtstreeks over in een submap van de raw-hoofdmap.In mijn workflow maak ik na de nodige aanpassingen van de raw-beelden, van alle foto's een jpeg en bewaar die in de betreffende jpeg-map. De jpegs maak ik ivm het maken van fotoboeken, het plaatsen op internet of voor het printen. Deze structuur en werkwijze wil ik het liefst zo houden.

Mijn eerste vraag is nu hoe ik LR5 een database moet laten samenstellen; importeer ik alleen de map met raw-beelden en/of ook de map met de jpeg-foto's. Of maak ik bv twee catalogussen aan; een voor raw en een voor jpeg?
Daaraan gekoppeld vraag ik mij af of LR na het bewerken van de raw-beelden de foto's als jpeg kan bewaren in mijn jpeg-mappen en of deze jpeg's dan in de in gebruik zijnde catalogus worden opgenomen (dan heb je dus van een foto een raw en een jpeg in dezelfde catalogus).

Wie kan mij hierin adviseren?

Groet, Jos
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2907


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: LR5 en fotoarchief

Berichtdoor dotcat » zo aug 24 2014 9:52 pm

Je gebruikt de jpeg bestanden als archief voor de bewerkte RAW foto's. In LR wordt dit gedaan in de catalogus zelf en kun je de jpeg aanmaken dmv de exporteer functie.
In mijn idee zou je van het bestaande archief alleen de RAW foto's behoeven te importeren. Van de belangrijkste RAW foto's kun je bewerken zodat de jpeg vanuit LR geëxporteerd kan worden of in LR als boek, presentatie of website gebruikt kan worden.
Nieuwe RAW foto's kunnen in LR geïmporteerd worden en bewerkt. Een jpeg ervan maken hoeft dan niet perse maar kan natuurlijk wel als je de bestaande workflow wilt aanhouden. De jpeg wordt dan niet opgenomen in de catalogus maar dat zou ook niet nodig zijn aangezien je op elk moment de export naar jpeg kunt herhalen.
Quote: Amateurs worry about their gear, Professionals worry about the profit, Masters worry about the light
Gebruikersavatar
dotcat

Clublid
Berichten: 299


Locatie: Weesp

Onderwerp:

Re: LR5 en fotoarchief

Berichtdoor Jahoe » zo aug 24 2014 10:22 pm

Je kan in Lr kiezen of je bij exporteren de JPG wel of niet ook wilt toevoegen aan de catalogus.
Ik ben daar ook nog zoekende, want dan krijg je die foto's wel dubbel erin. Wat bij mij nu resulteert dat ik dat niet consequent doe.
Je kan ook stacken zodat de Raw en JPG als 1 foto wordt gezien. Maar toen ik dat een keer probeerde bij een export kwam ik erachter dat dat alleen kan als je de jpg in dezelfde folder opslaat als de RAW. En dat vind ik ook niet handig omdat mijn vrouw sommige foto's ook moet kunnen vinden buiten Lr om en dan niet allemaal RAW en XMP files tegen het lijf moet lopen....
D500 / Z6 en een hoop glas
Jahoe

Clublid
Berichten: 347


Locatie: Grave
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: LR5 en fotoarchief

Berichtdoor josti » ma aug 25 2014 8:57 pm

dotcat schreef:De jpeg wordt dan niet opgenomen in de catalogus maar dat zou ook niet nodig zijn aangezien je op elk moment de export naar jpeg kunt herhalen.


Dat betekent dus volgens mij dat ik mijn workflow kan handhaven; alle raw-beelden exporteren naar een jpeg-map. Voor verschillende doeleinden heb ik dan van alle raw-beelden een jpeg. De raw-beelden zelf kunnen dan eigenlijk fungeren als de oude negatieven. duidelijk dat ik alleen de raw-beelden hoef te importeren. Ik zou een tweede catalogus kunnen maken van de jpeg's om daar snel in te kunnen zoeken. Of krijgen de aangemaakte jpeg's geen data mee en heeft dat daarom dan ook geen zin?

@ jahoe; ik snap je motivatie; ook ik heb meer mensen die in LR willen zoeken bij mij willen vrouw en dochters foto's kunnen vinden :wink: Misschien is de gedachte om een aparte catalogus voor hen te maken met alleen de jpeg's nog niet eens zo gek...
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2907


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: LR5 en fotoarchief

Berichtdoor rgv » ma aug 25 2014 9:17 pm

Je kan je Raw files en de Jpg's naar dezelfde directory kopiëren. Je kan instellen onder bewerken/instelling bepalen of je de raw en jpg als aparte bestanden wil laten zien, Zo niet dan laat hij alleen de raw file zien
rgv

Clublid
Berichten: 137


Locatie: Culemborg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: LR5 en fotoarchief

Berichtdoor dotcat » ma aug 25 2014 9:43 pm

josti schreef:Dat betekent dus volgens mij dat ik mijn workflow kan handhaven; alle raw-beelden exporteren naar een jpeg-map. Voor verschillende doeleinden heb ik dan van alle raw-beelden een jpeg.

Klopt, alleen is het onnodig als je LR gebruikt. Op elk gewenst moment kun je vanuit LR jpeg's genereren voor verschillende doeleinden zoals website, mail, cd, etc. Als de jpeg's zijn gebruikt gooi ik ze weer weg. Heb ik ze om een of andere reden weer nodig dan genereer ik ze weer vanuit LR.

josti schreef: Ik zou een tweede catalogus kunnen maken van de jpeg's om daar snel in te kunnen zoeken. Of krijgen de aangemaakte jpeg's geen data mee en heeft dat daarom dan ook geen zin?

Bij het exporteren vanuit LR kun je kiezen welke metadata mee wordt geëxporteerd naar de jpeg zoals trefwoorden, titel, bijschrift, IPTC data, ster waardering en kleur labels. Er zijn ook plug-ins die dit tot op het kleinste detail kunnen regelen. Maar of alle jpeg viewers dit allemaal weergeven vraag ik me af.
Als je LR gebruikt in een 2e catalogus om te zoeken in de jpeg's waarom gebruik je daar dan niet de catalogus voor met RAW bestanden? Na het bepalen van de selectie exporteer je de beelden in de kwaliteit die je voor het beoogde doeleind nodig hebt en na gebruik gooi je de geëxporteerde bestanden weer weg. Kost minder ruimte en je hebt niet twee catalogussen met dezelfde informatie maar gevuld met verschillende bestandstypen, RAW en jpeg waartussen je elke keer moet switchen en waarbij je het risico loopt om in de verkeerde catalogus de RAW beelden te importeren (eigen ervaring :oops: )
Quote: Amateurs worry about their gear, Professionals worry about the profit, Masters worry about the light
Gebruikersavatar
dotcat

Clublid
Berichten: 299


Locatie: Weesp

Onderwerp:

Re: LR5 en fotoarchief

Berichtdoor josti » di aug 26 2014 9:32 pm

rgv den dotcat dank voor jullie aanvullende opmerkingen. Ik ga het proberen met alleen de raw-files. Voor mijn jpeg's die ik enkel als jpeg heb (het 'voor-het-raw-leven' archief) ga ik denk ik een aparte catalogus maken; met deze bestanden doe ik verder niet veel meer. De raw-bestanden ga ik in één catalogus zetten en de benodigde jpeg hoef ik na gebruik dus niet meer te bewaren.

Dank allen voor het meedenken :)

Groet, Jos
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2907


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten