Beeldscherm iMac kalibreren

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
ahhveurink
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Beeldscherm iMac kalibreren

Bericht door ahhveurink » do aug 28 2014 11:52 am

Enige tijd geleden heb ik van mijn Afrika reis een fotoalbum bij Profotonet laten maken. Hoewel ik uiterst tevreden ben over de afdrukken van Profotonet, waren nu enkele foto's aan de donkere kant. Profotonet adviseerde mij om mijn beeldscherm (ik heb onlangs een nieuwe iMac aangeschaft) te kalibreren met bijvoorbeeld de Spyder 4 Express, ook is de Spyder 4 Pro een optie.

Ik fotografeer veel huwelijken en portretten ed en ik wil mijn klanten uiteraard fantastische foto's/albums bieden. Echter, hoe meer ik erover lees, hoe groter mijn twijfel wordt. Moet ik iets in mijn instellingen van mijn monotor veranderen, of toch beter een Spyder oid aanschaffen?

Anja

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Re: Beeldscherm iMac kalibreren

Bericht door ATOR » do aug 28 2014 12:06 pm

Absoluut een kalibratie tool aanschaffen. Het lijkt me dat hoe meer je daarover leest hoe sneller je zo'n ding aanschaft. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een artikel over beeldschermkalibratie las waarin stond dat je maar beter zelf je scherminstellingen wat moet aanpassen.

De keer dat ik bij Profotonet liet afdrukken viel me op dat alles onder de 15 op een schaal van 0 tot 255 in het histogram zwart was. Dat leverde iets contrastrijkere foto's op maar het was niet zoals ik het bedoeld had. Maar goed daar kun je bij het softproofen rekening mee houden.

philippe
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door philippe » do aug 28 2014 12:16 pm

Het scherm van een iMac is niet echt geschikt om te kalibreren, je kunt het wel wat instellen met de app door Apple standaard geleverd. Wat je met een Spyder hoogstens kunt doen is iets dat gelijkt op een software kalibratie, maar een hardware kalibratie kan jammer genoeg niet.
Let op, een iMac scherm behoord tot het beste type standaard scherm, en het vleit met een pro scherm, maar...

skyfox
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door skyfox » do aug 28 2014 2:53 pm

Kalibreren is altijd goed. In dit geval, als je tevreden bent over de kleuren, kan je ook de helderheid van je beeld eens aanpassen aan je prints. Je kan dan een hele serie de helderheid meegeven die je bij Profotonet verwacht. Veel mensen hebben hun beeld te helder staan. Daarnaast worden jpg bestanden altijd iets donkerder dan de RAW die je bewerkt in bv Lightroom.

schippie
Forumlid
Forumlid

Bericht door schippie » do aug 28 2014 3:09 pm

Terecht merkt skyfox op dat zelfs als je een gecalibreerd scherm hebt nog altijd de helderheid van je scherm van invloed kan zijn, gewoon uitproberen is de beste optie.
Ik heb zelf een 10tal prints laten maken bij Pro-fotonet met donkere en lichte opnames en mijn schermhelderheid aangepast .Bij mijn mac scherm bleek de helderheid op net iets links van het midden het beste uit te komen.
Nikon F80, 28 mm 2.8 AF-D

schippie
Forumlid
Forumlid

Bericht door schippie » do aug 28 2014 3:13 pm

Sorry een ding vergeten natuurlijk moet je kalibreren als je een beetje professioneel resultaat aan je klanten wilt geven.Heb je het een keer gedaan en je ziet het verschil voor en na dan weet je het wel zeker.Met de nieuwste spyders kun je zelfs je tablet kalibreren., ook de moeite waard.
Nikon F80, 28 mm 2.8 AF-D

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » do aug 28 2014 3:33 pm

philippe schreef:Het scherm van een iMac is niet echt geschikt om te kalibreren, je kunt het wel wat instellen met de app door Apple standaard geleverd. Wat je met een Spyder hoogstens kunt doen is iets dat gelijkt op een software kalibratie, maar een hardware kalibratie kan jammer genoeg niet.
Let op, een iMac scherm behoord tot het beste type standaard scherm, en het vleit met een pro scherm, maar...
Het merendeel van de beeldschermen is niet hardware matig te calibreren. Meestal wordt de (LUT) van de grafische kaart aangepast. Wat al vele malen consistentere resultaten geeft dan 'calibreren met het oog'.
skyfox schreef:Kalibreren is altijd goed. In dit geval, als je tevreden bent over de kleuren, kan je ook de helderheid van je beeld eens aanpassen aan je prints. Je kan dan een hele serie de helderheid meegeven die je bij Profotonet verwacht. Veel mensen hebben hun beeld te helder staan. Daarnaast worden jpg bestanden altijd iets donkerder dan de RAW die je bewerkt in bv Lightroom.
Naderhand de helderheid van je beeldscherm aanpassen is nu juist iets wat je niet moet doen. Dit gebeurd tijdens het calibratieproces. En meetapparatuur en zuivere kleurpatches uit de software schakelen iedere menselijke interventie uit. En hier mee fouten.
Als de prints niet kloppen werk je niet met juiste kleurprofielen.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

ahhveurink
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ahhveurink » vr aug 29 2014 3:24 pm

Uit de opmerkingen maak ik op dat de 1 zegt doen, de ander niet, of een iMac is niet te kalibreren. Ik twijfel dus nog steeds.....

John'47
Forumlid
Forumlid

Bericht door John'47 » vr aug 29 2014 3:59 pm

Als je verschillen ziet in helderheid en kleur tussen je scherm en papier is kalibreren de moeite.
Het is bij de schermen van Apple goed te doen.
Nikon D810, Sony RX1R II. 

coosc
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door coosc » vr aug 29 2014 11:24 pm

Ik heb mijn iMac scherm gekalibreerd met een spider. Daarna heb ik een print laten maken van een foto en vergeleken met mijn beeldscherm en dat kwam nagenoeg met elkaar overeen.

Ik weet niet of dit mechanisme klopt, maar ik weet in ieder geval dat ik mijn foto's kan bewerken en op mijn scherm het resultaat beoordelen. Wanneer ik dan een print laat maken komt het overeen met het beeld op mijn scherm.

Kortom een aanrader.

Groeten,

Coos

iJoost

Bericht door iJoost » vr aug 29 2014 11:44 pm

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 68#p403268" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”