Hallo allemaal,
Volgende week start het seizoen schoolfotografie voor mij. Nu fotografeerde ik altijd met 2 flitsers, echter nu heb ik geëxperimenteerd met een flitser, nu geeft dit een mooi resultaat bij de achtergrond. Echter nu twijfel ik of dit door de klant wordt mooi gevonden. Wat is jullie ervaring c.Q. Advies
schoolfotograaf
Re: schoolfotograaf
Laat eens wat resultaten zien, want zonder foto hebben we ook geen idee 

- Belinda
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Heb je misschien een voorbeeld van beide?
Als lid van de ouderraad heb ik verschillende fotografen en resultaten voorbij zien komen en weet uit ervaring dat een groep ouders altijd wel iets aan te merken heeft. Als het resultaat mooi is en je weet dat constant te houden zit je goed. Ouders vinden het belangrijk dat hun kind er goed op staat en de achtergronden hetzelfde zijn. We hebben een keer meegemaakt dat het door een andere verlichting dat een mooi effect zou geven te veel verschillen gaf. Een gezin met drie kinderen (4, 7 en 12j) drie verschillen de achtergronden door de lengte van het kind. Dat is jammer. Vaak worden de foto's naast elkaar aan de muur gehangen.
Gr. Belinda
Als lid van de ouderraad heb ik verschillende fotografen en resultaten voorbij zien komen en weet uit ervaring dat een groep ouders altijd wel iets aan te merken heeft. Als het resultaat mooi is en je weet dat constant te houden zit je goed. Ouders vinden het belangrijk dat hun kind er goed op staat en de achtergronden hetzelfde zijn. We hebben een keer meegemaakt dat het door een andere verlichting dat een mooi effect zou geven te veel verschillen gaf. Een gezin met drie kinderen (4, 7 en 12j) drie verschillen de achtergronden door de lengte van het kind. Dat is jammer. Vaak worden de foto's naast elkaar aan de muur gehangen.
Gr. Belinda
Ik zal straks wat voorbeelden uploaden
Als een klant een mening heeft dan overleg je dat toch met een klant?
Als geroutineerd schoolfotograaf ga je je klant adviseren en afstemmen wat de wensen zijn en wat hij kan verwachten.
Laat vanuit je portfolio zien wat je kan en overleg eventueel met degene die beslist wat wenselijk is.
Snap werkelijk niet waarom je die vraag dan hier voorlegt.
2 lampen lijken mij sowieso wat weinig voor zo'n shoot, maar ja, wie ben ik...
Zeker met een D800 is het wel zaak om dat te doen.
Ik ken zat verhalen van de fotografie van 1000 kinderen x 2 + groepsfoto's met broer en zus en dan in volle resolutie een "dump" doen.
Daar wordt je geen vrienden mee.
Als geroutineerd schoolfotograaf ga je je klant adviseren en afstemmen wat de wensen zijn en wat hij kan verwachten.
Laat vanuit je portfolio zien wat je kan en overleg eventueel met degene die beslist wat wenselijk is.
Snap werkelijk niet waarom je die vraag dan hier voorlegt.
2 lampen lijken mij sowieso wat weinig voor zo'n shoot, maar ja, wie ben ik...
Heb je al eens overlegd met het lab die de foto's gaan printen?Hoi Allemaal,
Ik ben al een tijdje bezig met fotografie en heb hiervoor op de wel bekende onderwijs instelling gezeten.
Nu heb ik altijd met een nikon d5100 gefotografeerd, echter nu ik veelal betaalde opdrachten doe wel ik een investering doen in een nieuwe camera. Ik twijfel hierbij tussen de nikon d610 en de d800, ik fotografeer voor 85% in de studio de rest buiten. Voornamelijk portretten, de camera wordt zeer intensief gebruikt voornamelijk bij schoolfotografie en bruiloften. Echter nu twijfel ik tussen de d610 en d800, ik begrijp natuurlijk ook wel dat de d800 meer mogelijkheden heeft, zoals het aantal MP, echter ben ik nog niet overtuigd van dit voordeel, zeker met schoolfotografie zullen de SD kaarten zo vol zitten. Ook vind ik bij de d610 het voordeel dat er 2 sd kaarten in kunnen. Kan je stellen dat de d610 onder doet voor een professioneel toestel??? Graag jullie advies en of ervaring met beide teostellen.
Zeker met een D800 is het wel zaak om dat te doen.
Ik ken zat verhalen van de fotografie van 1000 kinderen x 2 + groepsfoto's met broer en zus en dan in volle resolutie een "dump" doen.
Daar wordt je geen vrienden mee.