Is D600 het kopen waard???

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

Is D600 het kopen waard???

Berichtdoor Eppo Franken » ma sep 01 2014 12:35 pm

Hallo,

Ik heb het hier al eens eerder gehad over mijn D200 die momenteel kapot is en dus vervangen moet worden.
er zijn nu natuurlijk heelveel opties qua camera's, maar ik heb sinds een aantal maanden de 24 - 70mm 2.8 van Nikon en daar wil ik natuurlij een mooie camera bij hebben.

D7000: Nieuw en goed geprijsd, maar geen Full Frame
D700: occasion, (dus wat is er mee gebeurd?), maar sluit wel goed aan op de D200 qua bediening
D610 en D810: Nieuw/geweldig, maar veel te duur (nu nog) voor een hobbyist.
D600: lijkt nog op bepaalde plaatsen nieuw te krijgen, maar hoe zit het met de kwaliteit?

Van de D600 hoor ik goede verhalen over de overall kwaliteit, echter er blijkt een issue met de sluiter (soms).
De nieuw prijs van ongeveer 1100 -1200 komt overeen met een 2e hands D700, waar ik de historie niet van ken.

Is die D600 uiteindelijk gewoon een goede camera, of raden jullie af om dit toestel te kopen.
Ik neem aan dat indien er problemen zijn met de sluiter, Nikon daar een garantie voor afgeeft... ???

De D7000 is volgens mij ook erg goed, maar omdat ie geen FX is, lijkt mij dat niet de eerste keus bij mijn lens.
Wat ik nu juist zo ontzettend fijn vind om te doen is foto's maken met zo weinig mogelijk licht (flits) om natuurlijk beeld te krijgen en ik wil de mogelijkheid hebben zo weinig mogelijk scherptediepte te hebben (productfotografie). Een FX camera lijkt mij daarin beter dan een DX.

Wie kan mij helpen ?


Vriendelijke groeten,
Eppo Franken

Forumlid
Berichten: 13


Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Is D600 het kopen waard???

Berichtdoor Cyrus » ma sep 01 2014 12:58 pm

D600 is een prima camera. De D610 is in essentie dezelfde camera, verschil is een upgrade van de sluiter en daardoor een iets hogere burstrate (5,5 fps ipv 5 fps). En wat kleine software-tweaks

D600 heeft inmiddels een levenslange garantie in het kader van de stofperikelen (sluitervervanging, reiniging). Bij de meeste D600's lijkt het probleem definitief weg na de sluitervervanging en sommige exemplaren hebben zelfs nooit issues gekend.

Zou het voordeel maar pakken en een D600 aanschaffen. Van het prijsverschil kun je een leuk objectief erbij kopen.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: het kopen waard

Berichtdoor gijs sandberg » ma sep 01 2014 1:05 pm

Eppo,
Heb je wel eens een D600/610 in handen gehad?
Het is een prijs en constructie klasse lager dan een D200/300/700/800.
D200 accessoires zoals 10 pins afstandsbediening passen niet op een D600/610.
Ik zie bij erkende winkels regelmatig tweedehands D700 verschijnen, veelal willen die winkels wel enige garantie geven.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6814


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Is D600 het kopen waard???

Berichtdoor skyfox » ma sep 01 2014 2:35 pm

De 24-70 werkt ook heel goed op een D7000 of D7100. De vraag die je moet stellen is "wat fotografeer ik het meeste". Daar kan je dan een passende camera bij aanschaffen.

Productfoto's kunnen prima op DX gemaakt worden.
Gebruikersavatar
skyfox

Forumlid
Berichten: 367


Locatie: Zoetermeer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Is D600 het kopen waard???

Berichtdoor Eppo Franken » ma sep 01 2014 2:44 pm

Dat klopt dat dat op een DX kan, maar door de cropfactor begrijp ik dat de scherptediepte groter is dan bij FX, waardoor contrast minder is.

Of denken jullie dat ik dat verschil niet ga zien ?
Eppo Franken

Forumlid
Berichten: 13


Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: scherptediepte

Berichtdoor gijs sandberg » ma sep 01 2014 3:03 pm

Eppo,
Ja, op DX is (mutatis mutandis) de scherptediepte iets groter, met contrast heeft dat niets te maken.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6814


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Is D600 het kopen waard???

Berichtdoor Eppo Franken » ma sep 01 2014 3:52 pm

Dank je wel Gijs,

Ik bedoelde in principe de "Contrastscherpte" zijnde het tegenovergestelde van scherptediepte.

Heb je enig idee hoe groot het verschil in procenten is tussen de scherptediepte van een DX en FX?

Voor een idee:
Ik doe iets met gitaarplectrums en ik wil een berg van die dingen op de foto zetten, maar slechts een paar plectrums moeten scherp zijn.

Binnenkort maar weer eens wat uitgebreider naar Kamera Express om daar te testen... Dat zou een hoop kunnen schelen :-)
Eppo Franken

Forumlid
Berichten: 13


Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Is D600 het kopen waard???

Berichtdoor Boem » ma sep 01 2014 5:04 pm

Gitaarplectrums? Met f2.8 als grootste diafragma, vanaf korte afstand kun je dan nog aardig met scherptediepte spelen, ook op DX.
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Is D600 het kopen waard???

Berichtdoor eelco » ma sep 01 2014 5:51 pm

Volgens mij is het prijsverschil tussen een D600 en een D610 minimaal, zeker tweedehands. Alleen de D610 is niet veel tweedehands verkrijgbaar.
Zat zelf ook in jouw situatie. D600 gezien de stofperikelen was geen optie. De D700 een herkenbare vraag. Wat is ermee gebeurd?
Toen besloten wat door te sparen voor een nieuwe D610. Gelukkig kwam deze tweedehands op dit forum voorbij en mijn slag geslagen.
Durfde dit wel aan.

Heb eigenlijk verder geen zinnig antwoord op je vraag, alleen dat ik persoonlijk niet snel de D600 zou kiezen. Anders gewoon je gevoel volgen!

Succes met de keuze.

Groeten,

Eelco
eelco

Forumlid
Berichten: 195


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Is D600 het kopen waard???

Berichtdoor Doerak » ma sep 01 2014 7:31 pm

De nieuw prijs van ongeveer 1100 -1200 komt overeen met een 2e hands D700, waar ik de historie niet van ken.


Geen idee wat je hiermee bedoeld maar uit ervaring weet ik dat je een goede D700 kan aanschaffen voor €750 ... Als je even doorzoekt, biedt en niet de eerste de beste moet hebben.

Even voor het vergelijk wat je hierboven beschrijft. . .

Dus de D700 is ook nog in de race wat mij betreft ... of wil je zo graag de D6x0 ??

Gr Pat
Doerak

Forumlid
Berichten: 142


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Is D600 het kopen waard???

Berichtdoor Tzigane » ma sep 01 2014 7:53 pm

Voor 750 moet je wel erg goed zoeken ben ik bang. 800-850 moet echter wel te doen zijn.
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Is D600 het kopen waard???

Berichtdoor Buckwheat » di sep 02 2014 2:31 pm

Ik denk dat je geen spijt zal hebben van een D600, ik kan niet echt een serieus nadeel noemen bij de d600 alles is goed. Behoort tot de absolute top van digitale fotografie in performance en gebruik, voor de prijs klasse!
Nikon D610 | 50mm 1.4D | 85mm 1.8G | AF-S 24-85 f/3.5-4.5 VR | AF-S 18-35 f/3.5-4.5G ED | SB700 Speedlight.
Buckwheat

Forumlid
Berichten: 112


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Is D600 het kopen waard???

Berichtdoor Eppo Franken » di sep 09 2014 6:05 pm

Nou... de kogel is door de kerk hoor...

Om een lang verhaal kort te maken, ik heb een nieuwe D610 gekocht, ondanks dat ik de prijs nog wel wat hoog vond.
Uiteindelijk geen spijt van, want de resultaten zijn berescherp en geweldig van kleur met de 24 - 70mm 2.8 van Nikon.

Ik heb er wel een MB grip bijgenomen, waardoor de camera wat robuuster aanvoelt met deze lens.
Nu ik de snelfuncties een beetje door heb, is er best snel te wisselen van de diverse variabelen.

Voor mijn gebruik is de D610 meer dan voldoende professioneel, hoewel ik me kan voorstellen dat een D4 etc... voor 200 foto's per dag betrouwbaarder is.
Maar ik mag blij zijn als ik 1000 foto's per jaar haal.

Vooralsnog prima keuze lijkt me.

Dank jullie wel voor alle adviezen.
Eppo Franken

Forumlid
Berichten: 13


Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Is D600 het kopen waard???

Berichtdoor eelco » di sep 09 2014 6:27 pm

Eppo Franken schreef:
Maar ik mag blij zijn als ik 1000 foto's per jaar.


Met een garantie van zo'n 150.000 kliks kan je er dus nog zo'n 150 jaar mee vooruit :D

Ben me ook nog steeds aan het verdiepen van de werking van de D610, maar gaat me ook steeds beter af.
Mooie eraan vind ik dat de belangrijkste instellingen niet meer via het menu aangepast hoeven te worden.

Veel plezier ermee en zien de foto's wel verschijnen.

Groeten,

Eelco
eelco

Forumlid
Berichten: 195


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Is D600 het kopen waard???

Berichtdoor Redblockman » ma sep 15 2014 10:21 am

Eppo Franken schreef:Voor mijn gebruik is de D610 meer dan voldoende professioneel, hoewel ik me kan voorstellen dat een D4 etc... voor 200 foto's per dag betrouwbaarder is.
Maar ik mag blij zijn als ik 1000 foto's per jaar haal.

Ben ik dan zo trigger happy dat ik gemiddeld aan 1100-1200 opnamen per maand kom?
Veel succes met je nieuwe aankoop! D610 met grip en 24-70 F2.8 lijkt me een beest van een combi!
Redblockman

Forumlid
Berichten: 200


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten