Familie plaatjes in een bos... [Nu met Foto's]

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Familie plaatjes in een bos... [Nu met Foto's]

Berichtdoor R3MCO » di sep 09 2014 10:26 am

Morgen ga ik wat familie plaatjes schieten (2 volwassenen met kind). De vraag was om dat in een bos te gaan doen wat mij ook erg mooi lijkt.
Nu ben ik zelf eigenlijk niet van het portretteren maar dit leek me toch een leuke uitdaging.

Uitrusting: D7000, 12-24 f4, 50 f1.8 en/of 70-200 f2.8, Sb700 met statief en witte paraplu en cactus zonder TTL

De lokatie heb ik al gecheckt op bruikbaarheid (toegangkelijkheid ivm kind en hoogzwangere vrouw).
Morgen word het nogal bewolkt maar ik hoop eigenlijk nog op wat direct zonlicht tussen de bomen door (tegenlicht), eventueel kan de afspraak i.v.m. het weer (lees licht) nog verschoven worden maar liever niet.
Poses zijn wel duidelijk maar ik zou nog wel wat tips kunnen gebruiken t.b.v. inflitsen, flits sterkte en positie voor het plaatsen van het flits statief. Ook vind ik het nog lastig inschatten wat nog bruikbare sluitertijden zijn al dan niet in combinatie met inflitsen bij tegenlicht. Kans dat er veel direct zonlicht is is volgens de weerberichten die ik zie niet heel erg groot dus het zal wat grijs zijn helaas...


Ik ben benieuwd of jullie me nog wat tips zouden kunnen geven a.d.h.v. bovenstaande informatie
Laatst gewijzigd door R3MCO op zo sep 14 2014 1:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Find me on: DFK & Flickr... Nikon D7000 II Nikon 12-24mm f4 II Nikon 50mm f1.8G II Nikon 35mm f1.8 II Nikon SB-700 II MeFoto Roadtrip
Gebruikersavatar
R3MCO

Forumlid
Berichten: 183


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Familie plaatjes in een bos... Tips?!

Berichtdoor jettiny » di sep 09 2014 12:11 pm

Het lijkt me dat je met de instellingen ongeveer op ISO 400 uitkomt, sluitertijd ongeveer 1/200, en diafragma op F8.
Ik heb goede resultaten bereikt met gewoon de flitser op de camera, TTL BL + 2,serieopname kiezen, camera op statief zetten, en de nodige foto's maken zodat je in de nabewerking correcties makkelijker kunt uitvoeren.
Het objectief zou ik de 70-200 pakken ivm vertekening in de uithoeken lager dan 50 mm.
Mocht je toch de flitser op statief willen zetten houd dan rekening met de wind die je plu kan doen omwaaien.
Ik neem altijd haringen mee om de statieven vast te zetten, of je zet je zware fototas erop :D
De flitskracht bepaal je aan de hand van wat proefopnames.

De beste foto's worden vaak meteen in het begin gemaakt, als het te lang duurt gaan de lachebekjes een stuk minder worden :D
Snel werken, vooraf goed kledingcontrole en controleren of het haar niet in het gezicht zit.
O ja, plaats de camera op statief iets hoger dan de groep, dan fotografeer je iets in de groep en kijkt men iets naar boven....dat kleine beetje dan he...niet overdrijven.

Succes.
Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Familie plaatjes in een bos... Tips?!

Berichtdoor R3MCO » di sep 09 2014 12:44 pm

Bedankt Tiny,

Goeie tips!

Ik heb ze al uitgelegd dat matchende kleding en lichte kleuren het mooist uitkomen in het bos dus dat zit wel goed. Wat betreft de 'snelheid' waarmee het moet gebeuren ben ik het met je eens, dit lijkt mij het meest stressvolle. Ik wil dus ook eigenlijk geen lenzen hoeven wisselen zodat moeder en kind het goed vol kunnen houden.
De 70-200 had inderdaad mijn voorkeur. De ruimte ter plaatst leent zich daar gelukkig goed voor.

Het gebruik van de reportage flitser op statief met plu heeft mijn voorkeur. Waar en op wat voor afstand kan deze het beste geplaats worden? Bijvoorbeeld bij een compositie waarbij de zon van achter en boven de linker schouders staat (gezien vanuit oog van de camera)? Tijdstip v/d shoot tussen 18:00u en 20:00u.


Gr. Remco
Find me on: DFK & Flickr... Nikon D7000 II Nikon 12-24mm f4 II Nikon 50mm f1.8G II Nikon 35mm f1.8 II Nikon SB-700 II MeFoto Roadtrip
Gebruikersavatar
R3MCO

Forumlid
Berichten: 183


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Familie plaatjes in een bos... Tips?!

Berichtdoor justme » di sep 09 2014 1:00 pm

wat ga je vanavond doen? ;) ik zou voorstellen om een generale te houden
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Familie plaatjes in een bos... Tips?!

Berichtdoor Flandria » di sep 09 2014 1:01 pm

Speel vooral met licht, experimenteer met scherptediepte.
Deze heb ik gemaakt met 2x SB900

AfbeeldingSweden Lynn by Damen Fotografie, on Flickr

Of:
geef je 70-200 de sporen....

AfbeeldingSweden Lynn by Damen Fotografie, on Flickr
Flandria



Onderwerp:

Re: Familie plaatjes in een bos... Tips?!

Berichtdoor R3MCO » di sep 09 2014 1:03 pm

wiebeterpstra schreef:wat ga je vanavond doen? ;) ik zou voorstellen om een generale te houden



Die generale heb ik afgelopen zaterdag al gedaan met m'n vriendin maar omdat dit m'n eerste echte shoot is wilde ik graag wat tips van mensen die hier op 'regelmatige' basis mee bezig zijn ;)
Find me on: DFK & Flickr... Nikon D7000 II Nikon 12-24mm f4 II Nikon 50mm f1.8G II Nikon 35mm f1.8 II Nikon SB-700 II MeFoto Roadtrip
Gebruikersavatar
R3MCO

Forumlid
Berichten: 183


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Familie plaatjes in een bos... Tips?!

Berichtdoor R3MCO » di sep 09 2014 1:04 pm

Mooie platen Flandria! Dit heb ik ook ongeveer in gedachte, nu de uitvoering nog :)
Find me on: DFK & Flickr... Nikon D7000 II Nikon 12-24mm f4 II Nikon 50mm f1.8G II Nikon 35mm f1.8 II Nikon SB-700 II MeFoto Roadtrip
Gebruikersavatar
R3MCO

Forumlid
Berichten: 183


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Familie plaatjes in een bos... Tips?!

Berichtdoor ATOR » di sep 09 2014 1:51 pm

Misschien voor jou gesneden koek maar zorg dat je goed weet hoe je de belichting instelt voor het aanwezige licht en het flitslicht, dus als je na de eerste foto denkt ik wil iets meer ambient en iets minder flits dat je dat snel kunt instellen en wat in dat verband het diafragma en de sluitertijd doet.

Verder zijn de mogelijkheden eindeloos. Je kunt lichtjes wat schaduwen inflitsen of juist het aanwezige licht een stop onderbelichten en vooral op flitslicht leunen, misschien heb je veel zon en moet je high speed sync gebruiken.

Als je voor elk scenario wat je kunt verwachten een stuk of vier lichtplannen maakt dan zit je wel goed en kun je ter plekke na het maken van de foolproof shots nog wat experimenteren.

Mocht het vermogen van je flitser te kort schieten dan kun je het shot framen met je camera op statief en dan twee foto's maken, eentje met de flitser in beeld om de familie van dichtbij, dus met zacht licht, goed te belichten en nog een shot zonder flitser in beeld om de achtergrond zonder je flits+statief in beeld te hebben.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Familie plaatjes in een bos... Tips?!

Berichtdoor R3MCO » di sep 09 2014 3:28 pm

ATOR schreef:Misschien voor jou gesneden koek...


:mrgreen:

Zeker niet! Vandaar ook mijn vragen hier op dit forum waar veel mensen met veel ervaring zitten. Aan je uitleg te zien weet je in ieder geval waar je over praat ATOR.
Die dubbele foto had ik inderdaad ook al bedacht mocht het niet lekker lukken om de achtergrond en m'n onderwerp egaal te belichten. De rest zal echt gewoon trial and error zijn. Het is natuurlijk ook wel lastig uitleggen als je geen idee hebt wat voor licht er morgen zal zijn in een bos die jullie niet eens kennen...
Ik denk dat ik ervoor moet oppassen dat er niet met een volle bak licht geflitst wordt ;) nee grapje, ik ga voor een mooi zachte en warme foto...
Find me on: DFK & Flickr... Nikon D7000 II Nikon 12-24mm f4 II Nikon 50mm f1.8G II Nikon 35mm f1.8 II Nikon SB-700 II MeFoto Roadtrip
Gebruikersavatar
R3MCO

Forumlid
Berichten: 183


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Familie plaatjes in een bos... Tips?!

Berichtdoor Flandria » di sep 09 2014 4:35 pm

R3MCO schreef:Mooie platen Flandria! Dit heb ik ook ongeveer in gedachte, nu de uitvoering nog :)


Nou, zet 'm op.
En post maar hier de resultaten.
Flandria



Onderwerp:

Re: Familie plaatjes in een bos... Tips?!

Berichtdoor jettiny » wo sep 10 2014 9:08 am

Let ook op de synchronisatie met je cactus !!
1/200 of 1/250 !!
Verder wou ik nog mededelen dat wanneer ik de flitser met plu gebruik, de flitser op manuele instellingen 1/4 zet om te beginnen. Iets hoger dan de groep en dus wat schuin naar beneden staat gericht. Indien er zon staat in tegengestelde richting je flitser plaatsen.
Neem ook een plaid mee of een stuk plastic als het gezin zittend gefotografeerd gaat worden.

Succes.
Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Familie plaatjes in een bos... Tips?!

Berichtdoor R3MCO » wo sep 10 2014 7:56 pm

Bedankt voor je toevoeging Tiny! Wederom goeie tips.

Als ik het zo eens terug lees zijn er gelukkig veel dingen waar ik zelf ook al over na had gedacht. Toch fijn dat er ook genoeg tips zijn waar ik dan weer niet of niet goed over na had gedacht.
Ik heb de shoot in overleg met de betrokken personen verplaatst naar een veel betere en zonnige aanstaande vrijdag. Dit gaat me veel betere platen opleveren als deze grijze middag al viel het een klein uurtje geleden nog wel mee...

Foto's volgen!
Find me on: DFK & Flickr... Nikon D7000 II Nikon 12-24mm f4 II Nikon 50mm f1.8G II Nikon 35mm f1.8 II Nikon SB-700 II MeFoto Roadtrip
Gebruikersavatar
R3MCO

Forumlid
Berichten: 183


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Familie plaatjes in een bos... Tips?!

Berichtdoor jettiny » do sep 11 2014 9:42 am

Heel verstandig :D

Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Familie plaatjes in een bos... Tips?!

Berichtdoor Wolf » do sep 11 2014 10:00 am

Een kleurgel op de flitser is ook wel mooi in het bos.
D7000 + een paar kilo glas
http://www.wolfgram.nl
Gebruikersavatar
Wolf

Forumlid
Berichten: 719


Locatie: Hoogezand
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Familie plaatjes in een bos... Tips?!

Berichtdoor jettiny » do sep 11 2014 12:11 pm

Welke Wolf ?
Dat maakt mij ook nieuwsgierig :D

Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten