Nieuw: de D750

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: Nieuw: de D750

Berichtdoor Cyrus » vr sep 12 2014 8:17 pm

Dat kan alleen in één van de cropmodi en daar koop je geen FX-camera voor.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw: de D750

Berichtdoor MartijnM » vr sep 12 2014 8:55 pm

Wat mij betreft niet helemaal hoor.

De 1.2x crop modus gebruik ik nogal eens. Je hebt dan 21MP en een acceptabel verlies aan groothoek.
Uiteraard niet voor alle situaties geschikt, maar maakt de workflow wel lichter... 8)
Buy film, not megapixels...
Gebruikersavatar
MartijnM

Clublid
Berichten: 1360


Locatie: Amsterdam
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuw: de D750

Berichtdoor Frans Heinsbroek » vr sep 12 2014 9:05 pm

Het ziet er voor mij uit alsof Nikon hetzelfde kunstje als met de D7000 naar de D7100 nu met de D610 en de D750 doet. Wat ik mooi vindt is dat Nikon een duidelijke lijn in wat ze noemen de serieuze amateur camera's aanhoudt mbt de body's en de knoppen etc. Deze D750 zou zo naast mijn D7100 passen.

Nu lijkt het er wel op dat ze vanwege de naam doen of dit de opvolger van de D700 is. Ik had eerst mijn bedenkingen met de naam omdat D620 ook niet misstaan had maar op deze manier kan Nikon beide camera's naast elkaar laten bestaan wat voor mij althans niet logisch zou zijn als je een opvolger van de D610 presenteert.

Misschien heb ik het gemist maar hebben ze hier ook het doorlaatfilter weggelaten om zo extra scherpte te creeeren ?
Frans Heinsbroek

Clublid
Berichten: 897


Locatie: Schiedam
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw: de D750

Berichtdoor MarcvP » vr sep 12 2014 9:08 pm

Erg mooie camera en ik denk eindelijk een waardige opvolger voor de D700. Wat ik alleen jammer vindt is dat de zoeker niet zoals de D700 is. Als brildrager en D800, D3 gebruiker ben ik misschien wat verwent, maar de keren dat ik met een D600 heb mogen werken, had ik toch wat problemen met de kleine zoeker i.c.m. mijn bril. Zou dat voor de D750 ook gelden?
Gebruikersavatar
MarcvP

Clublid
Berichten: 55


Locatie: Zeist
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuw: de D750

Berichtdoor ATOR » vr sep 12 2014 9:13 pm

Hij heeft een anti-aliasing filter, ik denk vooral om ervoor te zorgen dat video geen moiré krijgt. Nikon heeft bij deze camera video behoorlijk serieus genomen.

Ik vind het een mooie camera, met een beest van een AF. Hetzelfde systeem als de D810 en D4s maar dan een stop gevoeliger, dat is niet mis.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw: de D750

Berichtdoor bjornc » vr sep 12 2014 11:10 pm

Ik heb me ietsie meer verdiept in het persbericht, en het is best een fraai toestel.
Maar ik kan tegelijkertijd rustig gaan slapen in die zin, dat het geen volwaardige FX upgrade is van mijn D300s. (als in; een overstap van DX naar FX maken, met gelijke mogelijkheden en uitrusting)

Rijst natuurlijk meteen de vraag (offtopic dus) wat zou wel een volwaardige upgrade naar FX zijn... komende van een D300s.
Ik denk persoonlijk dat het een D4(s) is, met als goed alternatief een D3s.
Gebruikersavatar
bjornc

Forumlid
Berichten: 1481


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuw: de D750

Berichtdoor Patrick » vr sep 12 2014 11:22 pm

Ondertussen is de D750 natuurlijk in alles beter dan je D300s... :shock:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw: de D750

Berichtdoor Ericb » vr sep 12 2014 11:37 pm

Patrick schreef:Ondertussen is de D750 natuurlijk in alles beter dan je D300s... :shock:


Waarschijnlijk wel, net als mijn D7100 in vrijwel alles beter is dan mijn D700 maar ik als het op snel kunnen werken aankomt nog steeds naar de D700 grijp.
Ik heb de D700 recent nog voor 500 euro laten repareren terwijl dat eigenlijk economisch niet verantwoord was. De D300 heeft vrijwel dezelfde ergonomie en indeling, ik ga ervan uit dat dat gevoel ook voor de D300 van toepassing is.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuw: de D750

Berichtdoor ArendV » za sep 13 2014 12:05 am

Ik heb zowel een D300 en D7100 en kan inmiddels met de D7100 even snel werken en vind de "easy ISO" instelling op het achterste instelwiel zelfs een verbetering in bediening. Maar of een camera je ligt is iets persoonlijks, wel denk ik dat het gros van de criticasters hier in dit draadje nooit echt serieus hebben getest met een Nikon DSLR met een vergelijkbare bediening (jij dus wel Eric!).
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw: de D750

Berichtdoor ATOR » za sep 13 2014 12:08 am

Je begrijpt het niet Patrick, de D750 mist gewoon dat éne dingetje en zo'n ander dingetje is ook al net anders :wink: :lol:
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw: de D750

Berichtdoor iefie » za sep 13 2014 12:45 am

Ff offtopic. Is de D7100 beter dan de D700? Dynamisch bereik wel denk maar iso toch niet?
Iso op achterste instelwiel kan ook met de D300. Tenminste bij de D90 wel dus neem aan D300 ook.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
Gebruikersavatar
iefie

Forumlid
Berichten: 1704


Locatie: spijkenisse
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuw: de D750

Berichtdoor ArendV » za sep 13 2014 6:42 am

@iefie, bij de D300 kan dit echt niet (ISO op het achterste instelwiel zonder vooraf de ISO knop in te drukken).
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuw: de D750

Berichtdoor bjornc » za sep 13 2014 6:57 am

Patrick schreef:Ondertussen is de D750 natuurlijk in alles beter dan je D300s... :shock:


Af-on knop afwezig
6.5 fps ipv 7, en 8 indien de el4 accu gebruikt wordt.
Geen 10 pins remote aansluiting
Geen flits poort


Maar verder heb je gelijk hoor ...
Gebruikersavatar
bjornc

Forumlid
Berichten: 1481


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuw: de D750

Berichtdoor Ericb » za sep 13 2014 8:00 am

ArendV schreef:Ik heb zowel een D300 en D7100 en kan inmiddels met de D7100 even snel werken en vind de "easy ISO" instelling op het achterste instelwiel zelfs een verbetering in bediening. Maar of een camera je ligt is iets persoonlijks, wel denk ik dat het gros van de criticasters hier in dit draadje nooit echt serieus hebben getest met een Nikon DSLR met een vergelijkbare bediening (jij dus wel Eric!).


Gelukkig kan ik met de D7100 inmiddels ook wel snel werken maar dat is nog iets anders dan echt prettig werken. Op de een of andere mannier klopt het bij de D700 net allemaal iets beter als het om de bediening en gevoel gaat.
En dat is iets persoonlijks, dat kan voor iemand anders heel anders uitpakken.

En Ator, het kan inderdaad aan heel specifieke eigenschappen liggen die voor de een absoluut niet relevant zijn en voor de andere een bron van irritatie zijn of zelfs een absolute showstopper zijn. Zoals bv de lage flitssynchronisatie tijd of de afwezigheid van een ingebouwde occulairafsluiting.
Of het is juist de aanwezigheid van een nieuwe functie die tot afwijzende reacties leid, zoals een kantelbaar scherm. Ik heb een hoop reacties gezien dat zo iets absoluut niet op een model als de D750 thuishoort of juist dat het waardeloos is dat je het scherm niet kunt omdraaien ter bescherming van het scherm Maar dat kun je met een vast scherm ook niet dus dat laatste is in mijn ogen totale onzin, het eerste argument trouwens ook. En het deugt dat je het scherm niet kunt omdraaien om een selfie te maken. Ik kan mij totaal niet voorstellen dat je met een DSLR een Selfie zou willen maken maar blijkbaar zijn er op deze aardkloot voldoende mensen die dat wel graag willen en erg gelukkig worden van een selfportretje :-)


Wellicht moeten ze de toestellen maar helemaal modulair gaan bouwen, net als auto's of keukens. Kan iedereen zijn eigen toestel samenstellen. Zal wel lastig worden op de tweedehands markt :-)
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuw: de D750

Berichtdoor Remco v/d Sanden » za sep 13 2014 8:14 am

bjornc schreef:Af-on knop afwezig
6.5 fps ipv 7, en 8 indien de el4 accu gebruikt wordt.
Geen 10 pins remote aansluiting
Geen flits poort



Dat zijn voor mij juist de zaken die ik wel verwachte { hoopte ) afgaande op de typenummering... De specs van de camera zijn verder prima, hadden ze het in een D800 body gezet, dus met deze functies erin, had ik hem meteen besteld.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden
Gebruikersavatar
Remco v/d Sanden

Forumlid
Berichten: 1259


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten