Familie plaatjes in een bos... [Nu met Foto's]

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Re: Familie plaatjes in een bos... Tips?!

Berichtdoor Wolf » do sep 11 2014 1:23 pm

CTO geeft meestal mooie sfeer op het onderwerp. (later in Lightroom kan je die heel mooi opzoeken met je wb-schuifje)
Je kan je onderwerp dan echt losmaken van je omgeving. Hangt ook een beetje van de hoeveelheid beschikbaar licht af natuurlijk.

Ik vindt het ook wel gaaf om de achtergrond wat kleur (lees: mystiek) mee te geven door paars op de flitser te plakken.
D7000 + een paar kilo glas
http://www.wolfgram.nl
Gebruikersavatar
Wolf

Forumlid
Berichten: 719


Locatie: Hoogezand
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Familie plaatjes in een bos... Tips?!

Berichtdoor R3MCO » do sep 11 2014 8:31 pm

Kun je dat laatste een beetje toelichten Wolf? Ik zie veel termen die mij onbekend zijn...

Ik heb inderdaad ook gedacht aan een kleur filter voor de flitser, ik heb de oranje en groene originele filters bij mijn sb700 maar verder niets. Ik dacht zelf aan de oranje voor een wat warmere kleur flits.
Ook heb ik maar 1 flitser. Of gebruik je dat kleurfilter dan ook om de mensen mee uit te lichten?
Find me on: DFK & Flickr... Nikon D7000 II Nikon 12-24mm f4 II Nikon 50mm f1.8G II Nikon 35mm f1.8 II Nikon SB-700 II MeFoto Roadtrip
Gebruikersavatar
R3MCO

Forumlid
Berichten: 183


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Familie plaatjes in een bos... Tips?!

Berichtdoor Wolf » vr sep 12 2014 9:03 am

CTO = oranje

met 1 SB700 kan je best drie mensen uitlichten.

Wat ik doe (ik schiet met max 4 flitsers), de personen uitlichten met kale flits en de achtergrond met een filter. Of als er genoeg daglicht is een filter op de flitser om zo je contrast te krijgen.

Dit is echt iets wat je een keer moet testen als je geen modellen erbij hebt ander lijkt het allemaal een beetje knullig.
D7000 + een paar kilo glas
http://www.wolfgram.nl
Gebruikersavatar
Wolf

Forumlid
Berichten: 719


Locatie: Hoogezand
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Familie plaatjes in een bos... Tips?!

Berichtdoor jfbat » vr sep 12 2014 11:44 am

Haha, ik herken het wel allemaal... :D Ben niet echt een mensen-fotograaf (als in portretten en feesten en partijen) en heb die ambitie ook niet. Krijg ik kort van tevoren de vraag "kan jij niet wat foto's nemen?" Duidelijk aangegeven: niet mijn ding, dus ga uit van "kiekjes", geen professioneel resultaat. Geen probleem. Sta je daar in het bos te klungelen met een flitser die net niet wil wat ik had bedacht (wel geoefend, maar een instelling wilde ineens niet meer). Voelt niet prettig. 80% van de foto's dus mislukt, maar gelukkig veel foto's genomen met ook een paar goede ertussen.

En je leest het vaak, maar het klopt dus echt: de mooiste foto's bij dit soort sessies zijn die waarop het onderwerp niet heel bewust poseert en zich op zijn/haar gemak voelt.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: Familie plaatjes in een bos... Tips?!

Berichtdoor R3MCO » za sep 13 2014 3:32 pm

Gisteren de shoot gehad, wat was ik blij met het zonnetje!

Mijn eerste (betaalde) shoot begon met behoorlijk wat stress in de aanloop er naar toe. Zal het allemaal wel goed gaan, ga ik het snel genoeg doen zodat iedereen tevreden blijft, wat zal er mis gaan, zullen de foto's scherp zijn en kan ik daar nog op anticiperen, kan ik 3 mensen aansturen en vooral gaat het me lukken om met geleende flits apparatuur (cactus en reportage statief met plu) mooi te belichten?

Het antwoord; JA!

Het ging allemaal super relaxt, lekker spulletjes opbouwen paar proefshots en gaan. Alles lekker op gevoel en dat ging prima.
Ik ben net klaar met het bewerken en tot mijn grote verbazing blijven er zoveel foto's over dat ik zelfs nog wat goede foto's moet laten afvallen om er niet een onoverzichtelijk zooitje van te maken waar de betrokken personen zelf ook niet van weten wat ermee te doen. Misschien zijn 30 stuks toch nog teveel maar gelukkig zijn het 6 verschillende scenario's/composities...

Het is nog even wachten op goedkeuring maar de mensen waren er direct na de shoot al heel erg blij mee dus dat zit wel goed. Ik wacht ook nog even met het plaatsen van de foto's want ook dat moet nog eventjes overlegd worden.

Foto's volgen hopelijk snel hier...


Iedereen bedankt voor de tips!
Find me on: DFK & Flickr... Nikon D7000 II Nikon 12-24mm f4 II Nikon 50mm f1.8G II Nikon 35mm f1.8 II Nikon SB-700 II MeFoto Roadtrip
Gebruikersavatar
R3MCO

Forumlid
Berichten: 183


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Familie plaatjes in een bos... Tips?!

Berichtdoor Kristian » za sep 13 2014 8:51 pm

Mooi om te horen, Vorige week heb ik ook mijn eerste keer betaalde shoot gehad.
Idd behoorlijke stress van te voren, maar uiteindelijk prima verlopen. En dat eigenlijk alleen maar met een 70-200 lens. (ben aan het sparen voor de 24-70 tamron)

Uiteindelijk nog wel wat puntjes voor verbetering maar dat komt vast in de toekomst wel;) Al doende leert men toch?
1x Nikon D4s
1x Nikon D4
AF-S 14-24 F2.8
AF-S 24-70 F2.8
AF-S 70-200 F2.8 VRII
AF-S 300 F2.8 VRll

http://www.kristiangiesenfotografie.nl
Kristian

Forumlid
Berichten: 195


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Familie plaatjes in een bos... Tips?!

Berichtdoor R3MCO » zo sep 14 2014 1:40 pm

Foto's mogen gebruikt worden dus hier een kleine greep uit de resultaten:

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding
Find me on: DFK & Flickr... Nikon D7000 II Nikon 12-24mm f4 II Nikon 50mm f1.8G II Nikon 35mm f1.8 II Nikon SB-700 II MeFoto Roadtrip
Gebruikersavatar
R3MCO

Forumlid
Berichten: 183


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Familie plaatjes in een bos... [Nu met Foto's]

Berichtdoor R3MCO » zo sep 14 2014 1:55 pm

Foto's 1, 3 en 4 geschoten met 70-200mm met flits statief en plu. Foto 2 met de 50mm en flitser op de camera. Wat heerlijk om eens echt bezig te zijn met de 70-200.


Op en of aanmerkingen zijn zeer welkom!
Find me on: DFK & Flickr... Nikon D7000 II Nikon 12-24mm f4 II Nikon 50mm f1.8G II Nikon 35mm f1.8 II Nikon SB-700 II MeFoto Roadtrip
Gebruikersavatar
R3MCO

Forumlid
Berichten: 183


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Familie plaatjes in een bos... [Nu met Foto's]

Berichtdoor Saskia Janssen » zo sep 14 2014 3:04 pm

leuke foto's! alleen de compositie van foto nr.2 vind ik wat minder
Gebruikersavatar
Saskia Janssen

Forumlid
Berichten: 304


Locatie: Midwoud
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Familie plaatjes in een bos... [Nu met Foto's]

Berichtdoor R3MCO » zo sep 14 2014 3:29 pm

Foto nummer 2 is dan ook wel foto die ik maakte tijdens een kleine pauze na het wisselen van lenzen :)
Find me on: DFK & Flickr... Nikon D7000 II Nikon 12-24mm f4 II Nikon 50mm f1.8G II Nikon 35mm f1.8 II Nikon SB-700 II MeFoto Roadtrip
Gebruikersavatar
R3MCO

Forumlid
Berichten: 183


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Familie plaatjes in een bos... [Nu met Foto's]

Berichtdoor Wolf » zo sep 14 2014 3:32 pm

ziet er goed uit!
D7000 + een paar kilo glas
http://www.wolfgram.nl
Gebruikersavatar
Wolf

Forumlid
Berichten: 719


Locatie: Hoogezand
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Familie plaatjes in een bos... [Nu met Foto's]

Berichtdoor Kristian » zo sep 14 2014 6:41 pm

Ziet er goed uit, Ben je trouwens ook wel eens door de knieën gezakt? Ik vind namelijk de foto's wat hoog genomen.
Zodat je bijv. bij foto 2 beide blikken er mooi op krijgt, en niet alleen ze zijkant van meneer zijn hoofd.
1x Nikon D4s
1x Nikon D4
AF-S 14-24 F2.8
AF-S 24-70 F2.8
AF-S 70-200 F2.8 VRII
AF-S 300 F2.8 VRll

http://www.kristiangiesenfotografie.nl
Kristian

Forumlid
Berichten: 195


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Familie plaatjes in een bos... [Nu met Foto's]

Berichtdoor jettiny » ma sep 15 2014 7:19 pm

Missie geslaagd zo te zien, goede beslissing geweest om het een paar dagen uit te stellen.
Het sfeertje is nu mooier dan wanneer je had gekregen een paar dagen daarvoor.

Vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Familie plaatjes in een bos... [Nu met Foto's]

Berichtdoor Vincent » ma sep 15 2014 7:21 pm

Meeste zien er goed uit maar foto 3 lijkt wel een slechte fotoshop naar mijn mening. Alsof het stel er zo is ingeplakt.

Iets minder flitskracht, en heb het idee dat hij in nabewerking ook iets te extreem is opgepoetst...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Familie plaatjes in een bos... [Nu met Foto's]

Berichtdoor R3MCO » ma sep 15 2014 11:14 pm

Bedankt voor jullie reacties.

@djunclesam

Ik heb niets gephotoshopt en alle RAW foto's hebben ongeveer dezelfde bewerkingen gehad. Klein beetje verscherpen, verzadiging iets omhoog en de schaduwen wat lichter. De foto's moesten warm, fris en vrolijk worden zonder truttig of afgezaagd te zijn...
Wat betreft het flitsen ben ik het eens dat het hier misschien wat minder had mogen zijn maar toch vind ik dit niet storend. Zelf vind ik dit juist een van de mooiste. Ieder z'n ding natuurlijk maar vergeet niet dat dit mijn eerste poging is en dat de mensen waarvoor ik dit deed er blij mee zijn...
Maar toch bedankt voor je ongezouten mening ;)
Find me on: DFK & Flickr... Nikon D7000 II Nikon 12-24mm f4 II Nikon 50mm f1.8G II Nikon 35mm f1.8 II Nikon SB-700 II MeFoto Roadtrip
Gebruikersavatar
R3MCO

Forumlid
Berichten: 183


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten