Plaatjes uit IJsland

Onderwerp:

Plaatjes uit IJsland

Berichtdoor Vincent » zo sep 21 2014 4:00 pm

Al verklapt in het noorderlicht topic, mijn volgers op Flickr of van mijn website hadden ook al wat langs zien komen, maar vandaag terug gekomen van 2 weekjes fototrip met mijn vader dwars door IJsland.

Inderdaad vrij kort op de vorige mooie (lees: geweldige) reis waarvan de foto's nog niet eens af zijn. Collega's noemen het asociaal, vrienden noemen het decadent, ik noem het bevoorrecht. En heel bijzonder om na zoveel jaar weer eens met je vader op vakantie te gaan. Deze keer zonder de rest van de familie. Gewoon met zijn tweetjes. Voor mij de tweede keer naar IJsland, voor hem de eerste keer en wellicht de reis van zijn leven.

Maar goed, omdat het dus de tweede keer was ging ik speciaal voor de 'postcard' plaatjes en niet voor de vakantiefoto's. Hieronder een selectie uit mijn persoonlijke favorieten. Bij eventuele beoordelingen de foto's individueel te beoordelen. Het is hier bewust NIET de bedoeling om een (consistente) serie neer te zetten maar meer om individuele foto's die ik zelf thuis aan de muur zou kunnen hangen (en daar gaan er wel een paar terecht komen ook)

Het streven vooraf was één superplaat per dag. Helaas niet helemaal gelukt, paar fotografisch 'mindere' dagen maar voor mijn gevoel ruimschoots gecompenseerd door andere dagen. Al met al een geweldige reis, ervaring, en een mooie oogst aan materiaal voor aan de muur thuis of gewoon om af en toe nog even naar terug te kijken.

Uiteindelijk niet allemaal postkaart materiaal maar hopelijk kan het anderen hier alsnog bekoren :wink:

1. Bruarfoss. De dag dat ik erachter kwam dat het occulairklepje er niet voor niets zit. Dus alleen een bruikbare foto met korte sluitertijd maar dat kan deze wel hebben.
Afbeelding

2. Tjojafoss. Laatste foto van een lange dag in de stromende regen was gelijk een van mijn favorieten van de trip.
Afbeelding

3. Jokulsarlon gletsjermeer. De grootsheid vond ik moeilijk te vangen dus dan maar de focus op een klein ijsklompje op de kant.
Afbeelding

4. Bardarbunga vulkaan. Na enig rondvragen bleek je toch nog iets van de vulkaan te kunnen zien zonder in een (dure) helicopter of vliegtuigje te moeten nemen. Met een 300mm net beeldvullend.
Afbeelding

5.Noorderlicht boven de bardarbunga vulkaan. Een gweldige ervaring om op een steenkoude bergtop na 1 uur F-weg (met 5 rivierdoorkruisingen) bij windkracht 7 dit spektakel te mogen aanschouwen, en vastleggen. Helaas door de rook was de vulkaan zelf minder zichtbaar dan een dag eerder maar dat mag de pret niet drukken.
Afbeelding

6. Hafragilsfoss. Herfstkleuren in een verder grauw landschap.
Afbeelding

7. Godafoss. Een van de mooiste watervallen in IJsland!
Afbeelding

8. Hvitsekur. Het 'bekende' rotsblok in zee in de vorm van een drinkende draak. Helaas vloed dus weinig stenen op het strand zichtbaar.
Afbeelding

9. Kirkjuvellfoss. Wederom de hele dag regen met een half uurtje droog waarin precies deze foto gemaakt kon worden
Afbeelding

10. En nog even samen op de foto op de basaltkolommen bij Vik #selfie
Afbeelding

11. Bij ondergaande zon schieten ook de fotografen als sprieten uit het zwarte zand
Afbeelding

12. Higlands. Een beetje blauw uit de foto gehaald maar verder een volledig zwart wit landschap in de mist
Afbeelding

13. Skogafoss in de regen met een sterk aftekenend regenpak in beeld. Niet helemaal tevreden met de nabewerking nog maar kreeg hem niet beter. Misschien later nog eens voor gaan zitten.
Afbeelding

14. Scandinavisch rode huisjes steken sterk af in een geel en oranje herfstlandschap.
Afbeelding

15. Hveravellir. Rokend landschap onder een dik pak regenwolken. Het maanmannetje in de achtergrond is mijn vader, verder waren we er alleen :wink:
Afbeelding

16. Geothermische gebieden worden vaak gekenmerkt door houten loopbruggetjes om te voorkomen dat men de kwetsbare bronnen vernielen
Afbeelding

17. Geyser. Op de allerlaatste dag toch nog een flink zonnetje dus met een kleine omweg richting vliegveld gegaan. We bleken daar ook niet de enige...
Afbeelding

Kortom, weer genoten! Voorlopig zijn de vakantiedagen helaas weer op :|
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Plaatjes uit IJsland

Berichtdoor Cees » zo sep 21 2014 4:11 pm

Kan me voorstellen dat je tevreden bent. Stuk voor stuk mooie foto's.
En bevoorrecht ben je zeker!
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Plaatjes uit IJsland

Berichtdoor jan » zo sep 21 2014 4:26 pm

Met zo'n resultaat zou ik meer dan tevreden zijn en inderdaad bevoorrecht. Het resultaat kan mij wel bekoren :wink:
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Plaatjes uit IJsland

Berichtdoor Avado » zo sep 21 2014 4:28 pm

Hier kan ik maar één ding op zeggen.

MEESTERLIJK!!!
Gr. Andre
Avado

Forumlid
Berichten: 511


Locatie: Bommelerwaard
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Plaatjes uit IJsland

Berichtdoor Jannette » zo sep 21 2014 4:46 pm

Ik sluit me bij het bovenstaande aan!
Gebruikersavatar
Jannette

Forumlid
Berichten: 134


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Plaatjes uit IJsland

Berichtdoor Toon Nikonian » zo sep 21 2014 4:47 pm

Zeer mooie reeks!


Sent from my iPad using Tapatalk.
Toon Nikonian

Forumlid
Berichten: 10


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Plaatjes uit IJsland

Berichtdoor JvdKooij » zo sep 21 2014 4:47 pm

fantastische platen weer Vincent!
Ben je helemaal op eigen gelegenheid gegaan of was er enige vorm van organisatie die de zaken voor je geboekt heeft?
Groetjes,
Jaap
Online
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Plaatjes uit IJsland

Berichtdoor MarcoD750 » zo sep 21 2014 4:47 pm

Top Vincent, alles heel fraai vastgelegd. En zo een vakantie met je vader te doen maakt het compleet.
met vriendelijke groet, Marco

Z6 | AF-S Nikkor 14-24 | AF-S Nikkor 24-70 2.8 | AF-S 70-200 2.8 VRI | SB910 | Insta360 |
Gebruikersavatar
MarcoD750

Ontwerp & Ontwikkeling
Berichten: 2232


Locatie: Abcoude
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Plaatjes uit IJsland

Berichtdoor hans1956 » zo sep 21 2014 4:50 pm

Wow wat een pracht platen......ik ben daar ook geweest maar met zulke platen ben ik niet thuis gekomen. Complimenten!!!!
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr
Gebruikersavatar
hans1956

Regiocoördinator
Berichten: 3487


Locatie: NL
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Plaatjes uit IJsland

Berichtdoor Kroontje » zo sep 21 2014 5:00 pm

Vreselijk mooie platen ;) Geweldig om naar te kijken.
Kroontje



Onderwerp:

Re: Plaatjes uit IJsland

Berichtdoor Vincent » zo sep 21 2014 5:14 pm

JvdKooij schreef:Ben je helemaal op eigen gelegenheid gegaan of was er enige vorm van organisatie die de zaken voor je geboekt heeft?


IJsland is meer dan uitstekend zelf te regelen! Met een beetje eigen onderzoek en terplekke rond vragen kom je op de mooiste plaatsen. Wel vooraf slaapplaatsen en auto geregeld. Grotendeels route uitgezocht maar die is terplaatse nogal onderhevig geweest aan verandering.

Vooral omdat bijna alle F wegen voorzien zijn van rivierdoorkruizingen en daar wilde mijn vader eigenlijk liever niet aan :P
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Plaatjes uit IJsland

Berichtdoor Jahoe » zo sep 21 2014 5:28 pm

Waanzinnige foto's! Bedankt voor het plaatsen, zodat wij er ook van kunnen genieten!
D500 / Z6 en een hoop glas
Jahoe

Clublid
Berichten: 347


Locatie: Grave
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Plaatjes uit IJsland

Berichtdoor Frankie » zo sep 21 2014 5:30 pm

Geweldige locaties, tijdstippen, prachtige composities en jouw herkenbare nabewerking: Topserie, 1, 2, 6 (!) en 9 superfavoriet !
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Plaatjes uit IJsland

Berichtdoor marcel.b » zo sep 21 2014 5:36 pm

Wonderbaarlijk vastgelegd 8)
D4, Nikon glas, Feisol.
Fuji XT 1
Gebruikersavatar
marcel.b

Forumlid
Berichten: 3877


Locatie: Spijkenisse
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Plaatjes uit IJsland

Berichtdoor JvdKooij » zo sep 21 2014 5:38 pm

djunclesam schreef:
JvdKooij schreef:Ben je helemaal op eigen gelegenheid gegaan of was er enige vorm van organisatie die de zaken voor je geboekt heeft?


IJsland is meer dan uitstekend zelf te regelen! Met een beetje eigen onderzoek en terplekke rond vragen kom je op de mooiste plaatsen. Wel vooraf slaapplaatsen en auto geregeld. Grotendeels route uitgezocht maar die is terplaatse nogal onderhevig geweest aan verandering.

Vooral omdat bijna alle F wegen voorzien zijn van rivierdoorkruizingen en daar wilde mijn vader eigenlijk liever niet aan :P


Das fijn om te lezen, deze http://international-photographer.com/maps/iceland/ heb ik al, dus leuke plekjes uitzoeken zal niet het probleem worden.
Groetjes,
Jaap
Online
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Landschappen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten