Coolpix A ervaringen

Discussies over fotografie met de Coolpix camera's

Onderwerp:

Re: Coolpix A ervaringen

Berichtdoor louis p » wo feb 05 2014 5:51 pm

Nu ben ik niet zo theoretisch onderlegd in deze, maar met een grotere sensor heb je toch minder ruis, zeker bij flink croppen?
En heb ik werkelijk een vijf-assig-stabilisatiesysteem nodig als ik alleen groothoek wil schieten?
Dan kan ik ook de Lumix GM1 in overweging nemen.
Af en toe denk ik dat er gewoon teveel keus is. :)
Gebruikersavatar
louis p

Forumlid
Berichten: 84


Locatie: Venhuizen
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Coolpix A ervaringen

Berichtdoor Skippy » wo feb 05 2014 5:56 pm

De minste ruis heb je als je bij opname het beeld in één keer goed vastlegt en niet naderhand cropt.
Maar je hebt gelijk, normaliter geeft een grotere sensor minder ruis en heb je met een goede techniek en kortere brandpunten niet per sé stabilisatie nodig.
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Coolpix A ervaringen

Berichtdoor louis p » wo feb 05 2014 6:46 pm

Voorlopig zit ik nog een paar weken in Angola en hoef ik niet direct een keus te maken.
Eenmaal in Nederland ga ik naar de winkel en voel eens hoe beide camera`s in de hand liggen, en hoe ze in de broekzak passen.
Ik wil iedereen danken voor de input, maar makkelijker is de keuze niet geworden. :D
Gebruikersavatar
louis p

Forumlid
Berichten: 84


Locatie: Venhuizen
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Coolpix A ervaringen

Berichtdoor PanzerFaustNL » wo feb 05 2014 7:00 pm

Angola? Met wat voor doel?
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
Gebruikersavatar
PanzerFaustNL

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Ikoyi, Lagos, Nigeria
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Coolpix A ervaringen

Berichtdoor louis p » wo feb 05 2014 7:32 pm

Werk, olie en gasindustrie
Gebruikersavatar
louis p

Forumlid
Berichten: 84


Locatie: Venhuizen
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Coolpix A ervaringen

Berichtdoor Olliepippie » wo feb 05 2014 7:33 pm

Als je toch gaat uitproberen kijk dan ook eens naar de Fuji X-E1 of X-E2. No nonsense camera's met APS-C sensor (zelfde als Fuji X100S) maar met verwisselbare lenzen. Heb je een ruime keus aan lichtsterke primes van 14, 18, 23, 27 en 35 mm. Camera is waarschijnlijk iets groter dan de Fuji X100S maar qua beeldkwaliteit vergelijkbaar.
Groet,

Michel.
Olliepippie

Forumlid
Berichten: 178


Locatie: Noord Brabant
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Coolpix A ervaringen

Berichtdoor louis p » wo feb 05 2014 7:48 pm

Hoi Michel,
Ik had de X serie van Fuji ook al bekeken, maar inclusief kleine lens zijn deze weer net iets te groot voor de broekzak.
Gebruikersavatar
louis p

Forumlid
Berichten: 84


Locatie: Venhuizen
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Coolpix A ervaringen

Berichtdoor sjoppen » di sep 23 2014 3:39 pm

Wat is het geworden? Ik weet niet of er inmiddels mensen zijn met ervaringen. Prijsstelling is met €600,- mijn inziens nu wel interessant. Iemand Ervaringen???
D90 met 35 / 16-85 / 70-300 mm P7100en en CP5400 op Flickr
Gebruikersavatar
sjoppen

Forumlid
Berichten: 234


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Coolpix A ervaringen

Berichtdoor ArendV » di sep 23 2014 4:56 pm

Ik heb een paar maanden geleden een tweedehands Coolpix A via marktplaats voor een mooi prijsje kunnen kopen.
De nieuwprijs is nu inderdaad meer in de goede richting dan de oorspronkelijke 1000 Euro.

De Coolpix A bevalt mij goed.
De beeldkwaliteit is uitstekend, hij heeft dezelfde sensor als de Nikon D7000 en dan zonder AA filter - dus dat zit wel goed.
Hij is niet snel in autofocus en daar moet je dus rekening mee houden. Ik zal hem niet inzetten om snelle acties vast te leggen. Wel is de scherpstelring rond de lens handig en die zet ik soms vast bij handmatig scherpstellen op een bepaalde afstand bij straatfotografie (hulpmiddelen als focus peaking heeft de Nikon niet).
Een ander nadeel is dat hij geen zoeker heeft en dat heb ik opgelost met een opzetzoeker (niet van Nikon maar van Voigländer die veel goedkoper is en ook goed). Het LCD scherm is goed van kwaliteit maar in de felle zon kan een zoekertje toch handig zijn.
Tenslotte is de batterijduur niet geweldig, dus een tweede accu heb je sowieso nodig.
Je moet wel zeker weten dat de vaste brandpuntsafstand van 18.5mm (beeldhoek vergelijkbaar met 28mm op FX) je gaat bevallen.
Ik heb ook al een Ricoh GRDIII met dezelfde beeldhoek dus wist dat ik het een prettige brandpuntsafstand vind, maar er zijn ook fotografen die het te veel groothoek vinden als allround objectief.

Ik heb een klein tasje waar de Coolpix A en het SB-400 flitsertje inpassen met wat filters, een minitstatiefje en aftstandsbediening en dan is hij goed inzetbaar om steden, mensen en evenementen vast te leggen.

Je kunt ook nog de Ricoh GR overwegen die nieuw 50 Euro duurder is. In de link van Skippy eerder in dit draadje vind je een goede vergelijking van Ming Thein.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Coolpix A ervaringen

Berichtdoor sjoppen » wo sep 24 2014 12:26 pm

Dag Arend,
Dank voor het delen van je ervaringen. Zal ook eens naar de GR kijken.
D90 met 35 / 16-85 / 70-300 mm P7100en en CP5400 op Flickr
Gebruikersavatar
sjoppen

Forumlid
Berichten: 234


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Coolpix A ervaringen

Berichtdoor Maissan » za okt 25 2014 10:49 am

De coolpix a is nu al verkrijgbaar voor 499. Dat is toch eigenlijk een prima prijs?
D800, D300, nikon 24-70, tokina 11-16, nikon 70-300,sb-900 en 35mm 1.8
Gebruikersavatar
Maissan

Forumlid
Berichten: 161



Onderwerp:

Re: Coolpix A ervaringen

Berichtdoor ArendV » za okt 25 2014 11:18 am

Dat is zeker een mooie prijs als je onthaast en compact wilt fotograferen in een zeer goede kwaliteit (deze sensor en objectief combinatie staat hier garant voor).

En met een beetje pimpen denken veel mensen dat je met een oude analoge meetzoeker op pad bent (al wordt hij dan al iets minder compact).
Afbeelding
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Coolpix A ervaringen

Berichtdoor Genster » do okt 30 2014 7:55 pm

500 euro lijkt me (inderdaad) een mooie prijs.
Zou ik....? Geen idee of hij beter presteert dan m'n GXR A12 28mm...... Hij is wel wat kleiner.
Genster

Clublid
Berichten: 3891


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Coolpix A ervaringen

Berichtdoor ArendV » do okt 30 2014 8:31 pm

René, ik denk dat je er bij hoge ISO's iets op vooruit gaat, maar ik verwacht geen schokkende verbetering. En hij is 1,5 cm platter (verder nagenoeg gelijk in afmetingen).

De Coolpix A is zeldzaam, maar over jouw GXR 28mm is helemaal weinig te vinden op internet (en zeker weinig echte testen).
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Coolpix A ervaringen

Berichtdoor Genster » do okt 30 2014 8:58 pm

Ik ben tevreden over de GXR maar als het kleiner én beter kan... :D

De vraag is natuurlijk of ik het ga merken in beeldkwaliteit (want anders is 500 euro natuurlijk nog teveel).

Voor het formaat geldt het wat mij betreft ook; 1,5 cm platter is natuurlijk wel lekker, maar of het "500-euro-lekker" is??? :)
Genster

Clublid
Berichten: 3891


Contacteer:


Terug naar “Coolpix”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten