Nikon D800 in combinatie met Røde videomic Pro: ruis

Deze sectie is bedoeld voor vragen en discussies betreffende het filmen met Nikon digitale spiegelreflex camera's.

Onderwerp:

Nikon D800 in combinatie met Røde videomic Pro: ruis

Berichtdoor 404 » di sep 30 2014 1:18 pm

Hallo,

Ik heb een D800 en ivm de matige audiokwaliteit van de interne mic heb ik een Røde videomic Pro aangeschaft voor bovenop de cam.
Nu heb ik bij de opname van video nog niet één keer een audiospoor zonder een duidelijk aanwezige ruis mogen ervaren.

Ik heb e.e.a. uitgezocht maar kan weinig vinden over de settings van de Videomic Pro icm een Nikon cam.
Deze video lijkt te werken, maar het betreft hier een Canon cam: https://www.youtube.com/watch?v=jbSRwJCvMQo

Het komt er in het kort op neer dat de microphone settings van de camera op Manual (ipv Auto) gezet moeten worden, dan de rec. levels helemaal naar links en vanaf daar 4 tikjes naar rechts. Vervolgens op de Rode Videomic microphone opname stand helemaal naar rechts (high pass filter) en de db settings op '20+db'

Wat ik over de combinatie met Nikon cams vond, werkt helaas niet bij mij. Ik blijf jammergenoeg een harde ruis horen. Herkent iemand dit probleem toevallig en is hier een oplossing voor gevonden?
404

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon D800 in combinatie met Røde videomic Pro: ruis

Berichtdoor ATOR » di sep 30 2014 1:44 pm

De settings van je mic lijken me optimaal om met een slechte mic pre-amp te werken maar de externe mic inputs van de D800 ruisen erg, erger dan wanneer je de interne mic gebruikt. Daar is helaas niets aan te doen, het is gewoon slecht ontworpen.

Je zou de Rode microfoon kunnen omruilen voor een recorder met ingebouwde mics, iets van Zoom ofzo.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon D800 in combinatie met Røde videomic Pro: ruis

Berichtdoor 404 » di sep 30 2014 2:47 pm

ok dat is jammer. Ik dacht dat ik van tevoren een goeie mic had uitgezocht, op basis van reviews. Maar als de compatibility voor deze combinatie dan niet voldoet heb ik er weinig aan. Zet em wel op Marktplaats dan want heb er zo weinig aan. Dank in ieder geval!
404

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon D800 in combinatie met Røde videomic Pro: ruis

Berichtdoor bassblom » wo okt 01 2014 8:00 am

ik heb de Stereo VideoMic op een D7100 en ben ook niet onder de indruk van het ruisniveau :(
kritieke dingen doe ik met een zoom, iets lastiger maar veel beter.
D7100, koeien, 3 verschillende lezen en muziek van mijn bandje.
https://www.youtube.com/watch?v=dZaePSa0KKs
bassblom

Forumlid
Berichten: 134


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon D800 in combinatie met Røde videomic Pro: ruis

Berichtdoor 404 » ma okt 06 2014 4:54 pm

welke zoom is dat als vragen mag?
404

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon D800 in combinatie met Røde videomic Pro: ruis

Berichtdoor bassblom » di okt 07 2014 7:55 am

H4
loopt alleen uit sync :(
maar dat is goed te fixen 0,01% korter maken het audiobestand :D
D7100, koeien, 3 verschillende lezen en muziek van mijn bandje.
https://www.youtube.com/watch?v=dZaePSa0KKs
bassblom

Forumlid
Berichten: 134


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon D800 in combinatie met Røde videomic Pro: ruis

Berichtdoor whoami » wo okt 15 2014 2:56 pm

Ik heb deze combi getest. Idd veel ruis aanwezig welke instelling je ook probeert.
De opname en microfoon laten testen door een Rode importeur ergens in Bleiswijk.

conclusie: Rode is in orde. Op een geluidstafel geen problemen en met de zoom h4 ook niet.

Afhankelijk hoe ver je wilt gaan en wilt investeren vindt ik een microfoon direct aangesloten op camera niet voldoen maar is natuurlijk wel altijd beter dan de interne.

Overigens deed de Rode Videomic Pro het ook niet zo goed op een d300s
whoami

Clublid
Berichten: 568


Locatie: Alphen aan den Rijn
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Filmen met een Nikon DSLR”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten