Sirui N2204 versus Sirui N2204x

Discussies over statieven

Onderwerp:

Sirui N2204 versus Sirui N2204x

Berichtdoor Quickly » za sep 20 2014 5:37 pm

Zoekend naar een stevig en hoog statief (ik ben zelf 1.93 mtr) kwam ik bij de Sirui N2204 maar verder surfend kwam ik de N2204X tegen maar ik kan niet vinden wat het verschil is, ik vond alleen het volgende:

---And, differing from the N-2204 model, the N-2204X features a split center column for a fast and easy transition to low-angle shooting.---

Maar ik begrijp niet wat ze precies bedoelen wat nu het verschil is met de N42204 die heeft ook een korte middenzuil erbij.
PS. Als kop denk ik aan de Sirui K20x
Groeten van Hans
Gebruikersavatar
Quickly

Forumlid
Berichten: 75


Locatie: Breda
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sirui N2204 versus Sirui N2204x

Berichtdoor Frans Heinsbroek » zo sep 21 2014 11:25 pm

Hallo snelle,

Ik ben in bezit van de Sirui N2204. Voor zover ik weet is het verschil tussen de 2204 en de 2204x dat je bij de 2204 voor fotografie laag bij de grond het stuk in de middenkolom moet wisselen met een ander, kleiner stuk dat los bijgeleverd is bij het statief, terwijl bij de 2204x de middenkolom uit een groot en kleiner deel bestaat.

Ben heel tevreden met het statief en het K20 balhoofd. Op reis gaat dit statief zonder problemen mee en ook op de wandeltochten is dit statief geen probleem.
Ik ben geen voorstander om een statief op hoogte te stellen door de middenkolom omhoog te schuiven, iets wat je met 1.93 meter wel zult moeten doen. Ik ben zelf 1.78 m en moet net ietsjes bukken met de middenkolom in de laagst mogelijke stand.

Ik zou dat eerst goed controleren voor de aankoop.

mvg,


Frans
Frans Heinsbroek

Clublid
Berichten: 897


Locatie: Schiedam
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sirui N2204 versus Sirui N2204x

Berichtdoor Ingmar » ma sep 22 2014 8:52 am

Zo staat het hier uitgelegd:

SIRUI N-X Series tripods have all the features of the famous SIRUI N-Series, with several added conveniences. The new split center column makes changing from the standard center column to the short center column fast and easy. By unscrewing the hanging hook from the bottom of the center column, the column separates and the short center column remains on the tripod, ready to go! No need to replace the full-sized center column with the short center column.
Bron: http://thephotogadget.com/products/siru ... ad-kit-set

Grtz,
Ingmar

Afbeelding
Grtz Ingmar
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi
Gebruikersavatar
Ingmar

Clublid
Berichten: 535


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sirui N2204 versus Sirui N2204x

Berichtdoor Quickly » ma sep 22 2014 7:18 pm

Bedankt Frans en Ingmar dat had ik zelf niet gevonden.
Nu vraag ik me af of daardoor de middenzuil niet zwakker wordt omdat hij uit 2 stukken bestaat.
Het zal niet altijd gebeuren, maar als ik op ooghoogte wil fotograferen zal ik waarschijnlijk altijd een middenzuil moeten gebruiken mijn ooghoogte is 1.85 cm min het balhoofd 10 cm en de zoekerhoogte van de D7100 8 cm kom ik op een op een statiefhoogte van 166 cm.
Met de N2204 haal je 165 cm met volledig zuil uit,alleen de M3204 is zwaarder dus waarschijnlijk stabieler en komt dan op 177 cm de middenzuil zou dan 11cm onder het max. staan

Een voordeel van Sirui vind ik vooral ook de monopodfunctie
Groeten van Hans
Gebruikersavatar
Quickly

Forumlid
Berichten: 75


Locatie: Breda
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sirui N2204 versus Sirui N2204x

Berichtdoor Quickly » ma sep 29 2014 6:53 pm

Zijn er op het forum gebruikers van de Sirui M3204 ?
Groeten van Hans
Gebruikersavatar
Quickly

Forumlid
Berichten: 75


Locatie: Breda
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sirui N2204 versus Sirui N2204x

Berichtdoor ArendV » ma sep 29 2014 10:04 pm

Ik heb geen Sirui, maar wel een Velbon met een vergelijkbare deelbare middenzuil en die is even stevig als een middenzuil uit één stuk (misschien nog wel steviger door de schroefverbinding in het midden).
Wel geldt algemeen dat je de middenzuil - uit één stuk of twee - niet moet gebruiken als je maximale stabiliteit wilt. Het is de zwakste schakel en grootste "wiebelfactor" van een statief.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sirui N2204 versus Sirui N2204x

Berichtdoor JaapV » ma sep 29 2014 11:09 pm

Quickly schreef:Zijn er op het forum gebruikers van de Sirui M3204 ?

Jazeker, die met de X erachter en naar volle tevredenheid! Met een K20X balhoofd.
Ik meet 187 cm en met de middenkolom geheel neer kijk ik bijna recht in de zoeker van mijn D800. Dat heeft dan weer als klein nadeel dat ik niet op de monitor bovenop kan kijken zonder de camera achterover te halen. Dus onder bepaalde omstandigheden gaan de onderste poten niet geheel uit. Dat wordt je makkelijk gemaakt door een schaalverdeling op die poten. Met een balhoofd luistert dat niet al te nauw.

Voorts: omdat ik het hoge deel van de middenkolom toch nooit gebruik, dacht ik dat eraf te laten. Het nadeel dáárvan is dan dat de positie van het plateau waarop het balhoofd staat (dichter bij de scharnieren) er dan voor zorgt dat je de poten in opgevouwen toestand niet maximaal naar binnen kunt vouwen, zodat die (schat ik nu) ongeveer vijf à acht cm uit elkaar blijven. Alles past dan nog steeds in de tas, maar een beetje krap.

Wat betreft stabiliteit met middenzuil: die is inderdaad altijd minder. Maar de tweedelige middenzuil maakt die stabiliteit zeker niet nóg minder, want die twee delen zitten muurvast en zonder enige speling in elkaar geschroefd.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sirui N2204 versus Sirui N2204x

Berichtdoor Quickly » do okt 02 2014 9:43 pm

@Jaap. Gebruik je de monopodfunctie van de Sirui M3204 vaak en zoniet waarom en zoja vind je die dan hoog genoeg en handig in het gebruik?
Groeten van Hans
Gebruikersavatar
Quickly

Forumlid
Berichten: 75


Locatie: Breda
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sirui N2204 versus Sirui N2204x

Berichtdoor JaapV » do okt 02 2014 10:13 pm

Nee, niet vaak, want ik fotografeer niet zo vaak langdurig "mobiel" met een zwaar objectief (zoals b.v. staand en lopend bij sport- of muziekevenementen). Maar hij is er ruimschoots hoog genoeg voor.
Ik dacht eerst dat het erg onhandig zou zijn om de monopod "eruit te halen", maar dat valt heel erg mee.
Na driemaal is het al routine. Eerder overigens niet :lol:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sirui N2204 versus Sirui N2204x

Berichtdoor Quickly » za okt 04 2014 1:16 pm

Bedankt Jaap voor je reactie ik denk dat ik die combinatie ook ga aanschaffen eens ff rondneuzen waar ik hem het beste kan aanschaffen.
En als je de monopodfunctie niet zo vaak gebruikt is het toch handig dat hij wel aanwezig is als je hem nodig hebt.
Groeten van Hans
Gebruikersavatar
Quickly

Forumlid
Berichten: 75


Locatie: Breda
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sirui N2204 versus Sirui N2204x

Berichtdoor JaapV » za okt 04 2014 2:48 pm

Ik heb 'm gekocht bij Kamera Express.
Nette prijs, flinke voorraad én korting voor NCN leden.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sirui N2204 versus Sirui N2204x

Berichtdoor robasc » za okt 04 2014 6:58 pm

http://kieknou.blogspot.nl/p/sirui-stat ... dtest.html
Gaat niet over het genoemde statief.
Misschien toch interresant om te lezen
robasc

Forumlid
Berichten: 57


Locatie: lelystad
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sirui N2204 versus Sirui N2204x

Berichtdoor JaapV » za okt 04 2014 8:32 pm

Ik weet het. Er was al eens eerder naar verwezen: viewtopic.php?f=31&t=50347&p=652394&hilit=kieknou#p652394
Mijn commentaar zou zijn: "o?". We zullen zien. De N-serie is trouwens echt iets anders dan de M-serie.
En een statief met vierdelige poten is al wat aan de gewaagde kant. Vijf zou zelfs mij te ver gaan 8)
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sirui N2204 versus Sirui N2204x

Berichtdoor robasc » za okt 04 2014 10:14 pm

Ik kan er prima mee uit de voeten (2205x) het legt er uiteraard aan waar je je prioriteit legt
robasc

Forumlid
Berichten: 57


Locatie: lelystad
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sirui N2204 versus Sirui N2204x

Berichtdoor Quickly » di okt 07 2014 11:42 am

@Jaap geld de NCN korting ook bij online bestellen ik heb KE een berichtje gestuurd maar ze hebben het druk denk ik.
Groeten van Hans
Gebruikersavatar
Quickly

Forumlid
Berichten: 75


Locatie: Breda
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten