D750 hoge iso nog bruikbaar?

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

D750 hoge iso nog bruikbaar?

Berichtdoor PvGessel » zo nov 02 2014 10:32 pm

Ben sinds kort in het bezit van een D750. Ik ben nog op ontdekkingsreis door de manual maar het viel mij al snel op dat ik met deze camera erg lang kan door fotograferen in het donker. Met hoge ISO instellingen schijnt hij wel aardig mee om te kunnen gaan.
Hieronder heb ik een foto geplaats die ik zojuist achter in mijn tuin geschoten heb. Er branden twee tuinlampen en een lantaarnpaal die in het openbaar pad staat en mijn tuin iets verlicht.
Ik heb de foto uit de hand geschoten en in JPEG omdat LR nog niet met de nef om kan gaan. Verder is de foto dus via flickr naar hier ge-upload en niet bewerkt.
EXIF:
f/1.4
35mm vast
sluitertijd 1/40
ISO: 12800 !!

Het objectief is een Sigma 35mm f/1.4 ART

Wat vinden jullie van de ruis? of is dat hier niet goed te beoordelen?

AfbeeldingDSC_0379.jpg by Peter van G., on Flickr
M.v.g Peter.

D750 met wat Sigma ART glas.
Gebruikersavatar
PvGessel

Forumlid
Berichten: 773


Locatie: Duiven
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 hoge iso nog bruikbaar?

Berichtdoor Patrick » zo nov 02 2014 10:35 pm

Welke ruis?

Bij het verkleinen van dit soort beelden zie je daar vaak zelfs zonder speciale maatregelen weinig van terug.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 hoge iso nog bruikbaar?

Berichtdoor PvGessel » zo nov 02 2014 10:39 pm

Dat is dus die vraag. Die zie ik nauwelijks terug in de foto. Zelfs niet vòòrdat ik hem up-load. Dus als ik hem in windows viewer op ware grote bekijk zie ik hetzelfde beeld dat hier geplaatst is. Praktisch geen ruis. Hiermee gezegd hebbende dat volgens mij deze camera een ongelooflijke goede prestatie neerzet wat het ruis verhaal betreft. Of ben ik nu gek?
M.v.g Peter.

D750 met wat Sigma ART glas.
Gebruikersavatar
PvGessel

Forumlid
Berichten: 773


Locatie: Duiven
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 hoge iso nog bruikbaar?

Berichtdoor Patrick » zo nov 02 2014 10:45 pm

Wat wil je horen? Ik kan alleen zichtbare ruis zien. :lol:

De vraag is trouwens meer hoe scherp de afbeelding nog is. Ruis weghalen is helemaal niet zo moeilijk. Maar de scherpte behouden, dat is de kunst. En daar helpt een goede sensor natuurlijk enorm bij!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 hoge iso nog bruikbaar?

Berichtdoor PvGessel » zo nov 02 2014 10:59 pm

Ik snap wat je bedoelt. Ik heb de foto eens op 100% bekeken en dan is mijn vraag wellicht ongelukkig gekozen. Ben ook geen expert. Idd hoeveel scherpte houdt ik nog over. Maar ik heb weleens foto`s met mijn D7000 op 12800 ISO gemaakt en die zagen er niet uit. Dan vindt ik deze toch wel behoorlijk beter.
M.v.g Peter.

D750 met wat Sigma ART glas.
Gebruikersavatar
PvGessel

Forumlid
Berichten: 773


Locatie: Duiven
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 hoge iso nog bruikbaar?

Berichtdoor PvGessel » zo nov 02 2014 11:01 pm

Afbeelding
M.v.g Peter.

D750 met wat Sigma ART glas.
Gebruikersavatar
PvGessel

Forumlid
Berichten: 773


Locatie: Duiven
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 hoge iso nog bruikbaar?

Berichtdoor PvGessel » zo nov 02 2014 11:16 pm

Wat ik eigenlijk probeerde te zeggen is dat ik op normaal NCN-forum restrictie afmetingen bijna geen ruis kan zien in deze foto. Ik heb ook helemaal geen ruis weggehaald want zelfs IK weet nog wel een beetje om te gaan met LR.(Het is een JPEG trouwens) Ja ruis weghalen is niet zo moeilijk maar scherpte overhouden wel. :wink:

Maar ik wilde jullie alleen maar even laten zien wat 12.800 ISO in een simpele foto doet. Da`s alles. :shock:
Tja ik ben er wel content mee.. :clap:
M.v.g Peter.

D750 met wat Sigma ART glas.
Gebruikersavatar
PvGessel

Forumlid
Berichten: 773


Locatie: Duiven
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D750 hoge iso nog bruikbaar?

Berichtdoor Patrick » zo nov 02 2014 11:21 pm

Terecht. Tien jaar geleden hadden we hier alleen van kunnen dromen!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 hoge iso nog bruikbaar?

Berichtdoor Léon Obers » ma nov 03 2014 10:06 am

Hoi Peter,

Ik verwacht dat ergens in de camera als standaard instelling waarschijnlijk wel een mate van ruisreductie wordt toegepast bij hoge ISO. Ik heb daarop de gebruiksaanwijzing nagelopen. Op blz. 317 worden daarbij 3 instellingen gegeven in de mate waarin je dat kunt toepassen, en een UIT instelling.
De opmerking bij de UIT-instelling, suggereert dat er altijd wel enige mate van ruisonderdrukking zal zijn bij hoge ISO.

Ruisonderdrukking wordt alleen naar behoefte uitgevoerd en nooit bij een hoeveelheid hoger dan wanneer Laag is geselecteerd.

Zoals ik het lees zal er bij lage ISO geen ruisreductie worden toegepast. Naarmate de ISO hoger is (en er meer ruis zal zijn, en "behoefte" om dat te onderdrukken), op een gegeven moment wel ruisreductie, maar nooit meer dan "Laag", als de ruisreductie "uit" staat.

In hoeverre dat het alleen effect heeft op "in camera" processing van JPG-opnamen, of dat het ook reeds wordt toegepast op RAW-data nog voordat de data wordt opgeslagen kan ik niet achterhalen. Mogelijk dat je met Nikon Capture NX-D software instellingen tegen zou kunnen komen die meer uitsluitsel geven over de gebruikte ruisreductie en bij welke stappen in het traject van de processing wordt toegepast. (Capture NX-D heb ik tot nog toe echter niet zelf in gebruik).

De voorbeelden van je hierboven nog door EXIFTool Gui heengehaald, maar niets in de exif kunnen uitlezen waaruit ik kan opmaken welke mate van ruisonderdrukking is toegepast.

Bij je bezoek gisteren en het proef HD-filmpje wat ik bij je heb gemaakt met je camera, was de hoogst gebruikte ISO waarde daarbij ISO 8000. Dat zag er verbazend goed uit !!! Zonder de bekende "smearing" of verlies aan scherpte of detail wat je doorgaans bij vergelijkbare andere camera's ziet in filmpjes. Waar Nikon in vorige modellen nog wel wat achter liep op filmkwaliteit tegenover andere merken, lijkt het erop dat ze nu rigoreus afrekenen met dat negatieve imago.
De mate van ruisonderdrukking en mogelijke negatieve effecten op de beeldkwaliteit is hier prachtig in balans. Het eindresultaat is zeer fraai. Daar gaat het ten slotte om.

Scherpstelgeluid van de lens (je Sigma 35mm / 1.4 Art) wordt wel in de filmopname meegenomen. Een paar korte "tikjes". Voor serieus film-geluid, is een losse microfoon in rubber elastiekjes opgehangen wellicht een betere optie. (Maar film-gebruik was het jou in ieder geval niet om te doen in de keus voor de D750).

En die Sigma lenzen (35 en 50mm / 1.4 Art), wat een mooie objectieven. "Zeiss" bouwkwaliteit zonder de prijs van Zeiss.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op ma nov 03 2014 11:12 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: D750 hoge iso nog bruikbaar?

Berichtdoor Tzigane » ma nov 03 2014 10:26 am

Dat ziet er fantastisch uit.

Zit ik hier met mijn D700 waarvan ik jaren geleden nog droomde omdat hij zo onmogelijk goed was met hoge ISO waarden... :D
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 hoge iso nog bruikbaar?

Berichtdoor Patrick » ma nov 03 2014 11:23 am

De D700 is niet slechter geworden hoor. :mryellow:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 hoge iso nog bruikbaar?

Berichtdoor Cyrus » ma nov 03 2014 11:28 am

Nee, maar ondertussen toch wel links en rechts ingehaald... En dan niet alleen door nieuwere modellen van NIkon.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 hoge iso nog bruikbaar?

Berichtdoor Patrick » ma nov 03 2014 11:31 am

Dat is toch niet zo vreemd? De camera bestaat al ruim 6 jaar (!!). Maar voor een inmiddels "hoog bejaarde" camera doet hij het nog steeds uitstekend!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 hoge iso nog bruikbaar?

Berichtdoor Cyrus » ma nov 03 2014 12:58 pm

Dat is ook niet vreemd, was slechts een constatering...
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D750 hoge iso nog bruikbaar?

Berichtdoor Peter » ma nov 03 2014 1:04 pm

wow :D

daar sta ik dan met de iso waarden van mijn d300s.
wat een vooruitgang !
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten