Lostrillen statiefkop vanguard gh100???

Discussies over statieven

Onderwerp:

Lostrillen statiefkop vanguard gh100???

Berichtdoor mandersp » zo nov 02 2014 6:33 pm

Ik heb problemen met de vanguard gh100 kop, zie als voorbeeld: http://vanguardworld.com/index.php/fr/products/photo-video/detail-1-4-181-558.html
Op zich een fijne kop maar ik krijg deze niet echt vast gemonteerd op de Nikon D610 en D810.
Als ik ermee ga lopen samen met het statief dan schudt op een gegeven moment het plaatje met schroef eraf en valt de Nikon D610 / D810 eraf.
Is hiervoor een oplossing?
D750, D810, J5
Verder een aantal Nikon lenzen en andere fotospullen.

Met vriendelijke groeten, Piet Manders
Gebruikersavatar
mandersp

Forumlid
Berichten: 271


Locatie: Afferden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lostrillen statiefkop vanguard gh100???

Berichtdoor Hans Braakhuis » ma nov 03 2014 7:54 am

Laat nog eens weten waar het precies los laat.
Je Vanguard GH100 heeft een snelkoppelplaat QS-60 die je onder de camera schroeft, is het dit plaatje?
Of is het de snelkoppeling die van de statiefkop afvalt?

Afbeelding

Afbeelding
de QS-60
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lostrillen statiefkop vanguard gh100???

Berichtdoor ArendV » ma nov 03 2014 10:56 am

Het zal wel het loskomen van het plaatje onder de camera zijn, die moet je erg goed vastdraaien. Dus neem schroevendraaier / sleutel mee (weet niet of het een schroef- of inbusbout is).
Voor mij een reden om plaatjes te gebruiken die specifiek voor de camera zijn, zitten als gegoten. Wel duurder, maar sindsdien nooit meer problemen gehad met speling of loskomen (wat inderdaad zeer irritant is).
(Maar die zijn er alleen in Arca Swiss compatibele uitvoering, dus dan zul je ook een andere kop moeten gaan gebruiken, plus voor elke camera een ander plaatje).

Een "locking pin" kan ook uitkomst bieden, maar dat zal met dit Vanguard plaatje niet lukken.
http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=31&t=41034
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lostrillen statiefkop vanguard gh100???

Berichtdoor staal571 » ma nov 03 2014 1:18 pm

Ik heb ook zo'n Vanguard GH 100 statief kop, wat een onding bij ligt hij in de doos (onbruikbare spullen) niet dat hij eraf valt, maar de adapter die je onder de camera schroeft heeft gewoon speling in de kop, de camera kun je bewegen .
Dus jammer maar miskoop van het jaar, heb geprobeerd telefonische contact met de importeur op te nemen maar kreeg als antwoord dat ik moest maar een Mailtje sturen met mijn klacht maar na diverse herinneringsmailtjes nooit antwoord gekregen.

Dus Vanguard kan ik iedereen afraden, ze staan niet garant voor hun verkochte spullen.

Gr Peter 1
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5
Gebruikersavatar
staal571

Forumlid
Berichten: 753


Locatie: Overijssel
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lostrillen statiefkop vanguard gh100???

Berichtdoor mandersp » ma nov 03 2014 7:38 pm

Het is het plaatje wat lostrilt, er zit trouwens een schroef met een soort van draaidop onder waarmee je het plaatje vastdraait.
D750, D810, J5
Verder een aantal Nikon lenzen en andere fotospullen.

Met vriendelijke groeten, Piet Manders
Gebruikersavatar
mandersp

Forumlid
Berichten: 271


Locatie: Afferden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lostrillen statiefkop vanguard gh100???

Berichtdoor ArendV » ma nov 03 2014 8:06 pm

Gezien de ervaring van Peter misschien toch eens uitkijken naar een andere statiefkop.
Als je een balhood overweegt - vind ik zelf erg handig voor algemeen gebruik - kun je de volgende test eens bekijken.
http://www.traumflieger.de/desktop/ballhead/ballheads.php
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lostrillen statiefkop vanguard gh100???

Berichtdoor Hans Braakhuis » do nov 06 2014 8:13 am

Heb je nog een ander statief of iets dergelijks met de 1/4 Inch schroefdraad. Of te wel ISO 1222.
Omdat je het probleem hebt met twee verschillende camera's, neem ik aan dat het niet aan een te grote moer in de camera gaat. Zit te denken dat de schroef van je Vanguard gewoon te klein (smal) is.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lostrillen statiefkop vanguard gh100???

Berichtdoor emdeklerk » do nov 06 2014 9:55 am

Ik had laatst ook bij een aangeschaft statiefje (kloon van het bekende Leica-zakstatief) dat de schroefdraad te lang was voor de ontvangende schroefdraad van mijn D70. Heb het uiteraard bij de erkende fotohandel gewoon terug kunnen geven. Maar er wordt wat afgerommeld bij de B-merken in statievenland.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Lostrillen statiefkop vanguard gh100???

Berichtdoor staal571 » do nov 06 2014 11:57 am

Onnodige quote verwijderd

Dat had je natuurlijk ook simpel op kunnen lossen door er even mee langs de slijpteen te gaan.

Gr Peter
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5
Gebruikersavatar
staal571

Forumlid
Berichten: 753


Locatie: Overijssel
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lostrillen statiefkop vanguard gh100???

Berichtdoor Léon Obers » do nov 06 2014 1:11 pm

Schroefdraden kunnen altijd wat langer of korter zijn. Datzelfde geldt voor de draadbusjes in de bodem van een camera.
Schroefboutje te lang, kun je een plaat niet vast draaien omdat de schroefdraad tegen de "bodem" van het draadbusje in de camera wordt gedraaid.
Schroefboutje te kort, heb je te weinig draadwindingen voor een stevig goede grip. Zeker bij een zware camera en zware lenzen uitermate kritisch.
Het is de kunst zoveel mogelijk windingen te gebruiken voor een goede grip, zonder de "bodem" van het draadbusje in de camera te raken.

Afhankelijk van de constructie van de schroefbout helemaal aan de onderkant van een plaatje plaats ik een extra < sluitringetje > om te voorkomen dat een schroefboutje te ver in het draadbusje van de camera wordt gedraaid.

Volgorde: schroefboutje - sluitring - snelkoppelplaatje - camera
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Lostrillen statiefkop vanguard gh100???

Berichtdoor a vgastel » do nov 06 2014 1:27 pm

Goede tip , slijpen of korter maken heeft een nadeel dat je hem gauw te kort maakt.
Zo kun je de exacte lengte bepalen met de juiste ring.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lostrillen statiefkop vanguard gh100???

Berichtdoor Léon Obers » do nov 06 2014 1:37 pm

Met slijpen heb je ook al gauw dat er een lelijke braam aanzit, of dat de eerste schroefwinding zodanig scherp is, dat die als een soort van "draad-tapje" de schroefdraad van het draadbusje van de camera beschadigt. Beschadigde schroefdraden is uit den boze. Begin van het einde van een draadbusje.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Lostrillen statiefkop vanguard gh100???

Berichtdoor staal571 » do nov 06 2014 2:15 pm

onnodige quote verwijderd

Voor een braam verwijderen hebben ze ooit een vijl of schuurplankje uitgevonden, ik vindt juist een extra ring eronder verkeerd , want door de dikte van de ring is het grote draagvlak van de adapter verdwenen en draagt de camera allen nog op de diameter van het ringetje.

Peter
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5
Gebruikersavatar
staal571

Forumlid
Berichten: 753


Locatie: Overijssel
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lostrillen statiefkop vanguard gh100???

Berichtdoor Léon Obers » do nov 06 2014 3:17 pm

Niet iedereen is zo handig met vijl of schuurplankje.

Ik denk dat je een verkeerde voorstelling van zaken hebt hoe die ring eronder zit.
(Ik geef niet voor niets de volgorde van montage aan hoe je het zou moeten gebruiken). Met draagvlak van de adapter heeft het niets te maken.
Het enige draagvlak van de moer of ring van dat draadboutje is de breedte van die knop zelf. daar komt alleen een ringetje van vergelijkbare doorsnede bij.
Blader bij de volgende website het bovenste plaatje eens door van links naar rechts: http://www.blackrapid.com/products/fastenr-t1

Zoals hieronder, bij een lange schacht van dat schroefboutje.
Plaats simpel zo'n sluitring over die pen, en druk de pen met toegevoegde ring van onderuit door het statiefplaatje heen. Klaar is Kees.

Afbeelding

Afbeelding


Bij statiefkoppen is het dikwijls een vergelijkbaar onderdeel als hieronder of zelfs gewoon een schroefkopje.

Afbeelding
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Lostrillen statiefkop vanguard gh100???

Berichtdoor staal571 » do nov 06 2014 3:32 pm

Laat ik verstandig zijn en hier niet meer verder op antwoorden.

Peter
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5
Gebruikersavatar
staal571

Forumlid
Berichten: 753


Locatie: Overijssel
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten