SB-910 + Elinchrom Quadra
SB-910 + Elinchrom Quadra
Sinds enkele dagen ben ik in bezit van een Elinchrom Ranger Quadra.
Dit systeem gebruikt een Skyport transmitter en de Quadra heeft een ingebouwde zender.
Nu wil ik graag een (of meerdere) speedlight SB-910 mee laten flitsen als bijvoorbeeld haarlichtje.
Op welke manier zou dat kunnen?
Dit systeem gebruikt een Skyport transmitter en de Quadra heeft een ingebouwde zender.
Nu wil ik graag een (of meerdere) speedlight SB-910 mee laten flitsen als bijvoorbeeld haarlichtje.
Op welke manier zou dat kunnen?
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: SB-910 + Elinchrom Quadra
Jan,
Het sleutelwoord is de zgn. SU-4 wireless mode op de SB-910.
In mijn engelstalig handboek oa op pg b-17.
Groeten, Gijs
Het sleutelwoord is de zgn. SU-4 wireless mode op de SB-910.
In mijn engelstalig handboek oa op pg b-17.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Hallo Gijs,
Moet de flitser dan in line-of-sight zijn??
Waar kan ik jouw handboek vinden?
Moet de flitser dan in line-of-sight zijn??
Waar kan ik jouw handboek vinden?
- ArjanL
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
In dat geval moet je de Speedlight ontsteken en de Elinchrom als slave mee laten flitsen.
Skyport werkt met radiogolven; in de lamp zit de ontvanger die aangestuurd wordt met een Skyport transmitter op de camera.
De Nikon SU-4 is een slave-unit met fotocel. Deze detecteert flitslicht en geeft een flitspuls af.
Het Nikon wireless flitssysteem laat zich niet makkelijk met andere systemen bedienen.
Ik stuur drie Elinchrom flitsers aan met Skyport en dit werkt bijzonder betrouwbaar. Geeft interferentie met omgevingsfactoren als mensen die door een IR straal lopen.
Nadeel van Skyport i.c.m. Nikon is dat de maximale sluitersnelheid het beste resultaat geeft op 1/90 of 1/125 sec. Anders treedt verduistering aan één beeldzijde op door het sluitergordijn.
En dit schijnt alleen bij Nikon voor te komen; alsof de flitspuls te laat afgegeven wordt.
Een andere mogelijkheid is triggers van andere merken te gebruiken. Het vervelende is dat Nikon altijd een 'mannetjes' ISO contact gebruikt op de flitsers.
Skyport werkt met radiogolven; in de lamp zit de ontvanger die aangestuurd wordt met een Skyport transmitter op de camera.
De Nikon SU-4 is een slave-unit met fotocel. Deze detecteert flitslicht en geeft een flitspuls af.
Het Nikon wireless flitssysteem laat zich niet makkelijk met andere systemen bedienen.
Ik stuur drie Elinchrom flitsers aan met Skyport en dit werkt bijzonder betrouwbaar. Geeft interferentie met omgevingsfactoren als mensen die door een IR straal lopen.
Nadeel van Skyport i.c.m. Nikon is dat de maximale sluitersnelheid het beste resultaat geeft op 1/90 of 1/125 sec. Anders treedt verduistering aan één beeldzijde op door het sluitergordijn.
En dit schijnt alleen bij Nikon voor te komen; alsof de flitspuls te laat afgegeven wordt.
Een andere mogelijkheid is triggers van andere merken te gebruiken. Het vervelende is dat Nikon altijd een 'mannetjes' ISO contact gebruikt op de flitsers.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
- gijs sandberg
- Clublid
Re: jouw handboek, waar
Jan,
Mijn handboek SB-910 taat op mijn harddisk
.
Het is ook te vinden op http://www.nikon.nl" onclick="window.open(this.href);return false;, taal naar keuze.
Groeten, Gijs
PS re: SU-4 is een slave-unit
Arjan: SU-4 is weliswaar een (iets verouderde) Nikon losse alsve-unit, maar de term wordt later ook gebruikt voor in sommige flitsers ingebouwde functionaliteit.
Mijn handboek SB-910 taat op mijn harddisk

Het is ook te vinden op http://www.nikon.nl" onclick="window.open(this.href);return false;, taal naar keuze.
Groeten, Gijs
PS re: SU-4 is een slave-unit
Arjan: SU-4 is weliswaar een (iets verouderde) Nikon losse alsve-unit, maar de term wordt later ook gebruikt voor in sommige flitsers ingebouwde functionaliteit.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- ArjanL
- Forumlid
- Contacteer:
gijs,
ik heb het gelezen in de handleiding.
Uitermate geschikt voor snel bewegende voorwerpen omdat multiple flitsers vrijwel tegelijk afgaan.
Ik vraag me af of beide systemen op deze manier (SU-4) wel samenwerken.
ik heb het gelezen in de handleiding.
Uitermate geschikt voor snel bewegende voorwerpen omdat multiple flitsers vrijwel tegelijk afgaan.
Ik vraag me af of beide systemen op deze manier (SU-4) wel samenwerken.
Beste,
Ik heb zojuist e.e.a. geprobeerd en wel het volgende:
De SB-910 op de remote stand, via het menu SU-4 functie ingeschakeld en op manual flitsen ingesteld.
Resultaat: hij flitst braaf mee met de Quadra!
Maar... wel zolang het optische oog natuurlijk de flits ziet. Een flitser ergens achter verstoppen is er dus niet bij helaas.
Iemand nog suggesties voor een oplossing zonder 'line-of-sight' ??
Ik heb zojuist e.e.a. geprobeerd en wel het volgende:
De SB-910 op de remote stand, via het menu SU-4 functie ingeschakeld en op manual flitsen ingesteld.
Resultaat: hij flitst braaf mee met de Quadra!
Maar... wel zolang het optische oog natuurlijk de flits ziet. Een flitser ergens achter verstoppen is er dus niet bij helaas.
Iemand nog suggesties voor een oplossing zonder 'line-of-sight' ??
- gijs sandberg
- Clublid
Jan.,
Line of sight is volgens mij niet strikt nodig.
Onder normale omstandigheden zal een reflectie van muur of plafond wel genoeg zijn, maar in een goed verduisterde studio kunnen die schaars zijn.
Wat dacht je van een ouderwets kabeltje?
Groeten, Gijs
Line of sight is volgens mij niet strikt nodig.
Onder normale omstandigheden zal een reflectie van muur of plafond wel genoeg zijn, maar in een goed verduisterde studio kunnen die schaars zijn.
Wat dacht je van een ouderwets kabeltje?
Groeten, Gijs
- ATOR
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Een Skyport receiver die je op de sync poort van de SB-910 aansluit.
@ Ator
Hoe makkelijk kan het zijn!
Bedankt, ik ga dat verder uitpluizen!
Hoe makkelijk kan het zijn!

Bedankt, ik ga dat verder uitpluizen!
- MartijnM
- Clublid
Ik 'verstopte' ook nog wel eens een SB900 icm met een Quadra set en dat werkt op zich prima. De lichtsensor van de SB900 'ziet' de Quadra-flits goed (genoeg). Een line-of-sight is wel het meest betrouwbaar, maar er bounced meestal nog genoeg licht naartoe.
Heb wel de ervaring dat de SB900 flink moet werken om überhaupt mee te kunnen doen. Het onvermijdelijke verplichte afkoelen (bij de '900') en snel leeglopende batterijen zorgden uiteindelijk voor genoeg irritatie dat ik de Quadra set heb uitgebreid.
Heb wel de ervaring dat de SB900 flink moet werken om überhaupt mee te kunnen doen. Het onvermijdelijke verplichte afkoelen (bij de '900') en snel leeglopende batterijen zorgden uiteindelijk voor genoeg irritatie dat ik de Quadra set heb uitgebreid.
Buy film, not megapixels...
- MarcoD750
- Ontwerp & Ontwikkeling
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ome Jan, wat Ator zegt klopt zo werk ik ook regelmatig en dat werkt goed.
http://www.cameratools.nl/studio-licht/ ... tAodxzsAmg
http://www.cameratools.nl/studio-licht/ ... tAodxzsAmg
met vriendelijke groet, Marco
Z6 | Z 24-120 | AF-S Nikkor 14-24 | AF-S Nikkor 24-70 2.8 | AF-S 70-200 2.8 VRI | SB910 | Insta360 |
Z6 | Z 24-120 | AF-S Nikkor 14-24 | AF-S Nikkor 24-70 2.8 | AF-S 70-200 2.8 VRI | SB910 | Insta360 |
- ArjanL
- Forumlid
- Contacteer:
Verbazingwekkend! Nooit gedacht dat het werkt op deze manier. Weer wat geleerd.