Jonge dame in de studio

plincky
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Jonge dame in de studio

Bericht door plincky » wo nov 12 2014 10:14 pm

Hoi allen,

Ben lang niet meer actief geweest op het forum dus dacht laat ik weer eens wat posten.

Vorige week mijn huiskamer weer een omgebouwd tot studiotje voor een jonge dame die wat foto's wilde hebben.
hier een paar beelden.
1.
Afbeelding
2.
Afbeelding
3.
Afbeelding
4.
Afbeelding
5.
Afbeelding
6.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door plincky op wo nov 12 2014 10:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Jonge dame in de studio

Bericht door ArjanL » wo nov 12 2014 10:39 pm

Misschien even nummeren?
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » wo nov 12 2014 10:40 pm

Tja dat verleer je blijkbaar :huh:

Johan v. V.
Clublid
Clublid

Bericht door Johan v. V. » wo nov 12 2014 10:45 pm

Genummerd of niet, ik vind het prachtige platen! Dat sterretje in haar pupil op nr. 5 vind ik zelf wat jammer.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen

Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.

JJG
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door JJG » wo nov 12 2014 11:04 pm

1 2 en 4 m'n favo maar bij 4 lijkt het haar dat naar beneden valt wel okselhaar? Wat niet zo is, maar jammer vind ik het wel.

Piepenholleke
Forumlid
Forumlid

Bericht door Piepenholleke » do nov 13 2014 9:44 am

Plincky,

Sluit me geheel aan bij Johan van Veelen.
Met vriendelijke groet,
Huub.

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » do nov 13 2014 10:19 am

Foto 2 spreekt mij echt enorm aan. Die blik, belichting.. Top. Op het rafelige randje na dan :wink:

Foto 4 is ook heel tof. 'Okselhaar' was mij niet opgevallen, totdat iemand er over begon :oops:

Reflectie van de paraplu bij 5 is ook niet echt mijn ding maar daar stoor ik me meer aan de witte vlek aan de linkerkant.

Goed gespeeld ook met scherpte en onscherpte, vaak wordt alles standaard op f/11 geschoten maar dat is niet altijd nodig en wenselijk. Als extra plus dat je de moedervlek op haar kin hebt laten zitten. Ik denk dat 9/10 fotografen deze (onterecht) hadden weggehaald :wink:

Denk dat het model hier heel blij en tevreden mee is, en kan zijn! :clap:
Fin.

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » do nov 13 2014 10:46 am

Bedankt voor het commentaar.

@johan
Wat vind je jammer aan de ster reflectie? Had je liever een vierkant blokje gehad of helemaal niks? (Overigens is de ster niet geshopt maar een zelfgemaakte lamp.) Vond het wel grappig.

Het haar in foto 4 vind ik duidelijk geen okselhaar. Maar had wellicht iets meer naar links gekund om dit nog wat extra duidelijker te maken. Heb het bewust niet over haar schouder laten lopen.
De witte vlek is gewoon het einde van mijn zwarte scherm en is gewoon slecht geaderd :-) maar omdat hij zo uit focus is heb ik het maar laten zitten.

Deze shoot heb ik veel verschillende dingen geprobeerd die ik nog niet eerder heb gedaan. Paar dinge/ideeen van het internet gaf ehaald en in de shoot verwerkt, Weer een hoop geleerd!
Zo blijf ik wat aanklooien :D

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » do nov 13 2014 11:06 am

Dit valt wat mij betreft niet meer onder klooien hoor! :wink:
Fin.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do nov 13 2014 11:19 am

Erg creatief bezig geweest. Leuke serie geworden.
Je gebruikt het licht vrij hoog opgesteld. Bij opname 3 waar het meisje dan wat naar beneden kijkt (het hoofd iets naar beneden gericht), valt het licht dan nog iets sterker van bovenuit over haar gezicht naar beneden, waardoor ogen / oogkassen en de holten onder de onderste oogleden teveel in het donker komen te liggen en extra schaduw krijgen. Hetzelfde onder de neus, onderlip, wang e.d. Allemaal net iets te teveel IMO. Zou je een volgende keer extra alert op kunnen zijn.

Bij foto 4, dat extra lichtje van onderuit om schaduw op te helderen, pakt dan niet goed uit bij de kin, die dan bijna een "tegenovergestelde schaduw / lichtvorm" krijgt. Ook bij de neus vind ik het minder fraai.
Meestal is een meer natuurlijke lichtvorming vanuit één hoofdlicht het fraaiste. Opheldering van schaduwen, om dubbele of verkeerde schaduwwerking te voorkomen, proberen meer met reflectieschermen te werken dan met gericht licht van een lamp. Reflectieschermen vullen een schaduw in met licht "zonder eigen schaduw". Extra lampen ter opheldering hebben meestal weer hun eigen schaduw (zeker als ze relatief klein van afmeting zijn als uitstralend licht), en kunnen op bepaalde plekken overheersen of tegen gaan werken met het hoofdlicht.

Leuk dat met die zeshoek box. Heeft je behoorlijk wat tijd gekost om dat netjes bij elkaar op wit in een foto van 3 variaties bij elkaar te zetten. Alleen de opstelling al van één zo'n box in de toch niet al niet te grote huiskamer om dat goed uit te lichten (ik ben een keer bij je thuis geweest). En dan achteraf bij elkaar, en nog eens een keer zacht de reflectie eronder. Petje af.
Vriendelijke groet, Léon Obers

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » do nov 13 2014 1:25 pm

Bedankt voor je reactie Léon.

Bij foto 3 is het licht inderdaad te hoog. Eigenlijk zat de octa vrijwel van boven van nog een eerdere opname. Heb de octa wel zo ver mogelijk naar voren gehaald om zoveel mogelijk in te vullen maar had deze beter schuin kunnen plaatsen. Heb ik later ook gedaan alleen dat waren net wat mindere foto's vond ik zelf. Maar je opmerking is zeker waar.

Foto 4 is met een reflector ingevuld. alleen met de zilveren kant. wellicht was de witte net wat zachter geweest.

Die "die zeshoek box"was wel een dingetje....
Had een filmpje gezien online en dacht later... dat is wellicht wel leuk. Had nog wat afvalhout liggen en heb dat ding gemaakt 2 weken voor de shoot. Echter was hij best groot en niet zo heel stevig en heb toen om te kijken of het een beetje "ok" was een testshotje gedaan met mijn vriendin. Kwam er toen al wel achter dat hij niet helemaal recht was maar nog wel te corrigeren... :huh:
Toen heeft hij 2 weken in de schuur gestaan en heb ik hem 20x vervloekt omdat hij in de weg stond natuurlijk. De dag voor de shoot eruit gehaald om erachter te komen dat hij nog minder stevig was geworden. Wat extra schroeven erin gezet maar dat hielp ook niet heel veel. Heb hem uiteindelijk gefixeerd tussen 2 muren met 2 statieven. Nog heb ik redelijk wat moeten shoppen om het een beetje ok te laten lijken.

Heb in deze shoot veel te veel willen doen. Heb wel vaker kleine kinderen/baby's of "oudere" volwassenen voor de camera maar zelden van deze leeftijd. Had daardoor veel te veel dingen die ik wilde proberen.
Heb uiteindelijk 7 totaal verschillende setup's gedaan in 2,5 uur met o.a. kleurfilters en water en die box enz. En toen kwam mijn vriendin (met kinderen) ook nog eerder thuis omdat er een kleine ziek was. (had ze de deur uitgestuurd voor de shoot :wink: )
Volgende keer maar iets beter een keuze maken. :D

Johan v. V.
Clublid
Clublid

Bericht door Johan v. V. » do nov 13 2014 1:42 pm

plincky schreef:@johan
Wat vind je jammer aan de ster reflectie? Had je liever een vierkant blokje gehad of helemaal niks? (Overigens is de ster niet geshopt maar een zelfgemaakte lamp.) Vond het wel grappig
Ik vind het te gekunsteld, te onnatuurlijk. Een 'normale' schittering was wat mij betreft mooier geweest. Maar zoals altijd verschillen smaken.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen

Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » do nov 13 2014 8:32 pm

:mryellow: tja, ik weet het nog niet. Vind het wel grappig voor een keer, maar zal het ook niet heel vaak gaan gebruiken denk ik.
vind het bij zo'n jong iemand wel grappig.
Maar goed dat de smaken verschillen anders zitten we altijd naar dezelfde foto's te kijken :wink:

Jolanda
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jolanda » do nov 13 2014 10:15 pm

In de eerste plaats: ik doe het je niet na. Vind het dan ook moeilijk om iets over licht en zo te zeggen.

Wat mij opviel was het oogwit in foto 1 en 2, dat is voor mij iets té veel aangezet. Idd de foto met de 6hoek is erg mooi.

De jongedame verdient het om nog een keertje voor de camera te staan.

Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

Tzigane
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Tzigane » do nov 13 2014 10:25 pm

Foto 2 vind ik erg fijn. Mooi moment, mooi licht. Alles komt goed samen. Complimenten!

Foto 6 vind ik dan weer niets, vooral omdat de reflectie nep is. Zo ziet een reflectie er niet uit.. Het ziet er nu een beetje uit als zo'n photoshop-fail, terwijl het idee van de 3 hexagons zelf wél leuk is!

Plaats reactie

Terug naar “Portret, studio en mode”