Ervaringen met Nikon AF-S 24-120mm f/4 VR lI?

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm

Onderwerp:

Ervaringen met Nikon AF-S 24-120mm f/4 VR lI?

Berichtdoor Nikkormaat » di nov 11 2014 6:19 pm

Beste Fotografen
Ik heb onlangs een aantrekkelijke aanbieding van de Nikon AF-S 24-120mm f/4 VR II gezien.Maar heb wisselende beoordelingen gehoord. Het lijkt mij qua zoombereik een handige lens. De vraag is echter of een lens met zo'n ruim bereik nog wel mooie plaatjes oplevert. Heeft iemand van jullie al ervaring met deze lens?
Groet Nikkormaat
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ervaringen met Nikon AF-S 24-120mm f/4 VR lI?

Berichtdoor Nikkormaat » za nov 15 2014 9:16 am

Antwoord gevonden. Niet erg positief.
Nikon AF-S 24-120mm f/4 VR lI Distortion
Standard zooms going down to 24mm often show pronounced barrel distortion at this focal length and the 24-120/4 VR is no exception to this rule. Straight lines are visibly bent in the rendered image.
At other focal lengths, the situation isn't really much better. Distortion switches over to the pincushion type at 35mm and is moderate at this setting. From 50mm onwards though the amount of pincushion distortion is rather hefty for a lens in this class.
The good news is that at any focal length distortion is uniform and can easily be corrected by software in post processing (at the expense of resolution and a little field of view, of course).

Zichtbaar gemaakte vervorming met behulp van een Grit op. http://www.photozone.de/nikon_ff/574-ni ... ff?start=1
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ervaringen met Nikon AF-S 24-120mm f/4 VR lI?

Berichtdoor emdeklerk » za nov 15 2014 10:28 am

Er staat alleen maar dat het ding nogal tonvormig vertekent in de 24mm-stand en nogal kussenvormig in de langere brandpunten.
Alle zooms vertekenen, vooral in de groothoekstand.
Veel zooms hebben ergens in het middengebied vaak een stand zonder vertekening, of in ieder geval een stand waar de vertekening het minst is.
Er bestaat namelijk ook zoiets als "snorvormige vertekening", en dat levert in het middengebied dan ook geen rechte lijnen op. Voor velen een goede reden zooms zo veel mogelijk te mijden.

Maar er staat ook dat de vertekening uniform is (dat wil mijns inziens zeggen: niet snorvormig} en daarmee goed te corrigeren in een bewerkingsprogramma. Zeker als de karakteristieken van dit objectief middels de firmware van de camera geladen kunnen worden. Mogelijk nadeel daarvan is dat er pixels verplaatst worden, of zoals het hier wordt aangegeven: ten koste van scherpte en beeldhoek.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Ervaringen met Nikon AF-S 24-120mm f/4 VR lI?

Berichtdoor MarcB » za nov 15 2014 11:05 am

Ik heb deze lens gebruikt op mijn D600. Twijfelde in eerste instantie ook maar ben uiteindelijk wel verder gegaan met deze lens nadat ik hem getest had en ook positieve reviews had gelezen. Zie viewtopic.php?f=25&t=47025
Gebruikersavatar
MarcB

Clublid
Berichten: 654


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaringen met Nikon AF-S 24-120mm f/4 VR lI?

Berichtdoor Felix69 » za nov 15 2014 11:20 am

Ik bezit deze lens sinds kort samen op een Nikon D750 en ben er best tevreden mee.
Felix69

Forumlid
Berichten: 43


Locatie: Knokke Heist
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaringen met Nikon AF-S 24-120mm f/4 VR lI?

Berichtdoor Nikkormaat » zo nov 16 2014 12:49 pm

Beste fotografen
Hartelijk dank voor de nuancerende opmerkingen. Vooral MarcB bedankt voor de bijzonder informatieve koppeling
"viewtopic.php?f=25&t=47025" Die staat nu hoog genoteerd in mijn Favorieten.
Nog even puzzelen omtrent het verschil in lichtsterkte F2,8 of F4 en dan flink gaan sparen....
Groeten Nikkormaat
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ervaringen met Nikon AF-S 24-120mm f/4 VR lI?

Berichtdoor fransdaytona » zo nov 16 2014 7:28 pm

Ook ik speel met de gedachte om een 24-120F4 aan te schaffen ( nieuwste model)
Eigenlijk is het voor mij overkill omdat ik al de 24-70 en 70-200 F2.8 heb. Uiteraard dik tevreden over de kwaliteit en vooral de lichtsterkte.
Ik doe veel aan reportagefotografie en dan is het bereik tot 70 - mm vaak net te kort. Bij voetbal wedstrijden loop ik soms met 2 camera's rond , is toch wel belastend.

De komende maanden extra veel reportagefotografie met carnaval ( veel binnenopnames) en ook weer bij voetbal ( binnen in kantine en buiten op het veld)

Zijn er binnen dit forum ook leden die ervaring hebben m.b.t. dit probleem ? Een ander voorstel ?

Hoor graag van jullie !

Frans
fransdaytona

Forumlid
Berichten: 79



Onderwerp:

Re: Ervaringen met Nikon AF-S 24-120mm f/4 VR lI?

Berichtdoor Jaap Driest » zo nov 16 2014 9:27 pm

Ik heb ook lang getwijfeld tussen de 24-120 en de 24-70.
Uiteindelijk voor de 24-120 gegaan vanwege het bereik. Ik hou van close-ups en portretten in reportagewerk en daar is deze lens prima voor.
Op een body de 16-35 en op de andere de 24-120 is voor mij een prima combi voor reportagewerk. (D700 en D800)
Ik heb geen ervaring met de 24-70, dus ik kan niet goed beoordelen in hoeverre de VR die ene stop goedmaakt.
Je mist natuurlijk wel de beperkte scherptediepte van 2.8.
Toch moet ik bekennen dat ik met een scheef oog naar mooie aanbiedingen kijk naar de 24-70.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
Gebruikersavatar
Jaap Driest

Forumlid
Berichten: 1129


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaringen met Nikon AF-S 24-120mm f/4 VR lI?

Berichtdoor André » zo nov 16 2014 9:47 pm

Ik heb de 24-120 F4 bijna 2 jaar in mijn bezit gehad. Hij zat haast vastgeroest op mijn D600. Ik vond (en vind) het een fantastische lens. Zal best op papier hier en daar wat minder zijn dan de 24-70 2.8, maar in de periode dat ik ze beide heb gehad, heb ik veel vergelijkings foto's gemaakt en nooit enig verschil in de foto's kunnen ontdekken. Ik heb hem een paar maanden geleden weggedaan omdat ik ben overgestapt op een systeemcamera (Fuji X-T1)

Kortom, een echte aanrader.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaringen met Nikon AF-S 24-120mm f/4 VR lI?

Berichtdoor staal571 » ma nov 17 2014 1:01 pm

Ik gebruik de 24-120 AF-S F4 VRII nog steeds tot volle tevredenheid naast mijn andere objectieven, laat ik het zo zeggen het is mijn meest gebruikte objectief.

Ge Peter
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5
Gebruikersavatar
staal571

Forumlid
Berichten: 753


Locatie: Overijssel
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaringen met Nikon AF-S 24-120mm f/4 VR lI?

Berichtdoor Jos » di jan 20 2015 5:05 pm

Ik heb deze lens gehad. Mooi bereik en scherp genoeg. Wat mij opbrak was de vignetering. Die was zo sterk dat ik het niet meer kon corrigeren. Erg lelijk. Misschien was mijn objectief niet goed... Nu heb ik de 24-70. Dat is echt een klasse beter, hoewel ik in het tele wel wat bereik mis... De beeldkwaliteit is aanzienlijk beter, ook qua scherpte. Ik zou bij een keuze voor de 24-120 en de 24-70 zonder meer de 24-70 aanraden. Maar ja, kost wel geld.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jos

Forumlid
Berichten: 1521


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaringen met Nikon AF-S 24-120mm f/4 VR lI?

Berichtdoor Michele » do jan 22 2015 12:26 pm

Vignettering is bij de 24-120mm f/4 VR een probleem, blijkt uit de meeste tests. Scheelt op 24mm bijna 2 stops(!) en in de overige zoominstellingen bijna 1 stop. Verdwijnt ook niet echt bij diafragmeren. Verder is de scherpte en resolutie alleen in het midden echt superieur. Zeker bij volle opening. Aan de randen zakt het heel snel af tot minder dan de helft van de kwaliteit van het centrum. Diafragmeren lost hier het probleem wel op, maar koop je een 24-120mm met constant diafragma van f/4 om 'm op f8 te gebruiken? Dan moet het bereik van 120mm echt de doorslag geven, anders kun je net zo goed de 24-85mm f/3.5-4.5 VR aanschaffen. Die is kwalitatief vergelijkbaar maar dan honderden euro's goedkoper.
Choose life, drive Maserati!
www.cars-at-speed.com
Gebruikersavatar
Michele

Forumlid
Berichten: 562


Locatie: Achtuhr duh duinuh
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaringen met Nikon AF-S 24-120mm f/4 VR lI?

Berichtdoor staal571 » do jan 22 2015 2:33 pm

Dan heb ik ""schijnbaar geluk gehad en een heel goed exemplaar gekocht "" want ik heb al die klachten niet, en ben zeer tevreden.

Nu ben ik ook geen ""pixelpeeper" moet ik zeggen.

Gr Peter
Laatst gewijzigd door Cyrus op do jan 29 2015 10:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5
Gebruikersavatar
staal571

Forumlid
Berichten: 753


Locatie: Overijssel
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaringen met Nikon AF-S 24-120mm f/4 VR lI?

Berichtdoor Jos » vr jan 23 2015 8:19 am

Vignettering is bij de 24-120mm f/4 VR een probleem, blijkt uit de meeste tests
.

Blij dat ik niet de enige ben... Ik gebruikte mijn exemplaar voor het vastleggen van landschap en architectuur. Dan kan die vignetering in de weg zitten. Bij de fotografie va andere objecten of menesen en dieren kan het best wel eens minder opvallen.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jos

Forumlid
Berichten: 1521


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaringen met Nikon AF-S 24-120mm f/4 VR lI?

Berichtdoor Frank771 » vr jan 30 2015 9:53 pm

staal571 schreef:Ik gebruik de 24-120 AF-S F4 VRII nog steeds tot volle tevredenheid naast mijn andere objectieven, laat ik het zo zeggen het is mijn meest gebruikte objectief.

Ge Peter


Deze lens heb ik maar liefs 4,5jaar in mijn bezit, en in het algemeen is ie mij, ondanks de minpunten m.b.t. scherpte, goed bevallen. Het is een feit dat deze lens steekjes laat vallen, maar dit is al eerder gemeld in dit forum en hier is goed mee te leven.
Helaas moet ik constateren dat het autofocusmechanisme mij in de steek laat af en toe. Het scherp stellen laat ie regelmatig (op cruciale momenten...) afweten waarmee het vertrouwen in deze lens het een beetje laat afweten.
De recensies op diverse sites, van de Sigma 24-105 f4 Art, zijn zeer positief en globaal gezien beter dan de Nikon, waardoor ik hier serieus naar ben gaan kijken en deze lens heb besteld.
Ik zal mijn ervaringen later toelichten als ik deze Sigma in mijn bezit heb.
D4--D800+MB-D12--SB900--SB700--24-120 f4 VRll--200-400mmF4--50mmf1,8--16-35F4VR--70/200f2,8(Sigma)--Manfrotto monopod--Manfrotto driepoot--ThinkTank incl.trolley.
Frank771

Forumlid
Berichten: 165


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: *


Terug naar “Standaardzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten