Procedure voor het plaatsen van foto's vanuit Flickr

Plaats hier je vragen en opmerkingen over dit forum.

Onderwerp:

Procedure voor het plaatsen van foto's vanuit Flickr

Berichtdoor DannySan » vr dec 12 2014 4:21 pm

Hoi allemaal,

vanwege een vraag en wat gebroken links (en updates in Flickr) in het oude topic over het plaatsen van foto's op Flickr plaats ik hierbij een nieuwe 'handleiding'.
Deze handleiding is geen 'regel' maar puur een beschrijving van mijn eigen manier van plaatsen die vanaf mijn start hier op dit forum al werkt.

Ik ga er bij deze handleiding van uit dat je graag de exif-info mee wilt 'geven', en deze handleiding is geschreven vanuit mijn werken met Lightroom.
De tips zijn ook van toepassing op de legio andere pakketten die er in omloop zijn; maar waarvan ik niet allemaal kennis heb natuurlijk.

Vragen/opmerkingen zijn van harte welkom als reactie, graag geen discussies die niets met het plaatsen te maken hebben.
Eventuele nuttige/handige aanvullingen plaats ik dan in dit start-topic.

We beginnen natuurlijk met een mooie foto, in mijn geval een foto die ik onlangs geschoten heb en binnen Lightroom heb bewerkt.
Daarna wil ik deze delen op het forum, inclusief exif-info. Exif-info valt onder de noemer 'meta-data' en is eigenlijk een onderdeel daarvan. De exif-info beschrijft de info aangaande camera/objectief/flitser en de instellingen.

-----

We beginnen bij mijn begin, Lightroom.
Afbeelding

Deze foto gaan we naar Flickr uploaden om weer te delen op het forum.
Om dat makkelijk te doen heb ik binnen Lightroom daarvoor een export-preset gemaakt. Ik klik dan met de rechtermuisknop op 1 geselecteerde foto (of meerdere foto's).

Afbeelding

(Voor dit voorbeeld gebruik ik een andere preset dan hierboven getoond, ik gebruik namelijk de plugin Mogrify om het formaat en de naverscherping te beheren en om meteen ook borders en mijn watermerk erbij te zetten.
Deze foto komt er dan met de volgende instellingen uit:

Afbeelding[/url]
In dit deel van het venster geef ik aan waar de foto's moeten komen (Exportlocatie), en daarna wat de naam en de extensie van het bestand moeten zijn (Bestandsnaamgeving).
Daarna wat ik met het bestand qua indeling/grootte wil doen (Bestandsinstellingen). Als JPEG in sRGB en met de kwaliteit 90.



Afbeelding
Dit deel van het export-venster is het meest belangrijke, hierbij geef je namelijk aan dat je bij het exporteren wil dat je de afbeelding passend wil maken binnen het maximaal op het NCN forum toegestane formaat.
(ervan uitgaande dat je in je profiel de maximale breedte van 1280 hebt aangegeven :wink:).
Deze setting pakt elke foto en checkt de breedte/hoogte en zorgt dan dat de foto nooit groter wordt. Dus bij een staande foto wordt deze maximaal 1024 px hoog en de breedt wordt in verhouding aangepast.
Een liggende foto net zo (ook al is het een panorama).

Aangezien mijn foto's 4000 x 6000 pixels uit de camera komen heb ik de optie 'niet vergroten' niet aan staan.
Het aantal pixels/inch is hier niet van belang, alleen bij afdrukken.
Verscherpen voor scherm doe ik standaard (smaakgerelateerd, ik weet het).



Afbeelding
En dan... de Metagegevens; daar komt dus je exif-info vandaan! Zorg dat je deze dus op 'alle metagegevens' hebt staan (in dit geval).
Hoe dit bij andere pakketten zit durf ik niet te zeggen, maar bij alle (semi)professionele pakketten zit dit er wel bij.
Ik heb standaard de optie 'locatie-info verwijderen' aan staan. Een beetje handige jongen kan dan de plek waar je foto is genomen traceren (en als dat nou net je thuis-studio is met een bultje apparatuur er in.... you get the picture :wink:)

En daarna > exporteren maar!

Tot zover de voorbereiding, nu openen we Flickr.

Afbeelding
Klik dan op de button 'Upload'


Afbeelding
Dan komt dit venster op, je kunt de foto's er "op slepen" of klikken op de grote paarse knop 8)

Afbeelding
Bij het drukken op de paarse knop krijg je dit browse-venster; en dan kies je dus je foto.

Afbeelding
Hierbij het upload-scherm, met in het venster enige tips: handig!

Afbeelding
Daarna je album-keuze.

Afbeelding
Het pop-up venster voor wat betreft het album.

Afbeelding
Hier stel je je opties is voor Copyright en zichtbaarheid.

En dan klik je rechtsboven 'upload' en hij staat online :clap:

Dan gaat Flickr automatisch weer terug naar je fotostream en zie je de foto die je als laatst hebt geupload linksboven als 1e staan in je galerij.
Deze foto klik je aan.

Afbeelding
Klik dan op de 'share' button

Afbeelding
Dan heb je de share-opties, en hier 'gebeurt' het dus. Omdat je kiest voor 'original' zal Flickr geen resizing toepassen (en daardoor je exif-info verwijderen)

De gekopieerde code plak je in een topic, en ziet er dan als volgt uit (ik heb voor de beeldvorming de [ ] even vervangen door { }:

{url=https://flic.kr/p/q6PP6X}{img}https://farm8.staticflickr.com/7513/15818473629_f1326d7bcc_o.jpg{/img}{/url}{url=https://flic.kr/p/q6PP6X}naamloos (1 van 1){/url} by {url=https://www.flickr.com/people/96573121@N03/}Megapxl Photography{/url}, on Flickr

Het is een hele bult code, maar het plaatje zit 'verstopt' in het vetgemaakte deel; de code die tussen de 'IMG' tags zit.
Het deel ervoor en erna haal ik weg, ik wil namelijk de foto alleen linken en de rest gewoon lekker 'schoon' houden.

Als je meer dan 1 foto wil plaatsen ga je terug naar Flickr, blader je naar je foto en haalt de code weer op; kopiëren in het forum enzovoorts.
De foto waar we het over hebben komt er dan als volgt uit:

Afbeelding
Een leuk plaatje van een model in spé, inclusief exif-info :D

Ik hoop dat deze handleiding een beetje te volgens is, mochten er vragen/opmerkingen/verbeterpunten zijn dan hoor ik dat graag!
Danny

--
Aanvullende informatie:
Ik heb dit op een Windows-systeem gedaan (8.1) en ik werk binnen de browser Chrome.
Browsertechnisch zal er geen verschil zijn in de benadering, ik gebruik zelf geen tablet dus kan niet goed zien hoe het daarop zal gaan.
Laatst gewijzigd door DannySan op vr dec 12 2014 9:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Procedure voor het plaatsen van foto's vanuit Flickr

Berichtdoor justme » vr dec 12 2014 4:25 pm

Er zit binnen Lightroom toch een mogelijkheid om DIRECT naar Flickr te exporteren?
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Procedure voor het plaatsen van foto's vanuit Flickr

Berichtdoor DannySan » vr dec 12 2014 4:28 pm

Dat klopt Wiebe, maar niet iedereen gebruikt publicatie-services.
Ik wel, maar heb deze geschreven vanuit het oogpunt dat men nog moet 'leren' hoe het op de juiste manier te doen.
Gevorderde gebruikers van Lightroom kunnen dat dan daar toepassen.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Procedure voor het plaatsen van foto's vanuit Flickr

Berichtdoor MarcvP » vr dec 12 2014 4:41 pm

Hele goede uitleg. Mijn complimenten hiervoor.
Gebruikersavatar
MarcvP

Clublid
Berichten: 55


Locatie: Zeist
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Procedure voor het plaatsen van foto's vanuit Flickr

Berichtdoor cezi » vr dec 12 2014 5:08 pm

mooi duidelijk verhaal
waarom gebruik je 240 pixels als toch alles op het scherm blijft?
“Photographs are a way of imprisoning reality...One can't possess reality, one can possess images--one can't possess the present but one can possess the past.”
― Susan Sontag, On Photography
Gebruikersavatar
cezi

Forumlid
Berichten: 211


Locatie: emst
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Procedure voor het plaatsen van foto's vanuit Flickr

Berichtdoor EdEagle » vr dec 12 2014 5:14 pm

Heldere en complete uitleg!
Groet,
Eddy

D500 met Nikkorglas en Lensbaby.
Zie Flickr of mijn eigen website voor een selectie van mijn foto's ...
Gebruikersavatar
EdEagle

Forumlid
Berichten: 228


Locatie: Omgeving Arnhem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Procedure voor het plaatsen van foto's vanuit Flickr

Berichtdoor cezi » vr dec 12 2014 5:17 pm

nog 1 vraagje: je gebruikt mogrify voor een aantal zaken die lightroom al al doet/kan doen (formaat, watermerk, verscherpen); klopt het dat er dan alleen maar overblijft dat je kaders om je foto's kan zetten of zijn er toch nog meer voordelen van deze plugin?
“Photographs are a way of imprisoning reality...One can't possess reality, one can possess images--one can't possess the present but one can possess the past.”
― Susan Sontag, On Photography
Gebruikersavatar
cezi

Forumlid
Berichten: 211


Locatie: emst
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Procedure voor het plaatsen van foto's vanuit Flickr

Berichtdoor DannySan » vr dec 12 2014 8:05 pm

Dank voor jullie reacties!

@cezi: ik laat de 240px/inch gewoon staan omdat het geen nu heeft om het te veranderen eigenlijk.
En ik gebruik Mogrify omdat deze qua borders/watermerk veel meer mogelijkheden heeft; daar kun je borders om borders plaatsen en het watermerk daar weer 'tussen'.
En daarbij ook zorgen dat dit dan weer binnen het maximale formaat van het forum komt.

Zo zet ik normaal foto's neer namelijk:

Afbeelding
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Procedure voor het plaatsen van foto's vanuit Flickr

Berichtdoor Gerard1950 » vr dec 12 2014 8:50 pm

Danny!

Mijn complimenten voor de supersnelle beantwoording van mijn vraag.
Al lezend kom ik al een heel eind. Je hebt het duidelijk verwoord.
Heel goed.

Een vraag:

Je schrijft:
Het is een hele bult code, maar het plaatje zit 'verstopt' in het vetgemaakte deel; de code die tussen de 'IMG' tags zit.
Het deel ervoor en erna haal ik weg, ik wil namelijk de foto alleen linken en de rest gewoon lekker 'schoon' houden.

Wat is exact het deel wat je weghaalt?
Nikon of Lumix, Lumix of Nikon, Nikon of Lumix, Lumix of Nikon, Nikon of Lumix, Lumix of Nikon; ik kan maar niet kiezen.
Gerard1950

Forumlid
Berichten: 153


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Procedure voor het plaatsen van foto's vanuit Flickr

Berichtdoor MarcoEos70D » vr dec 12 2014 9:06 pm

Gerard1950 schreef:Wat is exact het deel wat je weghaalt?

Simpel: alles wat in het voorbeeld niet vetgedrukt is, dus alles voor en na de IMG-tags. Oftewel: alles wat ik hieronder rood gemaakt heb.

{url=https://flic.kr/p/q6PP6X}{img}https://farm8.staticflickr.com/7513/15818473629_f1326d7bcc_o.jpg{/img}{/url}{url=https://flic.kr/p/q6PP6X}naamloos (1 van 1){/url} by {url=https://www.flickr.com/people/96573121@N03/}Megapxl Photography{/url},
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Procedure voor het plaatsen van foto's vanuit Flickr

Berichtdoor DannySan » vr dec 12 2014 9:12 pm

Zoals Marco het zegt 8-)
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Procedure voor het plaatsen van foto's vanuit Flickr

Berichtdoor Gerard1950 » vr dec 12 2014 9:28 pm

OK duidelijk.

Zit een verhaal te typen dat het niet lukt, lukt het ineens wel.

Mooi mannen!

Groetjes, Gerard
Nikon of Lumix, Lumix of Nikon, Nikon of Lumix, Lumix of Nikon, Nikon of Lumix, Lumix of Nikon; ik kan maar niet kiezen.
Gerard1950

Forumlid
Berichten: 153


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Procedure voor het plaatsen van foto's vanuit Flickr

Berichtdoor DannySan » vr dec 12 2014 9:40 pm

Goed om te horen Gerard 1950!
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Procedure voor het plaatsen van foto's vanuit Flickr

Berichtdoor John Hoenen » vr dec 12 2014 9:47 pm

Complimenten Danny!
Gebruikersavatar
John Hoenen

Forumlid
Berichten: 4510


Locatie: Heerlen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Procedure voor het plaatsen van foto's vanuit Flickr

Berichtdoor cezi » do dec 18 2014 6:00 pm

DannySan schreef:@cezi: ik laat de 240px/inch gewoon staan omdat het geen nu heeft om het te veranderen eigenlijk.
En ik gebruik Mogrify omdat deze qua borders/watermerk veel meer mogelijkheden heeft; daar kun je borders om borders plaatsen en het watermerk daar weer 'tussen'.
En daarbij ook zorgen dat dit dan weer binnen het maximale formaat van het forum komt.


dannysan,
ben inmiddels aardig op dreef met mogrify maar ik loop tegen iets (in mijn ogen) vreemds aan;
je kunt meerdere outer borders maken, dat is leuk, maar ik had verwacht dat je bij de export niet gewenste outer borders kon 'uitzetten'
op die manier gebruik je dan de ene keer een rode outer border en een andere keer een zwarte;
maar zo lijkt het niet te werken! elke outer border die je in het rijtje zet wordt toegevoegd aan de bestaande outer borders waarbij ze allemaal worden uitgevoerd tijdens export,
je kunt er dus niet eentje (of meer) uitzetten of 1 van de outer border kiezen; dat betekent dus, als je wilt wisselen met verschillende outer borders, je er eentje definieert en die bij een andere gewenste kleur domweg overschrijft,
wat ik een beetje jammer vind want dan moet je maar onthouden welke kleur ook al weer je alternatieve outer border kleur was;

is dit ook jouw ervaring?
“Photographs are a way of imprisoning reality...One can't possess reality, one can possess images--one can't possess the present but one can possess the past.”
― Susan Sontag, On Photography
Gebruikersavatar
cezi

Forumlid
Berichten: 211


Locatie: emst
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Het Forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten