Nikon 1 J1 occassion

Discussies over fotografie met 1 serie.

Onderwerp:

Nikon 1 J1 occassion

Berichtdoor signxpress » vr dec 12 2014 10:06 pm

Ik heb een gebruiken Nikon 1 J1 camera gezien en deze zag er super goed uit, met een beetje geluk kan ik hem denk ik voor €150,- kopen.
Zelf heb ik nu een half jaartje een D5300 met een 18-140 kit lens en 3 weken terug heb ik een macro 150 lens van Sigma gekocht.
Allemaal leuk en aardig, maar mijn vrouw kan er niet zo goed mee overweg en het is allemaal te zwaar, zeker de 150 Sigma lens.
Ik mag voor de kerst geen cadeau voor haar kopen, maar dat doe ik lekker toch en ik had een Nikon 1 in me gedachten, maar als ik deze nieuw koopt dan krijg ik genadeloos op mijn donder :lol:
Dus mijn oog is op deze camera gevallen en is van 2011 of 2012, dit weet ik niet zeker.
Is de Nikon 1 J1 een goede camera en ondanks dat deze een paar jaar oud is, kan deze camera nog met deze tijd mee?
Of is het niet verstandig om deze te kopen, het is een camera welke van de eerst generatie is volgens mij, zit deze camera niet vol met kinderziektes?
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 1 J1 occassion

Berichtdoor Ronald Jan » vr dec 12 2014 10:22 pm

Ik heb de Nikon 1v2 gehad en heb deze verkocht omdat ik heel veel last had van ruis en volgens mij hebben ze de zelfde sensor grote en de bediening vond ik erg omslachtig .
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon 1 J1 occassion

Berichtdoor signxpress » vr dec 12 2014 11:16 pm

Over de bediening heb ik ook het een en het ander gelezen dat het lastig was, ook heb ik gelezen dat het wel mee valt, ik heb de camera alleen gezien op foto's, met de bediening heb ik nog niet gespeeld helaas.
Wat betreft de sensor, als ik het goed hebt begrepen heeft een Nikon 1 een 1 inch sensor, de ruis, komt dit door de 1 inch sensor algemeen of is het dat de sensor bij de eerste series slechter was?
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 1 J1 occassion

Berichtdoor Redblockman » vr dec 12 2014 11:23 pm

Het hangt van persoon tot persoon af wat voor hoeveelheid ruis mensen acceptabel vinden, ik denk dat TS beste even goed voorbeeld foto's kan zoeken en evt degelijke reviews kan lezen of het voor hem acceptabel is...
Tsja bediening.... Weer zoiets wat imho van persoon tot persoon kan verschillen. Ik kan me voorstellen dat de 1 serie camera's omslachtig werken als je dezelfde eissen stelt als aan een dslr, als je daarentegen een goede point en shoot wil met extra mogelijkheden dan zou het misschien een optie kunnen zijn.
Ik zou zeggen TS ga eens ergens een dergelijke camera vasthouden en kijken of het voor jou werkt, en zoek wat voorbeeld platen of je kan leven met de prestaties.


Wat bedoel je met met deze tijd meekunnen TS? De camera kan foto's maken ja, de prestaties zullen naar het formaat zijn vermoed ik. Tsja wil je de beste 1 serie dan zal je de nieuwste moeten halen.
Al eens een micro four thirds toestel overwogen? Grotere sensor, meer aanbod van body's en lenzen en nogsteeds compact. Tsja het is geen Nikon maarja misschien wel goed, of zelfs beter.....
Redblockman

Forumlid
Berichten: 200


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon 1 J1 occassion

Berichtdoor ArendV » vr dec 12 2014 11:57 pm

Ik vorm hier een kleine minderheid van tevreden Nikon 1 gebruikers.
Zelf heb ik de V1 en die vind ik prima te bedienen (is wel iets anders in de bediening dan de J1), zeker beter op dat punt dan mijn Sony NEX-6.
Hij heeft speciale kwaliteiten maar dan met name bij goed licht op het gebied van autofocus en ook op het gebied van compacte objectieven in het telebereik (b.v. de 30-110mm).
Bij minder licht legt hij het af tegen mFT (Olympus/Panasonic), Sony en Fuji. En zoals hier ook door mij vaker gezegd, het is zeker geen vervanging van een DSLR maar wel een mooie aanvulling.

De vraag is wat voor foto's maakt jouw vrouw meestal en wanneer (of ga je zelf stiekem de J1 het meeste gebruiken :) ).
Op vakantie bij zonnige bestemmingen zal de J1 meer dan voldoen en is dan in autofocus de meeste compacte systeemcamera's voor.
Als ze met de kerst een familiefoto wil maken dan zal hij minder presteren en dan zal een systeemcamera met een grotere sensor meer voor de hand liggen.
En als je echt een beter presterende Nikon 1 wilt kopen zul je naar de meest recente J4 / V3 moeten kijken. De modelllen daarvoor presteren echt niet beter dan de J1, ze bieden alleen iets meer resolutie (megapixels).
Voor zijn nieuwprijs is de Nikon 1 te duur voor wat hij te bieden heeft, in een aanbieding zoals deze tweedehands J1 is hij voor mij nog steeds de moeite waard.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 1 J1 occassion

Berichtdoor Ed Post » za dec 13 2014 11:30 am

Hier nog een tevreden gebruiker van een Nikon 1 V1.
Net als wat Arend al aangeeft, De V1 is een prima camera bij normale lichtomstandigheden, bij weinig licht is er al snel sprake van beeldruis.
Ik vind het een heerlijke compacte camera voor o.a. op vakantie, waarmee je uitstekende foto's kunt maken.
Wil je toch ook goede resultaten bij slecht licht, dan zou ik eens kijken naar Fuji X.
Ik heb ook een Fuji X-E1 en die is echt erg goed bij slechte omstandigheden.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon 1 J1 occassion

Berichtdoor signxpress » za dec 13 2014 12:15 pm

Persoonlijk vindt ik de foto's van mijn iPhone 6 ook al best mooi, maar als het donkerder wordt krijg je inderdaad al snel wat ruis.
Gaan we ergens heen, dan neem ik al snel mijn camera mee, maar soms gaat mijn vrouw wel eens weg met onze dochter en is het wel leuk als zij soms ook een fotootje kan schieten.
Dit zal meestal overdag zijn, dan zal ruis niet het grootste probleem zijn.
Ik denk dat zo'n Nikon 1 al een stuk mooiere foto's maakt als de iPhone 5s van mijn vrouw en hij is compact en licht.
@Arend, stiekem ga ik er ook wel eens mee spelen :wink:

Ik ga vanmiddag even de camera bekijken als de wederpartij het ook uitkomt.

Bedankt voor jullie reacties.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 1 J1 occassion

Berichtdoor signxpress » za dec 13 2014 8:29 pm

Na toch wat wikken en wegen ben ik maar toch niet gegaan voor de tweedehands Nikon 1 J1 en ben ik vandaag maar even naar de winkel gegaan om een nieuwe Nikon 1 S1 te bekijken.
Het leek mij een leuke camera en was €70,- duurder dan de tweedehandse J1.
Ik ben erg benieuw hoe deze camera het gaat doen, in de winkel zag het er leuk uit, maar ik moet even wachten tot dat mijn vrouw gaat slapen om daarna even met de camera te spelen.
Ze moet hem natuurlijk nog niet zien, want anders is het geen kerstcadeau meer.
Het liefste had ik hem roze gehad, dan gaat onze zoon dadelijk er niet constant mee aan de haal, maar deze was niet op voorraad, dus dan maar wit.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 1 J1 occassion

Berichtdoor pveenstra » zo dec 14 2014 6:30 pm

De 1S1 heb ik in het zwart. Als je het menu je eigen maakt kan je alles instellen. Er zit een enorme fps op. En met een adapter kunnen je nikkor objectieven, met behoud van AF er op. De 300mm f/4 levert toch leuke beelden op. Om hem beter te kunnen vasthouden heb ik een grip gekocht. Ik ben zeer tevreden met dit kleine apparaatje!
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 1 J1 occassion

Berichtdoor signxpress » zo dec 14 2014 9:00 pm

Ik heb er gisterenavond een behoorlijke poos mee gespeeld en deze camera overtroefde mijn mijn verwachting.
Zelfs met weinig licht (kerstboom licht zeg maar) zijn de foto's best mooi, wel met iets ruis maar niet storend veel.
In ieder geval een heel stuk minder ruis dan met de iPhone.
Met mijn D5300 heb ik dat dan niet, maar dat is natuurlijk appels met peren vergelijken.
Maar zoals je al schrijft, je moet even het menu eigen maken, maar dat moet geen probleem zijn lijkt mij.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 1 J1 occassion

Berichtdoor Ed Post » ma dec 15 2014 1:20 am

Leuk hoor. Heel veel fotoplezier met de nieuwe aanwinst.
Ook leuk als je de adapter hebt, een goedkope tweedehands AFS 55-200mm VR erbij om mee te spelen.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon 1 J1 occassion

Berichtdoor signxpress » wo dec 17 2014 8:52 pm

@Ed, dat zal vast wel goed komen, deze camera is in ieder geval niet te zwaar voor haar.
Ik weet niet of dat een 55-200 lens wat voor haar iets is, maar iets groters dan nu zeker wel, maar laat ze eerst hier maar eens mee spelen :wink:
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “1 serie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten