D7000 foto's opslaan sleuf 1 & 2

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

D7000 foto's opslaan sleuf 1 & 2

Berichtdoor 2eX_trots » ma dec 15 2014 10:46 pm

Vraagje over de twee sd sleufjes in de D7000.

Ik heb iets wat ik niet begrijp met mijn D7000. Ik heb 2 kaartjes van 8 Gb...(gewist in de camera).

Wanneer ik 1 kaartje in sleuf 1 doe en de kwaliteit op RAW zet dan kan ik 223 opnames maken, wanneer dat zelfde kaartje in sleuf 2 doe kan ik ook 223 opnames maken.
Tot zover logisch....maar wanneer ik het andere (identieke Sandisk) kaartje er bij plaats in sleuf 1 of 2 dan blijft mijn opname aantal op 223 staan. Het maakt daarbij niet uit of ik de camera instel op "overloop" of "backup" (copie).
Ik zou denken dat ik met de optie "overloop" ongeveer 446 opnames zou kunnen maken.

Wat mij ook wel handig leek was om RAW op kaartje 1 en Jpeg op kaartje 2 op te slaan.
Wanneer ik de camera instel op RAW + Jpeg ("fijn" maar dat maakt voor dit voorbeeld even niet uit) dan kan ik in overloop en backup 158 opnames maken, en wanneer ik instel dat de RAW op sleuf 1 en de Jpeg op sleuf 2 wordt opgeslagen kan ik weer 223 opnames maken.



Zie ik nou iets over het hoofd of lijkt er iets mis te zijn met de kaartjes of camera? :crazy:
Still learning.....
2eX_trots

Forumlid
Berichten: 63


Locatie: Nieuwenhoorn
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7000 foto's opslaan sleuf 1 & 2

Berichtdoor DannySan » ma dec 15 2014 11:26 pm

Ik denk dat je het even verkeerd 'ziet'.
Het is zo dat ook op de D7100 (die ik heb) hetzelfde gebeurt. Als je de kaartslots op 'overloop' zet dan kijkt de camera ALTIJD naar slot 1 totdat die vol is.
Dán pas wordt kaart 2 aangesproken en gaat de camera kijken wat hij daar - met je huidige instellingen - kwijt kan.
Het is zelfs zó gek dat als je vanuit slot 1 - als die vol is - doorschiet naar slot 2 en je dan tussentijds in slot 1 weer een nieuw kaartjes stopt; hij dus STOPT met schieten naar slot 2; en 'vrolijk' weer begint in slot 1...
(niet dat dat zo erg is, gewoon bij importeren sorteren op bestandsnaam en je hebt je volgorde weer terug...).

Dus de camera 'weet' niet (bij het plaatsen van 2 identieke kaarten) dat er in slot 2 ook zo'n kaart zit, want die gebruikt hij niet.

Als je de camera dus instelt op "RAW +JPG" op 1 kaartje, dan doet hij dus hetzelfde qua ruimte (vandaar je 158 opnames).
En natuurlijk bij RAW op sleur 1 en JPG op sleuf 2, dan kijkt hij hoeveel RAW-beelden er op die 1e kaart passen; dat er op die 2e kaart veel meer JPG bestanden passen is niet interessant voor de camera; want hij kan zijn RAW beeld niet meer kwijt... vandaar :-)
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3827


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7000 foto's opslaan sleuf 1 & 2

Berichtdoor plincky » di dec 16 2014 12:07 am

Ja kan wel even snel kijken.
Camera uit.
Bovenste kaartje even indrukken totdat deze los komt. Dan komt er op je display (boven) te staan hoeveel hij kwijt kan op kaart 2. Kaartje 1 weer indrukken en klaar. 3 sec werk. Ik doe het wel eens om te kijken of er al wat op staat.
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 foto's opslaan sleuf 1 & 2

Berichtdoor cezi » di dec 16 2014 7:44 am

het blijft een beetje mal
die indicator is, verwacht je, een hulpmiddel waarmee je kunt zien hoeveel foto's je nog te gaan hebt met je camera, zou je denken, maar dat doet hij niet, hij geeft slechts de situatue van 1 sleuf weer; als je altijd 'overloop' gebruikt, zoals ik in mijn 7100, zou het toch veel 'logischer' zijn als de camera de capaciteit van sleuf 2 ook meeneemt in zijn prognose; het kan niet zo zijn dat dit niet is te programmeren, onze nikons doen op dat vlak veel ingenieuzer dingen...
“Photographs are a way of imprisoning reality...One can't possess reality, one can possess images--one can't possess the present but one can possess the past.”
― Susan Sontag, On Photography
Gebruikersavatar
cezi

Forumlid
Berichten: 211


Locatie: emst
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7000 foto's opslaan sleuf 1 & 2

Berichtdoor justme » di dec 16 2014 8:38 am

Ben het er ook wel mee eens (D7000) dat het best handig zou zijn, softwarematig, als dit bij overloop zou wijzigen. Maar wat daar wel weer als nadeel bij zou komen, is dat je niet meer in de gaten hebt dat kaart 1 reeds vol is. Dat merk je dus pas nadat kaart 2 ook vol is :D
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7000 foto's opslaan sleuf 1 & 2

Berichtdoor JvdKooij » di dec 16 2014 8:39 am

Wiebe, je merkt helemaal niet dat kaart 1 vol is, de camera schakelt automatisch over naar de tweede kaart. (of ik heb een instelling gemist)
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 foto's opslaan sleuf 1 & 2

Berichtdoor plincky » di dec 16 2014 8:50 am

Ik denk dat dit iets ingewikkelder ligt. (maar wellicht niet)
Als je namelijk 2 verschillende kaartjes (bv. 8gb en 16gb) in je camera hebt zitten moet hij dat gaan omrekenen. En denk dat de software dan niet leuk vind.
Je computer vind het ook niet leuk als je 2 verschillende hdd in RAID 1 zet. En om dat te wisselen bij instellingen zal helemaal een dingetje zijn denk ik.
Dit zal alleen maar leiden tot softwarefouten en rekenfouten. En dan gaat iedereen lopen zeuren waarom ze die functie eraan hebben gegeven. :mryellow: als weer eens alle foto's corrupt zijn.
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 foto's opslaan sleuf 1 & 2

Berichtdoor justme » di dec 16 2014 9:40 am

in de OP staat immers dat je camera het nog te nemen opnames toont ( 223 ), deze gaat tot en met 1, om vervolgens weer op 223 te komen ( kaart 2 ).

Je zult er wel zelf naar moeten kijken, en overigens dit ook hebben ingesteld op je display ;)

en hoe de camera met twee kaartjes omgaat, is toch louter JBOD?
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7000 foto's opslaan sleuf 1 & 2

Berichtdoor plincky » di dec 16 2014 10:24 am

Denk het wel ja. Maar als hij voor 2 volumes moet gaan berekenen lijkt me dat hij ze moet gaan combineren en dan is het geen JBOD meer toch?
Maar heb geen idee hoe dat verder in elkaar steekt en heb me daar nooit in verdiept. Wellicht kan hel wel heel makkelijk. Maar het klinkt als problemen zoeken.

Ik kijk zelden naar hoeveel foto's ik nog kan maken. De keren dat ik zoveel foto's maak dat ze vol komen zorg ik wel dat ik extra kaartjes in mijn zak heb zitten zodat ik ze binnen 10 sec heb gewisseld. Het is ook al niet echt betrouwbaar.
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 foto's opslaan sleuf 1 & 2

Berichtdoor cezi » di dec 16 2014 10:26 am

wat bedoel je met 'en overigens dit ook hebben ingesteld op je display'?

kan je hem dan zo instellen dat hij wel het logische totaal aantal plaatjes van de 2 sleuven weergeeft?
“Photographs are a way of imprisoning reality...One can't possess reality, one can possess images--one can't possess the present but one can possess the past.”
― Susan Sontag, On Photography
Gebruikersavatar
cezi

Forumlid
Berichten: 211


Locatie: emst
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7000 foto's opslaan sleuf 1 & 2

Berichtdoor cezi » di dec 16 2014 10:28 am

plincky, wat valt er nou te rekenen?
zo'n simpel sommetje kan je bijna uit je hoofd doen!
je gaat toch denken dat er een andere reden is waarom ze dit zo 'uitgevoerd hebben, kan toch geen misser zijn in het logisch ontwerp?
“Photographs are a way of imprisoning reality...One can't possess reality, one can possess images--one can't possess the present but one can possess the past.”
― Susan Sontag, On Photography
Gebruikersavatar
cezi

Forumlid
Berichten: 211


Locatie: emst
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7000 foto's opslaan sleuf 1 & 2

Berichtdoor Cyrus » di dec 16 2014 1:48 pm

De twee kaartsloten werken als JBOD, maar dan niet in spanning mode. In je top-LCD zie je welk kaartje actief is, met het resterende aantal opnamen. Mijn D610 werkt ook zo, exact zoals ik was gewend van mijn D7000.

Het zal te maken hebben met vermijden van allerlei complexe firmware: de firmware hoeft nu alleen te rekenen wat er nog ongeveer op het actieve kaartje past.

Kwestie van slim mee omgaan: gewoon de volledige capaciteit van kaartje 2 er bij tellen, zolang kaartje 1 actief is ;)
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 foto's opslaan sleuf 1 & 2

Berichtdoor plincky » di dec 16 2014 6:55 pm

cezi schreef:plincky, wat valt er nou te rekenen?
zo'n simpel sommetje kan je bijna uit je hoofd doen!


Tja blijkbaar toch wel belangrijk voor sommige.

Sommige dingen zijn voor ons mens makkelijk maar voor computers heel moeilijk. We hebben toch ook 256 MB en 512 MB waarom niet 250 en 500? Dat is toch veel makkelijker? Zo werkt het dus niet.
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 foto's opslaan sleuf 1 & 2

Berichtdoor cezi » di dec 16 2014 8:41 pm

dat is wel uit te leggen hoor, heeft te maken met 0 en 1, en de machten daarvan :lol:
Laatst gewijzigd door Cyrus op wo dec 17 2014 2:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
“Photographs are a way of imprisoning reality...One can't possess reality, one can possess images--one can't possess the present but one can possess the past.”
― Susan Sontag, On Photography
Gebruikersavatar
cezi

Forumlid
Berichten: 211


Locatie: emst
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7000 foto's opslaan sleuf 1 & 2

Berichtdoor Redblockman » wo dec 17 2014 12:28 pm

Hoe wil je dan dat je camera het berekent als het over 2 kaartjes moet? Ik schiet regelmatig 800 opnamen op een 16GB kaartje met de D7000 waar er volgens de camera maar iets van 600 op kunnen. Dat heeft te maken met dat foto's niet altijd de maximale maat zijn. Als je een 2e kaartje mee laat nemen in de berekening moet de camera dan rekenen met het maximale formaat of met het gemiddelde wat je nu schiet?

Ik zie wat je wil, ik zie er het nut van... Dat gezegd hebbende vind ik het systeem voor mij persoonlijk zo goed, zou het niet anders willen denk ik. Ik heb namelijk vaak een 32GB kaart waar ik op bezig ben, daarnaast zit er nog een "reserve" 16GB kaart in. Deze kaart wil ik eigenlijk geen rekening mee houden en blijft lekker in de camera zitten meest van de tijd. Ik heb het namelijk al eens gepresteerd om zonder kaartje de deur uit te lopen(zat nog in m'n cardreader) op deze manier heb ik daar altijd een bescherming tegen.
Redblockman

Forumlid
Berichten: 200


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten