waarom een flitser

Discussies over flitsers

Onderwerp:

waarom een flitser

Berichtdoor Jolandaa_ » di dec 23 2014 11:10 am

Hallo allemaal,

Ik hoop dat ik mijn vraag hier juist stel. Ik maak als hobby graag foto's, maar wil absoluut niet in opdrachten gaan werken.

Echter maak ik zo af en toe op familie feestjes foto's van de avond. Dit is dan voor mij leuk om te doen en de mens en zijn tevreden dat hun avond vast gelegd is. Afgelopen keer merkte ik dat het toch te donker binnen was en mijn interne flitser te fel. Een papieren zakdoekje erop en dat werkte prima. Tot ik merkte dat het naar brand begon te ruiken..

Echter zit ik te twijfelen. Om alleen voor "feestjes" foto's te maken en daarom een flitser aan te schaffen.. waar kan ik een flitser nog meer voor gebruiken?

Ik heb een nikon d3200 (50 mm 1.8 lens, 18-55 + 55-200 70-300 (tamron met macro functie )

Ik werd door de foto zaak aangeraden een Metz Mecablitz 52 AF-1 Nikon , maar zie nu op internet vaak de nikon sb700 tegen.

Ik fotografeer voornamelijk in dierentuinen, paarden, macro en natuur

Alvast bedankt voor de hulp
Nikon d3200 met 18-55mm en 55-200mm + 70-300 tamron macro + 50mm 1.8
ik sta altijd open voor tips en feedback :)
Jolandaa_

Forumlid
Berichten: 17


Locatie: Heesch
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: waarom een flitser

Berichtdoor oud0001 » di dec 23 2014 12:21 pm

Als je enkel voor de huiskamerfeestjes een flitser zoekt ga dan voor een niet al te dure top of the line flitser.
Je heelt het er niet uit. Wat heb je nodig. Een flitser die ITTL kan werken en draaibare kop heeft zodat je tegen een muur en of plafond kunt bouncen. Meer hoeft dat dan niet te zijn. Metz maakt van ouds her uitstekende flitsers. De flitsers van Nikon zijn uiteraard top. Ook kun je kijken naar merk als Youngnuo, die ook voor Nikon flitsers maakt.Als je enkel in de kleine ruimten fotografeert met de flitser houdt em dan lekker compact. Kies dan niet de sterkste. De zwakste heeft al meer dan genoeg power voor een huiskamer. Daarmee druk je ook meteen de kosten. Wil je toch meer gaan flitsen overdag dan is meer power wel prettig. De zon is in de zomer erg krachtig. Als je dan de schaduwen in het gezicht weg wilt flitsen heb je wel wat power nodig. Dank daar eerst over na om tot de juiste keuze te komen. Lees je in. Dan weet je wat er allemaal met flitsers mogelijk is. Vaak veel meer dan je van te voren zou denken.

Lees dit maar. Dan wordt er veel duidelijk. http://www.hansbraakhuis.nl/flitscursus%20beginners.pdf
oud0001



Onderwerp:

Re: waarom een flitser

Berichtdoor Jumpjiving » di dec 23 2014 12:51 pm

Foto,s in de avond, dus bij gering licht?
Dan is je 50mm. handig omdat die lichtsterk is.
Ondersteuning met een flitser is aan te raden.
Maar je herkent vast ook wel de situatie binnen overdag met op de achtergrond een helder raam.
Dan is een flitser echt nodig.
Maar ook een veel gemaakte opmerking...
Flitsen doe je buiten.
Verdiep je daar maar eens in.
Macro? Dan is er veel meer mogelijk met een flitser.

Welke flitser?
De SB700 is het meest aangeraden.
Maar flitsers als de Metz zijn ook geen miskoop.
Jumpjiving

Forumlid
Berichten: 1449


Locatie: Wageningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: waarom een flitser

Berichtdoor Ingmar » di dec 23 2014 1:00 pm

Jolandaa,

Wellicht is het zinvol dat je eens een foto post met wat jij definieert als te fel, voorzien van Exif informatie.
Papieren zakdoekje over de flitser zorgt ervoor dat het licht wel wat beter verspreid wordt, maar daar zijn ook andere methoden voor die wellicht niet leiden tot hitte-ontwikkeling zoals jij deze nu ervaart.

Grtz,
Ingmar
Grtz Ingmar
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi
Gebruikersavatar
Ingmar

Clublid
Berichten: 535


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: waarom een flitser

Berichtdoor becas » di dec 23 2014 1:55 pm

Ik heb sinds kort een Yongnuo yn565 flitser gekocht (met TTL) om mee te experimenteren. Deze zijn qua prijs een heel stuk goedkoper dan de Nikon flitsers en hebben voor de amateur voldoende mogelijkheden (draaibare kop, volledig M instelbaar, TTL, slave functie etc). Mocht je een chinees merk overwegen, importeer deze dan zelf ipv op marktplaats/NL-webshop te kopen, dat scheelt je misschien wel de helft in prijs, duurt alleen wat langer voordat je em binnen hebt (+/- 2 weken).
gr. Bert
Gebruikersavatar
becas

Forumlid
Berichten: 727


Locatie: Limburg
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: waarom een flitser

Berichtdoor Gerard de Zwaan » di dec 23 2014 2:03 pm

Ik heb een keer toen ik nog geen flitser had een draadje geopend over de SB-700(viewtopic.php?f=30&t=50087). Je kunt trouwens ook de pop up flitser minder hard of harder laten flitsen, je moet even op de i drukken en de icoontje met het bliksempje selecteren en dan kun je met de -(zachter flitsen) of +(harder flitsen)instellen.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
Gebruikersavatar
Gerard de Zwaan

Clublid
Berichten: 1462


Locatie: Harderwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: waarom een flitser

Berichtdoor Cookie1397 » di dec 23 2014 3:05 pm

Misschien handig als je weet waar alle knoppen voor dienen. Aan de linkerkant zit het nknopje waarmee je de flitser opklapt maar deze knop heeft nog een functie. Hiermee kan je de lichtopbrengst van de flitser sturen. Dat wil zeggen je kan er mee bereiken dat de flitser meer of minder licht geeft. Kwestie van het knopje indrukken en met het instelwiel naar links of rechts draaien. Je wilt minder licht dus zorgen dat het -/+ in de min komt. Klaar is kees. Even kijken hoeveel minder licht je wilt. Niet vergeten om als je klaar bent het weer op nul te zetten.
Nikon Z en Z glas
Gebruikersavatar
Cookie1397

Clublid
Berichten: 3985


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: waarom een flitser

Berichtdoor JurjenF » di dec 23 2014 4:30 pm

De ingebouwde flitsers van onze D40-D5100 en D7100 doen het eigenlijk perfect (voor 'even erbij') Denk ook dat de instelling waarschijnlijk niet juist is (flitscompensatie?).
Als je voor weinig een leuke opsteekflitser wilt hebben kijk eens naar de (uitlopende) Sigma 610 DG (o.a. bij CameraTools in Apeldoorn) voor rond de 100 euries (vaak er onder).
Ook de Metz 44 AF-1 is een goed ding (maar de automatische zoomkop is discutabel; de 1 zegt wel en de ander zegt niet automatisch zoomen).
Verder moet je flitsen ook een beetje leren. Met een reportageflitser heb je gewoon wat meer mogelijkheden.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: waarom een flitser

Berichtdoor JurjenF » di dec 23 2014 4:40 pm

Nabrandertje : volgens de info van Metz.de zou de zoom automatisch moeten zijn.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: waarom een flitser

Berichtdoor Hans Braakhuis » wo dec 24 2014 7:34 am

Lees dit verhaal over de SB-700:
http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon%20SB- ... litser.pdf
Daar beschrijf ik waarom te flitsen.
Helaas, met je D3200 werkt draadloos flitsen niet. Als je meer licht nodig hebt, en beter wilt flitsen, gebruik alleen "rear" en "bounce - reflectie".
En dat kan heel goed met een Metz.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: waarom een flitser

Berichtdoor Jacob_O » wo dec 24 2014 12:12 pm

Met een D3200 kun je toch ook draadloos flitsen?
E.e.a. natuurlijk afhankelijk van de gebruikte flitser, maar toch.
Geen commander mode en CLS, maar zelfs met mijn oude Panasonic TZ1 kan ik de SB700 laten flitsen.
Natuurlijk moet ik de SB700 wel handmatig instellen (SU4), maar werken doet het wel.


Edit:

Een link (Engelstalig) waar verschillende merken/types flitsers voor de Dxx00 Nikon's besproken worden:

http://flashd3100d3200.blogspot.nl/
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: waarom een flitser

Berichtdoor Jolandaa_ » wo dec 24 2014 2:01 pm

Ik ga de kerstdagen eens mooi al jullie berichten lezen.

Heel erg bedankt alvast voor de informatie.

Hierbij 2 foto's van 't feestje. Deze zijn niet nabewerkt. Heb toestemming van degene die er op staan.

Afbeelding

2e foto is niet scherp, maar mis de warmte die ik voor mijn gevoel met een flitser wel ga krijgen. Mijn schoonneef (ja rare benaming) maakt ook foto's met flitser, echter zit hij in Zuid afrika, dus advies is niet zo gemakkelijk)

Afbeelding
Nikon d3200 met 18-55mm en 55-200mm + 70-300 tamron macro + 50mm 1.8
ik sta altijd open voor tips en feedback :)
Jolandaa_

Forumlid
Berichten: 17


Locatie: Heesch
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: waarom een flitser

Berichtdoor Gerard de Zwaan » wo dec 24 2014 2:42 pm

Jacob_O schreef:Met een D3200 kun je toch ook draadloos flitsen?

Was het maar waar.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
Gebruikersavatar
Gerard de Zwaan

Clublid
Berichten: 1462


Locatie: Harderwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: waarom een flitser

Berichtdoor JvdKooij » wo dec 24 2014 2:46 pm

gewoon een simpel trigger setje kopen.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: waarom een flitser

Berichtdoor Jumpjiving » wo dec 24 2014 3:27 pm

Wil je commentaar op de foto's?
Zet er dan de exif bij (gegevens over de instelling van de camera)
Maar over de scherpte....
Lees eens over de onderwerpen over scherpstellen.
Op de tweede foto is de achtergrond het meest scherp.
Beide foto hebben bewegingsonscherpte.
Waarschijnlijk door een lange sluitertijd.


Hou bij het maken van een foto in de gaten hoe je kadert.
Als mensen zo bewust de hand schudden is het mooier als deze handen er geheel op staan.
Jumpjiving

Forumlid
Berichten: 1449


Locatie: Wageningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten