Reflectie/flare problemen met de D750

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

Reflectie/flare problemen met de D750

Berichtdoor CaptainHook » di dec 23 2014 12:27 pm

Je begint je onderhand af te vragen of Nikon z'n nieuwe bodies wel goed test vóórdat ze in de verkoop gaan... :problem:

Oliespetters, stofdeeltjes, focusproblemen, en nu weer issues met de D750. :(
Ik zag het de laatste weken al diverse malen voorbijkomen op o.a. dpreview, de reflectie problemen van de D750 (in specifieke situaties)

http://nikonrumors.com/2014/12/22/nikon ... more-84882

A month ago I reported about a new Nikon D750 issue that is present when shooting backlit subjects - if the light source is just outside the upper parts of the frame, you get some strange internal reflection/flare issues (see those flickr samples: -1- | -2- | -3- | -4-). This issue has been documented and reported by many websites in the past few weeks:
•Dpreview (see also this and this thread)
•Lenspro
•Cinescopophilia
•Petapixel


Read more on NikonRumors.com: http://nikonrumors.com/2014/12/22/nikon ... z3MiecG2rE


Van allerlei kanten wordt dit probleem geconstateerd. En zoals gewoonlijk zwijgt Nikon zelf in alle talen. :(
Een paar handige Polen hebben wellicht een oplossing bedacht:

A member of the Polish forum nikoniarze.pl found a possible solution (see detailed translation and pictures and also this thread) - you just need to place a small non-reflective plate/tape right in front of the mirror:

There is a guy on Polish Nikon forum (his nick is TOP67) who compared two D750 cameras - one that causes the "flare", second that does not cause it. He deeply examined both cameras to find out why only one caused the "flare", and he has PROBABLY FOUND THE REASON!
It's construction issue - in the "good" body AF sensor is mounted a little bit further (deeper) compared to "bad" body where the AF sensor is mounted nearer the lens mount.

bron: http://www.dpreview.com/forums/post/54963559

Afbeelding

Red arrow - you can see the light reflecting off the AF sensors
Green arrow - curtain that does not (fully) hide the reflection when AF sensor is mounted too shallow
The blue arrow - shutter's frame forming a shadow on reflection (flare)

Read more on NikonRumors.com: http://nikonrumors.com/2014/12/22/nikon ... z3MiexMJb7
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Reflectie/flare problemen met de D750

Berichtdoor JerryBig » di dec 23 2014 3:06 pm

Het lijkt erop dat de montage van de AF sensors module de oorzaak is. Bij sommige modellen zit deze een fractie te hoog, zie http://petapixel.com/2014/12/22/nikon-d750-owners-reporting-dark-band-problem-shows-lens-flares/ de laatste foto (links een juiste en rechts een foute montage) en de korte video erboven (Bad/OK).

Ik las ergens dat het probleem niet de donkere band aan de bovenzijde is, maar juist de reflecties eronder. Dit zijn interne reflecties (die dus vrijwel altijd optreden) en geen lens flare. Dus eigenlijk is de donkere band oke, maar de rest niet.

Ik hoop dat dit eenvoudig te verhelpen is (mocht je hier last van hebben), want ik ben voornemens een D750 te gaan kopen binnenkort, alhoewel ik denk dat ik het weinig tegen ga komen.
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk
Gebruikersavatar
JerryBig

Clublid
Berichten: 542


Locatie: Nieuw-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Reflectie/flare problemen met de D750

Berichtdoor bcvthul » di dec 23 2014 4:42 pm

Ik zie al een d760 aan de horizon...
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Reflectie/flare problemen met de D750

Berichtdoor dissel » wo dec 24 2014 4:44 pm

Zijn er leden die de D750 al in gebruik hebben en dit probleem ook hebben geconstateerd? zou toch een serieus probleem zijn!
als ik dePoolse boodschap mag geloven verschilt het per body, ik ben heel benieuwd welke serie het betreft gezien ik op het punt sta (...stond) een D750 aan te schaffen
een kennis van mij in de v.s. heeft nl. geen enkel probleem met zijn D750 die hij toch al een tijdje in gebruik heeft met verschillende objectieven

ik heb net in de winkel een testje gedaan op felle lampen gericht(front/backlit) in de foto en video stand met de kitlens en een 50mm 1.4 met verschillend diafragma waarden, maar in geen geval dit verschijnsel tegengekomen
uiteraard wel lensflare maar niet de dark banding, ghosting etc etc. zou mooi zijn als de modellen die het probleem wel zouden hebben uit de handel worden genomen door Nikon
overigens het Nikon service punt die ik gebeld heb heeft hier nog geen meldingen van
dissel

Forumlid
Berichten: 8


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Reflectie/flare problemen met de D750

Berichtdoor Ericb » wo dec 24 2014 5:11 pm

Nog geen probleem geconstateerd. Ik moet er wel bij zeggen dat ik ook niet actief naar problemen ga lopen zoeken :)
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Reflectie/flare problemen met de D750

Berichtdoor dissel » wo dec 24 2014 8:44 pm

Mooi dat je het probleem niet hebt! ik zoek er ook zeker niet naar, de filmpjes suggereren dat het niet met alle modellen het geval is maar lijkt me toch een waarschuwing zolang nog niet bekend is welke serie het betreft en ik zou voor aanschaf de body checken op dit eventuele mankement want het is vrij makkelijk te testen zoals je op enkele filmpjes kunt zien.
dissel

Forumlid
Berichten: 8


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Reflectie/flare problemen met de D750

Berichtdoor RVK » do dec 25 2014 9:40 am

Ik heb een D750 en inderdaad ik kan het probleem eenvoudig oproepen. Tegen een lamp of een andere felle lichtbron in kijken op life view en dan onder een bepaalde hoek, met de lichtbron tegen de bovenkant van het beeld, zie je de donkere band verschijnen .

Je ziet dan de coma en lensflair begrenst door deze band en niet door het kader van de zoeker. Suggestie van zonnenkap om het te voorkomen werkt niet, band is ook met zonnenkap te zien.


Het was me tot nu toe nog niet opgevallen en ik moet het bewust oproepen.

Als er meer lezers van dit forum zijn die hier last van hebben laat het dan hier weten zodat we een inzicht krijgen hoeveel het voorkomt.

Misschien help dat bij de oplossing van het proleem

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 958


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Reflectie/flare problemen met de D750

Berichtdoor staal571 » do dec 25 2014 10:35 am

Ik lees elke keeerweer berichten van mensen die voor elke "oplosing een probleem weten te vinden"

Gr Peter
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5
Gebruikersavatar
staal571

Forumlid
Berichten: 753


Locatie: Overijssel
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Reflectie/flare problemen met de D750

Berichtdoor Ericb » vr dec 26 2014 10:59 am

Ik zal een kijken of ik het probleem kan oproepen maar dan moet ik blijkbaar heel bewust op zoek. In de praktijk ben ik het in ieder geval nog niet tegengekomen. Heb inmiddels alle foto's die ik tot nu toe met de D750 gemaakt heb gecontroleerd.
Overigens is op het internet te zien dat ook andere camera's in meer of mindere mate "last" van het verschijnsel hebben.
Ik ben meestal heel kritisch, zeker als het om mijn Nikon spullen gaat maar vooralsnog doet het mij denken aan de oude wijsheid, dokter als ik hier druk doet het pijn, antwoord van de dokter, dan moet u daar niet drukken :D
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Reflectie/flare problemen met de D750

Berichtdoor dissel » vr dec 26 2014 11:03 am

Lijkt me zinvol dat degene die het reflectie probleem in de Nikon D750 geconstateerd hebben het I.i.g. Melden bij het Nikon service punt. Wordt het misschien bij Nikon erkend dat dit een constructie fout is bij sommige modellen net als bij de D600 het geval was.
dissel

Forumlid
Berichten: 8


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Reflectie/flare problemen met de D750

Berichtdoor Léon Obers » vr dec 26 2014 12:50 pm

Het verschijnsel filmen en het demo-filmpje naar Nikon sturen.

Ik heb dan geen D750 (wel in het achterhoofd om er mogelijk een aan te schaffen), maar dit is een onaanvaardbaar probleem. De Flare die voorkomt, is namelijk niet direct het probleem van de lens, maar van het gebrek aan licht afscherming of een te hoog glanzend oppervlak van de AF-module.

Het laatst filmpje van de eerder geposte link is erg illustratief. Men legt met een pincet een zwart plaatje over de AF-module heen, en het probleem van reflectie / band via de bodem in het spiegelhuis (waard AF-module zit) is verholpen:
https://www.youtube.com/watch?v=LAxV70mEqBU
Let dan specifiek op het resultaat van de opnamen met stoel die gemaakt worden. (Niet zozeer de heldere spot tussen de opnamen door).
De oorzaak van het probleem lijkt me overigens niet het millimeter hoger of lager zitten van de AF-module, maar het enigszins bolvormig glaswerk net achter drie rechthoekige openingen van de AF-module.
https://www.youtube.com/watch?v=HmIFdsSrBx0
Laatst gewijzigd door Cyrus op vr dec 26 2014 10:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Reflectie/flare problemen met de D750

Berichtdoor Skippy » za dec 27 2014 2:39 pm

In deze link nuttige info over het reflectie "probleem" van de D750 https://photographylife.com/nikon-d750-flare-shading-issue
Moraal van het verhaal, gewoon lekker gaan fotograferen.
Skippy

Moderator
Berichten: 11680


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Reflectie/flare problemen met de D750

Berichtdoor Léon Obers » za dec 27 2014 3:07 pm

Vind ik toch een te lichte gedachtegang.
Bijv. ook problemen als "hotspots" als resultaat van de combinatie van objectieven waarbij licht reflecteert tussen het achterste lensdeel en het oppervlak van de glanzende sensor / anti aliasing filter. Waarbij men heeft gezocht naar betere coatings en nano-coating om het probleem te onderdrukken, horen eventuele problemen met andere onderdelen zoals in dit geval met de AF-module met net zoveel aandacht en zorg opgelost te worden. Anders ben je (voor mij althans) niet geloofwaardig als serieuze camerafabrikant.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Reflectie/flare problemen met de D750

Berichtdoor Wilci » za dec 27 2014 3:34 pm

Je kan het ook allemaal te zwaar maken. Ik heb niet zo'n ding maar als ik het allemaal zo lees zou ik dit gezochte (en door sommigen zeer opgeblazen en overserieus genomen) "issue" zo naast me neer leggen. Er is altijd wel wat te vinden wat niet perfect is aan zo'n ding. Voor de rest zou ik zeggen: Ga er lekker foto's mee maken in de sneeuw. Morgen kan wel eens een hele mooie dag worden. :thumbup:
Gebruikersavatar
Wilci

Forumlid
Berichten: 410


Locatie: Gemeente Zevenaar
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Reflectie/flare problemen met de D750

Berichtdoor dissel » zo dec 28 2014 3:21 pm

Voor een camera in dit segment mag je verwachten dat dit soort problemen niet voorkomen anderzijds verholpen worden, punt.
Gisteren een gekocht in Duitsland,
Uitgebreid getest uiteraard ook op het beruchte reflectie probleem wat in dit model gelukkig niet aanwezig is anders had ik het niet gekocht.
In de avond binnen en buiten (koud)shots gemaakt met een 50mm1.4, blij verrast met de resultaten, Wow!
Even kort door de bocht, ik vind dit een dijk van een camera!
dissel

Forumlid
Berichten: 8


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten