Welke statief d5100 landschapsfotografie
Hallo,
Ik ben voor mijn d5100 op zoek naar een statief. Het zal gebruikt worden voor landschapsfotografie.
Mijn budget heb ik gesteld op max 100,-
Tweedehands is een optie als het in het zuiden van het land is!
Belangrijk vind ik dat hij hoog genoeg kan komen, +/- 170cm.
Ik zal ergens wat toe moeten geven met mijn budget denk ik, gewicht / materiaal / stabiliteit?
Waar moet ik verder nog naar kijken?
Hebben jullie voorstellen voor goede statieven in mijn budget? Tweedehands mag dus ook!
Ik ben voor mijn d5100 op zoek naar een statief. Het zal gebruikt worden voor landschapsfotografie.
Mijn budget heb ik gesteld op max 100,-
Tweedehands is een optie als het in het zuiden van het land is!
Belangrijk vind ik dat hij hoog genoeg kan komen, +/- 170cm.
Ik zal ergens wat toe moeten geven met mijn budget denk ik, gewicht / materiaal / stabiliteit?
Waar moet ik verder nog naar kijken?
Hebben jullie voorstellen voor goede statieven in mijn budget? Tweedehands mag dus ook!
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Welke statief d5100 landschapsfotografie
Beste R,
Zoals je elders op dit forum kan lezen:
Stevig, hoog en laag geprijsd gaan niet samen.
Google eens op Nikon Hans, daar staat een leerzame PDF over statieven.
Mijn voorkeur gaat uit naar Manfrotto, anderen geloven in Gitzo (met een ander prijskaartje).
Als je een goede tweedehands tegenkomt: doen, vooral als het een A-merk betreft, dat is veelal zo nodig te herstellen.
Groeten, Gijs
Zoals je elders op dit forum kan lezen:
Stevig, hoog en laag geprijsd gaan niet samen.
Google eens op Nikon Hans, daar staat een leerzame PDF over statieven.
Mijn voorkeur gaat uit naar Manfrotto, anderen geloven in Gitzo (met een ander prijskaartje).
Als je een goede tweedehands tegenkomt: doen, vooral als het een A-merk betreft, dat is veelal zo nodig te herstellen.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
Niet te vergeten Benro, Redged, Sirui....
Er is een paar zaken belangrijk aan een statief:
Voor het overige: zoek eens dit board door: er zijn al veel draadjes met waardevolle info over dit onderwerp.
Er is een paar zaken belangrijk aan een statief:
- Voldoende stevig, zodat het statief niet omwaait maar ook niet beweegt als je in de wind staat.
- Draai- of clipsluiting: dat is geheel persoonlijk. De ervaring leert wel dat clipsluitingen vaker stuk lijken te gaan dan draaisluitingen.
- Statiefkop of balhoofd: ook dat is persoonlijk, net wat je prettig vind werken.
- Belastbaarheid moet voldoende zijn voor de combinatie die er op gaat. Ga uit van een belastbaarheid van minstens 10kg voor een dSLR, voor voldoende stevigheid..
- Maximale hoogte van het statief: meest ideaal is als de middenkolom max 1/4 tot 1/3 is uitgeschoven, met de zoeker van de camera op ooghoogte. Dan heb je nog enige speling qua afstellen maar toch voldoende stabiliteit.
Voor het overige: zoek eens dit board door: er zijn al veel draadjes met waardevolle info over dit onderwerp.
Bedankt voor de reacties!
Ik heb de PDF doorgekeken en ben al veel meer te weten gekomen.
Ik zie dat ik toch even eerst in een winkel wat moet gaan testen, ik weet namelijk zo niet of ik draai/klipsluiting wil of statiefkop/balhoofd.
Ik las dat deze punten ook weer invloed hadden op de prijs.
Al 10 keer heb ik zien staan dat je er zeker niet op moet bezuinigen omdat het jaren meegaat en daar zit ook zeker wat in
Verder zag ik dat van het merk Manfrotto wat statieven te koop staan voor +/- 150 euro, dus dat is nog zeker het overwegen waard.
Ik heb de PDF doorgekeken en ben al veel meer te weten gekomen.
Ik zie dat ik toch even eerst in een winkel wat moet gaan testen, ik weet namelijk zo niet of ik draai/klipsluiting wil of statiefkop/balhoofd.
Ik las dat deze punten ook weer invloed hadden op de prijs.
Al 10 keer heb ik zien staan dat je er zeker niet op moet bezuinigen omdat het jaren meegaat en daar zit ook zeker wat in

Verder zag ik dat van het merk Manfrotto wat statieven te koop staan voor +/- 150 euro, dus dat is nog zeker het overwegen waard.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Een goed statief is niet goedkoop, evenals een goede kop.
Mijn advies zal zijn om eerst eens goed te kijken wat je wilt en wat er te krijgen is.
Dus gewoon langs de winkel gaan en uitproberen.
Daarna kan je kijken of je uit gaat komen met je budget, of niet.
Anders weet je waar je tweedehands naar kunt kijken.
Indien je momenteel een budget hebt van € 100,00 zou je misschien op een later moment een statief kunnen kopen als je meer budget bij elkaar hebt gespaard.
Een goed statief is namelijk erg belangrijk en ga je ook erg vaak gebruiken.
In ieder geval succes met de zoektocht.
Groeten,
Eelco
Mijn advies zal zijn om eerst eens goed te kijken wat je wilt en wat er te krijgen is.
Dus gewoon langs de winkel gaan en uitproberen.
Daarna kan je kijken of je uit gaat komen met je budget, of niet.
Anders weet je waar je tweedehands naar kunt kijken.
Indien je momenteel een budget hebt van € 100,00 zou je misschien op een later moment een statief kunnen kopen als je meer budget bij elkaar hebt gespaard.
Een goed statief is namelijk erg belangrijk en ga je ook erg vaak gebruiken.
In ieder geval succes met de zoektocht.
Groeten,
Eelco
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
Ik raad je toch aan om even door te sparen. Zelf dacht ik ook wel dat het los zou lopen met stabiliteit bij een statief van 125 euro maar daar ben ik van teruggekomen! Met name bij lange sluitertijden(nachtfotografie of ND filters) en een beetje wind is stabiliteit cruciaal voor scherpe foto's. Uiteindelijk ben ik toch overgestapt naar een Manfrotto en tot op heden heb ik daar absoluut geen spijt van!
Het leven is een groot fotoalbum
Nikon D7100 | Sigma 10-20 F4-5.6 | Sigma 17-50 F2.8 | Nikkor 55-200 F4-5.6
Nikon D7100 | Sigma 10-20 F4-5.6 | Sigma 17-50 F2.8 | Nikkor 55-200 F4-5.6
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
Het merkplaatje is geen garantie voor stabiliteit.
Ik had een Manfrotto en ondanks de belastbaarheid van 12kg zat er toch veel te veel beweging in, met een camera/objectiefcombinatie van nog geen 2 kilo.
Ik heb nu een Benro carbon statief en dat staat pas echt als een huis...
Ofwel: het enige dat telt, is de constructie. Kijk dus niet naar merken maar naar de meest rigide constructie die binnen je budget past.
Ik had een Manfrotto en ondanks de belastbaarheid van 12kg zat er toch veel te veel beweging in, met een camera/objectiefcombinatie van nog geen 2 kilo.
Ik heb nu een Benro carbon statief en dat staat pas echt als een huis...
Ofwel: het enige dat telt, is de constructie. Kijk dus niet naar merken maar naar de meest rigide constructie die binnen je budget past.
Sparen is niet het punt, het gaat mij meer om wat ik er voor over heb.
Voor mijzelf is een statief van 500,- niet reëel als hobbyist.
Iemand een idee of deze het geld waard zijn?
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... ousPage=lr
http://www.cameranu.nl/nl/p157604/manfr ... llhead-rc2
Ik hoor het graag!
Voor mijzelf is een statief van 500,- niet reëel als hobbyist.
Iemand een idee of deze het geld waard zijn?
http://www.cameranu.nl/nl/p157604/manfr ... llhead-rc2
Ik hoor het graag!
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
De aangehaalde statieven op MP is lastig beoordelen, foto's zijn niet geweldig. De eerste lijkt mij een echt video-statief, wat mij betreft geen aanrader. Bij de andere twee zie ik koppen die je waarschijnlijk snel gaat vervangen...
De Manfrotto 294 is een nogal lichte constructie. Draagvermogen 5 kilo dus met een goed balhoofd, SLR en flink objectief staat het al niet echt stabiel meer bij een beetje wind.
Dan zou ik eerder voor zoiets gaan:

Benro Classic Statief A3580T
En dan dit balhoofd er op:

Benro Ballhead N2
Toegegeven: met EUR 300 wel meer dan de Manfrotto 294, maar de Benro-combi is wel beduidend meer rigide. Belastbaarheid 12kg en een mooie stevige constructie. Je doet járen met zo'n statief, de investering is het echt wel waard.
Voordeel van het hier aangehaalde Benro-balhoofd is dat het voor de koppeling met de camera een Arca-Swiss aansluiting heeft, dus universeel en compatible met vele soorten, merken en maten Arca-Swiss compatible platen, beugels etc.
De Manfrotto 294 is een nogal lichte constructie. Draagvermogen 5 kilo dus met een goed balhoofd, SLR en flink objectief staat het al niet echt stabiel meer bij een beetje wind.
Dan zou ik eerder voor zoiets gaan:

Benro Classic Statief A3580T
En dan dit balhoofd er op:

Benro Ballhead N2
Toegegeven: met EUR 300 wel meer dan de Manfrotto 294, maar de Benro-combi is wel beduidend meer rigide. Belastbaarheid 12kg en een mooie stevige constructie. Je doet járen met zo'n statief, de investering is het echt wel waard.
Voordeel van het hier aangehaalde Benro-balhoofd is dat het voor de koppeling met de camera een Arca-Swiss aansluiting heeft, dus universeel en compatible met vele soorten, merken en maten Arca-Swiss compatible platen, beugels etc.
Maar zoiets heb je toch ook wel tweedehands
?
Als het goede kwaliteit is vind ik het niet erg om tweedehands te kopen en dan kan ik met mijn budget misschien toch nog een erg degelijk statief binnenslepen.

Als het goede kwaliteit is vind ik het niet erg om tweedehands te kopen en dan kan ik met mijn budget misschien toch nog een erg degelijk statief binnenslepen.
Laatst gewijzigd door Cyrus op ma dec 22 2014 3:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
Reden: Onnodige quote verwijderd
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
ja, dat is ook wel tweedehands te vinden. Maar je vindt op MP vooral lichte, instabiele statieven. omdat de meesten eerst voor een beperkt bedrag een flimsy statief kopen, er achter komen dat het niet werkt en daarna voor een écht degelijk statief gaan. En dat vervolgens niet te koop zetten.... 
Zoek in het tweedehands-aanbod op statieven met een belastbaarheid van minstens 10 kg en zorg dat je de video-statieven overslaat. Die zijn vaak degelijk, maar voor fotografie vaak veel te zwaar en vaak ook niet geschikt voor buiten (onverhard terrein).

Zoek in het tweedehands-aanbod op statieven met een belastbaarheid van minstens 10 kg en zorg dat je de video-statieven overslaat. Die zijn vaak degelijk, maar voor fotografie vaak veel te zwaar en vaak ook niet geschikt voor buiten (onverhard terrein).
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
Dit is een mooie: Velbon Sherpa Pro Maar voor een paar tientjes meer heb je een nieuwe, vergelijkbare Benro
En in beide gevallen moet er sowieso nog een balhoofd op...

- alexblok
- Forumlid
- Contacteer:
Genoeg goede adviezen zie ik hier, om hier wat meer breedte aan toe te voegen en misschien ook wel een vleugje verwarring (sorry): ik heb ongeveer een jaar geleden een nieuwe Rollei aangeschaft, tot op de dag van vandaag erg over te spreken! Ik gebruik hem onder andere ook voor landschaps fotografie met een D3000 en verschillende lenzen.
Een review die ik hierover heb gemaakt vind je hier: https://drive.google.com/file/d/0B82ZMc ... sp=sharing" onclick="window.open(this.href);return false;
Een review die ik hierover heb gemaakt vind je hier: https://drive.google.com/file/d/0B82ZMc ... sp=sharing" onclick="window.open(this.href);return false;
Nikon D7100
Nikon AF-S 18-105mm F/3.5-5.6G VR ED DX
Tokina AT-X 116 PRO DX II 11-16mm f/2.8
https://www.flickr.com/alexblok
Nikon AF-S 18-105mm F/3.5-5.6G VR ED DX
Tokina AT-X 116 PRO DX II 11-16mm f/2.8
https://www.flickr.com/alexblok
Haha dat maakt het niet eenvoudiger inderdaad 
Heeft er iemand nog een statief te koop voor mijn budget of weet iemand nog een goed b.v. van marktplaats?

Heeft er iemand nog een statief te koop voor mijn budget of weet iemand nog een goed b.v. van marktplaats?
- bjornc
- Forumlid
Ik had voor mijn huidige statief de Bilora 1122.
Best degelijk gebouwd, en voor mijn D60 met 18-200 een prima statief. (wel zwaar @ 3kg)
Toen ik naar een zwaardere camera en objectief combinatie ging, had ik wel wat beters nodig, ondanks dat ik met de Bilora er wel mee gefotografeerd heb.
Hier enkele voorbeelden welke ik met dit statief gemaakt heb: Klik
Oh ja, ik heb hem destijds in Duitsland gekocht voor 75 euro.
Best degelijk gebouwd, en voor mijn D60 met 18-200 een prima statief. (wel zwaar @ 3kg)
Toen ik naar een zwaardere camera en objectief combinatie ging, had ik wel wat beters nodig, ondanks dat ik met de Bilora er wel mee gefotografeerd heb.
Hier enkele voorbeelden welke ik met dit statief gemaakt heb: Klik
Oh ja, ik heb hem destijds in Duitsland gekocht voor 75 euro.