Ik heb de d610 en sony A7 beide in bezit.
De sony A7 is een prachtige camera, betreft bouw en compact. Maar wanneer je van een nikon d600 afkomt is het een stap terug. Hoewel ik wel de electronisch zoeker kan waarderen. Is Auto focus toch een stuk trager onmogelijk dan de AF unit van een slr. Daarnaast is de nikon in afbeelding een stuk scherper en mooier, dan de sony. wel grappig omdat ze praktisch dezelfde beeldsensor hebben. het menu is toch een stuk beknopter betreft instellingen en je moet keuzes maken met functies op de body, door beperkt aantal knopjes.
Nadeel vind ik toch dat er een sluiter inzit. De sensor is blijkbaar nog lichtgevoelig tijdens het uitlezen. Waar de A7 een elektronische shutter heeft bij het eerste gordijn en een mechanische bij het tweede gordijn. De a7r heeft bij beide gordijnen een sluiter nodig. Twee luidruchtige klikken.
Ik vraag me altijd af waarom deze camera? Ik heb hem zelf erbij omdat mensen die geen ervaring hebben met fotograferen deze camera prima als point en shoot camera kunnen gebruiken. En dat doet die prima... En prima te koop als je nog geen camera hebt. Zelf heb ik nikon, met onderstaande apperatuur, en is beperkt compatibel.
Het enige voordeel is dus de gebruikgemak voor geen experts en goede afbeeldings kwaliteit. T.o.m. een Nikon SLR vind met ervaring is het een stap achteruit. Het enige voordeel is veel lichter in gewicht (4x0gram) formaat word toch gelimiteerd door de knots van een objectief. Het aanbod van sony is beperkt, en zeiss is echt duur. Daarbij worden de nikon G lenzen ook steeds lichter in gewicht. Dus formaat en gewicht ervaar ik niet zo. Beide camera's zijn niet goedkoop, en zo behandel ik ze ook.
Wat een gezeur over dat een doos is opengemaakt in de vakwinkel, er zit gewoon garantie op een camera.

Nikon D610 | 50mm 1.4D | 85mm 1.8G | AF-S 24-85 f/3.5-4.5 VR | AF-S 18-35 f/3.5-4.5G ED | SB700 Speedlight.