witbalans settings D7100

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

witbalans settings D7100

Berichtdoor Jahoe » ma dec 29 2014 11:53 pm

Misschien een stomme vraag, maar ik kan het nergens terugvinden.

In het menu kan je de AWB instellen op Auto of Auto2 (waarbij Auto2 dan iets warmer zou moeten zijn).
Maar wat zijn dan de A1 tm A6 en B1 tm B6 settings die je bij zowel de Auto als de andere witbalans settings (behalve de K en PRE) kunt kiezen met het voorste wieltje?

Mocht het in de manual staan, dan voldoet wellicht het pagina nummer, maar ik ben al een tijdje op zoek....
alvast bedankt
D500 / Z6 en een hoop glas
Jahoe

Clublid
Berichten: 347


Locatie: Grave
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: witbalans settings D7100

Berichtdoor hoorn666 » ma dec 29 2014 11:58 pm

Pagina 92
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut
hoorn666

Forumlid
Berichten: 207


Locatie: Hoorn
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: witbalans settings D7100

Berichtdoor DannySan » di dec 30 2014 12:47 am

Dat zijn de custom-witbalans settings die je op kunt slaan en weer op kunt roepen dus.
Bijvoorbeeld bij het licht op een bepaalde locatie, dan hoef je niet opnieuw te meten.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3834


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: witbalans settings D7100

Berichtdoor Frans Heinsbroek » di dec 30 2014 11:24 am

Ik gebruik altijd de auto WB setting en die doet het heel behoorlijk. In Lightroom zet ik alleen de WB vaak 100 tot 150 K warmer maar dat is iets wat ik persoonlijk mooier vind.
Frans Heinsbroek

Clublid
Berichten: 897


Locatie: Schiedam
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: witbalans settings D7100

Berichtdoor Jahoe » di dec 30 2014 12:09 pm

Dank voor de antwoorden. Stom dat ik dat niet zelf heb kunnen vinden.

Ik gebruik meestal ook Auto-WB, maar heb vorige week in een kerk een kinder kerstspel gefotografeerd en had enorme moeite om de WB goed te krijgen. Ook 1 zelfde instelling voor de hele serie was niet voldoende. Afhankelijk van het standpunt en brandpunt heb ik enorm zitten na te bewerken. Lijkt me fijn om het toch voor elkaar te krijgen om bij lastige omstandigheden toch direct de goede WB te pakken te krijgen.

DannySan schreef:Dat zijn de custom-witbalans settings die je op kunt slaan en weer op kunt roepen dus.
Bijvoorbeeld bij het licht op een bepaalde locatie, dan hoef je niet opnieuw te meten.


Jij bedoelt hier de D1-D5 settings van de PRE stand denk ik Danny, ik bedoelde op de A en B aanpassingen die je kunt doen:
Dit zijn de A=Amber en B=Blauw waardes die je dus per WB stand (Zonnig, Bewolkt etc) nog kan finetunen, maar niet opslaan volgens mij
volgens pag92. Elke stap is ca "5 mired" meer of minder op de Amber-Blauw schaal (=kleurtemperatuur).

Weer wat geleerd...
D500 / Z6 en een hoop glas
Jahoe

Clublid
Berichten: 347


Locatie: Grave
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: witbalans settings D7100

Berichtdoor ATOR » di dec 30 2014 12:22 pm

Auto-WB heeft zijn beperkingen, als je bv een foto maakt met overwegend geel gekleurde onderwerpen dan zal de camera het licht als warmer interpreteren dan het is. Wil je het goed doen dan kun je beter met een grijskaart werken. Een klein creditcard formaat grijskaartje is al genoeg.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: witbalans settings D7100

Berichtdoor cezi » di dec 30 2014 1:10 pm

als je in raw schiet hoef je toch niet zo bezorgd te zijn over een goede wb, aangezien die makkelijk is te corrigeren in lr achteraf?
“Photographs are a way of imprisoning reality...One can't possess reality, one can possess images--one can't possess the present but one can possess the past.”
― Susan Sontag, On Photography
Gebruikersavatar
cezi

Forumlid
Berichten: 211


Locatie: emst
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: witbalans settings D7100

Berichtdoor Jahoe » di dec 30 2014 2:27 pm

Klopt Cezi. De trigger voor de vraag was dat ik graag wilde weten wat de instelopties die ik op mijn schermpje zie betekenen. Daarnaast maakt de AWB stand in combinatie met RAW wel lui. In het genoemde voorbeeld had ik denk ik wel baat gehad bij een juiste instelling. Ik heb nogal zitten klooien met de wb in LR om het goed te krijgen


Sent from my iPhone using Tapatalk
D500 / Z6 en een hoop glas
Jahoe

Clublid
Berichten: 347


Locatie: Grave
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: witbalans settings D7100

Berichtdoor Cyrus » di dec 30 2014 2:31 pm

in RAW heb je inderdaad de mogelijkheid om zonder schade achteraf de witbalans alsnog goed te zetten. Maar daar zijn grenzen aan, het te corrigeren bereik is immers gook niet onbeperkt.

Zoals ATOR al aangaf: in een situatie met veel geel licht heeft de witbalans het soms erg moeilijk. Je kunt dan beter - zoals gezegd - een grijskaart gebruiken en de witbalans handmatig instellen. Als je er bij nabewerking het idee hebt er toch nog wat naast te zitten is correctie veel beter te doen.

Zeker binnen is het niet gek om middels een grijskaart de witbalans handmatig in te stellen. Het licht is dan toch constant.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: witbalans settings D7100

Berichtdoor cezi » di dec 30 2014 2:43 pm

moet bekennen dat ik nog nimmer zo'n grijskaartje heb gebruikt! toch eens testen;
fabriceren jullie die zelf (van wit of grijs papier/kaartje) of kopen jullie er eentje omdat dit zuiverder is?
“Photographs are a way of imprisoning reality...One can't possess reality, one can possess images--one can't possess the present but one can possess the past.”
― Susan Sontag, On Photography
Gebruikersavatar
cezi

Forumlid
Berichten: 211


Locatie: emst
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: witbalans settings D7100

Berichtdoor Cyrus » di dec 30 2014 3:08 pm

Ik heb voor pakweg een tientje een 3-in-1 setje gekocht: wit, zwart en 18% grijs. Creditcard-formaat dus zit in de tas ook niet in de weg.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: witbalans settings D7100

Berichtdoor cezi » di dec 30 2014 3:12 pm

ok, bedankt!
“Photographs are a way of imprisoning reality...One can't possess reality, one can possess images--one can't possess the present but one can possess the past.”
― Susan Sontag, On Photography
Gebruikersavatar
cezi

Forumlid
Berichten: 211


Locatie: emst
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: witbalans settings D7100

Berichtdoor Jacob_O » di dec 30 2014 4:18 pm

De goedkoopste set grijskaarten op creditkaartformaat inclusief lanyard die ik laatst kon vinden:

http://www.fotokonijnenberg.nl/micnova-mq-dgc-m-digitale-grijskaart

Jammer van de verzendkosten maar goed, dat is dan even niet anders als je niet in de buurt woont.
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: witbalans settings D7100

Berichtdoor cezi » di dec 30 2014 4:53 pm

verzendkosten kan toch nooit meer dan een postzegel van 1 zijn?
“Photographs are a way of imprisoning reality...One can't possess reality, one can possess images--one can't possess the present but one can possess the past.”
― Susan Sontag, On Photography
Gebruikersavatar
cezi

Forumlid
Berichten: 211


Locatie: emst
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: witbalans settings D7100

Berichtdoor Jahoe » di dec 30 2014 5:09 pm

Gewoon een keer bestellen met een wat grotere aankoop ;). Bij Foto deVakman krijg je ook nog een keer korting ;)
D500 / Z6 en een hoop glas
Jahoe

Clublid
Berichten: 347


Locatie: Grave
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten