Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd

Onderwerp:

Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Roy Kersbergen » za jan 03 2015 2:49 pm

Ik zit met het volgende; ik heb een Nikon D7100, grip, Tamron 17-50 f2.8, Tokina 12-24 f4, Nikon 70-200 VR f2.8 en een Nikon SB700. Een leuke set denk ik maar toch heb ik tijdens dagjes uit met bijv. het gezin moeite om de camera mee te sjouwen. Naar specifiek geplande foto uitjes heb ik geen moeite om de spullen mee te sjouwen. Ik kan wel mijn compactje meenemen maar mis dan ook wel wat instel mogelijkheden. Nu lees ik veel verhalen van mensen die over zijn gegaan op een mirrorless camera en ik zou in eerste instantie graag weten hoe die stap bevallen is? Pak je bijv. de camera nu vaker mee? Tot gisteren bestond mijn wereld alleen maar uit een compact en DSLR en zijn mirrorless camera's compleet nieuw voor me omdat ik me er nooit in heb verdiept.

Daarnaast loop ik nog tegen een hoop andere vragen aan:
- Kan ik RAW fotograferen?
- Haal ik de kwaliteit die ik nu haal met mijn D7100?
- Wat zijn de zoom mogelijkheden? Tot 300mm is toch wel lekker.
- Kan ik met een mirrorless camera ook met portretten goed uit de voeten? (we hebben aankomend jaar bij de fotoclub het thema portretten).
- Past een mirrorless camera bij mij? Ik hou van landschap, avond/nacht, urban, straat en natuur fotografie ,zie www.roykersbergen.nl voor voorbeelden.

Mocht ik een overstap maken dan is budget denk ik niet zo’n probleem, al het geld wat vrij zou komen bij de verkoop van mijn huidige set kan ik investeren in een nieuwe set. Ik lees veel goeds over de Sony A7(evt. mark II in combinatie met een Zeiss 24-70 f4) en Fuji XT-1. Het grote voordeel van de Sony is dat deze Full Frame is en dat zou toch een stap zijn die ik dan wil maken.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen.
Gebruikersavatar
Roy Kersbergen

Forumlid
Berichten: 1680


Locatie: Doesburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Patrick » za jan 03 2015 3:37 pm

Ik heb sinds begin vorig jaar een Fujifilm setje naast mijn Nikon set opgebouwd. Ik loop er tegenwoordig vaker mee rond dan met mijn D700, onder andere omdat het zoveel lichter en compacter is. En door het soort fotografie due tegenwoordig voor doe.

Mijn tip zou het volgende zijn. Houd je huidige set intact of zoveel mogelijk intact. Verkopen kan altijd nog. Koop een Fujifilm X-E1 met 18-55 f2.8-4 en 50-230 objectieven erbij. Dat is een erg gunstige kit en de 18-55 is echt heel goed, de 50-230 veel beter dan je zou verwachte. In feite krijg je de camera bijna gratis erbij. Voor €749,- haal je een camera in huis die de vergelijking met je D7100 wat betreft beeldkwaliteit heel goed aankan. Ik vind de foto's beter dan van mijn D700!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor oud0001 » za jan 03 2015 3:45 pm

Tja Roy een keuze die je kunt maken.
Het belang van een full frame sensor wordt in deze film van Zack Arias pas lekker duidelijk onderuit gehaald.
Dat hoeft dus geen argument te zijn. http://youtu.be/PHYidejT3KY

Ik gebruik ook Nikon, met name macro glaswerk, nog steeds maar ben wel bijna helemaal over.
Ik maak weer meer foto's Heb er meer plezier in omdat de camera me minder in de weg zit.
Je maakt je basisinstellingen 1 keer in je menu en eigenlijk hoef je er dan nog nauwelijks in te frutten.
Ik kom uit de tijd van de filmrolletjes en toen zaten de knoppen ook aan de buitenkant op de body zoals bij de X-T1 nu ook het geval is. Een ander belangrijk punt voor mij is ook het gewicht terwijl je dan toch een full metal body hebt.
De beeld kwaliteit is gewoon pro en het glas ook.

Nu dan je vragen:
1- Kan ik RAW fotograferen?
Zeker kan dat.
2- Haal ik de kwaliteit die ik nu haal met mijn D7100?
Beter, denk ik.
3- Wat zijn de zoom mogelijkheden? Tot 300mm is toch wel lekker.
Tot 400mm zit in de pipeline.http://fujifilm-x.com/xf-lens/en/about/roadmap/
4- Kan ik met een mirrorless camera ook met portretten goed uit de voeten? (we hebben aankomend jaar bij de fotoclub het thema portretten).
Hah, en of dat kan. Check it out: http://youtu.be/7ddwCCreko8 en als je flitst: http://youtu.be/FQsQx0_6ukk
5- Past een mirrorless camera bij mij? Ik hou van landschap, avond/nacht, urban, straat en natuur fotografie ,zie http://www.roykersbergen.nl voor voorbeelden.
Zeker kan dat ook. Het is een normale camera enkel zonder de spiegel. Werkt verder het zelfde alleen makkelijker en lichter en naar mijn smaak mooier.

Hoe je het ook bekijkt het is een persoonlijke keuze.
Ik ben niet neutraal. Ik ben erg enthousiast over mijn Fuji.

Nachtfotografie:
AfbeeldingTwentse Welle by primefoto.nl, on Flickr

Landschap:
AfbeeldingHorses in the meadow by primefoto.nl, on Flickr

Cityscape:
AfbeeldingNCN Deventer 20140601 by primefoto.nl, on Flickr

Urban exploration heb ik nog nooit gedaan, maar ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen.

Foto's geschoten in RAW en nabewerkt in LR.

[Edit]
Als je een X-E1 koopt koop je een prima sensor, maar de EVF is slechter.
De beste EVF zit in de X-T1. Gebruiksgemak is bij de X-T1 ook beter aansluitend op de fotografische wensen van de TS.
Kost idd wel meer. Ik zou een X-E1 en een X-T1 niet 1 op 1 willen vergelijken met elkaar.
Er zit verschil in sensor en body naast de EVF. Bij de X-E1 moet je sommige zaken als ISO instellen via het Q menu terwijl dit bij de X-T1 met een knop op de body gebeurd. De EFV van de X-E1 heeft een vertreging. De EVF van de X-T1 dan weer niet.
Ik kan deze vergelijken omdat ik ze beide heb. Voor straatwerk zijn ze beide uitstekend geschikt.
Als je nu eens bij een evenement kijkt wie er een bij zich heeft mag je misschien even snuffelen.
Laatst gewijzigd door oud0001 op za jan 03 2015 3:55 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
oud0001



Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Patrick » za jan 03 2015 3:53 pm

Ik houd Nikon er zeker bij, met name voor snellere zaken als sport, de AF van een DSLR is toch nog steeds sneller, flitsen, regen en bij bepaalde evenementen (Plaatjespiet!) als ik echt snel moet kunnen werken. Naast natuurlijk het feit dat de vice-voorzitter van een club als dit natuurlijk ook zelf met Nikon moet werken. :thumbup:

Wat betref de kwaliteiten van het Fujifilm hoef je je geen zorgen te maken. Het is niet het goedkoopste systeem als je eenmaal mooie objectieven gaat kopen, maar het is allemaal erg fraai gebouwd (metaal! ) en erg goed.

Foto's gemaakt met de X-E1: http://www.flickriver.com/photos/tags/Fujifilm+x-e1/interesting/
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor josj » za jan 03 2015 4:03 pm

Poeh topic komt als geroepen ook ik ben nog zoekende..
Heb nikon d700 en wat glas/flitser verkocht en neig ook naar fuji ,een xt1 of e2 met de 23mm F1.4 en 56 mm F 1.2
Alleen de autofocus is nog wat me doet twijfelen ,hier rennen twee koters rond van 6 en 9 en eentje opkomst.
Dus accurate autofocus is wel gewenst.hoe ervaren jullie dat ? De cashback actie loopt nog dus het fas virus slaat hardt toe. :D :D
josj

Forumlid
Berichten: 216


Locatie: roermond

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor oud0001 » za jan 03 2015 4:06 pm

Daar ben ik het wel met Patrick eens.
Snelle sporten en flitsen is minder ontwikkeld bij de Fuji dan bij Nikon.
Dan heb je een Nissin nodig voor on camera werk als je gaat bouncen.

Portretwerk, strobist werk e.d. is dan weer prima met triggers.
Ik gebruik de Cactus V6 voor het triggeren. Dan hoef ik niet heen en weer te lopen en kun je gewoon de Nikon flitsers blijven gebruiken en vanaf de trigger op de camera manueel instellen.

De AF is prima. Snelle sporten met veel mm is wat minder maar als je de 18-55 en de CH stand gebruikt knal je er zo 8 per seconde.
De goeie zit er bij. :wink:
oud0001



Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor pveenstra » za jan 03 2015 4:10 pm

Als ik weinig mee wil nemen, dan haal ik de grip van m'n D7000 af. Samen met de Tamron, eventueel zonder zonnekap, voor mij compact genoeg.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Patrick » za jan 03 2015 4:10 pm

Uitstekende keus. Geweldige kwaliteit die beide objectieven. Beide camera's zijn uitstekend. De T1 is niet voor niets zo populair.

De AF wordt steeds beter door firmware updates. Gaat zeker lukken, al zal je wellicht iets meer net-niets hebben als je de grenzen op gaat zoeken door bijvoorbeeld met weinig scherptediepte te werken.

Leuke van de firmware updates is trouwens bij hen dat je gewoon nieuwe functionaliteiten erbij krijgt. Zo kan ik tegenwoordig de camera bedienen via een tablet of smartphone, is er AF+MF, nieuwe filmsimulatie, etc. Bij andere merken heb ik er nog nooit wat BIJ gekregen...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Patrick » za jan 03 2015 4:13 pm

Oh, je kan je camera best behoorlijk uitkleden en er een prime opzetten. Het is geen moeten. Maar zeker voor mijn straatfotografie loop ik veel liever met zo'n sexy X-E2 met een mooi objectiefje rond dan met zo'n flinke DSLR. Je krijgt ook leukere reacties trouwens van mensen, wat niet in punten uit te drukken is. :mryellow:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor josj » za jan 03 2015 4:14 pm

Er is voldoende om te smullen bij fuji ,die 50-140 F2.8 en die nieuwe 16-55 F2.8 ,helaas is de kanjer hier niet gevallen.
josj

Forumlid
Berichten: 216


Locatie: roermond

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor oud0001 » za jan 03 2015 4:18 pm

Pcies, en de X-T1 bezitters kunnen in de volle zon fotograferen met F1.2 want, er is een electrnische sluiter ingebouwd met een sluitertijd van 1/30.000ste. Precies 1 dertigduizendste van een seconde. :shock:
Dus geen geklooi meer met ND filters. :wink:
Daarnaast kun je de camera dan op Stealth instellen of wel helemaal geen geluiden meer.

idd is de manier hoe Fuji omgaat met de commentaren van de gebruikers uitzonderlijk prettig.
Ook vragen via mail worden snel en adequaat beantwoord.

Oh ja, waar Fuji ook nog niet goed scoort is de macro sector maar dat verbetert ook al.
Naast de 60mm macro zijn er nu ook 2 tussenringen verkrijgbaar.
Het groeit en bloeit. :wink:

Daar gebruik ik mijn Nikon macroobjectieven en El Nikkors nog steeds voor en dat zie ik nog niet veranderen. :mryellow: .
oud0001



Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Patrick » za jan 03 2015 4:21 pm

Alles is relatief Jos. De prijzen van vergelijkbare objectieven van ons merk zijn niet lager...

Maar ook hier moeten keuzen gemaakt worden. Ik heb besloten niet boven de ca. 100mm op mirrorless te doen zolang ik mijn DSLR heb. Ik vind de objectieven te groot voor zo'n kleine camera. Je bent namelijk het voordeel van de kleine flensafstand daar al bijna kwijt. Dan loop ik liever met een camera erop die in balans is.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Patrick » za jan 03 2015 4:22 pm

Ik hoop dat die snelle sluitertijden later ook voor mijn X-E2 komen. Zou een hele welkome toevoeging zijn!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor oud0001 » za jan 03 2015 4:32 pm

Ik gebruik die Nikons dan wel op de X-T1.
AfbeeldingMacro setup by primefoto.nl, on Flickr

Bij de X-E1 was dat niet uit de hand te doen door de vertraging in de zoeker.
De El Nikkors en tussenringen passen ook op de adapter. Dat werkt verder uitstekend.
AfbeeldingSchorpioen vlieg by primefoto.nl, on Flickr

Als het een keer tele moet dan de 180mm f2.8 ED Ais met een adapter er op of de Leica 200mm f4.
Dan is het al weer iets lichter. Tja, een luxe probleem. :)
Met de Grip onder de X-T1 heb je de zaak weer mooi in balans. Dan is het minder compact maar nog steeds veel lichter dan een DSLR. Gewicht is voor mij een cruciaal argument.

Misschien komt dat nog Patrick.
Veel aankaarten bij Fuji.
oud0001



Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Marten » za jan 03 2015 4:33 pm

Er is zelfs een apart fujiforum voor opgericht......
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten