Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Roy Kersbergen » zo jan 04 2015 5:04 pm

Patrick schreef:Hoeveel van je geld mag ik uitgeven? Ik wil best een Fujifilm verlanglijstje voor je samenstellen! :angel:

Ik hoop tussen de 2500 en 2800 voor mijn set (dat is alles wat ik heb dus ook toebehoren) te kunnen krijgen en dat geld wil ik weer investeren in een nieuw systeem. Een must is voor mij een camera met standaardzoom en een goede tas, een tele erbij zou leuk zijn maar geen pre, die kan ik later eventueel nog aanschaffen.

ArendV schreef:Laatste tip, zet eerst op een rijtje welke objectieven/brandpuntsafstanden belangrijk zijn voor jou (gooi je foto's eens door ExposurePlot voor meest gebruikte brandpuntsafstand).
Een camera body moet je natuurlijk goed liggen, maar bij een systeemwisseling moet je eigenlijk beginnen met de objectieven die je nu en op termijn in bezit wilt hebben (de Fuji 50-140mm heeft natuurlijk een heel ander bereik dan de 70-200 die je nu hebt - maar als je die weinig op 200mm gebruikt is dit geen probleem). Dan kun je ook een totaalgewicht berekenen wat je uiteindelijk in de tas zult hebben.

Dat had ik reeds gedaan en ik zit veel in het standaardzoom bereik en enkel bij dierentuin uitjes ed. bij zoom.

Skippy schreef:Omdat ik veelal in de A-stand fotografeer vind ik een objectief met een variabel diafragma een praktisch nadeel.
Hetzelfde geldt voor objectieven met een diafragma vanaf f4. Je moet dan noodgedwongen bij minder licht naar hogere iso's.
Ook een overweging is dat de hoeken van het Sony Zeiss 24-70mm f4 objectief bij elk diafragma duidelijk achterblijven t.o.v. het centrum.
Voor mij zijn de hoge kwaliteit, het compacte formaat, lage gewicht en relatief lage prijs van de objectieven beslissend geweest bij mijn keuze voor het MicroFourThirds systeem.

Nou, ga er maar aan staan Roy! Succes met je keuze, we lezen graag wat het geworden is.


Goed hoeft natuurlijk niet duur te zijn. De keuze word lastig maar ik hoef niet morgen al te beslissen. Ik ga eerst kijken en vergelijken en dan beslis ik of ik mijn Nikon set in de verkoop doe.
Gebruikersavatar
Roy Kersbergen

Forumlid
Berichten: 1680


Locatie: Doesburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Patrick » zo jan 04 2015 5:40 pm

Fujifilm:
Camera X-T1+ 18-55 kit €1499
Objectief 10-24 f4 OIS €849
Objectief Fujifilm XF55-200mm F3.5-4.8 R LM OIS €579,=

Totaal iets over de 2900 Euro.

Ervan uitgaande dat je zooms wil, want die heb je nu ook. Ik ben persoonlijk juist ook erg gecharmeerd van de primes binnen het systeem. Deze prijzen zijn als je het nieuw koopt. Als je een en ander tweedehands weet te scoren scheelt dat natuurlijk een flinke hoeveelheid geld.

Een andere mogelijkheid zou zoiets zijn:

Camera X-T1 €1099
Objectief 18 f2 €449
Objectief 35 f1.4 €449
Objectief 56 f1.2 €849

Totaal bijna 2850 Euro. Erg fraai. Maar zoals gezegd: de mooi objectieven van Fujifilm zijn niet zo goedkoop!

Ik gok dat ik het met deze lijstjes eerder Fujifilm verder weg zet dan aanprijs... :mryellow:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor oud0001 » zo jan 04 2015 6:06 pm

In plaats van een dure zoom kun je ook eerst beginnen in je favoriete bereik en dan met een adapter een mooie 150 of 200mm prime scoren. Ik heb daar bij voorbeeld een Leica 200mm F4 R voor gekocht. Die is relatief klein en ook een mooi beeld. :wink:
Als je dat op de APSC sensor van de Fuji plakt heb je eigenlijk het beeld van een 300mm. Die zijn er al vanaf een eurootje of 250 te vinden. Dat kan natuurlijk ook. :wink:
oud0001



Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Roy Kersbergen » zo jan 04 2015 6:31 pm

Ik ga ook als eerste voor de camera, standaardzoom (primes zijn niets voor mij) en een goede tas waar dan ook nog een telezoom bij zou passen. Het liefst zou ik wel iets meer groothoek willen hebben dan de 18-55.
Gebruikersavatar
Roy Kersbergen

Forumlid
Berichten: 1680


Locatie: Doesburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Patrick » zo jan 04 2015 6:40 pm

Dan kan je of de nieuwe 16-55 f2.8 kiezen, waarvan men verwacht dat die erg goed gaat worden, of de 10-24. Die laatste heb ik gekocht als vervanger voor de Nikon 16-35 f4 VR. Ik wilde dat bereik graag in het compacte spul hebben. Een erg fijn objectief!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor josj » zo jan 04 2015 6:51 pm

Mensen hoe zit het eigenlijk met de raw nabewerking van x trans sensor ?
Hoe doen jullie dat,ik heb begrepen dat je met lightroom flink moet schuiven om tot een toelaatbaar resultaat te komen.
Ik persoonlijk zie er erg tegenop om met lightroom te gaan werken...........ben nl capture nx gewend met lagenverscherping en vindt lr maar een rot programma.
josj

Forumlid
Berichten: 216


Locatie: roermond

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Patrick » zo jan 04 2015 7:03 pm

Gaat prima Lightroom. Dat gebruikte ik toch al. Mijn Capture NX tijd lijkt over, hoewel ik niet uitsluit het bij bepaalde foto's nog te gaan gebruiken.

De aanloopproblemen die er waren door de X-Trans sensor zijn wel opgelost onderhand, hoewel het goed zou kunnen dat het nog beter wordt bij de komende updates.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Roy Kersbergen » zo jan 04 2015 7:05 pm

Patrick schreef:Dan kan je of de nieuwe 16-55 f2.8 kiezen, waarvan men verwacht dat die erg goed gaat worden, of de 10-24. Die laatste heb ik gekocht als vervanger voor de Nikon 16-35 f4 VR. Ik wilde dat bereik graag in het compacte spul hebben. Een erg fijn objectief!

Morgen word die prijs bekend geloof ik, als die niet te duur is dan is dat zeker een goede optie en word de Fuji nog iets aantrekkelijker.
Gebruikersavatar
Roy Kersbergen

Forumlid
Berichten: 1680


Locatie: Doesburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Patrick » zo jan 04 2015 7:15 pm

Je verschuift daarmee direct je beste objectief naar het standaardbereik. Wat voor de meeste fotografen een goede keuze is. Welke brandpuntsafstanden gebruik je nu het vaakst?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Roy Kersbergen » zo jan 04 2015 7:22 pm

Ik gebruik nu het meest mijn 17-50 en daarnaast grijp ik mijn 12-24 regelmatig en mijn 70-200 eigenlijk alleen als ik eens naar de dierentuin ga of naar de kinderboerderij.
Gebruikersavatar
Roy Kersbergen

Forumlid
Berichten: 1680


Locatie: Doesburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Skippy » zo jan 04 2015 8:01 pm

Patrick schreef:Gaat prima Lightroom. Dat gebruikte ik toch al. Mijn Capture NX tijd lijkt over, hoewel ik niet uitsluit het bij bepaalde foto's nog te gaan gebruiken.

De aanloopproblemen die er waren door de X-Trans sensor zijn wel opgelost onderhand, hoewel het goed zou kunnen dat het nog beter wordt bij de komende updates.

Ik volg de X-Trans/RAW-converter status vrij goed op internet, de teneur is dat Adobe beter is geworden met de verwerking van X-Trans RAW-bestanden maar dat Iridient en m.n. Photo Ninja aanmerkelijk betere resultaten geven.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Cyrus » zo jan 04 2015 8:14 pm

Klopt, uit eigen ervaring met twee Fuji's (X20 en X100s) kan ik melden dat Lightroom niet het maximale uit de X-Trans sensor haalt. Beslist iets om rekening mee te houden!
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Roy Kersbergen » zo jan 04 2015 8:30 pm

Gaat dat met Sony en Lightroom beter? Zou ook een breekpunt kunnen zijn namelijk.
Gebruikersavatar
Roy Kersbergen

Forumlid
Berichten: 1680


Locatie: Doesburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor oud0001 » zo jan 04 2015 8:33 pm

Niet als je de afdrukken bekijkt.
Dan is het prima en LR wordt er steeds beter in. :wink:
oud0001



Onderwerp:

Re: Mirrorless of gewoon D7100 houden?

Berichtdoor Cyrus » zo jan 04 2015 8:38 pm

@Roy: Ja. de 24MP en 36MP sensoren zijn dezelfde als bij Nikon.

@Tuiihanti: "steeds beter" ja. Maar nog steeds niet optimaal. Andere software haalt nog steeds meer uit de X-Trans sensoren dan LR.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:


Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten