probleemfoto

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

probleemfoto

Berichtdoor cstr1 » do jan 15 2015 10:00 am

Heb een zwaar overbelichte foto die ik indien mogelijk tot graag 'toonbaar' wil maken, wie kan hulp bieden? http://www.mijnalbum.nl/Album=Z6TM86QP
D40 met een Nikon 18-55 AF-S in zwart en zilver, 55-200 AF-S, 50mm f/1.8 D AF en 18-70 AF-S, SB-600, omkeerring, IR Remote Control, 52mm 0.45X Wide-Angle Lens en in de broekzak een Minolta Dimage.
Gebruikersavatar
cstr1

Forumlid
Berichten: 289


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Onderwerp:

Re: probleemfoto

Berichtdoor Ingmar » do jan 15 2015 12:43 pm

Cstr1, is ie raw of jpeg?, in het laatste geval is er slechts wat beperkter aan te doen....ziet er inderdaad wel overbelicht uit.
Grtz,
Ingmar
Grtz Ingmar
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi
Gebruikersavatar
Ingmar

Clublid
Berichten: 535


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: probleemfoto

Berichtdoor Flandria » do jan 15 2015 12:51 pm

Deze is té overbelicht.
Heb je deze foto ook als NEF?
Flandria



Onderwerp:

Re: probleemfoto

Berichtdoor cstr1 » do jan 15 2015 12:53 pm

Nee helaas alleen als JPG beschikbaar.
D40 met een Nikon 18-55 AF-S in zwart en zilver, 55-200 AF-S, 50mm f/1.8 D AF en 18-70 AF-S, SB-600, omkeerring, IR Remote Control, 52mm 0.45X Wide-Angle Lens en in de broekzak een Minolta Dimage.
Gebruikersavatar
cstr1

Forumlid
Berichten: 289


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Onderwerp:

Re: probleemfoto

Berichtdoor Ingmar » do jan 15 2015 1:09 pm

Geert-Jan,
Even vlug bekeken, maar moet me helaas aansluiten bij Flandria…in de overbelichte delen zit geen spatje detail meer…zonde, volgende keer in RAW schieten dan kun je nog een hoop doen in de nabewerking.
Welk belichtingsprogramma heb je gebruikt want ik vindt de flits wel heel erg sterk aanwezig.

Grtz,
Ingmar
Grtz Ingmar
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi
Gebruikersavatar
Ingmar

Clublid
Berichten: 535


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: probleemfoto

Berichtdoor cstr1 » do jan 15 2015 1:19 pm

Nou, dat is nu net het punt. Ik moest in vrij korte tijd veel foto's schieten en hij stond dus op stand 'auto', maar waarschijnlijk net even met mijn vingers aan het wieltje gedraaid waardoor hij ergens tussen P en S stond....... Helaas , maar dank voor jullie meedenken!
D40 met een Nikon 18-55 AF-S in zwart en zilver, 55-200 AF-S, 50mm f/1.8 D AF en 18-70 AF-S, SB-600, omkeerring, IR Remote Control, 52mm 0.45X Wide-Angle Lens en in de broekzak een Minolta Dimage.
Gebruikersavatar
cstr1

Forumlid
Berichten: 289


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Onderwerp:

Re: probleemfoto

Berichtdoor Cookie1397 » do jan 15 2015 1:21 pm

Mij benieuwen, maar ik denk dat niet dat er iemand is die daar nog wat van kan maken. Met name de gezichten zijn echt helemaal uitgebeten. Daar zit helemaal geen informatie meer in.
Nu zie je hier een goed voorbeeld waarom je in raw zou moeten fotograferen.
Nikon Z en Z glas
Gebruikersavatar
Cookie1397

Clublid
Berichten: 3985


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: probleemfoto

Berichtdoor Flandria » do jan 15 2015 1:30 pm

Het nadeel van overbelichting in jpg is dat de informatie niet per se weg is (kijk maar in onderstaande bewerkte jpg als gepost).
Maar door de jpg compressie verlies je nu eenmaal cruciale (kleur) data om het beeld op een natuurlijke wijze te herstellen.

Origineel:
Afbeelding
Bewerkt:
Afbeelding
Flandria



Onderwerp:

Re: probleemfoto

Berichtdoor Jacob_O » do jan 15 2015 2:17 pm

Veel kun je er niet meer mee.
Beter als de laatste aanpassing is nog wel mogelijk m.i..

Afbeelding

Edit:

Dit was "quick & dirty" in Adobe Raw Converter.
Nog meer sleutelen in PS zou nog iets meer op kunnen leveren.
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: probleemfoto

Berichtdoor Feroe » zo jan 18 2015 12:40 pm

Meestal geeft het kleuregrafiekje toch aan als er nog detail in de foto zit, zitten de pieken links in de graffiek is de foto meestal onderbelicht maar zijn de pieken hoog genoeg zit er wel genoeg detail in de foto, zitten de pieken rechts dan is de foto meestal overbelicht, Mooie aan nikon is dan ook dat je de grafiek kunt bekijken op je Camara, tenminste zo heb ik ooit geleerd hoe je de histogram kunt gebruike. Mocht dit niet kloppen word ik hier wel gecorrigeerd.
Je neemt geen foto's, je maakt ze.

Er zijn geen regels voor een goede foto, er zijn gewoon goede foto's.

Een echte foto hoef je niet uit te leggen en kun je niet in woorden vatten.
Gebruikersavatar
Feroe

Forumlid
Berichten: 23


Locatie: Roermond
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten