Sigma 150-600mm sports bevindingen

Discussies over superzoom objectieven zoals de 18-200 mm of 28-300 mm

Onderwerp:

Sigma 150-600mm sports bevindingen

Berichtdoor Jaco1 » do jan 15 2015 9:33 am

Er komen bij mij best wel wat vragen binnen over deze sigma, mijn doel is dus om een nieuw verzamel draadje te beginnen over (eerste) ervaringen/bevindingen met en van deze lens en eventuele praktijkervaringen te delen met andere (toekomstige) gebruikers.

Als je op zoek bent naar een zoomlens om lekker mee rond te lopen dan is de nieuwe Nikkor 80-400mm misschien een betere keus voor je. Een vriend van mij heeft deze en in combinatie met de 1.4 tc levert deze combinatie (gekalibreerd) meer dan goede resultaten voor de meeste hobby natuurfotografen. Ikzelf heb jaren met de oude 80-400 rondgelopen, deze lens wordt veelal afgekraakt, lage focus snelheid, mindere IQ etc maar als je de zwakke punten van je combinatie kent ben je toch in staat om prachtige foto's te produceren met relatief "goedkopere" combinaties. Ik heb er jarenlang erg veel plezier aan gehad.

Het laatste half jaar ben ik aan het rondkijken geweest voor een stevige vervanger van de 80-400mm af-d. De nieuwe sigma trok gelijk mijn aandacht, vanwege de prijs maar ook vanwege de bijzonder goede bouw en beeldkwaliteit van het nieuwe sigma 180mm 2.8 macro objectief die ik vorig najaar heb aangeschaft. Ze timmeren momenteel goed aan de weg bij Sigma met IQ en bouwkwaliteit. Toen diverse reviews nogal positief waren over de prestaties van de 150-600mm heb ik me voorgenomen om de lens te gaan proberen en te kopen als deze beschikbaar is en dat moment was dus daar vorige week.

Deze sigma is een grote zware lens die minimaal een monopod nodig heeft om een beetje comfortabel mee rond te kunnen zeulen over je schouder en fatsoenlijk langere tijd foto's mee te kunnen maken. Langere tijd uit de hand fotograferen kan je dus echt vergeten met de sigma vanwege het gewicht. Mijn struin rondjes duren meestal tussen de 2 en 3 uur en na 2 uur begon de lens echt wel door te wegen.

Eenmaal de lens op de camera geschroefd en er enthousiast gelijk op uit trekken kan op teleurstellende resultaten uitdraaien. Sigma geeft niet voor niets aan dat er een USB-dock bij te verkrijgen is. Mijn advies is dan ook om deze voor 50 euro erbij te kopen. De lens kwam bij mij met een behoorlijke frontfocus wat, zonder kalibratie, resulteert in matige foto's met af en toe een uitschieter naar een hele goede/scherpe foto, dus koop die dock erbij en neem de tijd voor kalibratie, je doet jezelf daar echt een plezier mee en zo haal je ook het maximale uit je Sigma..

De resultaten die je ingeeft via Sigma optimization pro worden via de usb kabel direct in de lens weggeschreven. Heb je meer of minder als waarde 20 nodig dan moet je met een combinatie van AFFT camera en USB-dock aan de slag. Mijn hoogste weggeschreven waarde van correctie is tot nu toe +19.

Ik heb de eerste 2 x 4 kalibratiemogelijkheden op 2 afstanden afgewerkt (tot 6 meter), die ik hier later ook zal posten als de kalibratie compleet is. Wat is volgens jullie een goede manier om lange telelenzen te kalibreren op bijvoorbeeld 15-30 meter of infinity, is daar een aanbevolen manier voor, ik kan er op het internet weinig informatie over vinden? 150mm op 15 meter afstand lijkt me lastig worden met de standaard focus kaarten.

Het is jammer genoeg erg winderig en donker weer de laatste week maar toch heb ik hier en daar een snapshotje kunnen maken. Op Flickr is de grotere resolutie te bekijken, ik moet erbij zeggen dat mijn ervaring met Flickr is dat de viewer de foto's helaas iets softer maakt na uploaden.

500mm - f7.1 - 1/200 - ISO640 stormachtige wind vanuit de auto met rijstzak
Afbeelding
Sigma 150-600mm sports sample

Dit groepje liep ik vorige week tegen het lijf, een lelijke foto met die snelweg op de achtergrond maar als voorbeeld goed te gebruiken. Vanaf monopod 360mm - 1/160 - ISO500 - f7.1
Hier is duidelijk een gevolg van frontfocus te zien, ik stelde scherp op de reebok en de ree die wegkijkt is het scherp.
Afbeelding
Sigma 150-600mm sport sample

500mm - f6.3 - 1/160 - ISO800 stormachtige wind vanuit de auto met rijstzak
Afbeelding
Sigma 150-600mm sports sample

Foto van mijn zoontje zijn ogen op 100%, na kalibratie uit de hand genomen 600mm - f6.3 - 1/60 - ISO400 - SB800 - De stabilizer werkt echt goed.
Afbeelding
Sigma 150-600mm sports sample 100% view.

Foto gisteren gemaakt, nog steeds erg donker en winderig 500mm - f6.3 - 1/200 - ISO640 vanuit de auto met rijstzak.
Afbeelding
Sigma 150-600mm sports sample

Ook gisteren gemaakt 500mm - f6.3 - 1/250 - ISO640 vanuit de auto met rijstzak
Afbeelding
Sigma 150-600mm sports sample


Alleen de foto van de fuut heb ik iets verscherpt, bij de laatste 2 heb ik de highlights een beetje gedimd. Verder zijn het allemaal uitsneden uit de originele foto's van ongeveer de helft van de grote.
Mijn eerste bevindingen zijn dat de AF accuraat en erg snel is. de bokeh is erg zacht en mooi en, zoals eerder aangegeven, de IS werkt erg goed en geruisloos waar ik even aan moest wennen. Waar ik ook erg aan moet wennen is de tegengestelde zoomrichting tov de 80-400 en de zoomring aan het eind, is niet echt handig voor fotograferen vanaf een rijst zak.


to be continued..
Gebruikersavatar
Jaco1

Forumlid
Berichten: 706


Locatie: Herkingen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sigma 150-600mm sports bevindingen

Berichtdoor Gert-Jan » do jan 15 2015 4:29 pm

Bedankt voor het delen van je ervaringen met deze lens. Vind de foto van je zoontje er het beste uitkomen. De rest is te soft of naar mijn gevoel net niet scherp weet niet wat de beste bewoordingen daar voor zijn. Ga lekker door sparen voor de laatste versie van de 2,8/400 mm kost wel wat meer, maar is volgens mij wel beter in totale scherpte. Weet overigens niet wat de laatste versie van de 80-400 met de nieuwste 1,4 tc doet.


Groetjes
Gert-Jan
met vriendelijke groeten

Gert-Jan
Gert-Jan

Forumlid
Berichten: 169


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sigma 150-600mm sports bevindingen

Berichtdoor JurjenF » do jan 15 2015 4:52 pm

Bedankt voor je ervaring idd. Ik vind, zeker gezien het enorme prijsverschil met o.a. het genoemde objectief, dit een zeer goed objectief. Ik heb mijn 120-400 nog niet (laten) kalibreren maar wellicht kan ik nog wat winst boeken. Sigma is gezien prijs/kwaliteit zeker aanbevelenswaardig. Helaas heeft niet iedereen de pecunia liggen om een objectief te kopen voor de prijs van een hele goede gebruikte auto......Ik heb destijds voor de 120-400 gekozen omdat die a) voldoende telebereik heeft voor mijn doel b) zeer betaalbaar was c) goede resultaten geeft en d) net niet te zwaar is om een daggie rond te zeulen. Je gaat vast veel plezier hebben van deze lens!
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sigma 150-600mm sports bevindingen

Berichtdoor JvdKooij » do jan 15 2015 6:35 pm

dank je voor de review, ziet er goed uit. Ben zeer benieuwd hoe de foto's er uit gaan zien als ze goed bewerkt worden. Het lijkt me een erg mooie lens die zijn geld wel waard is. vergelijken met een 400/2.8 prime vind ik een beetje raar eigenlijk.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sigma 150-600mm sports bevindingen

Berichtdoor Frans Heinsbroek » do jan 15 2015 7:21 pm

Ook op DPreview werd aangegeven dat dit objectief van Sigma na focustest en usb dock behandeling beter functioneerde.
Sigma brengt weer een uitstekend zoom objectief. Ik wacht nog even de C versie af, daarna beslis ik wat ik ga doen. Dat er een 150-600 gaat komen staat al wel vast.

Bedankt alvast voor de voorbeelden.


Frans
Frans Heinsbroek

Clublid
Berichten: 897


Locatie: Schiedam
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sigma 150-600mm sports bevindingen

Berichtdoor Jaco1 » do jan 15 2015 8:37 pm

Dat de foto's verre van prachtig zijn is wel duidelijk, iedereen die regelmatig tussen de 400 en 600mm fotografeert weet dat het moeilijk is om met donker winderig weer, hoge iso waardes en lage sluitertijden een mooie scherpe foto te maken. Ik vind het erg positief dat met slechte omstandigheden deze eerste resultaten er best wel mee door kunnen . Dat de foto van de ogen beter is komt omdat het licht beter is en omdat de front focus is gecorrigeerd. Dat je met een 400 2.8 wel mooie scherpe foto's zou hebben gehad laat voor mij geen twijfel, ik persoonlijk vind het die 12k alleen niet waard voor mijn mooie hobby.

Morgen staat er een ochtendje Goeree Overflakkee in de planning, hopelijk is het licht dan wat beter.

Er staat sinds vandaag een nieuwe review van deze lens op ephotozine: http://www.ephotozine.com/article/sigma ... view-26786
Gebruikersavatar
Jaco1

Forumlid
Berichten: 706


Locatie: Herkingen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sigma 150-600mm sports bevindingen

Berichtdoor Gert-Jan » do jan 15 2015 8:41 pm

Jaap.

Misschien is een vergelijking met de 80-400 met 1.4 Tc beter omdat beide zoomlenzen zijn en de 2,8/400 een prime . dus daar in kan ik je wel volgen. Maar verder vind ik de lens niet echt lekker scherp ogen., althans dat is mijn eerste indruk op basis van de getoonde foto's. Een prime is veel al beter , maar ook duurder.



Groetjes
Gert-Jan
met vriendelijke groeten

Gert-Jan
Gert-Jan

Forumlid
Berichten: 169


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sigma 150-600mm sports bevindingen

Berichtdoor Jaco1 » vr jan 16 2015 7:50 pm

Vandaag een lekker rondje gedaan, halverwege hebben we de camera instellingen gelijk gezet, lenzen gewisseld en gericht geschoten op een meeuw.

Nikon D610+Nikkor af-s 80-400mm op 400mm
Afbeelding

Nikon D800+Sigma 150-600mm sports op 400mm
Afbeelding

Beide foto's zijn allebei fors gecropt en de beeldhoek is misschien iets anders omdat ik over zijn schouder de foto heb genomen. Beide foto's enkel bijgesneden en verkleind naar 1200px 4x6.

Deze zeer schuwe zilverplevier heb ik nog langzaam proberen te benaderen, de waas op de voorgrond is een zandduintje.
D610 - 600mm - 1/160 - f7.1 - ISO800 uit de hand genomen
Afbeelding
Zilverplevier
Gebruikersavatar
Jaco1

Forumlid
Berichten: 706


Locatie: Herkingen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sigma 150-600mm sports bevindingen

Berichtdoor Gert-Jan » za jan 17 2015 2:59 pm

Vind de 80-400 toch scherper ogen. mooi ook dat de Tamron er onderstaat geeft een mooi vergelijk.


Groetjes
Gert-Jan
met vriendelijke groeten

Gert-Jan
Gert-Jan

Forumlid
Berichten: 169


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sigma 150-600mm sports bevindingen

Berichtdoor JurjenF » za jan 17 2015 7:36 pm

Vind er echt heel weinig verschil inzitten.Wellicht ietsies meer contrast ten faveure van de Nikon. Beide combi's zijn aan elkaar gewaagd. Weet intussen wel dat het gebruik van de OS een beetje uittesten is : wel/niet bij snelle(re) sluitertijden/statief/éénbeen/rijstzak om scherpere resultaten te krijgen. Het gebruik van een lange tele is niet altijd eenvoudig.....
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sigma 150-600mm sports bevindingen

Berichtdoor yzf1kr » zo jan 18 2015 1:05 am

Ik zie ook eigenlijk geen spectaculair verschil.

Vergeet ook niet dat er 2 verschillende camera's gebruikt worden, en 2 en dat de 2e 2/3 stop onderbelicht wordt.

De Sigma heeft wel een prettigere onscherpte.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Sigma 150-600mm sports bevindingen

Berichtdoor Jaco1 » zo jan 18 2015 2:23 pm

Er is op 100% nagenoeg geen verschil te zien, ook niet na andere foto's vergeleken te hebben, en de onscherpte van de Sigma is inderdaad rustiger. Ik stelde dat de instellingen gelijk stonden afgezien dus van, inderdaad, het verschil in onderbelichting.

De nieuwe 80-400 is een bliksemsnel superlicht lensje waarmee je prachtige foto's kan maken. Ik vind de oude alleen lekkerder in de hand liggen kwa gevoel. Het is net of er voor een paar duizend euro erg goed glas in mocht gaan en de afwerking klaar moest voor 200 euro plastic.

Ondertussen ook met goed licht de Sigma aan de tand gevoeld en ik ben er meer als dik tevreden over.

600mm - f7.1 - ISO200 - 1/640 100%view
Afbeelding
100%pixpeeping
Gebruikersavatar
Jaco1

Forumlid
Berichten: 706


Locatie: Herkingen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sigma 150-600mm sports bevindingen

Berichtdoor Gert-Jan » zo jan 18 2015 6:56 pm

Vind ook bij deze foto de softe tekening niet echt iets waar ik blij van word, Maar dat is strikt persoonlijk.


Groetjes
Gert-Jan
met vriendelijke groeten

Gert-Jan
Gert-Jan

Forumlid
Berichten: 169


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sigma 150-600mm sports bevindingen

Berichtdoor bredewoldski » ma mei 25 2015 4:40 pm

Ik heb hem nu een week of 3 volop in gebruik, het is een toplens, zwaar en goed gebouwd en lekker in balans met D610 met grip.
De AF heb ik nog niet gekalibreerd. Zoek je een 600mm objectief dan is de Sigma echt het overwegen waard!
Groet, Martin

Persoonlijke Website Nog steeds in aanbouw

Facebook
Gebruikersavatar
bredewoldski

Clublid
Berichten: 411


Locatie: Regio Zwolle
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sigma 150-600mm sports bevindingen

Berichtdoor ArjanL » ma mei 25 2015 8:17 pm

Frans Heinsbroek schreef:Ook op DPreview werd aangegeven dat dit objectief van Sigma na focustest en usb dock behandeling beter functioneerde.
Sigma brengt weer een uitstekend zoom objectief. Ik wacht nog even de C versie af, daarna beslis ik wat ik ga doen. Dat er een 150-600 gaat komen staat al wel vast.

Bedankt alvast voor de voorbeelden.


Frans

Een uitstekend objectief?
Dat meen je toch niet. Een objectief voor dat geld moet gewoon 'uit de doos' goed presteren!!
Fabrikanten moeten eens ophouden om de klant op te zadelen met onvoldoende gebruiksklare produkten.
Bij betalen om optimale resultaten te krijgen? Het moet niet veel gekker worden. Ik zou de lens direkt terugbrengen als deze niet goed presteert.
Overigens vind ik dit draadje wel interessant om te lezen daar ik ook interesse voor deze lens heb (had?).
http://www.arjanlaging.nl
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Gebruikersavatar
ArjanL

Forumlid
Berichten: 1526


Locatie: Barendrecht
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Superzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten