Samenstelling PC voor in Camper

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Samenstelling PC voor in Camper

Berichtdoor D. Haaksma » do jan 29 2015 11:25 am

Hoera, ik ben 65. :roll:

Enfin, dat heeft toch ook wel zijn voordelen.
Een daarvan is dat ik nu zonder beperkingen van mijn vrije tijd kan gaan genieten.

Maar goed.
Ik ben al een dikke 20 jaar in het bezit van een Land-Rover Camper die ook gebruikt wordt waar hij voor ontworpen en (ge) verbouwd is.
Compleet zelf-supperted. B.v. 300 amp aan gebruiksaccu's met omvorming naar 220 V.

Dat verbouwen gaat nu fase twee in.
Vakantie houden wordt geen ding meer op zich maar een verandert wat mij betreft in een levensstijl.
Op campings kom ik al jaren niet meer. Wildkamperen is helemaal mijn ding, anders is het financieel ook niet vol te houden.
2015 wordt een soort proefjaar en zal zich beperken tot Schwarzwald - Vogezen - Jura etc.
Daarna ben ik minimaal 3 maanden aaneengesloten weg, 2016 bv IJsland, daarna Schotland, Scandinavië etc.
Waarom eerst dit verhaal, om aan te geven dat b.v. het butsen door het andere als asfaltwegen niet bevorderlijk is voor een normale huis- tuin- en keukencomputer n.m.m.

Met de zoekfunctie op ons forum kwam ik uit bij

Het is het volgende geworden:
- i7-4770 (3.4 GHz)
- Intel MSI h87M-G43
- 16 GB DDR3 1600 (uitbreidbaar tot 64 GB)
- 240 GB SSD


Ik schat dat iemand zijn configuratie wel herkend.
Dan zit ik nog een beetje te kijken met welke videokaart erin moet of zit dat ding al op het moederbord.

Bovenstaande informatie is inmiddels weer een jaar geleden en mogelijk dat de deskundige onder ons daar nu nog iets aan zouden willen toevoegen - aanpassen.
Uiteindelijk heb ik van het bouwen - laten bouwen- van computers net zo veel verstand als een koe van kermis houden.

Het moet een kleine kast worden, laptop en barebone is voor mij geen optie, de kast wordt geheel weg - ( zo schokvrij mogelijk) hoog ingebouwd.
Het door mij uitgetrokken budget zit zo rond de 1000,- euro.
1300,- kan bv ook nog maar dan is het toch wel ver op.

Elke aanbeveling, suggestie of tip wordt met open armen ontvangen.
Het scherm wordt een Dell.
D. Haaksma

Forumlid
Berichten: 1320


Locatie: Boxtel
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Samenstelling PC voor in Camper

Berichtdoor Frank Roelofs » do jan 29 2015 11:56 am

Eerste vraag die bij mij opkomt is: Waarom geen laptop met extra externe (ssd)drives? Laptops zijn gemaakt om vervoert te worden. En als je een kastje maakt waarin deze beetje schokvrij en niet heen en weer slingerend kan worden opgeborgen. Los scherm kan natuurlijk daar weer op aangesloten worden.
Wat leuk Fuji spul (X-T1 14, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.
Gebruikersavatar
Frank Roelofs

Forumlid
Berichten: 1161


Locatie: Oss
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Samenstelling PC voor in Camper

Berichtdoor yzf1kr » do jan 29 2015 1:01 pm

Intel NUC met SDD en eventueel een losse USB3 HD er bij.

Lekker klein, laag verbruik, en toch snel genoeg voor wat basis bewerkingen.
Een i7 is echt niet nodig, op vakantie heb je toch tijd genoeg. ;)
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Samenstelling PC voor in Camper

Berichtdoor D. Haaksma » do jan 29 2015 1:05 pm

Dat klopt Frank.
Maar de laptop die ik in overleg met mijn computerleverancier had uitgezocht was dermate duur, mede door het scherm, dat ik daar maar vanaf heb gezien.
Daarbij heb ik al een laptop maar die heeft niet de gewenste specificaties.
En ik gebruik dat ding niet of nauwelijks buiten mijn (foto)reizen om.
En er komen nog externe SSD backups in.
D. Haaksma

Forumlid
Berichten: 1320


Locatie: Boxtel
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Samenstelling PC voor in Camper

Berichtdoor D. Haaksma » do jan 29 2015 1:09 pm

@yzf1kr,
Zorgt een i7 ook niet voor een snelle verwerking?
Er komen namelijk ook twee microscopen in waar een camera (D700) op staat.
D. Haaksma

Forumlid
Berichten: 1320


Locatie: Boxtel
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Samenstelling PC voor in Camper

Berichtdoor staal571 » do jan 29 2015 1:35 pm

Kijk dan eens naar een Mac Mini die heeft alles wat je zoekt,en lekker klein en stil het is alleen even een weekje wennen als je windows gewend bent.

Gr Peter
Laatst gewijzigd door staal571 op do jan 29 2015 3:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5
Gebruikersavatar
staal571

Forumlid
Berichten: 753


Locatie: Overijssel
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Samenstelling PC voor in Camper

Berichtdoor yzf1kr » do jan 29 2015 1:49 pm

D. Haaksma schreef:@yzf1kr,
Zorgt een i7 ook niet voor een snelle verwerking?
Er komen namelijk ook twee microscopen in waar een camera (D700) op staat.


Ja, maar hoe snel wil je het hebben?
Is het echt nodig om een super snel systeem te hebben?

Natuurlijk zou je een i7 met 64GB geheugen en dual SLI grafische kaart en SSD raid systeem willen hebben, maar 500w verbruik tegen 65 maakt ook nogal een verschil.
En een D700 vraagt met 12MP een stuk minder van een systeem dan een D810 natuurlijk.

http://tweakers.net/pricewatch/354284/i ... 4010u.html

Ik heb dit weekend op een oud AMD systeempje foto's in Lightroom zitten bewerken, de previews duren wat langer, en als je 50 36MP foto's wil exporteren kan je koffie gaan zetten en de krant lezen, maar ik had toch tijd genoeg.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Samenstelling PC voor in Camper

Berichtdoor D. Haaksma » do jan 29 2015 2:33 pm

maar 500w verbruik tegen 65 maakt ook nogal een verschil.

Wouw, ja nogal, ik voel al een stukje bescheidenheid opkomen
Bedankt.
D. Haaksma

Forumlid
Berichten: 1320


Locatie: Boxtel
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Samenstelling PC voor in Camper

Berichtdoor ATOR » do jan 29 2015 3:40 pm

Dat is nogal een overdreven vergelijking yzf1kr. D. Haaksma heeft helemaal geen twee energievretende grafische kaarten nodig en als je erbij optelt dat fotobewerkingen op die i3 CPU zo'n vier keer langer duren dan wordt het een heel ander verhaal.


Mij lijkt me een i7-4770 systeem een goede keuze, je wilt niet een groot gedeelte van je vakantie scheldend achter je computer doorbrengen omdat alles zo langzaam gaat 8)
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Samenstelling PC voor in Camper

Berichtdoor gvdnberg » do jan 29 2015 5:31 pm

Zelfs niet als derest van je leven vakantie is!
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Samenstelling PC voor in Camper

Berichtdoor Léon Obers » do jan 29 2015 6:40 pm

ATOR schreef:Haaksma heeft helemaal geen twee energievretende grafische kaarten nodig

Sterker nog, hij zou met de GPU van de Intel processor voor beeldbewerking doorgaans nog prima uit de voeten kunnen. (Dus zonder extra grafische kaart).
Alleen speciale filters en bewerkingen in Photoshop kunnen baat hebben met de extra power van een aparte GPU. Hoe vaak gebruik je speciale effecten?
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Samenstelling PC voor in Camper

Berichtdoor ben42 » do jan 29 2015 9:48 pm

Een pc kast is ook niet gemaakt om veel te vervoeren.
Trillingen en kleine schokjes zouden als gevolg kunnen hebben dat er iets lostrilt.
Een laptop kun je goed beschermen tegen trillingen en schokken. Bovendien is een laptop meer ontworpen om continu verplaatst te worden. En neemt veel minder ruimte in.

Een pc die ergens vaststaat goed schokbestendig is opgesteld en tegelijkertijd ook nog gebruikt kan worden is best een opgave. De laptop haal je uit een tas/verpakking bij gebruik. De tas verpakking biedt dan een goede bescherming. Uit de bescherming is het gebruik handig en de ventilatie geen probleem, stroomgebruik is minder. Scherm is ook goed beschermd en ruim je samen met de laptop op. Je hebt tijdwinst als je snel even de laptop wilt pakken. Voor een vaste opstelling en als tijd geld kost, dan zou ik voor een Pc gaan, maar mobiel zou ik voor een laptop gaan. Tijdens het laden van foto's zet je de laptop dan even op een plek waar die niet in de weg staat. En dan neem je nog wat foto's en een bakje koffie.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Samenstelling PC voor in Camper

Berichtdoor Léon Obers » do jan 29 2015 11:33 pm

Ik zou in een camper juist een PC nemen en wat "zwaarder" inbouwen. Goed afgesloten en beschermd, zodat die niet in een vloek en een zucht meegenomen kan worden door onverlaten, wat met een laptop aanzienlijk makkelijker en sneller gebeurt.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Samenstelling PC voor in Camper

Berichtdoor D. Haaksma » vr jan 30 2015 8:20 am

Al lezende schat ik toch in dat mijn pc wat bescheidener van inhoud wordt als waar ik van uit ben gegaan.

De PC ( en microscopen)wordt(en) opgehangen in een raamwerk wat op zijn plaats wordt gehouden door een soort mini ( niet te stroeve) schokbrekertjes die korte schokken goed kunnen opvangen. Hij komt te staan in een (indien nodig geforceerd) geventileerde kast. De kast zelf wordt nog bekleed met een laag schuimrubber.
Voor uitval door schokken en klappen ben ik niet zo bang.
Ik rijd geen Paris - Dakar en op de rammelwegen (wasborden) in het midden oosten en Africa kom ik met dat ding ook niet meer.

Mijn huidige zorg is om met een goed functionerende aangepaste PC al mijn fotowerk aan te kunnen.

Over diefstal maak ik mij niet zo druk. Ten eerste zijn daar maatregelen voor genomen ten tweede ziet de Land-Rover er na 30 jaar niet meer uit of hij het bezit is van een vermogend mens. Of te wel hij is niet zo strak meer.
D. Haaksma

Forumlid
Berichten: 1320


Locatie: Boxtel
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Samenstelling PC voor in Camper

Berichtdoor Senorjeff » za jan 31 2015 5:07 am

Ik vraag me eigenlijk af of 240 gb opslag niet wat weinig is als je zo lang op pad gaat. Of komt daar nog een paar TB externe opslag bij?
Het leven is een groot fotoalbum

Nikon D7100 | Sigma 10-20 F4-5.6 | Sigma 17-50 F2.8 | Nikkor 55-200 F4-5.6
Senorjeff

Forumlid
Berichten: 43


Locatie: Rijswijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten