Been zelf ook zeer tevreden over Profotonet en heb met mijn Dell ook wel problemen gehad met de donkere partijen.
Nu gaat deze laptop ook kuren vertonen en om dez reden ga ik nu over op een Apple en zal zeker hetbeeldscherm ook kalibreren.
Heb bij ons op de zaak even staan kijken bij grafi media naarde Apple I Mac 27 en dat is echt bloedmooi helder en zuiver, lijkt me een genot om op te werken.
Groet, Jos
Afdruk donkerder dan verwacht
- I am.....Jos
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Re: Afdruk donkerder dan verwacht
If it's not a Nikon it's just a camera.
- Karel Giesen
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Afdruk donkerder dan verwacht
Dag Jochem,
Het kalibreren van beeldschermen voor fotobewerking is erg belangrijk. De meeste schermen zijn veel te helder ingesteld. Dat is fijn voor tekstverwerking, maar na fotobewerking op zo'n scherm en afdrukken worden de foto's (veel) te donker. Als het beeldscherm goed gekalibreerd is, worden helderheid, contrast en alle kleuren (die het scherm kan weergeven!!) correct weergegeven. Je moet in ieder geval een scherm hebben dat 99-100% van het sRGB kleurbereik kan weergeven. Als je je opnames in RGB maakt, zou je ook een beeldscherm met RGB-kleurruimte kunnen overwegen. Die zijn tegenwoordig gelukkig wat betaalbaarder geworden.
...Is alweer bijna een maand na je laatste melding, maar misschien heb je er nog wat aan.
Groet,
Karel
Het kalibreren van beeldschermen voor fotobewerking is erg belangrijk. De meeste schermen zijn veel te helder ingesteld. Dat is fijn voor tekstverwerking, maar na fotobewerking op zo'n scherm en afdrukken worden de foto's (veel) te donker. Als het beeldscherm goed gekalibreerd is, worden helderheid, contrast en alle kleuren (die het scherm kan weergeven!!) correct weergegeven. Je moet in ieder geval een scherm hebben dat 99-100% van het sRGB kleurbereik kan weergeven. Als je je opnames in RGB maakt, zou je ook een beeldscherm met RGB-kleurruimte kunnen overwegen. Die zijn tegenwoordig gelukkig wat betaalbaarder geworden.

...Is alweer bijna een maand na je laatste melding, maar misschien heb je er nog wat aan.

Groet,
Karel
Een nieuwe bril laat de blinde niet beter zien.